Warsztaty umiejętności rozwiązywania problemów (praca z przypadkiem, kontrakt socjalny)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1F-WUP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty umiejętności rozwiązywania problemów (praca z przypadkiem, kontrakt socjalny) |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę o sposobach wpływania na ludzi i wie jak oddziaływać na klientów pomocy społecznej, na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów. Ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń. Zna źródła i metody pozyskiwania zasobów (materialnych i niematerialnych), potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych. Umiejętności Projektuje rozwiązania na potrzeby swoich klientów w oparciu o kolejne etapy toku postępowania metodycznego w pracy socjalnej. Proponuje działania służące interesom klienta z uwzględnieniem jego kontekstu rodzinnego i społecznego. Opracowuje diagnozę społeczną oraz plan działań w odniesieniu do jednostek, rodzin i społeczności lokalnych wykluczonych społecznie. Kompetencje Posiada zdolność do skutecznego i celowego organizowania i planowania zobowiązań zawodowych. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w różnych środowiskach społecznych. Przejawia empatyczną postawę względem innych ludzi, szczególnie klientów pomocy społecznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: wykonywanie zadań w małych grupa, 2-3 osobowych w trakcie zajęć; zadania indywidualne; przygotowanie kontraktu socjalnego; przygotowanie planu wsparcia i pomocy osobie lub rodzinie ze wskazanym problemem. aktywność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
08.10.2020 r. 1. Problemy społeczne w dobie współczesności 15.10.2020 r./22.10.2020 r./29.10.2020 r. 2. Kategorie klientów pomocy społecznej w aspekcie doświadczanych problemów 05.11.2020 r. 3. Istota pracy socjalnej. Definicje i pojęcia. Metody pracy socjalnej. 3.1. Metoda pracy socjalnej z jednostką. 3.2. Metoda pracy socjalnej z grupą. 3.3. Metoda środowiskowej pracy socjalnej. 3.4. Nowe metody wykorzystywane w pracy socjalnej (coaching w pracy socjalnej; dialog motywujący; mediacja; podejście skoncentrowane na rozwiązaniach; grupa wsparcia; samopomoc; redukcja szkód) 12.11.2020 r. 4. Usługi społeczne na rzecz klientów pomocy społecznej w aspekcie poszczególnych klientów pomocy społecznej. 4.1. Usługi społeczne 4.2. Zasoby instytucjonalne gminy i powiatu w budowaniu działań na rzecz klienta pomocy społecznej. 19.11.2020 r./26.11.2020 r. 5-6. Narzędzia pracy socjalnej (symulacja) 5.1. Wywiad środowiskowy (wideo + karta pracy udostępnione na kanale Teams) 5.2. Kontrakt socjalny (wideo + karta pracy udostępnione na kanale Teams) 03.12.2020 r. 7. Diagnoza indywidualnego przypadku – rozróżnienie i wyjaśnienie pojęć: studium przypadku (case study), praca z przypadkiem (case work). 7.1. Etapy postępowania: diagnoza przypadku. 7.2. Zasoby jednostki 7.3. Opracowanie planu postępowania i prowadzenie przypadku. 7.4. Zasady w stosowaniu metody indywidualnych przypadków. 7.5. Ćwiczenia sytuacyjne. 10.12.2020 r. 8. Metody diagnozowania potrzeb. Narzędzia diagnozy. Mapa potrzeb i zasobów. Analiza SWOT. 9. Praca z przypadkiem. Co możemy zaoferować? – świadczenia pieniężne i niepieniężne. Rozwiązania problemów (historie ludzkie/przypadki problemów – zaj. 2) 17.12.2020 r. 10. Praca z przypadkiem – umiejętności pracownika socjalnego. 11. Praca z trudnym klientem (rodzaje klientów trudnych/opornych). Ćwiczenia sytuacyjne. 12. Organizowanie społeczności. Pracownik socjalny jako aktywizator społeczności lokalnej. Ćwiczenia – przypadki – jakie zasoby instytucjonalne można wykorzystać? 13-14. Przypadki przygotowane przez studentów – zaliczenie. 15. Stres i wypalenie zawodowe pracownika socjalnego. Trudności pracy pracownika Socjalnego. |
|
Literatura: |
1. D. Behling-Chawińska D., Praktyczne zastosowanie kontraktu socjalnego w pracy socjalnej (w:) A. Żukiewicz (red.), Ciągłość i zmiana w pomocy społecznej i pracy socjalnej. Księga jubileuszowa z okazji XV-lecia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009. 2. R. Cybulska, E. Żołnierczyk, Kontrakt socjalny pracownik socjalny, Presshouse, 2010. P. Czarnecki, Praca socjalna, Wyd. Difin, Warszawa 2013. 3. T. Kaźmierczak, B. Bąbska, M. Popłońska-Kowalska, M. Rymsza, Środowiskowe role zawodowe pracownika socjalnego, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013. A. Kotlarska – Bobińska, Pracownik socjalny jako badacz i strateg - nowe wyzwania w kształceniu, w: E. Kantowicz, A. Olubiński (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2003. M. Mikołajczyk, Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wyd. APS, Warszawa 2014. Nocuń W.A., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie: porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów, Gdańsk 2004. 5. M. Ruszkowska, M. Winiarski, Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, CRZL, Warszawa 2014. K.M. Stanek, Praca socjalna z dzieckiem lub rodziną z problemem przemocy, CRZL, Warszawa 2014. 6. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2016 poz. 930). 7. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U z 2017 r. poz. 1065, z późn. zm.). 8. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.). 9. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 135 z późn. zm.). 10. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 listopada 2010 r. w sprawie wzoru kontraktu socjalnego (Dz. U. 2010 nr 218 poz. 1439). |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studenta (praca w grupach); NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 20 godzin przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin łączna liczba godzin aktywności - godzin liczba punktów ECTS - 2 Zajęcia prowadzone synchronicznie zgodnie z planem zajęć w systemie zdalnym w aplikacji Teams. Link do kanału: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aa5ce77e8a89241899a2087b828ab191f%40thread.tacv2/Warsztat%2520Umiej%25C4%2599tno%25C5%259Bci%2520Rozwi%25C4%2585zywania%2520Problem%25C3%25B3w?groupId=8c8ab6b4-fda9-47a1-963e-665194e04429&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: wykonywanie zadań w małych grupa, 2-3 osobowych w trakcie zajęć; zadania indywidualne; przygotowanie kontraktu socjalnego; przygotowanie planu wsparcia i pomocy osobie lub rodzinie ze wskazanym problemem. aktywność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
25.10.2020 r. 1. Problemy społeczne w dobie współczesności 2. Kategorie klientów pomocy społecznej w aspekcie doświadczanych problemów 3. Istota pracy socjalnej. Definicje i pojęcia. Metody pracy socjalnej. 3.1. Metoda pracy socjalnej z jednostką. 3.2. Metoda pracy socjalnej z grupą. 3.3. Metoda środowiskowej pracy socjalnej. 3.4. Nowe metody wykorzystywane w pracy socjalnej (coaching w pracy socjalnej; dialog motywujący; mediacja; podejście skoncentrowane na rozwiązaniach; grupa wsparcia; samopomoc; redukcja szkód) 4. Usługi społeczne na rzecz klientów pomocy społecznej w aspekcie poszczególnych klientów pomocy społecznej. 4.1. Usługi społeczne 4.2. Zasoby instytucjonalne gminy i powiatu w budowaniu działań na rzecz klienta pomocy społecznej. 5-6. Narzędzia pracy socjalnej (symulacja) 5.1. Wywiad środowiskowy 5.2. Kontrakt socjalny 7. Diagnoza indywidualnego przypadku – rozróżnienie i wyjaśnienie pojęć: studium przypadku (case study), praca z przypadkiem (case work). 7.1. Etapy postępowania: diagnoza przypadku. 7.2. Zasoby jednostki 7.3. Opracowanie planu postępowania i prowadzenie przypadku. 7.4. Zasady w stosowaniu metody indywidualnych przypadków. 7.5. Ćwiczenia sytuacyjne. 8. Metody diagnozowania potrzeb. Narzędzia diagnozy. Mapa potrzeb i zasobów. Analiza SWOT. 9. Praca z przypadkiem. Co możemy zaoferować? – świadczenia pieniężne i niepieniężne. Rozwiązania problemów (historie ludzkie/przypadki problemów – zaj. 2) 10. Praca z przypadkiem – umiejętności pracownika socjalnego. 11. Praca z trudnym klientem (rodzaje klientów trudnych/opornych). Ćwiczenia sytuacyjne. |
|
Literatura: |
1. D. Behling-Chawińska D., Praktyczne zastosowanie kontraktu socjalnego w pracy socjalnej (w:) A. Żukiewicz (red.), Ciągłość i zmiana w pomocy społecznej i pracy socjalnej. Księga jubileuszowa z okazji XV-lecia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009. 2. R. Cybulska, E. Żołnierczyk, Kontrakt socjalny pracownik socjalny, Presshouse, 2010. P. Czarnecki, Praca socjalna, Wyd. Difin, Warszawa 2013. 3. T. Kaźmierczak, B. Bąbska, M. Popłońska-Kowalska, M. Rymsza, Środowiskowe role zawodowe pracownika socjalnego, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013. A. Kotlarska – Bobińska, Pracownik socjalny jako badacz i strateg - nowe wyzwania w kształceniu, w: E. Kantowicz, A. Olubiński (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2003. M. Mikołajczyk, Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wyd. APS, Warszawa 2014. Nocuń W.A., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie: porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów, Gdańsk 2004. 5. M. Ruszkowska, M. Winiarski, Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, CRZL, Warszawa 2014. K.M. Stanek, Praca socjalna z dzieckiem lub rodziną z problemem przemocy, CRZL, Warszawa 2014. 6. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2016 poz. 930). 7. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U z 2017 r. poz. 1065, z późn. zm.). 8. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.). 9. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 135 z późn. zm.). 10. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 listopada 2010 r. w sprawie wzoru kontraktu socjalnego (Dz. U. 2010 nr 218 poz. 1439). |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: metody podające: mini-wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studenta: karty pracy, praca z przypadkiem, praca w grupach; NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 30 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 10 godzin przygotowanie do zaliczenia - 20 godzin łączna liczba godzin aktywności - 60 godzin liczba punktów ECTS - 2 Zajęcia prowadzone synchronicznie zgodnie z planem zajęć w systemie zdalnym w aplikacji Teams. Link do kanału: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4dc1529f88ec430abd851c301c432600%40thread.tacv2/Warsztat%2520umiej%25C4%2599tno%25C5%259Bci%2520rozwi%25C4%2585zywania%2520problem%25C3%25B3w?groupId=9b0f6096-3404-49c7-a78b-f91e605cf685&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.