Instytucje i programy wsparcia rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1S-IPW | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Instytucje i programy wsparcia rodziny | ||
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PS, spec.: praca socjalna na rzecz rodziny, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla III r. PS, spec.: praca socjalna na rzecz rodziny, (3-l) stacjonarne I stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Pełny opis: |
Analiza wybranych programów oferujących pomoc i wsparcie rodzinom w mieście stołecznym Warszawa. Działalność Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie – wspieranie rodzin zastępczych, osób niepełnosprawnych, dotkniętych przemocą, bezdomnych. Wybrane programy pracy ze sprawcami przemocy w rodzinie i sprawcami wypadków komunikacyjnych. Działalność poradni psychologiczno – pedagogicznych skierowana do rodzin. Działalność Opiniodawczych Zespołów Sądowych Specjalistów. Działalność instytucji Rzecznika Praw Dziecka. Asystent rodzin w codziennej pracy na jej rzecz. Kurator sądowy jako organ wykonujący orzeczenia sądu i jego oddziaływania wobec rodziny. Wybrane programy wspierania seniorów. Instytucje wspierające rodzinę z małym dzieckiem oraz rodziców mających trudności wychowawcze. System pieczy zastępczej. Organizacje pozarządowe działające na rzecz rodziny. Pomoc samotnym matkom i rodzinom wielodzietnym. Instytucje wspierające rodzinę i poszczególnych jej członków w sytuacji rozwodu. Instytucje i programy wsparcia dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Instytucje pomocy społecznej. Pomoc rodzinie ubogiej. |
||
Literatura: |
Andrzejewski M., Rozważania o tożsamości zastępczego rodzicielstwa ( i kilku drobniejszych sprawach), [w] Trawkowska D., (red.) Pomoc Społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2011, s. 165-192 2. Centrum Mediacji Partners Polska Dziecko w rozwodzie, poradnik dla rodziców, Warszawa 2005 3. Kaczmarczyk I, Wspólnota Anonimowych Alkoholików w Polsce, alkoholowe dno i co to znaczy trzeźwieć, ENETEIA, Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa 2008, s 63-77, 173-179 4. Kleniewska I., Formy prawne pomocy osobom niepełnosprawnym, [w] Kwak A., Wyrwich –Hejduk, E. (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011, s. 99-116 5. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010 6. Olech A., Kaźmierczak T., Pomoc społeczna samotnym matkom. Droga do samodzielności czy instytucjonalizacja niesamodzielności, , [w] Rymsza M. (red.), Samotne macierzyństwo i polityka społeczna, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2001, s. 377-403 7. Krasiejko I., Nowa rola asystenta rodziny [w] Trawkowska D. (red.), Pomoc Społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2011, s. 261-289 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. Nr 228, poz. 1488) 9. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 Dz.U. 2011 nr 45 poz. 235 10. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie opieki zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 Dz.U. z 2011 nr 149 poz. 887 11. Ustawa z dnia 10 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2010 nr 125 poz. 842) 12. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych (Dz.U. 2001 Nr 98, poz. 1071, 13. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U.2015.1286) 14. Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o opiniodawczych zespołach sądowych specjalistów (Dz.U.2015, poz.1418) 15. Ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka (Dz.U. 2017.922 z dnia 2017.05.11) 16. O programie adresowanym do sprawców przemocy w rodzinie Duluth: informacje pochodzące ze strony: http://duluth.pl/ 17. O programie: Rodzina 2010-20120, informacje pochodzące ze strony: https://warszawarodzinna.um.warszawa.pl/dokumenty-strategiczne/program-rodzina-na-lata-2010-2020 1. Gójska A., Mediacja a inne formy pomocy rodzinie, s. 43-61 [w] Gójska A, Huryn V. (red.) , Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2007, s. 43-61 2. MPIPS, Rodzaje i wysokość świadczeń rodzinnych, kryteria uzyskania, http://www.mpips.gov.pl/wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi/swiadczenia-rodzinne/rodzaje-i-wysokosc-swiadczen-rodzinnych-kryteria-uzyskania/, 3. Świątkowska E., Puszkarska A., Poradnik dla rodziców dziecka z niepełnosprawnością, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa 2008 4. Ustawa z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2010 nr 28 poz. 146) |
||
Efekty kształcenia: |
Wiedza Zna elementarną terminologię używaną w pracy socjalnej i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie dyscyplin pokrewnych. Posiada elementarną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowo-metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk (w szczególności naukami humanistycznymi, społecznymi, medycznymi). Posiada elementarną wiedzę o strukturach życia społecznego (w sektorze publicznym, prywatnym oraz pozarządowym) oraz relacjach, zachodzących między strukturami i tworzącymi je instytucjami. Ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń. Posiada wiedzę z zakresu nauk o rodzinie, psychologii, etyki, prawa, polityki społecznej w kontekście pracy socjalnej Zna źródła i metody pozyskiwania zasobów (materialnych i niematerialnych), potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych. Wie, jak realizować statutowe założenia i regulaminy pracy placówki z uwzględnieniem zasad poufności i dostępności udzielanej pomocy. Wie jak badać i rozpoznawać zapotrzebowanie na usługi społeczne dla jednostek, grup i rodzin oraz społeczności lokalnych. Wie, jakie są uprawnienia (klienta i pracownika socjalnego), ich zakres oraz sposoby egzekwowania. Zna i rozumie definicje oraz zasady stosowania prawa autorskiego i zasady ochrony własności przemysłowej. Umiejętności Inicjuje kontakty i rozwija współpracę z przedstawicielami innych zawodów, instytucjami oraz wolontariuszami. Skutecznie komunikuje się werbalnie i niewerbalnie – w mowie i na piśmie w języku polskim Reprezentuje interesy klientów, grup i społeczności lokalnej W pracy socjalnej z jednostką, grupą, rodziną i społecznością lokalną stosuje wiedzę z zakresu psychologii, etyki, prawa, polityki społecznej Zdobywa informacje z wykorzystaniem nowoczesnych technologii Kompetencje Posiada zdolność do skutecznego i celowego organizowania i planowania zobowiązań zawodowych. Posiada zdolność do radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych i stresowych. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w różnych środowiskach społecznych. Ma świadomość zasobów dostępnych w placówce i w społeczności oraz kreatywnego sposobu ich wykorzystywania |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, aktywny udział w zajęciach, pozytywna ocena z kolokwium, wizyta w wybranej instytucji i przygotowanie prezentacji na jej temat |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-22 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Wyrwich-Hejduk | |
Prowadzący grup: | Magdalena Stankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Polityka rodzinna w Polsce. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w praktyce. Program 500 +- podstawowe informacje. Instytucje świadczące opiekę nad małym dzieckiem (do 3 lat). Uprawnienia rodziców pracujących. Świadczenia rodzinne. Organizacje pozarządowe działające na rzecz rodziny. Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie. Domy pomocy społecznej. Instytucje i programy wsparcia dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Superwizja w pracy socjalnej | |
Literatura: |
Rodzina 500+. Poradnik dla samorządowców, https://www.mpips.gov.pl/wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi/rodzina-500-plus/poradnik-dla-samorzadow/ M. Sobociński, Polityka rodzinna w Polsce. W stronę zrównoważonego modelu, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2014. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. MPIPS, Rodzaje i wysokość świadczeń rodzinnych, kryteria uzyskania, http://www.mpips.gov.pl/wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi/swiadczenia-rodzinne/ Stowarzyszenie Klon/Jawor, Jak założyć stowarzyszenie, Rozdział II Co to jest stowarzyszenie i dlaczego warto je założyć? s. 4-11. A. Golczyńska- Grondas, Polski trzeci sektor a profesjonalne pomaganie, [w] Trzeci Sektor, numer specjalny 2012/2013, Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, s. 24-31, http://www.isp.org.pl/uploads/pdf/515933487.PDF K. Olczak-Baran, Instytucje wsparcia i pomocy rodzinie. Geneza, zadania i organizacja Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, s. 214-228. Z. Grabusińska, Domy pomocy społecznej w Polsce, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013, s. 24-66. Kleniewska I., Formy prawne pomocy osobom niepełnosprawnym, [w] Kwak A., Wyrwich –Hejduk, E. (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011, s. 99-116. M. Łuczyńska, A. Olech, Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. s. 20-73. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjnarnych 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-29 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Wyrwich-Hejduk | |
Prowadzący grup: | Ewa Wyrwich-Hejduk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Polityka rodzinna w Polsce. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w praktyce. Program 500 +- podstawowe informacje. Instytucje świadczące opiekę nad małym dzieckiem (do 3 lat). Uprawnienia rodziców pracujących. Świadczenia rodzinne. Organizacje pozarządowe działające na rzecz rodziny. Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie. Domy pomocy społecznej. Instytucje i programy wsparcia dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Superwizja w pracy socjalnej | |
Literatura: |
Rodzina 500+. Poradnik dla samorządowców, https://www.mpips.gov.pl/wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi/rodzina-500-plus/poradnik-dla-samorzadow/ M. Sobociński, Polityka rodzinna w Polsce. W stronę zrównoważonego modelu, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2014. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. MPIPS, Rodzaje i wysokość świadczeń rodzinnych, kryteria uzyskania, http://www.mpips.gov.pl/wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi/swiadczenia-rodzinne/ Stowarzyszenie Klon/Jawor, Jak założyć stowarzyszenie, Rozdział II Co to jest stowarzyszenie i dlaczego warto je założyć? s. 4-11. A. Golczyńska- Grondas, Polski trzeci sektor a profesjonalne pomaganie, [w] Trzeci Sektor, numer specjalny 2012/2013, Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, s. 24-31, http://www.isp.org.pl/uploads/pdf/515933487.PDF K. Olczak-Baran, Instytucje wsparcia i pomocy rodzinie. Geneza, zadania i organizacja Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, s. 214-228. Z. Grabusińska, Domy pomocy społecznej w Polsce, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013, s. 24-66. Kleniewska I., Formy prawne pomocy osobom niepełnosprawnym, [w] Kwak A., Wyrwich –Hejduk, E. (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011, s. 99-116. M. Łuczyńska, A. Olech, Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. s. 20-73. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-20 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Stankowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Stankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Anna Chmielewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z działalnością wybranych instytucji działających na rzecz rodziny, przybliżenie wybranych zawodów, przedstawiciele których podejmują działania na rzecz rodziny, poznanie wybranych programów skierowanych do rodzin dotkniętych problemem przemocy i uzależnień, zapoznanie z regulacjami prawnymi dotyczącymi szeroko rozumianego wsparcia rodziny w Polsce. Rozwinięcie umiejętności krytycznej analizy i oceny wybranych instytucji, przepisów, programów. Rozwijanie umiejętności analizowania sytuacji życiowej osób i rodzin, określania występujących problemów i wskazywania instytucji oraz programów, które mogą stanowić w danym przypadku źródło wsparcia i pomocy dla rodziny. | |
Pełny opis: |
Analiza wybranych programów oferujących pomoc i wsparcie rodzinom w mieście stołecznym Warszawa. Działalność Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie – wspieranie rodzin zastępczych, osób niepełnosprawnych, dotkniętych przemocą, bezdomnych. Wybrane programy pracy ze sprawcami przemocy w rodzinie i sprawcami wypadków komunikacyjnych. Działalność poradni psychologiczno – pedagogicznych skierowana do rodzin. Działalność Opiniodawczych Zespołów Sądowych Specjalistów. Działalność instytucji Rzecznika Praw Dziecka. Asystent rodzin w codziennej pracy na jej rzecz. Kurator sądowy jako organ wykonujący orzeczenia sądu i jego oddziaływania wobec rodziny. Wybrane programy wspierania seniorów. Instytucje wspierające rodzinę z małym dzieckiem oraz rodziców mających trudności wychowawcze. System pieczy zastępczej. Organizacje pozarządowe działające na rzecz rodziny. Pomoc samotnym matkom i rodzinom wielodzietnym. Instytucje wspierające rodzinę i poszczególnych jej członków w sytuacji rozwodu. Instytucje i programy wsparcia dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Instytucje pomocy społecznej. Pomoc rodzinie ubogiej. | |
Literatura: |
1. Andrzejewski M., Rozważania o tożsamości zastępczego rodzicielstwa ( i kilku drobniejszych sprawach), [w] Trawkowska D., (red.) Pomoc Społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2011, s. 165-192 2. Centrum Mediacji Partners Polska Dziecko w rozwodzie, poradnik dla rodziców, Warszawa 2005 3. Kaczmarczyk I, Wspólnota Anonimowych Alkoholików w Polsce, alkoholowe dno i co to znaczy trzeźwieć, ENETEIA, Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa 2008, s 63-77, 173-179 4. Kleniewska I., Formy prawne pomocy osobom niepełnosprawnym, [w] Kwak A., Wyrwich –Hejduk, E. (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011, s. 99-116 5. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010 6. Olech A., Kaźmierczak T., Pomoc społeczna samotnym matkom. Droga do samodzielności czy instytucjonalizacja niesamodzielności, , [w] Rymsza M. (red.), Samotne macierzyństwo i polityka społeczna, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2001, s. 377-403 7. Krasiejko I., Nowa rola asystenta rodziny [w] Trawkowska D. (red.), Pomoc Społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2011, s. 261-289 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. Nr 228, poz. 1488) 9. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 Dz.U. 2011 nr 45 poz. 235 10. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie opieki zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 Dz.U. z 2011 nr 149 poz. 887 11. Ustawa z dnia 10 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2010 nr 125 poz. 842) 12. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych (Dz.U. 2001 Nr 98, poz. 1071, 13. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U.2015.1286) 14. Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o opiniodawczych zespołach sądowych specjalistów (Dz.U.2015, poz.1418) 15. Ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka (Dz.U. 2017.922 z dnia 2017.05.11) 16. O programie adresowanym do sprawców przemocy w rodzinie Duluth: informacje pochodzące ze strony: http://duluth.pl/ 17. O programie: Rodzina 2010-20120, informacje pochodzące ze strony: https://warszawarodzinna.um.warszawa.pl/dokumenty-strategiczne/program-rodzina-na-lata-2010-2020 1. Gójska A., Mediacja a inne formy pomocy rodzinie, s. 43-61 [w] Gójska A, Huryn V. (red.) , Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2007, s. 43-61 2. MPIPS, Rodzaje i wysokość świadczeń rodzinnych, kryteria uzyskania, http://www.mpips.gov.pl/wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi/swiadczenia-rodzinne/rodzaje-i-wysokosc-swiadczen-rodzinnych-kryteria-uzyskania/, 3. Świątkowska E., Puszkarska A., Poradnik dla rodziców dziecka z niepełnosprawnością, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa 2008 4. Ustawa z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2010 nr 28 poz. 146) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Stankowska | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Anna Chmielewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2020-02-28 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Stankowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Stankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.