Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-WOF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów:

- pisemne kolokwium końcowe

- obserwacja aktywności słuchaczy podczas zajęć (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć)

- prace zaliczeniowe grupowe (na poszczególnych zajęciach)

Pełny opis:

1. Rodzaje i funkcje diagnozy w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

2. Diagnoza nozologiczna a diagnoza funkcjonalna w ksztalceniu specjalnym

3. Współpraca specjalistów w zespole diagnostycznym

4. Sfery rozwoju i funkcjonowania ucznia jako przedmiot diagnozy

5. Standaryzowane i niestandaryzowane metody diagnostyczne w pedagogice specjalnej

6. Warunki diagnostyczne – czynniki zakłócające przebieg procesu diagnstycznego i sposoby ich eliminowania

7. Zasady opisu i interpretacji materiału diagnostycznego

8. Diagnozowanie potencjału poznawczego uczniów

9. Diagnozowanie rozwoju psychoruchowego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

10. Diagnozowanie rozwoju emocjonalnego i funkcjonowania społecznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

11. Diagnozowanie kompetencji językowych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

12. Diagnozowanie specyficznych trudności w uczeniu się

13. Konstruowanie arkuszy obserwacyjnych

14. Analiza i interpretacja orzeczeń i opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych

Literatura:

Lektury obowiązkowe:

Cytowska B., Winczura B. (2006). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. [wybrane fragmenty]

Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja. Warszawa: WSiP.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (2005). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia. Warszawa: WSiP.. [wybrane fragmenty]

Marcinkowska, B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: J. Głodkowska, A. Giryński (red.). Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Warszawa: APS. Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.D., Marcus, L.M. (1995). Profil Psychoedukacyjny. Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju. Gdańsk: SPOA. Witkowski, T. (1988). Metody PAC i PAS w społecznej rewalidacji upośledzonych umysłowo. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego MEN. Lektury uzupełniające

Brzeziński, J., Kowalik, S. (1998). Społeczne uwarunkowania diagnozy klinicznej (s. 187-364). W: H. Sęk (red.). Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

Deptuła M. (1996). Diagnoza i wspomaganie rozwoju społecznego dzieci z klas I-IV. Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP.  [wybrane fragmenty]

Jarosz, E. Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: wyd. Akademickie "Żak".[wybrane fragmenty]

Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej (tom II, s. 23-94). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP.

Efekty uczenia się:

PC2_KS_W01, PC2_KS_W05 Zna teoretyczne podstawy wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU)

PC2_KS_W05 Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w WOPFU

PC2_KS_W05 Zna zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych

PC2_KS_W05, PC2_KS_W04 Zna zasady interpretowania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego

PC2_KS_U03 Potrafi opracować arkusze obserwacyjne

PC2_KS_U03 Potrafi interpretować dane diagnostyczne

PC2_KS_U03 Potrafi opracować model diagnozy konkretnego przypadku

PC2_KS_K01 Jest świadomy zasad etycznych obowiązujących w diagnozie

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia:

Wykład audytoryjny, analiza tekstów, dyskusje, realizacja projektow w grupach

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (15+15h)

Przygotowanie się do zajęć, lektury (15h)

Przygotowanie się do egzaminu (10h)

Inne formy (5h)

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2pkt.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)