Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Malarstwo 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-6F-MA1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Malarstwo 1
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla I r. edukacji artystycznej (EP), (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Rozwijanie świadomości artystycznej i umiejętności doboru środków wyrazu, poprzez ćwiczenia związane z realizacją określonych zadań, projektów.

Zadania indywidualne, ćwiczenia na zadany temat, aktywujące własne metody kreacji.

Zadania zbiorowe związane z dyskusją dydaktyczną i ukierunkowaniem wynikającym z treści ćwiczeń.

1. martwa natura

2. model

3. przestrzeń pracowni

Pełny opis:

Malarstwo, obok grafiki i rzeźby jako jedna z głównych dyscyplin sztuk plastycznych, wprowadzająca w obszary rozważań o sztuce, umiejętnym postrzeganiu i analizowaniu. Próba transmisji myśli i idei w przestrzeń obrazu.

Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą o malarstwie, jego bogactwem wynikającym z wielowiekowej tradycji. Program obejmuje też poszerzania wrażliwości plastycznej studentów oraz zapoznawanie ich z zasadniczymi różnicami w zakresie technik malarskich. W rezultacie studenci powinni potrafić twórczo przetransponować myśli, określić zakres własnych możliwości, rozszyfrować strukturę dzieła sztuki, poznać poszczególne etapy konstruowania obrazu - od szkicu do obrazu - określonego jako wynik całego procesu twórczego. Dzięki tym zajęciom proces dochodzenia do poszczególnych rozwiązań formalnych staje się wieloetapowym, różnorodnym doświadczeniem wynikającym z dostosowania warsztatu do płaszczyzny wrażliwości, emocji i chłodnej analizy kompozycji. Studenci podejmują próby twórczego wykorzystania napięć pomiędzy szkicem a dziełem finalnym.

Literatura:

,,Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku”, Marcin Giżycki

-„Techniki wielkich mistrzów malarstwa”, Warszawa 1999

-„ Patrząc” Józef Czapski

-„Obrazy jak malowane” (2006)

-„Estetyka kontra sztuka. Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze ,,sztuką nowoczesną”. (2007) Maria Anna Potocka

-„Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000” (2007)

- "Weneckie tęsknoty", Warszawa, 2003, Joanna Pollakówna.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student posiada pogłębioną wiedzę na temat warsztatu malarskiego i technik malarskich.

2. Student ma wiedzę na temat złożonych umiejętności operowania malarskimi środkami wyrazu.

3. Student posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą eksponowania dzieł malarstwa.

Umiejętności:

1. Student potrafi dokonać właściwego doboru malarskich środków wyrazu do realizowanej treści.

2. Student posługuje się szkicem malarskim lub rysunkowym jako etapem pracy nad dziełem.

Kompetencje:

1. Student ma zdolność krytycznej oceny własnych prac pod kątem użycia środków malarskich.

2. Student potrafi publicznie zaprezentować swoje dzieła i podjąć merytoryczną dyskusję na temat własnej pracy.

3. Student potrafi nawiązać kontakt z modelem i właściwie z nim pracować, umiejętnie organizując pozowanie.

Metody i kryteria oceniania:

1. Omówienie zagadnienia wynikającego z tematu ćwiczeń.

2. Koncepcyjne szkice malarskie niezbędne do zaznajomienia się z możliwościami kompozycyjnymi i środkami artystycznymi.

3. Dyskusja i analiza szkiców i projektów.

4. Korekty i przeglądy prac powstałych podczas zajęć w pracowni, jak i powstałych poza pracownią.

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia -45

Przygotowanie się do zajęć, lektury-55

Przygotowanie się do kolokwium-15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji-5

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)