Antropologiczne aspekty niepełnosprawności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-7F-ASN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologiczne aspekty niepełnosprawności |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy ze specyfiką analityczną fenomenu niepełnosprawności wynikającą z przyjęcia perspektywy antropologii w jej różnych odmianach-antropologii fizycznej, filozoficznej, kulturowej ,komunikacyjnej |
Pełny opis: |
1. Antropologia jako nauka i jej miejsce w systemie nauk 2. Inność-obcość jako funkcjonalne perspektywy analiz antropologicznych kwestii niepełnosprawności. Antropogeneza i lęk przed rasą. Specyfika rozwoju antropologii 3. Antropologia medyczna i jej aplikacje na grunt studiów o niepełnosprawności. Modele zdrowia i choroby.Etnomedycyna i choroby ludowe. Etnopsychiatria. Socjologia medycyny.Etnografia. 4.Antropologia kultury. Antropologia społeczna. Antropologia komunikacji wobec kwestii niepełnosprawności. 5.Człowiek z niepełnosprawnością wobec wytworów kultury. Mit.Baśń.Obyczaje i zwyczaje.Życie codzienne jako obszar zainteresowań antropologii 6. Tematy kulturowe w studiach and niepełnosprawnością 7. Językowe konteksty niepełnosprawności. 8. Teorie reakcji społecznej 9. Warsztat pracy badawczej antropologa. 10. Przyczyny i skutki niepełnosprawności w refleksji antropologa. |
Literatura: |
B.Borowska-Beszta:Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych E.Czykwin: Stygmat społeczny, PWN,Warszawa 2007 Ingstad i Whyte : Culture and disability, Los Angeles 1996 J.Mucha : Kultura dominująca jako kultura obca, Oficyna Naukowa, Warszaw a1999 E.Nowicka :Świat człowieka-świat kultury, PWN,Warszawa 1998, A.Perzanowski : Odmieńcy.Antropologiczne studium dewiacji,Warszawa 2009 W.G.Sumner : Naturalne sposoby postępowania w gromadzie, PWN,Warszawa 1999 R.Szulc: Antropologiczne podstawy wychowania,Wyd.Żąk 1998 H.Żuraw : Inność-perspektywa kobiety niepełnosprawnej, wBartnikowska , Żyta,Przybyliński: Inkluzja-marginalizacja-wykluczenie a jakość żcyia z niepełnosprawnością,Wyd. UWM, Olsztyn 2016 H.Żuraw: ewolucja podejścia do niepełnosprawności w kulturze Zachodu H.Żuraw:Inność,obcość w perspektywie pozytywnej, Wielokontekstowość studiów nad innością-obcością,w.:Chrzanowska I.,Jachimczak B., Pawelczak K.: Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowaniu.W poszukiwaniu pozytywów,Wyd. UAM 2013 |
Efekty uczenia się: |
PN2_KK_W01 Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju antropologii kulturowej (społecznej), wskazuje jej źródła, główne nurty, najważniejsze osiągnięcia teoretyczno- badawcze w obszarach związanych z niepełnosprawnością. PN2_KK_W01 Ma podstawową wiedzę o najważniejszych teoretyczno-badawczych osiągnięciach antropologii kulturowej w obszarach związanych z niepełnosprawnością. PN2_KK_W02 Zna podstawowe pojęcia: antropologia kulturowa, antropologia społeczna, kultura, wytwory działalności ludzkiej, homo kreator, różnorodność i inność, kultura niepełnosprawnych. PN2_KK_W11 Ma wiedzę o podmiotach działalności kulturowej, szczególnie w sytuacji niepełnosprawności, zna indywidualną i społeczną sytuację osób z niepełnosprawnością zaangażowanych w kulturę. PN2_KK_W11 Zna społeczne, ekonomiczne i osobowe uwarunkowania aktywności kulturowej osób z niepełnosprawnością. PN2_KK_U04 Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk związanych z kulturą niepełnosprawności. PN2_KK_U02 Potrafi interpretować zjawiska związane z kulturą niepełnosprawności w kontekście uwarunkowań społecznych, ekonomicznych, osobowościowych. PN2_KK_U02 Potrafi uzasadnić, w jaki sposób kultura wpływa na osobowość człowieka, w szczególności na osobę z niepełnosprawnością. PN2_KK_U02 Potrafi analizować powiązania zjawiska kultury niepełnosprawności z różnymi obszarami rehabilitacji i terapii. PN2_KK_U03 Ma umiejętność odkrywania i stawiania własnych tez, poszukiwania argumentów i polemizowania z różnymi stanowiskami. PN2_KK_U04 Rozumie, uzasadniając, że zjawiska i procesy związane z kulturą niepełnosprawności powstają i zmieniają się w czasie dzięki działaniom społecznym lub osobowym. PN2_KK_U02 Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. PN2_KK_K07 W dyskusjach i analizie tekstów używa argumentów świadczących o wrażliwości etycznej. PN2_KK_K02 Zachowuje obiektywizm w ocenie zdarzeń związanych z życiem społecznym osób z niepełnosprawnością i uczestniczeniem ich w kulturze. PN2_KK_K02 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach Przygotowanie tematycznej prezentacji multimedialnej Na ocenę bardzo dobrą : Student zna biegle: - Antropologię jako naukę i jej miejsce w systemie nauk i subdysycypliny. Zna koncepcje "Inności-obcości :jako funkcjonalnych perspektyw analiz antropologicznych kwestii niepełnosprawności. - sytuację człowieka z niepełnosprawnością wobec wytworów kultury, - Tematy kulturowe w studiach and niepełnosprawnością - Językowe konteksty niepełnosprawności. - Teorie reakcji społecznej Student potrafi analizować w perspektywie antropologicznej sytuację człowieka z niepełnosprawnością - stosować zalecenia warsztatu pracy badawczej antropologa. - analizować przyczyny i skutki niepełnosprawności w refleksji antropologa. -student docenia rolę wiedzy naukowej i etyki w podejściu do niepełnosprawności Na ocenę dobrą student: poprawnie zna wiedzę na temat - Antropologi jako nauki i jej miejsce w systemie nauk i subdysycypliny. Zna koncepcje "Inności-obcości :jako funkcjonalnych perspektyw analiz antropologicznych kwestii niepełnosprawności. - sytuację człowieka z niepełnosprawnością wobec wytworów kultury, - Tematy kulturowe w studiach and niepełnosprawnością - Językowe konteksty niepełnosprawności. - Teorie reakcji społecznej Student potrafi poprawnie analizować w perspektywie antropologicznej sytuację człowieka z niepełnosprawnością - stosować zalecenia warsztatu pracy badawczej antropologa. - analizować przyczyny i skutki niepełnosprawności w refleksji antropologa. -student docenia rolę wiedzy naukowej i etyki w podejściu do niepełnosprawności Na ocenę dostateczną student zna wybiorczo i powierzchownie - Antropologię jako naukę i jej miejsce w systemie nauk i subdysycypliny.Zna koncepcje "Inności-obcości :jako funkcjonalnych perspektyw analiz antropologicznych kwestii niepełnosprawności. - sytuację człowieka z niepełnosprawnością wobec wytworów kultury, - Tematy kulturowe w studiach and niepełnosprawnością - Językowe konteksty niepełnosprawności. - Teorie reakcji społecznej Student potrafi analizować w perspektywie antropologicznej sytuację człowieka z niepełnosprawnością - stosować zalecenia warsztatu pracy badawczej antropologa. - analizować przyczyny i skutki niepełnosprawności w refleksji antropologa. -student docenia rolę wiedzy naukowej i etyki w podejściu do niepełnosprawności W przypadku oceny niedostatecznej student nie zna: - Antropologii jako nauki i jej miejsca w systemie nauk i subdysycyplin. Nie zna koncepcji "Inności-obcości :jako funkcjonalnych perspektyw analiz antropologicznych kwestii niepełnosprawności. - sytuacji człowieka z niepełnosprawnością wobec wytworów kultury, - Tematów kulturowych w studiach and niepełnosprawnością - Językowych kontekstów niepełnosprawności. - Teorii reakcji społecznej Student nie potrafi: - analizować w perspektywie antropologicznej sytuację człowieka z niepełnosprawnością - stosować zaleceń warsztatu pracy badawczej antropologa. - analizować przyczyn i skutków niepełnosprawności w refleksji antropologa. - docenić roli wiedzy naukowej i etyki w podejściu do niepełnosprawności |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.