Wprowadzenie do psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1F-WPY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do psychologii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Treści programowe: Psychologia jako nauka, historia psychologii, podstawowe szkoły psychologiczne Metody badań w psychologii Procesy spostrzegania i uwagi Procesy pamięci Procesy uczenia się Psychologia społeczna Psychologia emocji i motywacji Psychologia rozwojowa Psychologia osobowości Psychologia różnic indywidualnych Inteligencja Zaburzenia psychiczne Powtórzenie materiału |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Mietzel, G. (2008). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Strelau, J. i Doliński, D. (red.) (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t.1 i 2). Gdańsk: GWP. Zimbardo, P. i Gerrig, R. (2008). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna, w stopniu niezbędnym dla zrozumienia relacji mózg-zachowanie, funkcjonalną anatomię układu nerwowego. Potrafi wymienić i scharakteryzować rodzaje percepcji, kategorie pamięci wg różnych kryteriów, psychofizjologiczne mechanizmy pamięci i jej zaburzenia, opisać procesy myślenia i rozwiązywania problemów, wymienić i omówić różne formy warunkowania i uczenia się, mechanizmy uwagi dowolnej i mimowolnej, zaburzenia uwagi. Zna różne koncepcje i modele inteligencji, rozumie pojęcie inteligencji emocjonalnej i społecznej, Potrafi opisać bieguny inteligencji. Posiada wiedzę na temat różnych sposobów komunikacji, także niewerbalnej, neuropsychologicznego podłoża mowy, rozwoju języka i zaburzeń funkcji językowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować popędy vs. potrzeby psychospołeczne. Zna i rozumie pojęcie oraz mechanizm homeostazy. Zna teorie motywacji reprezentujące różne nurty psychologii. Potrafi opisać na czym polega regulacyjna rola emocji w życiu człowieka. Zna historię badań nad emocjami i współczesne poglądy na temat roli struktur korowych i podkorowych mózgu w kontroli emocji negatywnych i pozytywnych. Rozróżnia rodzaje emocji podstawowych. Potrafi podać przykłady wzajemnych relacji emocje-procesy poznawcze. Potrafi wymienić i opisać etapy rozwoju emocjonalnego. Posiada podstawową wiedzę na temat zaburzeń lękowych, ich objawów, etiopatogenezy i możliwych terapii. Potrafi opisać zaburzenia nastroju wg ICD-10, ich etiologię z perspektywy psychospołecznej i biologicznej, zna podstawowe strategie terapeutyczne. Rozróżnia typy agresji i jej uwarunkowania psychologiczne, sytuacyjne oraz biologiczne. Zna podstawowe koncepcje psychologiczne stresu, neurohormonalne podłoże reakcji stresowej, konsekwencje stresu krótko i długotrwałego, strategie radzenia sobie zorientowane na problem lub na emocje. Posiada wiedzę na temat różnic indywidualnych w zakresie osobowości (w tym temperamentu jako jej biologicznego składnika), inteligencji i stylów zachowania z perspektywy różnych podejść teoretycznych. Zna i rozumie zagadnienia związane z interakcją genetyczno-środowiskową w kształtowaniu się różnic indywidualnych. Posiada wiedzę na temat postaw i wartości, wpływu społecznego, stereotypów i uprzedzeń, relacji interpersonalnych, struktury i funkcjonowania grupy, stylów przywództwa. Umiejętności - Kompetencje społeczne Korzystając ze zdobytej wiedzy w potrafi w sposób kompetentny kontaktować się z różnymi instytucjami oraz specjalistami (np. lekarzami, psychologami, rehabilitantami), w sprawach podopiecznych wymagających konsultacji lub specjalistycznej pomocy. Potrafi krytycznie, dzięki uzyskanej wiedzy, oceniać otrzymywane informacje, opinie lub wnioski. Potrafi identyfikować problemy wymagające specjalistycznej konsultacji lub opieki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wiadomości w czasie pisemnego egzaminu, sprawdziany podczas ćwiczeń; Zadania w małych grupach podczas ćwiczeń |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.