Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Arteterapia w teorii i praktyce III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-6S-ATP3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Arteterapia w teorii i praktyce III
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład, konwersatorium, ćwiczenia -arteterapia indywidualna na oddziałach ogólnopsychiatrycznych. Przygotowanie pisemnej pracy semestralnej z opisem procesu arteterapeutycznego skierowanego do osoby dorosłej (arteterapia indywidualna). Wprowadzenie skal opisowych, subiektywnych opartych

na sztukach pięknych oraz skal klinicznych. Ocena pracy studenta w zespole medycznym na oddziałach ogólnosychiatrycznych.

Pełny opis:

1. Koncepcje arteterapii w poszczególnych ujęciach i nurtach-analiza wybranych projektów arteterapeutycznych.

2. Czynniki leczące w arteterapii: niespecyficzne, specyficzne związane z psychoterapią, specyficzne związane z arteterapią, pozostałe uwarunkowania.

3. Metody arteterapii w praktyce klinicznej

a) terapia przez sztuki wizualne w pracy z pacjentem psychiatrycznym (rysunek, malarstwo, grafika, fotografia, multimedia).Istota i mechanizmy arteterapii – studium przypadków.

b) drama w pracy z pacjentem psychiatrycznym: procesy dramatoterapeutyczne.

c) biblioterapia, książka artystyczna w pracy z pacjentem psychiatrycznym: przegląd projektów arteterapeutycznych-w procesie terapii pacjentów hospitalizowanych krótko i długoterminowo.

4. Arteterapia indywidualna struktura procesu terapeutycznego-podejście multimodalne. Projekt arteterapeutyczny jako metoda terapii pacjentów psychiatrycznych.

5. Zasady efektywnej komunikacji w trakcie arteterapii z pacjentem z zaburzeniami lękowo-depresyjnymi: ćwiczenia warsztatowe.

6. Zasady efektywnej komunikacji w trakcie arteterapii z pacjentem z zaburzeniami psychotycznymi: ćwiczenia warsztatowe.

7. Interwizja/superwizja w arteterapii na oddziałach dziennych i ogólnopsychiatrycznych: analiza dokumentacji arteterapeutycznej.

Literatura:

Chmielnicka-Plaskota A, Łoza B., (red) Arteterapia: Praktyka, T 2, (Wyd.2), Difin, Warszawa 2014.

Chmielnicka-Plaskota A, Łoza B., (red) Arteterapia indywidualna, T 4, Difin, Warszawa 2020.

Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., (red) Arteterapia: Teoria, T1, (Wyd.2), Difin, Warszawa 2014.

Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Arteterapia: Projekty. T.3, Difin, Warszawa 2016.

Wadeson, H. (1980). Art psychotherapy. New York: Wiley.

Malchiodi C.A., Arteterapia, Harmonia Universalis, Gdańsk 2014.

Literatura uzupełniająca

Bugental, J. (1987). The art of the psychotherapist. New York: Norton

Chmielnicka-Plaskota A, Patejuk-Mazurek I., Kosiński M., Arteterapia w procesie leczenia psychiatrycznego-studium przypadku. Arttherapy in the psychiatric treatment - a case study, Zeszyty Artystyczne, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, 2015. Tom 27.

Florczykiewicz J., E. Józefowski, Arteterapia w edukacji i resocjalizacji wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Siedlce, 2011.

Gilroy A., Arteterapia: badania i praktyka, tłum. S. Sobczyński, Łódź, 2006.

Hiscox, A. (1993). Clinical art therapy with adolescents of color. In E. Virshup (Ed.), California arttherapy trends (pp. 17–26). Chicago: Magnolia Street.

McMullin, R. (2000). Handbook of cognitive therapy techniques. New York: Norton.

Metody i kryteria oceniania:

Konwersatorium, prezentacja multimedialna, ćwiczenia warsztatowe.

Godziny kontaktowe ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu

Przygotowanie się do ćwiczeń 10.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5

Inne formy 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Praktyki zawodowe:

Istnieje możliwość odbycia praktyki w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im. prof. J. Mazurkiewicza.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)