Magisterska pracownia artystyczna - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-6F-MP1a |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Magisterska pracownia artystyczna - 1 |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I r. edukacji artystycznej (EP), (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
1.Rozwijanie świadomości artystycznej i umiejętności doboru środków wyrazu, poprzez ćwiczenia związane z realizacją określonych zadań, projektów. (Martwa natura, praca z modelem, zajęcia w plenerze). 2. Zadania zbiorowe związane z dyskusją dydaktyczną i ukierunkowaniem wynikającym z treści ćwiczeń. (umiejętność warsztatowa a wyobraźnia) 3.Zadania precyzujące zakres tematów określających przyszły dyplom malarski. |
Pełny opis: |
Malarstwo, obok grafiki i rzeźby jako jedna z głównych dyscyplin sztuk plastycznych, wprowadzająca w obszary rozważań o sztuce, umiejętnym postrzeganiu i analizowaniu. Próba transmisji myśli i idei w przestrzeń obrazu. Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą o malarstwie, jego bogactwem wynikającym z wielowiekowej tradycji. Program obejmuje też poszerzania wrażliwości plastycznej studentów oraz zapoznawanie ich z zasadniczymi różnicami w zakresie technik malarskich. W rezultacie studenci powinni potrafić twórczo przetransponować myśli, określić zakres własnych możliwości, rozszyfrować strukturę dzieła sztuki, poznać poszczególne etapy konstruowania obrazu - od szkicu do obrazu - określonego jako wynik całego procesu twórczego. Dzięki tym zajęciom proces dochodzenia do poszczególnych rozwiązań formalnych staje się wieloetapowym, różnorodnym doświadczeniem wynikającym z dostosowania warsztatu do płaszczyzny wrażliwości, emocji i chłodnej analizy kompozycji. Studenci podejmują próby twórczego wykorzystania napięć pomiędzy szkicem a dziełem finalnym. |
Literatura: |
-„Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku”, Marcin Giżycki -„Techniki wielkich mistrzów malarstwa”, Warszawa 1999 -„ Patrząc” Józef Czapski -„Obrazy jak malowane” (2006) -„Estetyka kontra sztuka. Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze sztuką nowoczesną”. (2007) Maria Anna Potocka -„Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000” (2007) „Dzieła Czasy Ludzie” Stanisław Rodziński Wędrówka do źródeł Wiesław Juszczak |
Metody i kryteria oceniania: |
Rozwijanie świadomości artystycznej i umiejętności doboru środków wyrazu, poprzez ćwiczenia związane z realizacją określonych zadań, projektów..Zadania indywidualne, ćwiczenia na zadany temat, aktywujące własne metody kreacji. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia. 35 Przygotowanie się do zajęć, lektury.40 Przygotowanie się do kolokwium. 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji.5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.