Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metody badań społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-1F-MBS Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań społecznych
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PS, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla II r. PS, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nauczenie samodzielnego planowania (doboru metod, technik i narzędzi badawczych), a także pokazanie sposobu praktycznego przeprowadzenia i opracowania badań. Student nabywa wiedzę na temat etapów procesu badawczego; problemów i pytań badawczych, wskaźników w badaniach społecznych i ich kategorii.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest nauczenie samodzielnego planowania (doboru metod, technik i narzędzi badawczych), a także pokazanie sposobu praktycznego przeprowadzenia i opracowania badań. Student poznaje podział na metody ilościowe i jakościowe w ujęciu paradygmatów. Student nabywa wiedzę na temat etapów procesu badawczego; problemów i pytań badawczych, wskaźników w badaniach społecznych i ich kategorii. Student zapoznaje się z rolą wywiadu i ankiety - zasady planowania, przeprowadzania i opracowywania wyników oraz czynników obniżających wiarygodność badań. W szczególności omówione zostają badania sondażowe, badania „case study”, badania terenowe. Zapoznanie się z dekalogiem badacza i rolą podmiotowego traktowania badanych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004,

2.Denzin N. K., Lincoln Y. S., Metody Badań Jakościowych, PWN, Warszawa 2010 tom 1 i 2,

3.Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa 2011,

4.Flick U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2011,

5.Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2008,

6.Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2011,

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń.

Zna metodologie badań społecznych, na poziomie umożliwiającym prowadzenie i interpretowanie badań w obszarze pracy socjalnej

Posiada wiedzę z zakresu rodziny, prawa, polityki społecznej na rzecz jednostek, grup, rodzin i społeczności lokalnych

Wie z jakich źródeł pozyskiwać informacje potrzebne do rozwiązywania problemu

Wie jak badać i rozpoznawać zapotrzebowanie na usługi społeczne dla jednostek, grup i rodzin oraz społeczności lokalnych

Umiejętności

Potrafi zdobywać informacje i zestawiać dane istotne dla przygotowania historii przypadku, historii rodziny, diagnozy, raportu;

Potrafi prowadzić obserwację i interpretować werbalne i niewerbalne zachowania, z wykorzystaniem teorii osobowości, metod diagnostycznych i zasad komunikacji interpersonalnej;

Umie prowadzić studia badawcze nad pracą swojej placówki i/lub nad własną praktyką;

Potrafi opracowywać innowacyjne rozwiązania na potrzeby swoich klientów;

Formułuje diagnozę społeczną i plan działań pomocowych i naprawczych w odniesieniu do jednostek i rodzin.

Kompetencje społeczne

Potrafi prowadzić obserwację.

Metody i kryteria oceniania:

rozmowa końcowa

aktywność na zajęciach

sporządzanie projektów badawczych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Treści

Celem przedmiotu jest nauczenie samodzielnego planowania (doboru metod, technik i narzędzi badawczych), a także pokazanie sposobu praktycznego przeprowadzenia i opracowania badań. Student poznaje podział na metody ilościowe i jakościowe w ujęciu paradygmatów. Student nabywa wiedzę na temat etapów procesu badawczego; problemów i pytań badawczych, wskaźników w badaniach społecznych i ich kategorii. Student zapoznaje się z rolą wywiadu i ankiety - zasady planowania, przeprowadzania i opracowywania wyników oraz czynników obniżających wiarygodność badań. W szczególności omówione zostają badania sondażowe, badania „case study”, badania terenowe. Zapoznanie się z dekalogiem badacza i rolą podmiotowego traktowania badanych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004,

2.Denzin N. K., Lincoln Y. S., Metody Badań Jakościowych, PWN, Warszawa 2010 tom 1 i 2,

3.Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa 2011,

4.Flick U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2011,

5.Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2008,

6.Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2011,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nauczenie samodzielnego planowania (doboru metod, technik i narzędzi badawczych), a także pokazanie sposobu praktycznego przeprowadzenia i opracowania badań. Student nabywa wiedzę na temat etapów procesu badawczego; problemów i pytań badawczych, wskaźników w badaniach społecznych i ich kategorii.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest nauczenie samodzielnego planowania (doboru metod, technik i narzędzi badawczych), a także pokazanie sposobu praktycznego przeprowadzenia i opracowania badań. Student poznaje podział na metody ilościowe i jakościowe w ujęciu paradygmatów. Student nabywa wiedzę na temat etapów procesu badawczego; problemów i pytań badawczych, wskaźników w badaniach społecznych i ich kategorii. Student zapoznaje się z rolą wywiadu i ankiety - zasady planowania, przeprowadzania i opracowywania wyników oraz czynników obniżających wiarygodność badań. W szczególności omówione zostają badania sondażowe, badania „case study”, badania terenowe. Zapoznanie się z dekalogiem badacza i rolą podmiotowego traktowania badanych

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004,

2.Denzin N. K., Lincoln Y. S., Metody Badań Jakościowych, PWN, Warszawa 2010 tom 1 i 2,

3.Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa 2011,

4.Flick U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2011,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nauczenie samodzielnego planowania (doboru metod, technik i narzędzi badawczych), a także pokazanie sposobu praktycznego przeprowadzenia i opracowania badań. Student nabywa wiedzę na temat etapów procesu badawczego; problemów i pytań badawczych, wskaźników w badaniach społecznych i ich kategorii.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest nauczenie samodzielnego planowania (doboru metod, technik i narzędzi badawczych), a także pokazanie sposobu praktycznego przeprowadzenia i opracowania badań. Student poznaje podział na metody ilościowe i jakościowe w ujęciu paradygmatów. Student nabywa wiedzę na temat etapów procesu badawczego; problemów i pytań badawczych, wskaźników w badaniach społecznych i ich kategorii. Student zapoznaje się z rolą wywiadu i ankiety - zasady planowania, przeprowadzania i opracowywania wyników oraz czynników obniżających wiarygodność badań. W szczególności omówione zostają badania sondażowe, badania „case study”, badania terenowe. Zapoznanie się z dekalogiem badacza i rolą podmiotowego traktowania badanych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004,

2.Denzin N. K., Lincoln Y. S., Metody Badań Jakościowych, PWN, Warszawa 2010 tom 1 i 2,

3.Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa 2011,

4.Flick U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2011,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-03-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Korycki
Prowadzący grup: Arkadiusz Korycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nauczenie samodzielnego planowania (doboru metod, technik i narzędzi badawczych), a także pokazanie sposobu praktycznego przeprowadzenia i opracowania badań.

Pełny opis:

Jak badać zjawiska społeczne? Najważniejsze metodologiczne dylematy nauk społecznych.

Badania jakościowe czy ilościowe?

Podstawowe elementy procesu badawczego

Konstruowanie narzędzia badawczego – zasady podstawowe, najczęstsze błędy.

Wiarygodność badań społecznych.

Ewaluacja.

Etyka badań naukowych

Metody badań społecznych w praktyce

Literatura:

• Babbie E., Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2007

• Sztabiński P. W., Badacz jako współautor wyników badania, „Ask. Społeczeństwo. Badania. Metody” 12/2003,

• Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa 2011,

• Flick U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2011,

• Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2008,

• Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2011,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Bieńkowski
Prowadzący grup: Mateusz Bieńkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.