Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-WOF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów: - pisemne kolokwium końcowe - obserwacja aktywności słuchaczy podczas zajęć (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć) - prace zaliczeniowe grupowe (na poszczególnych zajęciach) |
Pełny opis: |
1. Rodzaje i funkcje diagnozy w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 2. Diagnoza nozologiczna a diagnoza funkcjonalna w ksztalceniu specjalnym 3. Współpraca specjalistów w zespole diagnostycznym 4. Sfery rozwoju i funkcjonowania ucznia jako przedmiot diagnozy 5. Standaryzowane i niestandaryzowane metody diagnostyczne w pedagogice specjalnej 6. Warunki diagnostyczne – czynniki zakłócające przebieg procesu diagnstycznego i sposoby ich eliminowania 7. Zasady opisu i interpretacji materiału diagnostycznego 8. Diagnozowanie potencjału poznawczego uczniów 9. Diagnozowanie rozwoju psychoruchowego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 10. Diagnozowanie rozwoju emocjonalnego i funkcjonowania społecznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 11. Diagnozowanie kompetencji językowych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 12. Diagnozowanie specyficznych trudności w uczeniu się 13. Konstruowanie arkuszy obserwacyjnych 14. Analiza i interpretacja orzeczeń i opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: Cytowska B., Winczura B. (2006). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. [wybrane fragmenty] Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja. Warszawa: WSiP. Gruszczyk-Kolczyńska E. (2005). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia. Warszawa: WSiP.. [wybrane fragmenty] Marcinkowska, B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: J. Głodkowska, A. Giryński (red.). Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Warszawa: APS. Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.D., Marcus, L.M. (1995). Profil Psychoedukacyjny. Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju. Gdańsk: SPOA. Witkowski, T. (1988). Metody PAC i PAS w społecznej rewalidacji upośledzonych umysłowo. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego MEN. Lektury uzupełniające Brzeziński, J., Kowalik, S. (1998). Społeczne uwarunkowania diagnozy klinicznej (s. 187-364). W: H. Sęk (red.). Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. Deptuła M. (1996). Diagnoza i wspomaganie rozwoju społecznego dzieci z klas I-IV. Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP. [wybrane fragmenty] Jarosz, E. Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: wyd. Akademickie "Żak".[wybrane fragmenty] Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej (tom II, s. 23-94). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. |
Efekty uczenia się: |
PC2_KS_W01, PC2_KS_W05 Zna teoretyczne podstawy wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) PC2_KS_W05 Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w WOPFU PC2_KS_W05 Zna zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych PC2_KS_W05, PC2_KS_W04 Zna zasady interpretowania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego PC2_KS_U03 Potrafi opracować arkusze obserwacyjne PC2_KS_U03 Potrafi interpretować dane diagnostyczne PC2_KS_U03 Potrafi opracować model diagnozy konkretnego przypadku PC2_KS_K01 Jest świadomy zasad etycznych obowiązujących w diagnozie |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: Wykład audytoryjny, analiza tekstów, dyskusje, realizacja projektow w grupach Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (15+15h) Przygotowanie się do zajęć, lektury (15h) Przygotowanie się do egzaminu (10h) Inne formy (5h) Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2pkt. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.