Mediacja sądowa i pozasądowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1F-MES1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mediacja sądowa i pozasądowa |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza rozmowa, praca indywidualna - wykonywanie ćwiczeń, przygotowanie i wygłoszenie monologu mediatora, przygotowanie i przeprowadzenie symulacji konfliktu w zespole 3-4 osobowym. Wiedza Ocena wiedzy na podstawie: 1. Liczba punktów uzyskanych na kolokwium zawierającym pytania zamknięte, półotwarte i otwarte; 2. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć; 2. Przygotowanie i prezentacja monologu mediatora. 3. Przygotowanie i prezentacja w zespole 3-4 osobowym symulacji konfliktu rozwiązywanego na drodze mediacji. Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
Pełny opis: |
Treści programowe: Wykład 1. Konflikt - podstawowe założenia teoretyczne definicja, rodzaje, przyczyny, style rozwiązywania konfliktów 2. Sposoby rozwiązywania konfliktów: negocjacje i mediacje 3. Mediacje - wprowadzenie w problematykę - definicja i cele mediacji - rodzaje - zasady mediacji - przygotowanie do mediacji w 5 krokach - etapy mediacji - kwestie etyczne w mediacji 4. Mediacje w sprawach rodzinnych - dziecko w mediacji - bezpośredni udział dziecka w mediacji - korzyści i ryzyko 5. Mediacja w sprawach karnych i nieletnich - kwalifikowanie spraw do postępowania mediacyjnego 6. Pozaformalne korzyści dla stron z uczestnictwa w mediacji Ćwiczenia 1. Przyczyny konfliktów (osobowe, organizacyjne, społeczne) 2. Komunikacja interpersonalna w mediacjach - techniki aktywnego słuchania - techniki budowania dobrej atmosfery 3. Techniki negocjacyjne (konstruktywne i destruktywne) 4. Mediacje - etapy - monolog mediatora - mediacje właściwe - zawarcie ugody mediacyjnej 5. Mediacje - symulacje |
Literatura: |
Bartosiak-Tomasiak M., Konflikt – dramat czy szansa?, ,,Edukacja i Dialog”, nr 8, 1996, s. 22-26. Bobrowicz M., Mediacja. Jestem za, Warszawa 2008. Byra S., Konflikt interpersonalny – istota i funkcje, [w:] A. Lewicka (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim. Poradnik metodyczny, Lublin 2008, s. 171-184. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Gdańsk 2004. Cybulko A., Konflikt, [w:] E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009, s. 51-87. Grudziewska E., Lewicka-Zelent A., Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego, Difin, Warszawa 2015. Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Warszawa 2009. Kodeks Etyki Mediatora, PCM, Warszawa 2003. Lewicka A., Grudziewska E., Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna?, Lublin 2010. Lewicka A. (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim! Poradnik metodyczny, Lublin 2008. Lewicka-Zelent A., Grudziewska E., Rozwiązywanie konfliktów przez młodzież nieprzystosowaną społecznie, ,,Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej. Pogranicza niepełnosprawności”, nr 12, 2013b, s. 44-58. Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Tłum. A. Cybulko, M. Zieliński. Rękas A. (red.), Czy tylko sad rozstrzygnie w sporze? Mediacja i sądownictwo polubowne. Informator o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów, Warszawa 2010. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz. U. 2015, poz. 716). Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2001 r., Nr 56, poz. 591). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada podstawową wiedzę z zakresu prawnych podstaw mediacji. Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii konfliktu w tym dynamiki konfliktu, jego źródeł jednostkowych i społecznych. Posiada podstawową wiedzę na temat komunikacji, w szczególności barier komunikacyjnych, błędów komunikacyjnych będących przyczyną konfliktów. Umiejętności Student/-ka potrafi zdiagnozować źródła konfliktu wykorzystując techniki mediacyjne. Potrafi przeprowadzić postępowanie mediacyjne, w tym wygłosić monolog mediatora. Potrafi zastosować zasady postępowania mediacyjnego w praktyce. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotów/-owa do ciągłego doskonalenia i podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pracy socjalnej. Potrafi wczuć się w sytuację osób będących w konflikcie oraz okazać im zrozumienie i wsparcie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grudziewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Grudziewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza rozmowa, praca indywidualna - wykonywanie ćwiczeń, przygotowanie i wygłoszenie monologu mediatora, przygotowanie i przeprowadzenie symulacji konfliktu w zespole 3-4 osobowym. Wiedza Ocena wiedzy na podstawie: 1. Liczba punktów uzyskanych na kolokwium zawierającym pytania zamknięte, półotwarte i otwarte; 2. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć; 2. Przygotowanie i prezentacja monologu mediatora. 3. Przygotowanie i prezentacja w zespole 3-4 osobowym symulacji konfliktu rozwiązywanego na drodze mediacji. Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Wykłady 1. Konflikt - podstawowe założenia teoretyczne definicja, rodzaje, przyczyny, style rozwiązywania konfliktów 2. Sposoby rozwiązywania konfliktów: negocjacje i mediacje 3. Mediacje - wprowadzenie w problematykę - definicja i cele mediacji - rodzaje - zasady mediacji - przygotowanie do mediacji w 5 krokach - etapy mediacji - kwestie etyczne w mediacji 4. Mediacje w sprawach rodzinnych - dziecko w mediacji - bezpośredni udział dziecka w mediacji - korzyści i ryzyko 5. Mediacja w sprawach karnych i nieletnich - kwalifikowanie spraw do postępowania mediacyjnego 6. Mediacja szkolna i rówieśnicza 7. Mediacja w sprawach administracyjnych 8. Pozaformalne korzyści dla stron z uczestnictwa w mediacji Ćwiczenia 1. Przyczyny konfliktów (osobowe, organizacyjne, społeczne) 2. Komunikacja interpersonalna w mediacjach - techniki aktywnego słuchania - techniki budowania dobrej atmosfery 3. Techniki negocjacyjne (konstruktywne i destruktywne) 4. Mediacje - etapy - monolog mediatora - mediacje właściwe - zawarcie ugody mediacyjnej 5. Mediacje - symulacje |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bobrowicz M., Mediacja. Jestem za, Warszawa 2008. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Gdańsk 2004. Grudziewska E., Lewicka-Zelent A., Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego, Difin, Warszawa 2015. Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Warszawa 2009. Kodeks Etyki Mediatora, PCM, Warszawa 2003. Lewicka A., Grudziewska E., Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna?, Lublin 2010. Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Tłum. A. Cybulko, M. Zieliński. Rękas A. (red.), Czy tylko sad rozstrzygnie w sporze? Mediacja i sądownictwo polubowne. Informator o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów, Warszawa 2010. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz. U. 2015, poz. 716). Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2001 r., Nr 56, poz. 591). Literatura uzupełniająca: Bartosiak-Tomasiak M., Konflikt – dramat czy szansa?, ,,Edukacja i Dialog”, nr 8, 1996, s. 22-26. Byra S., Konflikt interpersonalny – istota i funkcje, [w:] A. Lewicka (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim. Poradnik metodyczny, Lublin 2008, s. 171-184. Cybulko A., Konflikt, [w:] E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009, s. 51-87. Lewicka A. (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim! Poradnik metodyczny, Lublin 2008. Lewicka-Zelent A., Grudziewska E., Rozwiązywanie konfliktów przez młodzież nieprzystosowaną społecznie, ,,Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej. Pogranicza niepełnosprawności”, nr 12, 2013b, s. 44-58. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja, "burza mózgów", case study, symulacje. Nakład pracy (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): udział w zajęciach - 60 godzin przygotowane do zajęć - 15 godzin przygotowanie do zaliczenia z wykładu - 15 godzin przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 15 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:105 godzin , co stanowi 4 pkt ECTS Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3afffa58019fab45ccb9b7754de449f06e%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=90783404-877e-4cce-89df-6dfe7c130918&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grudziewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Grudziewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza rozmowa, praca indywidualna - wykonywanie ćwiczeń, przygotowanie i wygłoszenie monologu mediatora, przygotowanie i przeprowadzenie symulacji konfliktu w zespole 3-4 osobowym. Wiedza Ocena wiedzy na podstawie: 1. Liczba punktów uzyskanych na kolokwium zawierającym pytania zamknięte, półotwarte i otwarte; 2. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć; 2. Przygotowanie i prezentacja monologu mediatora. 3. Przygotowanie i prezentacja w zespole 3-4 osobowym symulacji konfliktu rozwiązywanego na drodze mediacji. Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Wykłady 1. Konflikt - podstawowe założenia teoretyczne definicja, rodzaje, przyczyny, style rozwiązywania konfliktów 2. Sposoby rozwiązywania konfliktów: negocjacje i mediacje 3. Mediacje - wprowadzenie w problematykę - definicja i cele mediacji - rodzaje - zasady mediacji - przygotowanie do mediacji w 5 krokach - etapy mediacji - kwestie etyczne w mediacji 4. Mediacje w sprawach rodzinnych - dziecko w mediacji - bezpośredni udział dziecka w mediacji - korzyści i ryzyko 5. Mediacja w sprawach karnych i nieletnich - kwalifikowanie spraw do postępowania mediacyjnego Ćwiczenia 1. Przyczyny konfliktów (osobowe, organizacyjne, społeczne) 2. Komunikacja interpersonalna w mediacjach - techniki aktywnego słuchania - techniki budowania dobrej atmosfery 3. Techniki negocjacyjne (konstruktywne i destruktywne) 4. Mediacje - etapy - monolog mediatora - mediacje właściwe - zawarcie ugody mediacyjnej 5. Mediacje - symulacje |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bobrowicz M., Mediacja. Jestem za, Warszawa 2008. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Gdańsk 2004. Grudziewska E., Lewicka-Zelent A., Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego, Difin, Warszawa 2015. Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Warszawa 2009. Kodeks Etyki Mediatora, PCM, Warszawa 2003. Lewicka A., Grudziewska E., Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna?, Lublin 2010. Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Tłum. A. Cybulko, M. Zieliński. Rękas A. (red.), Czy tylko sad rozstrzygnie w sporze? Mediacja i sądownictwo polubowne. Informator o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów, Warszawa 2010. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz. U. 2015, poz. 716). Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2001 r., Nr 56, poz. 591). Literatura uzupełniająca: Bartosiak-Tomasiak M., Konflikt – dramat czy szansa?, ,,Edukacja i Dialog”, nr 8, 1996, s. 22-26. Byra S., Konflikt interpersonalny – istota i funkcje, [w:] A. Lewicka (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim. Poradnik metodyczny, Lublin 2008, s. 171-184. Cybulko A., Konflikt, [w:] E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009, s. 51-87. Lewicka A. (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim! Poradnik metodyczny, Lublin 2008. Lewicka-Zelent A., Grudziewska E., Rozwiązywanie konfliktów przez młodzież nieprzystosowaną społecznie, ,,Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej. Pogranicza niepełnosprawności”, nr 12, 2013b, s. 44-58. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja, "burza mózgów", case study, symulacje. Nakład pracy (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): udział w zajęciach - 30 godzin przygotowane do zajęć - 30 godzin przygotowanie do zaliczenia z wykładu - 30 godzin przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 30 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:120 godzin , co stanowi 4 pkt ECTS Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3afffa58019fab45ccb9b7754de449f06e%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=90783404-877e-4cce-89df-6dfe7c130918&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.