Organizacja pracy pedagoga
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-OPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja pracy pedagoga |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Pełny opis: |
Treści: 1. Czas jako podstawowa kategoria procesów życia społecznego: - Pojęcie i wartość czasu (czas w literaturze przedmiotu); - Pojmowanie czasu w minionych okresach (Ilościowe i jakościowe sposoby rozumienia czasu; Wybrane filozoficzne koncepcje czasu); - Wybrane współczesne koncepcje badawcze (Czas jako kategoria kulturowa; Czas fizyczny; Czas biologiczny; Czas psychologiczny; Czas społeczny; Czas jako kategoria ekonomiczna i zarządcza). 2. Badania nad wykorzystaniem czasu: - Chronometraż; - Fotografia dnia pracy; - Technika obserwacji migawkowych; - Analiza ruchów elementarnych (metoda MTM); - Budżet czasu; - Samofotografia czasu pracy (tygodnia pracy). 3. Teoretyczne podstawy organizowania pracy: - Ogólne zasady organizowania pracy; - Postacie sprawnego działania; - Prakseologiczne wytyczne sprawnej roboty; - Cykl działania zorganizowanego. 4. Style i strategie kierowania: - Współdziałanie ludzi w zespołach jako problem organizacyjny; - Ogólna charakterystyka stylów kierowania, kryteria podziału stylów kierowania, typologia stylów kierowania; - Techniki kierowania (Techniki ukierunkowane na wzrost wyników; Techniki ukierunkowane na poprawę stosunków międzyludzkich; Kompleksowe: np. Harzburska, St. Gallen, Systemowa); - Skuteczność stylu kierowania; - Strategie kierowania. 5. Zarządzanie grupami i zespołami w organizacji. Efekt synergetyczny - Interpersonalny charakter organizacji; - Specyfika zespołu jako grupy (Główne elementy zespołu pracowniczego; Zadania jako specyficzny rodzaj celu zespołowego; Podmiotowość zespołu pracowniczego) - Wykorzystanie zespołów w organizacjach a efekt synergetyczny; - Cele indywidualne i oczekiwania (potrzeby) pracowników; - Podstawy efektywnego zespołu; - Budowanie zespołu i poprawa jego pracy; - Coaching i mentoring w kierowaniu zespołem. 6. Zarządzanie swoim czasem. Techniki zarządzania czasem: - Określenie celu; - Planowanie rozkładu czasu i określanie priorytetów (priorytety ABC, kalendarze, Zasada Pareto, Zasada Eisenhowera); - Uwalnianie się od nadmiaru zobowiązań; - Podejmowanie decyzji; - Realizacja i organizacja; - Kontrola; - Informacja i komunikacja; - Wdrażanie a efektywne wykorzystanie czasu. 7. Zarządzanie swoją karierą - Rozwiązywanie problemów; - Rozwijanie umiejętności; - Rozwijanie nowych pomysłów; - Zarządzanie samym sobą; - Zarządzanie stresem |
Literatura: |
1. LITERATURA PODSTAWOWA: - W. Kobyliński, ABC organizacji pracy nauczyciela, wyd.2 WSiP, Warszawa 1988. - E. Kuczera-Ludwiczyńska, D. Ludwiczyński, Jak szanować czas, organizując pracę sobie i innym, Wyd. Bizarre, Warszawa 2009. 2. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - B. Adam, Czas, Wyd. Sic!, Warszawa 2010. - M. Adamiec, B. Kożusznik, Sztuka zarządzania sobą, PWE, Warszawa 2001. - R.I. Arendts, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1998, s. 97-120. - R. W. Bly, Wykorzystaj każdą sekundę. 101 rad jak osiągnąć sukces bez stresu, MT Biznes, Warszawa 2000. - A. Bednarski, Zarys teorii organizacji i zarządzania, TNOiK, Toruń 1998. - H. Bieniok, Zarządzanie czasem. Poradnik dla mało efektywnych, Difin, Warszawa 2010. - J. Caunt, Bądź zorganizowany, Wyd. Helion, Gliwice 2004. - A. Chrisidu-Budnik, J. Korczak, A. Pakuła, J. Supernat, Nauka organizacji i zarządzania, Wyd. Kolonia Limited, Wrocław 2005. - S.R. Covey, A.R. Merrill, R.R. Merrill, Najpierw rzeczy najważniejsze, REBIS, Poznań 2005 - Czas pracy w nowych krajach członkowskich Unii Europejskiej. Aspekty ekonomiczne, prawne i społeczne, (red.) H. Strzemińska, M. Latos-Miłkowska, M. B. Rycak, IPiSS, Warszawa 2008. - P. Dodd, D. Sundheim, Zarządzaj swoim czasem. 25 sprawdzonych technik, MT Biznes, Warszawa 2009. - R. Fritz, ABC nowoczesnego menedżera, Amber, Warszawa 2001. - W. Kobyliński, Organizacja pracy pedagogicznej w szkole (Wybrane problemy część I), WSI, Radom 1995. - S. Klein, Czas. Przewodnik użytkownika, Wyd. W.A.B., Warszawa 2009. - W. Kieżun, Sprawne zarządzanie organizacją, SGH, Warszawa 1997. - R. Koch, Zasada 80/20. Lepsze efekty mniejszym nakładem sił i środków, Wyd. Medium, Konstancin-Jeziorna 2003 - R. Luecke, Zarządzanie czasem, Zwiększ własną produktywność i efektywność, MT Biznes, Warszawa 2006. - K. J. McCorry, Zorganizuj się. Jak usprawnić pracę w biurze, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2009. - T. Mendel, Kształtowanie potencjału i organizacja pracy własnej menedżera, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2005, s. 81-104. - M. Pawłowski, Tygodniowy budżet czasu młodych nauczycieli akademickich zatrudnionych w wyższych szkołach pedagogicznych” [Wyd.]: Zeszyty Naukowe WSPS pt. „Prace badawcze Katedry Nauk Społecznych Nr 2” pod redakcją L. Malinowskiego i M. Orłowskiej, Wyd. WSPS 2000, s. 136-148. - P. Pickering, Co zrobić, żeby jak najwięcej zrobić w ciągu dnia pracy, Amber, Warszawa 2001. - M. Roguszczak, Zarządzanie czasem pracy menedżera, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2010, s. 46-71. - W. Reichmann, O. Siwiński, Za pięć dwunasta. Techniki efektywnego zarządzania czasem, organizacji pracy indywidualnej i zespołowej, Wyd. Tematy, Kraków 1997. - G.J. Whitrow, Czas w dziejach, Prószyński i S-ka, Warszawa 1996. - P. Zimbardo, J. Boyd, Paradoks czasu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. - Życie na czas. Perspektywy badawcze postrzegania czasu, (red.) G. Sędek, S. Bedyńska, PWN, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: 1. WIEDZA: - Zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych związanych organizacją pracy. - Zna elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi dla organizacji pracy. - Ma elementarną wiedzę o rożnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach ważnych z punktu widzenia organizacji pracy. - Ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju w kontekście organizacji pracy. - Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych. 2. UMIEJĘTNOŚCI - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z rożnymi obszarami działalności pedagogicznej w kontekście organizacji pracy. - Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań z punktu widzenia organizacji pracy. - Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie pod kątem organizacji pracy. - Potrafi pracować w zespole pełniąc rożne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych. - Może dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu korzystając ze zdobytej wiedzy dla lepszej organizacji czasu pracy. 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki - Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki - Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne oraz rozumie ilościowe i jakościowe znaczenie czasu i potrafi go bilansować i analizować |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena raportu (praca indywidualna) Ocena projektu zespołowego w trakcie zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.