Wprowadzenie do psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1F-WPY | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do psychologii | ||
Jednostka: | Instytut Psychologii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Pełny opis: |
Treści programowe: Psychologia jako nauka, historia psychologii, podstawowe szkoły psychologiczne Metody badań w psychologii Procesy spostrzegania i uwagi Procesy pamięci Procesy uczenia się Psychologia społeczna Psychologia emocji i motywacji Psychologia rozwojowa Psychologia osobowości Psychologia różnic indywidualnych Inteligencja Zaburzenia psychiczne Powtórzenie materiału |
||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Mietzel, G. (2008). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Strelau, J. i Doliński, D. (red.) (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t.1 i 2). Gdańsk: GWP. Zimbardo, P. i Gerrig, R. (2008). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna, w stopniu niezbędnym dla zrozumienia relacji mózg-zachowanie, funkcjonalną anatomię układu nerwowego. Potrafi wymienić i scharakteryzować rodzaje percepcji, kategorie pamięci wg różnych kryteriów, psychofizjologiczne mechanizmy pamięci i jej zaburzenia, opisać procesy myślenia i rozwiązywania problemów, wymienić i omówić różne formy warunkowania i uczenia się, mechanizmy uwagi dowolnej i mimowolnej, zaburzenia uwagi. Zna różne koncepcje i modele inteligencji, rozumie pojęcie inteligencji emocjonalnej i społecznej, Potrafi opisać bieguny inteligencji. Posiada wiedzę na temat różnych sposobów komunikacji, także niewerbalnej, neuropsychologicznego podłoża mowy, rozwoju języka i zaburzeń funkcji językowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować popędy vs. potrzeby psychospołeczne. Zna i rozumie pojęcie oraz mechanizm homeostazy. Zna teorie motywacji reprezentujące różne nurty psychologii. Potrafi opisać na czym polega regulacyjna rola emocji w życiu człowieka. Zna historię badań nad emocjami i współczesne poglądy na temat roli struktur korowych i podkorowych mózgu w kontroli emocji negatywnych i pozytywnych. Rozróżnia rodzaje emocji podstawowych. Potrafi podać przykłady wzajemnych relacji emocje-procesy poznawcze. Potrafi wymienić i opisać etapy rozwoju emocjonalnego. Posiada podstawową wiedzę na temat zaburzeń lękowych, ich objawów, etiopatogenezy i możliwych terapii. Potrafi opisać zaburzenia nastroju wg ICD-10, ich etiologię z perspektywy psychospołecznej i biologicznej, zna podstawowe strategie terapeutyczne. Rozróżnia typy agresji i jej uwarunkowania psychologiczne, sytuacyjne oraz biologiczne. Zna podstawowe koncepcje psychologiczne stresu, neurohormonalne podłoże reakcji stresowej, konsekwencje stresu krótko i długotrwałego, strategie radzenia sobie zorientowane na problem lub na emocje. Posiada wiedzę na temat różnic indywidualnych w zakresie osobowości (w tym temperamentu jako jej biologicznego składnika), inteligencji i stylów zachowania z perspektywy różnych podejść teoretycznych. Zna i rozumie zagadnienia związane z interakcją genetyczno-środowiskową w kształtowaniu się różnic indywidualnych. Posiada wiedzę na temat postaw i wartości, wpływu społecznego, stereotypów i uprzedzeń, relacji interpersonalnych, struktury i funkcjonowania grupy, stylów przywództwa. Umiejętności - Kompetencje społeczne Korzystając ze zdobytej wiedzy w potrafi w sposób kompetentny kontaktować się z różnymi instytucjami oraz specjalistami (np. lekarzami, psychologami, rehabilitantami), w sprawach podopiecznych wymagających konsultacji lub specjalistycznej pomocy. Potrafi krytycznie, dzięki uzyskanej wiedzy, oceniać otrzymywane informacje, opinie lub wnioski. Potrafi identyfikować problemy wymagające specjalistycznej konsultacji lub opieki. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wiadomości w czasie pisemnego egzaminu, sprawdziany podczas ćwiczeń; Zadania w małych grupach podczas ćwiczeń |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Ulatowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Ulatowska, Dominika Zakrzewska-Olędzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Karolina Konopka | |
Prowadzący grup: | Tomasz Prusiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie wykładów : TEST WIEDZY, ODPOWIEDŹ USTNA. Zaliczenie ćwiczeń : obecność (dopuszczalna 1 nieobecność, absencje zaliczane na indywidualnych konsultacjach), udział w dyskusji (aktywność), przygotowanie referatu – w formie krótkiej prezentacji jako wynik pracy w projekcie grupowym, test wiedzy. | |
Pełny opis: |
Psychologia jako nauka, podstawowe metody badawcze, historia psychologii. Szkoły psychologiczne: behawioryzm, psychologia humanistyczna, poznawcza, nurty psychodynamiczne. Psychologia rozwoju człowieka. Wybrane procesy poznawcze Zagadnienia emocji i motywacji człowieka. Osobowość człowieka. Różnice indywidualne: temperament, inteligencja, style poznawcze. Człowiek w relacji z innym. Zagadnienia z psychologii zdrowia i choroby: norma a patologia. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Strelau, J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, Gdańsk: GWP. Kozielecki, J. (2002). Psychologiczne koncepcje człowieka. Warszawa: Żak. Terelak, J. (2006). Wprowadzenie do psychologii, Suwałki: WSSM. Literatura uzupełniająca: Mietzel, G. (2011). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP. Cialdini, R. (2002). Psychologia społeczna. Gdańska: GWP. Gasiul, H. (2006). Psychologia osobowości: nurty, teorie, koncepcje. Warszawa: Difin. | |
Uwagi: |
Wykład interaktywny połączony z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: dyskusja, referaty, projekty grupowe i prezentacje multimedialne przygotowane przez słuchaczy. Godziny kontaktowe – wykład - 15 h, ćwiczenia - 30 h Przygotowanie się do zajęć, lektury, prezentacja - 20h Przygotowanie się do egzaminu - 35h Suma – 100h/25=4 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Halina Dubczak | |
Prowadzący grup: | Halina Dubczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru Egzamin - warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie wymaganej liczby punktów. Pytania sprawdzające podczas zajęć Sprawdziany wiedzy Zadania wykonywane w małych grupach | |
Pełny opis: |
Treści programowe: Psychologia jako nauka, historia psychologii. Metody badań w psychologii. Koncepcje psychologiczne człowieka. Procesy spostrzegania i uwagi. Procesy pamięci i uczenia się. Proces myślenia. Inteligencja. Emocje i motywacja. Temperament. Psychologia osobowości. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Gerrig R.J., Zimbardo P.G. (2006). Psychologia i życie. Wydanie nowe.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Mietzel, G. (2011). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP. Strelau, J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca Sternberg R. J. (1999), Wprowadzenie do psychologii Warszawa: WSiP. Kozielecki, J. (1995). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wydawnictwo Akademickie "Żak") Shaughnessy, J., Zechmeister, E. i Zechmeister, J. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP | |
Uwagi: |
METODY DYDAKTYCZNE Zajęcia są prowadzone za pomocą następujących metod: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, burza mózgów, metoda problemowa, ćwiczenia Godziny kontaktowe - wykład:15 h, ćwiczenia - 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury:10h Przygotowanie się do egzaminu: 45h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.