Malarstwo 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-6F-MA1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Malarstwo 1 |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I r. edukacji artystycznej (EP), (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Rozwijanie świadomości artystycznej i umiejętności doboru środków wyrazu, poprzez ćwiczenia związane z realizacją określonych zadań, projektów. Zadania indywidualne, ćwiczenia na zadany temat, aktywujące własne metody kreacji. Zadania zbiorowe związane z dyskusją dydaktyczną i ukierunkowaniem wynikającym z treści ćwiczeń. 1. martwa natura 2. model 3. przestrzeń pracowni |
Pełny opis: |
Malarstwo, obok grafiki i rzeźby jako jedna z głównych dyscyplin sztuk plastycznych, wprowadzająca w obszary rozważań o sztuce, umiejętnym postrzeganiu i analizowaniu. Próba transmisji myśli i idei w przestrzeń obrazu. Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą o malarstwie, jego bogactwem wynikającym z wielowiekowej tradycji. Program obejmuje też poszerzania wrażliwości plastycznej studentów oraz zapoznawanie ich z zasadniczymi różnicami w zakresie technik malarskich. W rezultacie studenci powinni potrafić twórczo przetransponować myśli, określić zakres własnych możliwości, rozszyfrować strukturę dzieła sztuki, poznać poszczególne etapy konstruowania obrazu - od szkicu do obrazu - określonego jako wynik całego procesu twórczego. Dzięki tym zajęciom proces dochodzenia do poszczególnych rozwiązań formalnych staje się wieloetapowym, różnorodnym doświadczeniem wynikającym z dostosowania warsztatu do płaszczyzny wrażliwości, emocji i chłodnej analizy kompozycji. Studenci podejmują próby twórczego wykorzystania napięć pomiędzy szkicem a dziełem finalnym. |
Literatura: |
,,Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku”, Marcin Giżycki -„Techniki wielkich mistrzów malarstwa”, Warszawa 1999 -„ Patrząc” Józef Czapski -„Obrazy jak malowane” (2006) -„Estetyka kontra sztuka. Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze ,,sztuką nowoczesną”. (2007) Maria Anna Potocka -„Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000” (2007) - "Weneckie tęsknoty", Warszawa, 2003, Joanna Pollakówna. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student posiada pogłębioną wiedzę na temat warsztatu malarskiego i technik malarskich. 2. Student ma wiedzę na temat złożonych umiejętności operowania malarskimi środkami wyrazu. 3. Student posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą eksponowania dzieł malarstwa. Umiejętności: 1. Student potrafi dokonać właściwego doboru malarskich środków wyrazu do realizowanej treści. 2. Student posługuje się szkicem malarskim lub rysunkowym jako etapem pracy nad dziełem. Kompetencje: 1. Student ma zdolność krytycznej oceny własnych prac pod kątem użycia środków malarskich. 2. Student potrafi publicznie zaprezentować swoje dzieła i podjąć merytoryczną dyskusję na temat własnej pracy. 3. Student potrafi nawiązać kontakt z modelem i właściwie z nim pracować, umiejętnie organizując pozowanie. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Omówienie zagadnienia wynikającego z tematu ćwiczeń. 2. Koncepcyjne szkice malarskie niezbędne do zaznajomienia się z możliwościami kompozycyjnymi i środkami artystycznymi. 3. Dyskusja i analiza szkiców i projektów. 4. Korekty i przeglądy prac powstałych podczas zajęć w pracowni, jak i powstałych poza pracownią. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia -45 Przygotowanie się do zajęć, lektury-55 Przygotowanie się do kolokwium-15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji-5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.