Psychologia społeczna i międzykulturowa - w teorii i praktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-PMT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna i międzykulturowa - w teorii i praktyce |
Jednostka: | Studium Edukacji Nauczycielskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Aktywność na zajęciach, dyskusja Ocena poziomu i jakości wypowiedzi ustnych w trakcie zajęć. Praca na zaliczenie - przygotowanie warsztatów |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do psychologii społecznej i międzykulturowej 2. Postrzeganie innych ludzi 3. Konformizm i posłuszeństwo autorytetom 4. Procesy grupowe 5. Mechanizmy i techniki wpływu społecznego 6. Wiarygodność nadawcy 7. Wpływ społeczny w mediach 8. Metody wpływu stosowane w reklamie 9. Dysonans poznawczy 10. Prospołeczność i pomaganie 11. Agresja – przyczyny i zapobieganie 12. Stereotypy i uprzedzenia - przyczyny i przeciwdziałanie 13. Wprowadzenie do psychologii międzykulturowej, różnice kulturowe 14. Akulturacja, problemy emigrantów 15. Podsumowanie |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa i uzupełniająca Literatura obowiązkowa: Aronson, E., Wilson, T.,D., Akert, R. (2004). Psychologia społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Brown, R. (2006). Procesy grupowe, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Ciążela-Kleniewska A. (2012), Konformizm w perspektywie psychologii społecznej – słabość charakteru czy element życia społecznego?, „Szkice Humanistyczne”, tom XII, nr 4 (vol. 30). Doliński D. (2005), Techniki wpływu społecznego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujacych z uczniami cudzoziemskimi, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: Branka, M., Cieślikowska, D., (2010). Edukacja Antydyskryminacyjna. Podręcznik Trenerski. Kraków: Wydawnictwo Villa Decius. Pratkanis, A., Aronson, E. (2003), Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
PEP1_W06 Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach w obszarze związanym z działalnością edukacyjną. PEP1_W08 Ma podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, odnosi ją do wybranych obszarów działalności pedagogicznej. PEP1_U01 Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z działalnością pedagogiczną w ramach studiowanej specjalności. PEP1_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacje multimedialne Filmy dokumentalne Dyskusja Praca w grupach 30 godzin kontaktowych 30 godzin przygotowanie do zajęć 2 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.