Warsztaty umiejętności społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1F-WUS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty umiejętności społecznych |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Umiejętności społeczne w pracy socjalnej (znaczenie umiejętności interpersonalnych w zawodzie pracownik socjalny) Podstawy komunikacji społecznej i nawiązywania kontaktu w relacjach zawodowych Asertywność (zachowanie asertywne, techniki zachowań asertywnych, umiejętności asertywnego postępowania) Style komunikowania się, komunikacja niewerbalna Wyznaczanie i realizacja celów w pracy z indywidualnym przypadkiem, w pracy z grupą społeczną Narzędzia skutecznego słuchania Problem zakłóceń i barier w procesie komunikacji Negocjacje i mediacje w pracy socjalnej |
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Becelowska D, Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej, BPS, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2005 2. Gast L, Bailey M, Doskonalenie komunikacji w pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa, 2014 3. Haman W, Docenić konflikt, Kontakt, Warszawa 2001 4. Hennessey R, Umiejętności interpersonalne w pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa, 2014 5. Garvin Ch. Działania interpersonalne w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996 6. Kantowicz E, (red) Metodyka pracy socjalno-wychowawczej – wybrane zagadnienia , Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2013 7. Król-Fijewska M. Trening asertywności, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Warszawa, 1993 8. Łęcki K, Szóstak, Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996 9. Sędzicki M, (red) Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, 2009 10. Sutton C, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk, 2004 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Dubois B, Milej K, Praca socjalna, BPS, Inteart, Warszawa, 1996 2. Fisher R. Dochodząc do TAK, PWE, Warszawa, 2000 3. McKay M. Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk, 2002 4. Steward J. Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa, 2000 5. Ury W, Odchodząc od NIE, PWE, Warszawa, 2000 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Posiada wiedzę o sposobach wpływania na ludzi i wie jak oddziaływać na klientów pomocy społecznej, na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów. Ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów komunikowania społecznego z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń. Umiejętności Posiada umiejętność analizy zjawisk społecznych, w tym patologii społecznych, potrafi komunikować się z klientem dysfunkcjonalnym. Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Jest przygotowany do współpracy w grupie, do pełnienia w niej ról społecznych, do prawidłowego rozstrzygania dylematów w życiu społecznym. Zachowuje otwartość na rozwiązywanie konfliktów na drodze mediacji i negocjacji. Posiada umiejętność rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w sytuacjach stresowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza – stymulowanie aktywności na zajęciach, dyskusje moderowanie, metoda inscenizacji, pogadanka z elementami dyskusji, film z przykładowymi zachowaniami społecznymi w pomocy społecznej, praca zaliczeniowa/kolokwium Umiejętności – aktywne formy pracy na zajęciach (scenki sytuacyjne, praca w parach, praca w zespole, burze mózgów) Kompetencje społeczne –wypowiedzi na forum grupy, praca zespołowa, moderowanie problemowych dyskusji |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.