Edukacyjne dylematy - charakterystyka różnych podejść i możliwe rozwiązania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-EDD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacyjne dylematy - charakterystyka różnych podejść i możliwe rozwiązania |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁENIA: - ocena jakości uczestnictwa studentów w zajęciach – na podstawie obserwacji aktywności, wypowiedzi w trakcie wykładu, prezentacji poglądów podczas dyskusji, prezentacji efektów cząstkowych pracy zespołowej nad rozwiązaniem problemu ze wskazaniem cech dylematu; - test wiedzy i podstawowych umiejętności (pytania otwarte i z wyborem odpowiedzi). |
Pełny opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu z działaniami aktywizującymi, którego problematyka obejmuje: - ustalenie języka komunikacji: interpersonalnej, społecznej, urzędowej – w interdyscyplinarnym rozumieniu rozwoju ucznia pełno- i niepełnosprawnego oraz nauczyciela, szkoły i placówki; - interpretacja podstawowych pojęć i znaczeń; - samokształcenie, samodoskonalenie i samorealizacja na rzecz rozwoju własnego i wybranej organizacji oświatowej; - państwo jako główny benificjent systemu oświaty – podział zadań między organami państwa – metody i formy ich realizacji; - jak czytać prawo oświatowe? - wyzwania społeczne i finansowe stojące przed państwem, samorządem i dyrektorem szkoły, w tym: tworzenia podstaw i realizacji strategii na różnych szczeblach systemu oświaty; - próba formułowania i realizacja zadań strategii na rzecz zaspokajania potrzeb edukacyjnych: ustalanie celów organizacji, analiza otoczenia, analiza organizacji, „dopasowanie” organizacji i otoczenia – synergia działań; - dylemat a problem – powiązania i różnice; - rozwiązywanie problemów, głównie pedagogicznych: od dylematu do sukcesu. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Dutka-Mucha M., Zaborniak M. B., Gawroński K. (red. nauk.) (2018), 57 problemów oświaty, Wolters Kluwer Sp. z o.o. Warszawa. Gawroński K. (red. ), Kwiatkowski S. M. (red.) (2018), Prawo oświatowe, Wolters Kluwer Sp. z o.o. Warszawa – wybrane artykuły i inne fragmenty niezbędne do rozwiązywania problemów: 1. Gawroński K., Kwiatkowski S. M.: Słowo wstępne – ss. 11 – 13. 2. Zespół autorski i Redaktorzy naukowi: Wprowadzenie – ss. 15 – 17. 3. Gawroński K., Otręba R.: Jak czytać prawo oświatowe? – 35 – 64. Gawroński K. (red.), Kwiatkowski M. (red.): Dyrektor szkoły w procesie zarządzani oświatą, Wydawnictwo APS Warszawa – wybrane artykuły: 1. Serafin T.: Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych uczniów ss. 59 – 103. 2. Kwiatkowski M.: Pedagogiczne i psychologiczne prawidłowości uczenia się – ss.104-119. 4. B. Barszczewska: Zarządzanie zmianą – ss. 244 – 249. 5. K. Gawroński: Nowa rola dyrektora - menedżer w organizacji non - profit - ss. 250-255. 6. K. Gawroński: Marketingowe zarządzanie szkołą, ss. 296 - 305. 7. M. Dutka - Mucha: Umiejętność skutecznego porozumiewania się – kluczem do sukcesu dyrektora szkoły – ss. 344 – 364. 9. Lęcznarowicz E.: Zarządzanie kryzysem w szkole – ss. 376 – 385. 10. Goryszewska – Gawron R.: Rozwiązywanie konfliktów w szkole – ss. 386 – 393. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Herbst M. (red.) (2012), Zarządzanie oświatą. Biblioteka oświaty samorządowej, t. 2, Wydawnictwo IBM Warszawa. Gawroński K. (red.), Kwiatkowski M. (red.): Dyrektor szkoły w procesie zarządzani oświatą, Wydawnictwo APS Warszawa – wybrane artykuły: 1. K. Gawroński (red.): Szkoła jako podstawowe ogniwo systemu oświaty - s. 411-437. 2. Zaborniak M. B. : Podstawy zarządzania w systemie oświaty - ss. 171-184. 3. Zaborniak M.B.: Organizacja i kreowanie pracy zespołowej – ss. 218-230. 4. K. Gawroński: Szkoła jako organizacja – ss. 262 – 279. 5. Zaborniak M. B.: Coaching w pracy dyrektora jako podstawa samodoskonalenia – ss. 365 – 375. Levitas A. (red. (2012), Strategie oświatowe, Biblioteka oświaty samorządowej, t. 1, Wydawnictwo IBM Warszawa. Jakość oświaty jako efekt zarządzania strategicznego (2011), Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: --------------------------------------------------------------------------------- kierunku Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością WIEDZA PN2_KK_W01 ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych i społecznych, którą jest w stanie twórczo rozwijać w kontekście zagadnień związanych z niepełnosprawnością UMIEJĘTNOŚCI PN2_KK_U03 posiada umiejętności prezentowania własnych pomysłów w sposób kreatywny i popierania ich uzasadnioną argumentacją w kontekście wybranych ujęć teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi KOMPETENCJE SPOŁECZNE PN2_KK_K01 potrafi ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności oraz określić potrzeby w zakresie rozwoju osobistego i naukowego --------------------------------------------------------------------------------- kierunku pedagogika specjalna WIEDZA PC2_KK_W02 posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu pedagogiki specjalnej rozszerzony o terminy stosowane w naukach humanistycznych i społecznych. UMIEJĘTNOŚCI PC2_KK_U03 posiada umiejętności prezentowania własnych pomysłów w sposób kreatywny i popierania ich uzasadnioną argumentacją w kontekście wybranych ujęć teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi KOMPETENCJE SPOŁECZNE PC2_KK_K01 potrafi ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności i określić potrzeby w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.