Techniki aktorskie w rozwoju zawodowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-TAZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniki aktorskie w rozwoju zawodowym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem ogólnym jest uzyskanie umiejętności społecznych umożliwiających poznawanie i rozwijanie zdolności zawodowych u siebie i u innych. Zajęcia prowadzone są metodą ćwiczeń z wykorzystaniem technik aktorskich, które rozwijają kompetencje personalne i przygotowują do świadomych wystąpień publicznych, uczą twórczego myślenia i działania,oraz dystansu do własnej osoby. SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena indywidualnych i grupowych wystąpień studentów - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena prac wykonywanych podczas zajęć, - ocena orientacji w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1. Podstawowe wiadomości związane z technikami aktorskimi i ich zastosowaniem. 2. Jak się prezentujemy w wystąpieniach publicznych i jak jest to odbierane przez innych? 3. Komunikacja niewerbalna 4. Dialog- umiejętność słuchania i ocena przekazu 5. Ćwiczenia z zakresu sztuki świadomego komunikowania się 6. Konstruowanie wypowiedzi publicznej 7. Wchodzenie w rolę- empatia 8. Różne osobowości- róże oczekiwania- analiza i ćwiczenia 9. Przygotowanie etiud aktorskich 10. Wystąpienie przed publicznością 11. podsumowanie i zaliczenie |
Literatura: |
1.oprac. Klemensiewicz Z., uzup. Urbańczyk S.(1995).:Prawidła poprawnej wymowy polskiej. Kraków; Wydawnictwo Baran i Suszyński. 2.Toczyska B. (1998): Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańsk; Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, 3.Czechow M. A (1995).: O technice aktora, AKSHA. 4.Lewandowska- Tarasiuk E. Sztuka wystąpień publicznych ;Warszawa, Wydawnictwo APS 5.Pease A. (2001) Mowa ciała; Kielce, wyd. „Jedność” |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Celem ogólnym jest uzyskanie umiejętności społecznych umożliwiających poznawanie i rozwijanie zdolności zawodowych u siebie i u innych Student ma: PE1_W05 - podstawową wiedzę na temat rozwoju psychicznego i społecznego człowieka. PE1_W06 - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościami. PE1_W08 - ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń. PE1_W16 Student wie, jakich środków i sposobów pracy z grupą powinien użyć, by były one najbardziej efektywne. PE1_W23 Student zna: - sposoby zastosowania warsztatu aktorskiego w pracy zawodowej; PE1_W24 Zna podstawowe prawidłowości wpływające na kształt stosunków międzyludzkich Umiejętności: PE1_U01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji relacji interpersonalnych PE1_U06 potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się; PE1_U07 ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej PE1_U08 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją PE1_U09 Umiejętnie analizuje i ocenia stosowane metody z zakresu technik aktorskich PE1_U13 Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; ma elementarne umiejętności organizacyjne PE1_U14 potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu Kompetencje społeczne: PE1_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia PE1_K04 ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny. PE1_K07 rozwija umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej. PE1_K09 Jest świadomy konieczności podejmowania działań na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego kraju |
Metody i kryteria oceniania: |
Student oceniany jest za aktywny udział w zajęciach, obecność i podejście do zaliczenia. Zaliczeniem zawsze jest wybrana forma wystąpienia publicznego- indywidualnego, lub grupowego- zależnie od potrzeb danej grupy ćwiczeniowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.