Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia społeczna i międzykulturowa - w teorii i praktyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-FF-PMT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia społeczna i międzykulturowa - w teorii i praktyce
Jednostka: Studium Edukacji Nauczycielskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Aktywność na zajęciach, dyskusja

Ocena poziomu i jakości wypowiedzi ustnych w trakcie zajęć.

Praca na zaliczenie - przygotowanie warsztatów

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do psychologii społecznej i międzykulturowej

2. Postrzeganie innych ludzi

3. Konformizm i posłuszeństwo autorytetom

4. Procesy grupowe

5. Mechanizmy i techniki wpływu społecznego

6. Wiarygodność nadawcy

7. Wpływ społeczny w mediach

8. Metody wpływu stosowane w reklamie

9. Dysonans poznawczy

10. Prospołeczność i pomaganie

11. Agresja – przyczyny i zapobieganie

12. Stereotypy i uprzedzenia - przyczyny i przeciwdziałanie

13. Wprowadzenie do psychologii międzykulturowej, różnice kulturowe

14. Akulturacja, problemy emigrantów

15. Podsumowanie

Literatura:

Literatura obowiązkowa i uzupełniająca

Literatura obowiązkowa:

Aronson, E., Wilson, T.,D., Akert, R. (2004). Psychologia społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Brown, R. (2006). Procesy grupowe, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Ciążela-Kleniewska A. (2012), Konformizm w perspektywie psychologii społecznej – słabość charakteru czy element życia społecznego?, „Szkice Humanistyczne”, tom XII, nr 4 (vol. 30).

Doliński D. (2005), Techniki wpływu społecznego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujacych z uczniami cudzoziemskimi, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

Branka, M., Cieślikowska, D., (2010). Edukacja Antydyskryminacyjna. Podręcznik Trenerski. Kraków: Wydawnictwo Villa Decius.

Pratkanis, A., Aronson, E. (2003), Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

PEP1_W06 Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach w obszarze związanym z działalnością edukacyjną.

PEP1_W08 Ma podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, odnosi ją do wybranych

obszarów działalności pedagogicznej.

PEP1_U01 Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z działalnością pedagogiczną w ramach studiowanej specjalności.

PEP1_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego

rozwoju i kształcenia.

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacje multimedialne

Filmy dokumentalne

Dyskusja

Praca w grupach

30 godzin kontaktowych

30 godzin przygotowanie do zajęć

2 ECTS

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)