Zajęcia tutoringowe - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-7F-ZT1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia tutoringowe - 1 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Po zakończeniu zajęć student: - zna modele niepełnosprawności, ich konsekwencje epistemologiczne ,badawcze. Zna ich praktyczne znaczenie w perspektywie organizacji leczenia, edukacji, zatrudnienia , opieki i pracy socjalnej na rzecz osób z niepełnosprawnością, - zna procedury badawcze w interdyscyplinarnych studiach nad niepełnosprawnością oraz teorie wyjaśniające reakcje podmiotu i obserwatora zjawiska niepełnosprawności - zna teorie psychologiczne i socjologiczne dotyczące fenomenu niepełnosprawności (psychologia piętna, teorie dewiacji, teorie atrakcyjności interpresonalnej,teorie integracji-teorie ekskluzji) - potrafi integrować wielodysycyplinarną wiedzę dla potrzeb podwyższania jakości życia osób z cechą inności zagrożonych wykluczeniem - |
Pełny opis: |
1. Teoretyczne podstawy integracji i inkluzji społecznej. Podstawowe pojęcia ,płaszczyzny, cechy, uwarunkowania postaw wobec "Inności-obcości" 2. Marginalność i marginalizacja-wymiary,kategorie zagrożone,sposoby badania. Niepełnosprawność jako stygmat i forma dewiacji. 3.Niepełnosprawność w perspektywie różnorodności. 4. Teorie psychologiczne w interpretacji zachowania człowieka z niepełnosprawnością.Klasyczne teorie "Braku i słabości" i teorie potencjałów i mocnych stron 3. Miejsce osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym.a stratyfikacja emanacji "inności".Pojęcie i wymiary nierówności społecznych. 4. Sposoby badania zagrożenia wykluczeniem w pracy pedagoga-lidera inkluzji społecznej. |
Literatura: |
Bauman Z. /2000/: Ponowoczesność jako źródło cierpień, PWN, Warszawa Bauman Z. /2003/ Życie na przemiał, PWN, Warszawa Bauman T. /1995/: O możliwości zastosowania metod jakościowych w badaniach pedagogicznych ,w : Pilch T./red./: Zasady badań pedagogicznych, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa Beck U. /2002/ :Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa Czykwin E., Stygmat społeczny, Warszawa, 2008. Czykwin E., Próba modyfikacji stereotypów i uprzedzeń narodowych w warunkach szkoły, (w:) J. Nikitorowicz, M. Sobecki (red.), Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, Białystok, 1999, s.120-131. Doktór T., Uprzedzenia religijne,(w:) B. Fatyga, A. Tyszkiewicz, Normalność i normalka. Próba zastosowania pojęcia normalności do badań młodzieży, Warszawa 2001, s.239-255. Domański H., Struktura społeczna, Scholar, Warszawa, 2007. Lash S.,Urry J.(1987) The End of Organized Capitalism,Cambridge:Polity Press Marcia J.E.(1980) Identity in Adolescence, w: Adelson J (red.) Handbook of Adolescent Psychology,New Year ,John Wiley |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: PN2_KK_W03 Zna metodę tutoringu jako nauczania spersonalizowanego, wynikającego z klasycznej misji uniwersytetu oraz tradycji artes liberales (sztuk wyzwolonych). PN2_KK_W02 Zna wybrane pojęcia związane z disability studies, m.in. interdyscyplinarność, studia nad niepełnosprawnością/disability studies, prawa osób z niepełnosprawnością, normalizacja, self-adwokatura, piętno niepełnosprawności. PN2_KK_W02 Zna podstawowe pojęcia socjologiczno-etyczno-prawnych aspektów dyskursu nad niepełnosprawnością, m.in. przynależność społeczna, bioetyka, Inny, inkluzja, wykluczenie, marginalizacja. PN2_KK_W03 Zna podstawowe zagadnienia antropologiczno-historycznego ujęcia niepełnosprawności, m.in. kultura niepełnosprawności, styl życia osób z niepełnosprawnością, kreatywność osób z niepełnosprawnością PN2_KK_W03 Zna podstawowe zagadnienia psychologiczno-medycznego aspektu niepełnosprawności, m.in. psychologia pozytywna, eudajmoniczny dobrostan, jakość życia, umacnianie, afirmujący model niepełnosprawności. PN2_KK_W03 Zna podstawowe zagadnienia pedagogiczno-strategicznych kontekstów fenomenu niepełnosprawności, m.in. normalizacja, paradygmat wsparcia, systemy wsparcia. Umiejętności: PN2_KK_U08 Umie zastosować interdyscyplinarną wiedzę do wyjaśniania niepełnosprawności w perspektywie nauk humanistycznych, społecznych, medycznych. PN2_KK_U09 Umie podejmować działania eksperckie, opiniotwórcze w zakresie problematyki związanej z niepełnosprawnością. PN2_KK_U05 Umie systematyzować, uogólniać zdobywaną wiedzę celem wzbogacania i tworzenia własnego warsztatu zawodowego i nabywania profesjonalizmu. PN2_KK_U03 Umie podejmować i realizować relacje poznawcze w kontaktach naukowych. Kompetencje społeczne: PN2_KK_K04 Ma świadomość zasad i norm etycznych, którą wyraża w prezentowaniu własnego stanowiska, argumentacji własnego zdania odnośnie podejmowanych problemów związanych z niepełnosprawnością. PN2_KK_K02 Prezentuje postawę kreatywną i samodzielność w poszukiwaniu istotnych obszarów poznawczych związanych z niepełnosprawnością PN2_KK_K07 Prezentuje wrażliwość etyczną oraz refleksyjną postawę w podejmowaniu dyskursu nad fenomenem niepełnosprawności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach Przygotowanie prezentacji multimedialnej i przedstawienie jej podczas zajęć Po zajęciach student na ocenę bardzo dobrą: Zna biegle metodę tutoringu jako nauczania spersonalizowanego, wynikającego z klasycznej misji uniwersytetu oraz tradycji artes liberales (sztuk wyzwolonych). Zna biegle wybrane pojęcia związane z disability studies, m.in. interdyscyplinarność, studia nad niepełnosprawnością/disability studies, prawa osób z niepełnosprawnością, normalizacja, self-adwokatura, piętno niepełnosprawności. Zna biegle podstawowe pojęcia socjologiczno-etyczno-prawnych aspektów dyskursu nad niepełnosprawnością, m.in. przynależność społeczna, bioetyka, Inny, inkluzja, wykluczenie, marginalizacja. Zna biegle podstawowe zagadnienia antropologiczno-historycznego ujęcia niepełnosprawności, m.in. kultura niepełnosprawności, styl życia osób z niepełnosprawnością, kreatywność osób z niepełnosprawnością Zna biegle podstawowe zagadnienia psychologiczno-medycznego aspektu niepełnosprawności, m.in. psychologia pozytywna, eudajmoniczny dobrostan, jakość życia, umacnianie, afirmujący model niepełnosprawności. Zna biegle podstawowe zagadnienia pedagogiczno-strategicznych kontekstów fenomenu niepełnosprawności, m.in. normalizacja, paradygmat wsparcia, systemy wsparcia. Student potrafi i: Umie biegle zastosować interdyscyplinarną wiedzę do wyjaśniania niepełnosprawności w perspektywie nauk humanistycznych, społecznych, medycznych. Umie biegle podejmować działania eksperckie, opiniotwórcze w zakresie problematyki związanej z niepełnosprawnością. Umie biegle systematyzować, uogólniać zdobywaną wiedzę celem wzbogacania i tworzenia własnego warsztatu zawodowego i nabywania profesjonalizmu. Umie biegle podejmować i realizować relacje poznawcze w kontaktach naukowych. Kompetencje społeczne: Ma wysoką świadomość zasad i norm etycznych, którą wyraża w prezentowaniu własnego stanowiska, argumentacji własnego zdania odnośnie podejmowanych problemów związanych z niepełnosprawnością. Prezentuje postawę kreatywną i samodzielność w poszukiwaniu istotnych obszarów poznawczych związanych z niepełnosprawnością Prezentuje wrażliwość etyczną oraz refleksyjną postawę w podejmowaniu dyskursu nad fenomenem niepełnosprawności. Na ocenę dobrą Po zajęciach student na ocenę dobrą: Zna metodę tutoringu jako nauczania spersonalizowanego, wynikającego z klasycznej misji uniwersytetu oraz tradycji artes liberales (sztuk wyzwolonych). Zna wybrane pojęcia związane z disability studies, m.in. interdyscyplinarność, studia nad niepełnosprawnością/disability studies, prawa osób z niepełnosprawnością, normalizacja, self-adwokatura, piętno niepełnosprawności. Zna podstawowe pojęcia socjologiczno-etyczno-prawnych aspektów dyskursu nad niepełnosprawnością, m.in. przynależność społeczna, bioetyka, Inny, inkluzja, wykluczenie, marginalizacja. Zna podstawowe zagadnienia antropologiczno-historycznego ujęcia niepełnosprawności, m.in. kultura niepełnosprawności, styl życia osób z niepełnosprawnością, kreatywność osób z niepełnosprawnością Zna podstawowe zagadnienia psychologiczno-medycznego aspektu niepełnosprawności, m.in. psychologia pozytywna, eudajmoniczny dobrostan, jakość życia, umacnianie, afirmujący model niepełnosprawności. Zna podstawowe zagadnienia pedagogiczno-strategicznych kontekstów fenomenu niepełnosprawności, m.in. normalizacja, paradygmat wsparcia, systemy wsparcia. Student potrafi i: Umie zastosować interdyscyplinarną wiedzę do wyjaśniania niepełnosprawności w perspektywie nauk humanistycznych, społecznych, medycznych. Umie podejmować działania eksperckie, opiniotwórcze w zakresie problematyki związanej z niepełnosprawnością. Umie systematyzować, uogólniać zdobywaną wiedzę celem wzbogacania i tworzenia własnego warsztatu zawodowego i nabywania profesjonalizmu. Umie podejmować i realizować relacje poznawcze w kontaktach naukowych. Kompetencje społeczne: Ma świadomość zasad i norm etycznych, którą wyraża w prezentowaniu własnego stanowiska, argumentacji własnego zdania odnośnie podejmowanych problemów związanych z niepełnosprawnością. Prezentuje postawę kreatywną i samodzielność w poszukiwaniu istotnych obszarów poznawczych związanych z niepełnosprawnością Prezentuje wrażliwość etyczną oraz refleksyjną postawę w podejmowaniu dyskursu nad fenomenem niepełnosprawności. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.