Prawo administracyjne w pracy pracownika socjalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1F-PAD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo administracyjne w pracy pracownika socjalnego |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Pojęcie prawa administracyjnego (materialnego i formalnego). 2. Źródła prawa administracyjnego. 3. Zasady prawa administracyjnego. 4. Pojęcie administracji publicznej. 5. Organ administracyjny. 6. Organy administracji rządowej - centralne i terenowe. 7. Administracja samorządowa. Samorząd terytorialny - wojewódzki, powiatowy i gminny - organizacja, kompetencje. Zasady funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. 8. Współdziałanie jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi, w tym działalności pożytku publicznego. 9. Służby pomocy społecznej w strukturze jednostek samorządu terytorialnego. Inne podmioty realizujące zadania z zakresu administracji publicznej. 10. Charakterystyka zawodu pracownika socjalnego. Wymagania kwalifikacyjne dla zawodu pracownika socjalnego. Zadania pracownika socjalnego w świetle prawa administracyjnego. Problematyka społeczna związana z zadaniami pracownika socjalnego oraz charakterystyka osób, z którymi wiążą się zadania pracownika socjalnego. ĆWICZENIA 1. Pojęcie prawa administracyjnego. Źródła prawa administracyjnego. 2. Charakterystyka postępowania administracyjnego. 3. Zasady postępowania administracyjnego i jego przebieg. 4. Podmioty orzekające. Właściwość organów administracji. Wyłączenie pracownika oraz organu od udziału w postępowaniu. 5. Strony i podmioty na prawach strony. 6. Doręczenia, wezwania, terminy w postępowaniu administracyjnym. 7. Wszczęcie postępowania administracyjnego. Metryki, protokoły oraz adnotacje, udostępnianie akt, postępowanie dowodowe. 8. Przerwanie toku postępowania (zawieszenie i umorzenie postępowania administracyjnego) 9. Rozstrzygnięcia w postępowaniu administracyjnym (decyzja administracyjna, ugoda administracyjna, postanowienie w postępowaniu administracyjnym). 10. Środki zaskarżenia w postępowaniu administracyjnym . Odwołanie, wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, zażalenie. 11. Weryfikacja decyzji ostatecznych. 12. Sądowe postępowanie administracyjne. 13. Mediacja w postępowaniu administracyjnym. |
Literatura: |
Akty prawne: ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U z 2016 r. poz. 23 z późn. zm.) ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 930) ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446) ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814) ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 486) Literatura: E. Urla, Prawo administracyjne, Wolters Kluwer, 2015 M. Wierzbowski, J. Jagielski, J. Lang, M. Szubiakowski, A. Wiktorowska, Prawo administracyjne, Wolters Kluwer, 2015 M. Wierzbowski, M. Szubiakowski, A. Wiktorowska, Postępowanie administracyjne - ogólne, podatkowe, egzekucyjne i przed sądami administracyjnymi, C.H. BECK, 2015 I. Sierpowska, Pomoc społeczna, komentarz, Warszawa 2014 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. posiada wiedzę z zakresu prawa administracyjnego na rzecz jednostek, grup, rodzin i społeczności lokalnych 2. zna zasady postępowania administracyjnego 3. ma wiedzę na temat organów procesowych i uczestników postępowania administracyjnego 4. wie z jakich źródeł pozyskiwać informacje potrzebne do rozwiązywania problemu 5. wie jakie są uprawnienia klienta ich zakres oraz sposoby egzekwowania Umiejętności 1. potrafi zdobywać informacje i zbierać dane potrzebne do sporządzenia wniosku i innych pism w postępowaniu przed organami administracyjnymi i w postępowaniu sądowym, 2. potrafi przygotować pismo procesowe, 3. potrafi opracowywać konieczne rozwiązania na potrzeby swoich klientów, 4. potrafi podejmować decyzje we współpracy z klientem, 5. stosuje wiedzę w praktyce. Kompetencje społeczne 1. potrafi mediować pomiędzy stronami 2. potrafi udzielać porad z zakresu prawa administracyjnego 3. rozumie rangę postępowania administracyjnego |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wykład - egzamin końcowy (test pisemny). 2. Ćwiczenia - zaliczenie. Podstawą zaliczenia jest obecność i aktywny udział w zajęciach oraz pozytywny wynik testu pisemnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.