Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekt socjalny (warsztaty w terenie)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-1F-PWT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projekt socjalny (warsztaty w terenie)
Jednostka: Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Ocena efektów kształcenia:

wiedza - zaliczenie egzaminu, 3 pytania otwarte w oparciu o treści prezentowane podczas zajęć i zadaną literaturę, zaliczenia od 1,6/3 pkt., ocena opisu projektu socjalnego

umiejętności - wykonanie i opisanie autorskiego projektu socjalnego (praca w zespole 3-4 osobowym), obrona projektu

kompetencje - aktywność podczas zajęć, wykonanie i opisanie autorskiego projektu socjalnego, obrona projektu

Pełny opis:

Wykład:

Rodzaje i funkcje projektów; struktura projektu socjalnego

Tok postępowania celowościowego; aksjologia i prakseologia w projektowaniu

Diagnoza: zakres, źródła informacji, metody i techniki

Diagnoza społeczności lokalnej: mapa zasobów i potrzeb dla projektu animacyjnego

Cele, działania i rezultaty

Harmonogram działań, Podział zadań i koordynacja współpracy partnerów; budżet zadaniowy, zarządzanie projektem

Monitoring i ewaluacja projektu socjalnego

Ćwiczenia:

Ćwiczenia w APS: Zasady pisania projektu: określanie celów, charakterystyka odbiorców, uzasadnienie, planowanie i wycena działań, przewidywanie rezultatów, zarządzanie ryzykiem, informacja i promocja, środki i zasoby, ewaluacja (jej cele, formy, techniki, pisanie sprawozdań).

Warsztaty w terenie: realizacja projektu w wybranej placówce o charakterze socjalnym lub edukacyjno-wychowawczym (dom pomocy społecznej, środowiskowy dom samopomocy, dom dziecka, ognisko wychowawcze, szkoła, świetlica środowiskowa itp.). Realizacja projektu poprzedzona jest nawiązaniem współpracy z placówką, ustaleniem zasad współpracy, w tym rekrutacją uczestników.

Zaliczenie – obrona projektu

Literatura:

1.Appelt K., Jabłoński S., Smykowski B., Wojciechowska J., Ziołkowska B. (2010), Konstruowanie i ewaluacja projektów. Poprawa jakości życia osób z ograniczeniami sprawności i ich środowisk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar/EFS; rozdział V pt. Projektowanie i prowadzenie procesu ewaluacji projektu, str. 113-134 (wersja elektroniczna dostępna w Internecie)

2.Brzezińska A., Wojciechowska j., Ziółkowska B., Diagnoza jako podstawa budowania projektów zmiany sytuacji osób z ograniczeniami, Polityka Społeczna 2010 – numer specjalny pt.” Diagnoza potrzeb i podstawy interwencji społecznych na rzecz osób z ograniczeniami sprawności” (wersja elektroniczna dostępna w Internecie)

3.Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań, w: Praca socjalna, 4/2000

4.Kantowicz E., Założenia projektu socjalnego i próby jego aplikacji, w: A. Niesporek, K. Wódz (red.), Praca socjalna w Polsce, Katowice 1999, str. 191 – 204

5.Kotlarska-Michalska A., (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, wyd. Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 1999:

6.Kotlarska-Michalska A., „Diagnozowanie w pracy socjalnej. Znaczenie badań naukowych w diagnozowaniu problemów społecznych”, str.17-27

7. Kotlarska-Michalska A., „Praca socjalna – oczekiwany zakres a bariery realizacji. Diagnoza i projekt zmiany”, str.179-193

8.Marynowska-Hetka E., Piekarski J., Projekt działania i jego funkcje, w: Marynowska-Hetka E., Piekarski J. (red.), Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996,

9.Niesporek A., Projekt socjalny, w: Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, red. S. Pawlas - Czyż, Akapit, Toruń, 2007

10.Podgórecki A., Tok postępowania celowościowego, w: E. Marynowicz – Hetka, J. Piekarski (red.), Wokół problemów działania społecznego, wyd. Interart, W-wa 1996

11.Rutkowska A., Projekt socjalny w pomocy społecznej (założenia i praktyczne zastosowanie);Bydgoszcz, 2011.

12.Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, wyd. Śląsk, Katowice 2010, str. 59-73 (2.3 Etapy konstruowania projektu socjalnego i 2.4. Rodzaje projektów socjalnych)’

13.Praca socjalna, numer 3/2005

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• zna etapy i elementy toku postępowania celowościowego

• wie, jakie są rodzaje projektów socjalnych

• wie, jakie funkcje pełni projekt socjalny w pracy socjalnej

• zna zasady i etapy tworzenia projektu socjalnego

• zna strukturę projektu socjalnego, potrafi scharakteryzować jego elementy i rozumie wzajemne zależności pomiędzy nimi

• zna różne rodzaje wskaźników społecznych

• zna zasady i formy funkcjonowania partnerstwa projektowego

• odróżnia monitoring od ewaluacji; zna cele i zasady prowadzenia ewaluacji

• zna budowę kontraktu socjalnego

Umiejętności:

• tworzenie planu diagnozy potrzeb, problemów i zasobów społecznych, w tym umiejętności wskazania zagadnień będących przedmiotem diagnozy, wyboru źródeł informacji oraz jakościowych

i ilościowych metod badań społecznych

• przeprowadzanie badań diagnostycznych, przeanalizowania zebranych informacji i wnioskowania

• formułowanie celów głównych i szczegółowych wraz z uzasadnieniem

• planowanie działań i tworzenia harmonogramu

• określanie oczekiwanych rezultatów działań wraz ze wskaźnikami

• planowanie i prowadzenie monitoringu oraz ewaluacji wewnętrznej projektu socjalnej

• konstruowanie budżetu projektu socjalnego

• zarządzanie projektem socjalnym

• rekrutowanie beneficjentów projektu i motywowania ich do aktywnego udziału w projekcie

• zarządzanie informacją

• zawieranie kontraktu z klientem pomocy społecznej

Kompetencje społeczne:

• nawiązywanie kontaktów interpersonalnych i rozwijanie partnerskich relacji z podmiotami pozyskanymi do współpracy na kolejnych etapach realizacji projektu (począwszy od diagnozy przez planowanie i realizowaniu działań po ewaluację projektu)

• rozwiązywanie konfliktów pomiędzy partnerami lokalnymi uczestniczącymi w tworzeniu i realizacji projektu socjalnego w celu osiągnięcia kompromisu/ konsensusu

• moderowanie dyskusji grupowej

• komunikowanie się ze środowiskiem lokalnym i promowanie projektu z wykorzystaniem mediów, w tym mediów lokalnych i mediów elektronicznych

• występowanie na forum publicznym: organizowanie i prowadzenie spotkań informacyjno-edukacyjnych dot. projektu dla różnych podmiotów: władz lokalnych, instytucji, obywateli

• budowanie trwałych relacji z podmiotami wspierającymi realizację projektu w sposób niematerialny, rzeczowy i finansowy

• umiejętność pracy w grupie z uwzględnieniem. komunikacji, słuchania, zarządzania czasem

Metody i kryteria oceniania:

ĆWICZENIA - opracowanie spójnej koncepcji i realizacja projektu socjalnego (potwierdzona przez placówkę) - przynajmniej 3 spotkania na studiach stacjonarnych i 2 na niestacjonarnych;

WYKŁAD: egzamin pisemny

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną oceny z projektu i egzaminu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)