Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1F-PES |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. PS, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla II r. PS, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
sposób pomiaru efektów kształcenia - egzamin pisemny |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna terminologię z obszaru pedagogiki specjalnej i potrafi posługiwać się następującymi pojęciami: subdyscypliny pedagogiki specjalnej, cele i zasady pedagogiki specjalnej, podmiotowość i autonomia osoby z niepełnosprawnością, normalizacja, integracja, włączanie, wyrównywanie szans osób z niepełnosprawnością. Zna podstawowe koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii, resocjalizacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Potrafi przedstawić ogólny i specyficzny system pedagogiki specjalnej (subdyscypliny). Umiejętności Analizuje i interpretuje zdobyte informacje formując swój pogląd na teorię i praktykę dyscypliny jaką jest pedagogika specjalna – ocenia dziedzinę, która staje się ścieżką jego rozwoju zawodowego. Kompetencje społeczne Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy. Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Paradowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Paradowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia - sprawdzian pisemny/test; aktywność podczas zajęć; praca grupowa - mapa myśli - podsumowująca tematykę ćwiczeń Wykład- sprawdzian pisemny/test obejmujący swym zakresem tematykę wykładów Ocena końcowa- średnia z oceny z ćwiczeń i wykładów |
|
Pełny opis: |
Wykład Pedagogika specjalna jako nauka.Podstawowe pojęcia. Teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej. Przedmiot,podmiot, cele, zasady oraz funkcje pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Opieka nad osobami z niepełnosprawnością od starożytności do współczesności. Przemiany w rozumieniu niepełnosprawności. Orzekanie o niepełnosprawności i o stopniu niepełnosprawności. Skala i dynamika niepełnosprawności. Idee humanistyczne w koncepcjach pedagogiki specjalnej (podmiotowość, autonomia; normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością); idea integracji osób z niepełnosprawnością ze społeczeństwem. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością. Kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności. Pomoc osobom z niepełnosprawnością i ich rodzinom (cele i formy pomocy społecznej, jednostki organizacyjne); działalność organizacji pozarządowych- porównanie celów i strategii działania wybranych organizacji pozarządowych działających w środowiskach osób niepełnosprawnych; Pomoc dziecku z niepełnosprawnością i jego rodzinie (diagnoza;wczesna interwencja, wczesne wspomaganie rozwoju);Wyrównywanie szans edukacyjnych osób z niepełnosprawnością. Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w kształceniu dzieci/osób z niepełnosprawnością (też w odniesieniu do idei normalizacji). Analiza porównawcza i typologia systemów kształcenia specjalnego w Polsce na tle systemów w innych krajach oraz wybranych problemów, dotyczących efektywności wyrównywania szans edukacyjnych. System kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce a potrzeby systemu rehabilitacji i edukacji osób niepełnosprawnych. Ćwiczenia Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, niepełnosprawnych intelektualnie, przewlekle chorych i niepełnosprawnych ruchowo, osób z autyzmem) oraz podstawy ich rehabilitacji. Wybrane zagadnienia dotyczące sieroctwa społecznego oraz z pedagogiki resocjalizacyjnej i profilaktyki niedostosowania społecznego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Dykcik, W. (red.)(2010). Pedagogika specjalna. Poznań:Wydawnictwo UAM. 2. Kosakowski, Cz.(2003). Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń:Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit". 3. Obuchowska, I. (red.)(2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa:Wydawnictwo WSiP. 4. Piekut - Brodzka, D., Kuczyńska - Kwapisz, J. (red.)(2009). Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. Warszawa:Wydawnictwo APS. 5. Sękowska, Z.(2001). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa:Wydawnictwo APS. 6. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków:Oficyna wydawnicza "Impuls". Literatura dodatkowa: 1. Sowa, J. (1999). Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów:Wydawnictwo Oświatowe "Fosze". 2. Szczepanik, R.(2007). Elementy pedagogiki specjalnej. Łódź:Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno - Ekonomicznej. 3. Skrętowicz, B., Komorska, M. (red.)(2008). Osoby niepełnosprawne w społeczeństwie polskim okresu transformacji. Lublin:Wydawnictwo UMCS. 4. Szumski, G.(2006). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wykład, dyskusja, praca z książką,prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia/wykłady, praca w grupach, pokaz filmu/fragmentów filmów. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 w + 15 ćw=30h Przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury:25h Przygotowanie do sprawdzianu pisemnego/testu z tematyki ćwiczeń i z tematyki wykładów: 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Paradowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Paradowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia - sprawdzian pisemny/test; aktywność podczas zajęć; praca grupowa - mapa myśli - podsumowująca tematykę ćwiczeń Wykład- sprawdzian pisemny/test obejmujący swym zakresem tematykę wykładów Ocena końcowa- średnia z oceny z ćwiczeń i wykładów |
|
Pełny opis: |
Wykład Pedagogika specjalna jako nauka.Podstawowe pojęcia. Teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej. Przedmiot,podmiot, cele, zasady oraz funkcje pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Opieka nad osobami z niepełnosprawnością od starożytności do współczesności. Przemiany w rozumieniu niepełnosprawności. Orzekanie o niepełnosprawności i o stopniu niepełnosprawności. Skala i dynamika niepełnosprawności. Idee humanistyczne w koncepcjach pedagogiki specjalnej (podmiotowość, autonomia; normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością); idea integracji osób z niepełnosprawnością ze społeczeństwem. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością. Kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności. Pomoc osobom z niepełnosprawnością i ich rodzinom (cele i formy pomocy społecznej, jednostki organizacyjne); działalność organizacji pozarządowych- porównanie celów i strategii działania wybranych organizacji pozarządowych działających w środowiskach osób niepełnosprawnych; Pomoc dziecku z niepełnosprawnością i jego rodzinie (diagnoza;wczesna interwencja, wczesne wspomaganie rozwoju);Wyrównywanie szans edukacyjnych osób z niepełnosprawnością. Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w kształceniu dzieci/osób z niepełnosprawnością (też w odniesieniu do idei normalizacji). Analiza porównawcza i typologia systemów kształcenia specjalnego w Polsce na tle systemów w innych krajach oraz wybranych problemów, dotyczących efektywności wyrównywania szans edukacyjnych. System kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce a potrzeby systemu rehabilitacji i edukacji osób niepełnosprawnych. Ćwiczenia Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, niepełnosprawnych intelektualnie, przewlekle chorych i niepełnosprawnych ruchowo, osób z autyzmem) oraz podstawy ich rehabilitacji. Wybrane zagadnienia dotyczące sieroctwa społecznego oraz z pedagogiki resocjalizacyjnej i profilaktyki niedostosowania społecznego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Dykcik, W. (red.)(2010). Pedagogika specjalna. Poznań:Wydawnictwo UAM. 2. Kosakowski, Cz.(2003). Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń:Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit". 3. Obuchowska, I. (red.)(2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa:Wydawnictwo WSiP. 4. Piekut - Brodzka, D., Kuczyńska - Kwapisz, J. (red.)(2009). Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. Warszawa:Wydawnictwo APS. 5. Sękowska, Z.(2001). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa:Wydawnictwo APS. 6. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków:Oficyna wydawnicza "Impuls". Literatura dodatkowa: 1. Sowa, J. (1999). Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów:Wydawnictwo Oświatowe "Fosze". 2. Szczepanik, R.(2007). Elementy pedagogiki specjalnej. Łódź:Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno - Ekonomicznej. 3. Skrętowicz, B., Komorska, M. (red.)(2008). Osoby niepełnosprawne w społeczeństwie polskim okresu transformacji. Lublin:Wydawnictwo UMCS. 4. Szumski, G.(2006). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wykład, dyskusja, praca z książką,prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia/wykłady, praca w grupach, pokaz filmu/fragmentów filmów. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 w + 15 ćw=30h Przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury:25h Przygotowanie do sprawdzianu pisemnego/testu z tematyki ćwiczeń i z tematyki wykładów: 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.