Magisterska pracownia artystyczna - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-6F-MP2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Magisterska pracownia artystyczna - 2 |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
1.Rozwijanie świadomości artystycznej i umiejętności doboru środków wyrazu, poprzez ćwiczenia związane z realizacją określonych zadań, projektów. (Martwa natura, praca z modelem, zajęcia w plenerze). 2. Zadania zbiorowe związane z dyskusją dydaktyczną i ukierunkowaniem wynikającym z treści ćwiczeń. (umiejętność warsztatowa a wyobraźnia) 3.Zadania precyzujące zakres tematów określających przyszły dyplom malarski. |
Pełny opis: |
Malarstwo, obok grafiki i rzeźby jako jedna z głównych dyscyplin sztuk plastycznych, wprowadzająca w obszary rozważań o sztuce, umiejętnym postrzeganiu i analizowaniu. Próba transmisji myśli i idei w przestrzeń obrazu. Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą o malarstwie, jego bogactwem wynikającym z wielowiekowej tradycji. Program obejmuje też poszerzania wrażliwości plastycznej studentów oraz zapoznawanie ich z zasadniczymi różnicami w zakresie technik malarskich. W rezultacie studenci powinni potrafić twórczo przetransponować myśli, określić zakres własnych możliwości, rozszyfrować strukturę dzieła sztuki, poznać poszczególne etapy konstruowania obrazu - od szkicu do obrazu - określonego jako wynik całego procesu twórczego. Dzięki tym zajęciom proces dochodzenia do poszczególnych rozwiązań formalnych staje się wieloetapowym, różnorodnym doświadczeniem wynikającym z dostosowania warsztatu do płaszczyzny wrażliwości, emocji i chłodnej analizy kompozycji. Studenci podejmują próby twórczego wykorzystania napięć pomiędzy szkicem a dziełem finalnym. |
Literatura: |
1. „Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku”, Marcin Giżycki 2. „Techniki wielkich mistrzów malarstwa”, Warszawa 1999 3. „ Patrząc” Józef Czapski 4. „Obrazy jak malowane” (2006) 5. „Estetyka kontra sztuka. Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze sztuką nowoczesną”. (2007) Maria Anna Potocka 6. „Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000” (2007) 7. „Dzieła Czasy Ludzie” Stanisław Rodziński 8. Wędrówka do źródeł Wiesław Juszczak |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1.Student posiada wiedzę o malarstwie i warsztacie artysty. 2.Student potrafi opisać zjawiska zachodzące w sztuce współczesnej. 3.Student posługuje się wiedzą dotyczącą technik powstawania dzieł sztuki. 4.Student potrafi scharakteryzować najważniejsze zagadnienia z zakresu sztuki współczesnej. Umiejętności 1.Student zna proces dochodzenia do rozwiązań formalnych . Proces ten staje się wieloetapowym, różnorodnym doświadczeniem wynikającym z dostosowania warsztatu do płaszczyzny wrażliwości, emocji i chłodnej analizy kompozycji. 2.Student potrafi określić zakres własnych możliwości, rozszyfrować strukturę dzieła sztuki, poznać poszczególne etapy konstruowania obrazu - od szkicu do obrazu - określonego jako wynik całego procesu twórczego. 3. Studenci podejmują próby twórczego wykorzystania napięć pomiędzy szkicem a dziełem finalnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Rozwijanie świadomości artystycznej i umiejętności doboru środków wyrazu, poprzez ćwiczenia związane z realizacją określonych zadań, projektów..Zadania indywidualne, ćwiczenia na zadany temat, aktywujące własne metody kreacji. Nakład pracy studenta. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia- 35 Przygotowanie się do zajęć, lektury-40 Przygotowanie się do kolokwium- 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji-5 5. Inne formy - 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.