Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mediacja sądowa i pozasądowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-1F-MES1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Mediacja sądowa i pozasądowa
Jednostka: Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza

rozmowa, praca indywidualna - wykonywanie ćwiczeń, przygotowanie i wygłoszenie monologu mediatora, przygotowanie i przeprowadzenie symulacji konfliktu w zespole 3-4 osobowym.

Wiedza

Ocena wiedzy na podstawie:

1. Liczba punktów uzyskanych na kolokwium zawierającym pytania zamknięte, półotwarte i otwarte;

2. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć;

2. Przygotowanie i prezentacja monologu mediatora.

3. Przygotowanie i prezentacja w zespole 3-4 osobowym symulacji konfliktu rozwiązywanego na drodze mediacji.

Kompetencje społeczne

Ocena kompetencji społecznych na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć.

Pełny opis:

Treści programowe:

Wykład

1. Konflikt - podstawowe założenia teoretyczne

definicja, rodzaje, przyczyny, style rozwiązywania konfliktów

2. Sposoby rozwiązywania konfliktów: negocjacje i mediacje

3. Mediacje - wprowadzenie w problematykę

- definicja i cele mediacji

- rodzaje

- zasady mediacji

- przygotowanie do mediacji w 5 krokach

- etapy mediacji

- kwestie etyczne w mediacji

4. Mediacje w sprawach rodzinnych

- dziecko w mediacji

- bezpośredni udział dziecka w mediacji - korzyści i ryzyko

5. Mediacja w sprawach karnych i nieletnich

- kwalifikowanie spraw do postępowania mediacyjnego

6. Pozaformalne korzyści dla stron z uczestnictwa w mediacji

Ćwiczenia

1. Przyczyny konfliktów (osobowe, organizacyjne, społeczne)

2. Komunikacja interpersonalna w mediacjach

- techniki aktywnego słuchania

- techniki budowania dobrej atmosfery

3. Techniki negocjacyjne (konstruktywne i destruktywne)

4. Mediacje - etapy

- monolog mediatora

- mediacje właściwe

- zawarcie ugody mediacyjnej

5. Mediacje - symulacje

Literatura:

Bartosiak-Tomasiak M., Konflikt – dramat czy szansa?, ,,Edukacja i Dialog”, nr 8, 1996, s. 22-26.

Bobrowicz M., Mediacja. Jestem za, Warszawa 2008.

Byra S., Konflikt interpersonalny – istota i funkcje, [w:] A. Lewicka (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim. Poradnik metodyczny, Lublin 2008, s. 171-184.

Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Gdańsk 2004.

Cybulko A., Konflikt, [w:] E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009, s. 51-87.

Grudziewska E., Lewicka-Zelent A., Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego, Difin, Warszawa 2015.

Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Warszawa 2009.

Kodeks Etyki Mediatora, PCM, Warszawa 2003.

Lewicka A., Grudziewska E., Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna?, Lublin 2010.

Lewicka A. (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim! Poradnik metodyczny, Lublin 2008.

Lewicka-Zelent A., Grudziewska E., Rozwiązywanie konfliktów przez młodzież nieprzystosowaną społecznie, ,,Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej. Pogranicza niepełnosprawności”, nr 12, 2013b, s. 44-58.

Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Tłum. A. Cybulko, M. Zieliński.

Rękas A. (red.), Czy tylko sad rozstrzygnie w sporze? Mediacja i sądownictwo polubowne. Informator o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów, Warszawa 2010.

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz. U. 2015, poz. 716).

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2001 r., Nr 56, poz. 591).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka posiada podstawową wiedzę z zakresu prawnych podstaw mediacji. Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii konfliktu w tym dynamiki konfliktu, jego źródeł jednostkowych i społecznych. Posiada podstawową wiedzę na temat komunikacji, w szczególności barier komunikacyjnych, błędów komunikacyjnych będących przyczyną konfliktów.

Umiejętności

Student/-ka potrafi zdiagnozować źródła konfliktu wykorzystując techniki mediacyjne. Potrafi przeprowadzić postępowanie mediacyjne, w tym wygłosić monolog mediatora. Potrafi zastosować zasady postępowania mediacyjnego w praktyce.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotów/-owa do ciągłego doskonalenia i podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pracy socjalnej. Potrafi wczuć się w sytuację osób będących w konflikcie oraz okazać im zrozumienie i wsparcie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Grudziewska
Prowadzący grup: Ewa Grudziewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza

rozmowa, praca indywidualna - wykonywanie ćwiczeń, przygotowanie i wygłoszenie monologu mediatora, przygotowanie i przeprowadzenie symulacji konfliktu w zespole 3-4 osobowym.

Wiedza

Ocena wiedzy na podstawie:

1. Liczba punktów uzyskanych na kolokwium zawierającym pytania zamknięte, półotwarte i otwarte;

2. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć;

2. Przygotowanie i prezentacja monologu mediatora.

3. Przygotowanie i prezentacja w zespole 3-4 osobowym symulacji konfliktu rozwiązywanego na drodze mediacji.

Kompetencje społeczne

Ocena kompetencji społecznych na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć.

Pełny opis:

Wykłady

1. Konflikt - podstawowe założenia teoretyczne

definicja, rodzaje, przyczyny, style rozwiązywania konfliktów

2. Sposoby rozwiązywania konfliktów: negocjacje i mediacje

3. Mediacje - wprowadzenie w problematykę

- definicja i cele mediacji

- rodzaje

- zasady mediacji

- przygotowanie do mediacji w 5 krokach

- etapy mediacji

- kwestie etyczne w mediacji

4. Mediacje w sprawach rodzinnych

- dziecko w mediacji

- bezpośredni udział dziecka w mediacji - korzyści i ryzyko

5. Mediacja w sprawach karnych i nieletnich

- kwalifikowanie spraw do postępowania mediacyjnego

6. Mediacja szkolna i rówieśnicza

7. Mediacja w sprawach administracyjnych

8. Pozaformalne korzyści dla stron z uczestnictwa w mediacji

Ćwiczenia

1. Przyczyny konfliktów (osobowe, organizacyjne, społeczne)

2. Komunikacja interpersonalna w mediacjach

- techniki aktywnego słuchania

- techniki budowania dobrej atmosfery

3. Techniki negocjacyjne (konstruktywne i destruktywne)

4. Mediacje - etapy

- monolog mediatora

- mediacje właściwe

- zawarcie ugody mediacyjnej

5. Mediacje - symulacje

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bobrowicz M., Mediacja. Jestem za, Warszawa 2008.

Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Gdańsk 2004.

Grudziewska E., Lewicka-Zelent A., Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego, Difin, Warszawa 2015.

Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Warszawa 2009.

Kodeks Etyki Mediatora, PCM, Warszawa 2003.

Lewicka A., Grudziewska E., Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna?, Lublin 2010.

Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Tłum. A. Cybulko, M. Zieliński.

Rękas A. (red.), Czy tylko sad rozstrzygnie w sporze? Mediacja i sądownictwo polubowne. Informator o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów, Warszawa 2010.

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz. U. 2015, poz. 716).

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2001 r., Nr 56, poz. 591).

Literatura uzupełniająca:

Bartosiak-Tomasiak M., Konflikt – dramat czy szansa?, ,,Edukacja i Dialog”, nr 8, 1996, s. 22-26.

Byra S., Konflikt interpersonalny – istota i funkcje, [w:] A. Lewicka (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim. Poradnik metodyczny, Lublin 2008, s. 171-184.

Cybulko A., Konflikt, [w:] E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009, s. 51-87.

Lewicka A. (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim! Poradnik metodyczny, Lublin 2008.

Lewicka-Zelent A., Grudziewska E., Rozwiązywanie konfliktów przez młodzież nieprzystosowaną społecznie, ,,Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej. Pogranicza niepełnosprawności”, nr 12, 2013b, s. 44-58.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja, "burza mózgów", case study, symulacje.

Nakład pracy (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności):

udział w zajęciach - 60 godzin

przygotowane do zajęć - 15 godzin

przygotowanie do zaliczenia z wykładu - 15 godzin

przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 15 godzin

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:105 godzin , co stanowi 4 pkt ECTS

Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3afffa58019fab45ccb9b7754de449f06e%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=90783404-877e-4cce-89df-6dfe7c130918&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Grudziewska
Prowadzący grup: Ewa Grudziewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza

rozmowa, praca indywidualna - wykonywanie ćwiczeń, przygotowanie i wygłoszenie monologu mediatora, przygotowanie i przeprowadzenie symulacji konfliktu w zespole 3-4 osobowym.

Wiedza

Ocena wiedzy na podstawie:

1. Liczba punktów uzyskanych na kolokwium zawierającym pytania zamknięte, półotwarte i otwarte;

2. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć;

2. Przygotowanie i prezentacja monologu mediatora.

3. Przygotowanie i prezentacja w zespole 3-4 osobowym symulacji konfliktu rozwiązywanego na drodze mediacji.

Kompetencje społeczne

Ocena kompetencji społecznych na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć.

Pełny opis:

Wykłady

1. Konflikt - podstawowe założenia teoretyczne

definicja, rodzaje, przyczyny, style rozwiązywania konfliktów

2. Sposoby rozwiązywania konfliktów: negocjacje i mediacje

3. Mediacje - wprowadzenie w problematykę

- definicja i cele mediacji

- rodzaje

- zasady mediacji

- przygotowanie do mediacji w 5 krokach

- etapy mediacji

- kwestie etyczne w mediacji

4. Mediacje w sprawach rodzinnych

- dziecko w mediacji

- bezpośredni udział dziecka w mediacji - korzyści i ryzyko

5. Mediacja w sprawach karnych i nieletnich

- kwalifikowanie spraw do postępowania mediacyjnego

Ćwiczenia

1. Przyczyny konfliktów (osobowe, organizacyjne, społeczne)

2. Komunikacja interpersonalna w mediacjach

- techniki aktywnego słuchania

- techniki budowania dobrej atmosfery

3. Techniki negocjacyjne (konstruktywne i destruktywne)

4. Mediacje - etapy

- monolog mediatora

- mediacje właściwe

- zawarcie ugody mediacyjnej

5. Mediacje - symulacje

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bobrowicz M., Mediacja. Jestem za, Warszawa 2008.

Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Gdańsk 2004.

Grudziewska E., Lewicka-Zelent A., Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego, Difin, Warszawa 2015.

Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Warszawa 2009.

Kodeks Etyki Mediatora, PCM, Warszawa 2003.

Lewicka A., Grudziewska E., Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna?, Lublin 2010.

Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Tłum. A. Cybulko, M. Zieliński.

Rękas A. (red.), Czy tylko sad rozstrzygnie w sporze? Mediacja i sądownictwo polubowne. Informator o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów, Warszawa 2010.

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz. U. 2015, poz. 716).

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2001 r., Nr 56, poz. 591).

Literatura uzupełniająca:

Bartosiak-Tomasiak M., Konflikt – dramat czy szansa?, ,,Edukacja i Dialog”, nr 8, 1996, s. 22-26.

Byra S., Konflikt interpersonalny – istota i funkcje, [w:] A. Lewicka (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim. Poradnik metodyczny, Lublin 2008, s. 171-184.

Cybulko A., Konflikt, [w:] E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009, s. 51-87.

Lewicka A. (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim! Poradnik metodyczny, Lublin 2008.

Lewicka-Zelent A., Grudziewska E., Rozwiązywanie konfliktów przez młodzież nieprzystosowaną społecznie, ,,Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej. Pogranicza niepełnosprawności”, nr 12, 2013b, s. 44-58.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja, "burza mózgów", case study, symulacje.

Nakład pracy (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności):

udział w zajęciach - 30 godzin

przygotowane do zajęć - 30 godzin

przygotowanie do zaliczenia z wykładu - 30 godzin

przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 30 godzin

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:120 godzin , co stanowi 4 pkt ECTS

Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3afffa58019fab45ccb9b7754de449f06e%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=90783404-877e-4cce-89df-6dfe7c130918&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)