Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Malarstwo 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-6F-MA2a
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Malarstwo 2
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Rozwijanie świadomości artystycznej i umiejętności doboru środków wyrazu, poprzez ćwiczenia związane z realizacją określonych zadań, projektów.

Zadania indywidualne, ćwiczenia na zadany temat, aktywujące własne metody kreacji.

Zadania zbiorowe związane z dyskusją dydaktyczną i ukierunkowaniem wynikającym z treści ćwiczeń.

1. martwa natura

2. model

3. przestrzeń pracowni

Pełny opis:

Malarstwo, obok grafiki i rzeźby jako jedna z głównych dyscyplin sztuk plastycznych, wprowadzająca w obszary rozważań o sztuce, umiejętnym postrzeganiu i analizowaniu. Próba transmisji myśli i idei w przestrzeń obrazu.

Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą o malarstwie, jego bogactwem wynikającym z wielowiekowej tradycji. Program obejmuje też poszerzania wrażliwości plastycznej studentów oraz zapoznawanie ich z zasadniczymi różnicami w zakresie technik malarskich. W rezultacie studenci powinni potrafić twórczo przetransponować myśli, określić zakres własnych możliwości, rozszyfrować strukturę dzieła sztuki, poznać poszczególne etapy konstruowania obrazu - od szkicu do obrazu - określonego jako wynik całego procesu twórczego. Dzięki tym zajęciom proces dochodzenia do poszczególnych rozwiązań formalnych staje się wieloetapowym, różnorodnym doświadczeniem wynikającym z dostosowania warsztatu do płaszczyzny wrażliwości, emocji i chłodnej analizy kompozycji. Studenci podejmują próby twórczego wykorzystania napięć pomiędzy szkicem a dziełem finalnym.

Literatura:

„Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku”, Marcin Giżycki

-„Techniki wielkich mistrzów malarstwa”, Warszawa 1999

-„ Patrząc” Józef Czapski

-„Obrazy jak malowane” (2006)

-„Estetyka kontra sztuka. Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze sztuką nowoczesną”. (2007) Maria Anna Potocka

-„Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000” (2007)

- "Weneckie tęsknoty", Warszawa, 2003, Joanna Pollakówna.

Metody i kryteria oceniania:

1. Omówienie zagadnienia wynikającego z tematu ćwiczeń.

2. Koncepcyjne szkice malarskie niezbędne do zaznajomienia się z możliwościami kompozycyjnymi i środkami artystycznymi.

3. Dyskusja i analiza szkiców i projektów.

4. Korekty i przeglądy prac powstałych podczas zajęć w pracowni, jak i powstałych poza pracownią.

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia -45

Przygotowanie się do zajęć, lektury-55

Przygotowanie się do kolokwium-15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji-5

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)