Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metody badań społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-1F-MBS Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań społecznych
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PS, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla II r. PS, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nauczenie samodzielnego planowania (doboru metod, technik i narzędzi badawczych), a także pokazanie sposobu praktycznego przeprowadzenia i opracowania badań. Student nabywa wiedzę na temat etapów procesu badawczego; problemów i pytań badawczych, wskaźników w badaniach społecznych i ich kategorii.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest nauczenie samodzielnego planowania (doboru metod, technik i narzędzi badawczych), a także pokazanie sposobu praktycznego przeprowadzenia i opracowania badań. Student poznaje podział na metody ilościowe i jakościowe w ujęciu paradygmatów. Student nabywa wiedzę na temat etapów procesu badawczego; problemów i pytań badawczych, wskaźników w badaniach społecznych i ich kategorii. Student zapoznaje się z rolą wywiadu i ankiety - zasady planowania, przeprowadzania i opracowywania wyników oraz czynników obniżających wiarygodność badań. W szczególności omówione zostają badania sondażowe, badania „case study”, badania terenowe. Zapoznanie się z dekalogiem badacza i rolą podmiotowego traktowania badanych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004,

2.Denzin N. K., Lincoln Y. S., Metody Badań Jakościowych, PWN, Warszawa 2010 tom 1 i 2,

3.Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa 2011,

4.Flick U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2011,

5.Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2008,

6.Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2011,

Efekty kształcenia:

Wiedza

Ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń.

Zna metodologie badań społecznych, na poziomie umożliwiającym prowadzenie i interpretowanie badań w obszarze pracy socjalnej

Posiada wiedzę z zakresu rodziny, prawa, polityki społecznej na rzecz jednostek, grup, rodzin i społeczności lokalnych

Wie z jakich źródeł pozyskiwać informacje potrzebne do rozwiązywania problemu

Wie jak badać i rozpoznawać zapotrzebowanie na usługi społeczne dla jednostek, grup i rodzin oraz społeczności lokalnych

Umiejętności

Potrafi zdobywać informacje i zestawiać dane istotne dla przygotowania historii przypadku, historii rodziny, diagnozy, raportu;

Potrafi prowadzić obserwację i interpretować werbalne i niewerbalne zachowania, z wykorzystaniem teorii osobowości, metod diagnostycznych i zasad komunikacji interpersonalnej;

Umie prowadzić studia badawcze nad pracą swojej placówki i/lub nad własną praktyką;

Potrafi opracowywać innowacyjne rozwiązania na potrzeby swoich klientów;

Formułuje diagnozę społeczną i plan działań pomocowych i naprawczych w odniesieniu do jednostek i rodzin.

Kompetencje społeczne

Potrafi prowadzić obserwację.

Metody i kryteria oceniania:

rozmowa końcowa

aktywność na zajęciach

sporządzanie projektów badawczych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Treści

Celem przedmiotu jest nauczenie samodzielnego planowania (doboru metod, technik i narzędzi badawczych), a także pokazanie sposobu praktycznego przeprowadzenia i opracowania badań. Student poznaje podział na metody ilościowe i jakościowe w ujęciu paradygmatów. Student nabywa wiedzę na temat etapów procesu badawczego; problemów i pytań badawczych, wskaźników w badaniach społecznych i ich kategorii. Student zapoznaje się z rolą wywiadu i ankiety - zasady planowania, przeprowadzania i opracowywania wyników oraz czynników obniżających wiarygodność badań. W szczególności omówione zostają badania sondażowe, badania „case study”, badania terenowe. Zapoznanie się z dekalogiem badacza i rolą podmiotowego traktowania badanych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004,

2.Denzin N. K., Lincoln Y. S., Metody Badań Jakościowych, PWN, Warszawa 2010 tom 1 i 2,

3.Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa 2011,

4.Flick U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2011,

5.Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2008,

6.Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2011,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nauczenie samodzielnego planowania (doboru metod, technik i narzędzi badawczych), a także pokazanie sposobu praktycznego przeprowadzenia i opracowania badań. Student nabywa wiedzę na temat etapów procesu badawczego; problemów i pytań badawczych, wskaźników w badaniach społecznych i ich kategorii.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest nauczenie samodzielnego planowania (doboru metod, technik i narzędzi badawczych), a także pokazanie sposobu praktycznego przeprowadzenia i opracowania badań. Student poznaje podział na metody ilościowe i jakościowe w ujęciu paradygmatów. Student nabywa wiedzę na temat etapów procesu badawczego; problemów i pytań badawczych, wskaźników w badaniach społecznych i ich kategorii. Student zapoznaje się z rolą wywiadu i ankiety - zasady planowania, przeprowadzania i opracowywania wyników oraz czynników obniżających wiarygodność badań. W szczególności omówione zostają badania sondażowe, badania „case study”, badania terenowe. Zapoznanie się z dekalogiem badacza i rolą podmiotowego traktowania badanych

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004,

2.Denzin N. K., Lincoln Y. S., Metody Badań Jakościowych, PWN, Warszawa 2010 tom 1 i 2,

3.Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa 2011,

4.Flick U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2011,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nauczenie samodzielnego planowania (doboru metod, technik i narzędzi badawczych), a także pokazanie sposobu praktycznego przeprowadzenia i opracowania badań. Student nabywa wiedzę na temat etapów procesu badawczego; problemów i pytań badawczych, wskaźników w badaniach społecznych i ich kategorii.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest nauczenie samodzielnego planowania (doboru metod, technik i narzędzi badawczych), a także pokazanie sposobu praktycznego przeprowadzenia i opracowania badań. Student poznaje podział na metody ilościowe i jakościowe w ujęciu paradygmatów. Student nabywa wiedzę na temat etapów procesu badawczego; problemów i pytań badawczych, wskaźników w badaniach społecznych i ich kategorii. Student zapoznaje się z rolą wywiadu i ankiety - zasady planowania, przeprowadzania i opracowywania wyników oraz czynników obniżających wiarygodność badań. W szczególności omówione zostają badania sondażowe, badania „case study”, badania terenowe. Zapoznanie się z dekalogiem badacza i rolą podmiotowego traktowania badanych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004,

2.Denzin N. K., Lincoln Y. S., Metody Badań Jakościowych, PWN, Warszawa 2010 tom 1 i 2,

3.Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa 2011,

4.Flick U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2011,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-03-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Korycki
Prowadzący grup: Arkadiusz Korycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nauczenie samodzielnego planowania (doboru metod, technik i narzędzi badawczych), a także pokazanie sposobu praktycznego przeprowadzenia i opracowania badań.

Pełny opis:

Jak badać zjawiska społeczne? Najważniejsze metodologiczne dylematy nauk społecznych.

Badania jakościowe czy ilościowe?

Podstawowe elementy procesu badawczego

Konstruowanie narzędzia badawczego – zasady podstawowe, najczęstsze błędy.

Wiarygodność badań społecznych.

Ewaluacja.

Etyka badań naukowych

Metody badań społecznych w praktyce

Literatura:

• Babbie E., Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2007

• Sztabiński P. W., Badacz jako współautor wyników badania, „Ask. Społeczeństwo. Badania. Metody” 12/2003,

• Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa 2011,

• Flick U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2011,

• Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2008,

• Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2011,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Bieńkowski
Prowadzący grup: Mateusz Bieńkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.