Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychogenne zaburzenia mowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-PZM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychogenne zaburzenia mowy
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC2_KK_W02, PC2_KK_W04

Potrafi wymienić zaburzenia mowy o podłożu psychogennym

PC2_KK_W04

Zapoznał się z poglądami różnych autorów na temat mutyzmu

PC2_KK_W02, PC2_KK_W03, PC2_KK_W04

Zapoznał się z obrazem klinicznym schizofrenii i potrafi scharakteryzować schizofazję

PC2_KK_W03

Zna definicje afonii i dysfonii psychogennej

PC2_KS_W01

Zapoznał się z metodami terapii w przypadku psychogennych zaburzeń mowy

PC2_KK_K03, PC2_KK_K04

Zna zasady etyki zawodowej w postępowaniu z pacjentami z psychogennymi zaburzeniami mowy

PC2_KS_K02

Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z psychoterapeutą lub lekarzem psychiatrą w przypadku niektórych psychogennych zaburzeń mowy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1.Test pisemny + przygotowanie zdanych tematów.

2. Ocena ustnych wypowiedzi (dyskusje w grupie, dyskusja nt. filmu

i artykułów)

!! W związku ze zmiana organizacji na on-line

zaliczenie przedmiotu odbędzie się na podstawie pracy pisemnej na zadany temat oraz obecności na dotychczasowych wykładach.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów zaburzeniami mowy związanymi z chorobami nerwowymi i psychicznymi m. in. mutyzmem, afonią i dysfonią psychogenną , schizofazją oraz objawami w zakresie mówienia towarzyszącym nerwicy, depresji, lękowi.

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Psychogenne zaburzenia mowy w klasyfikacji ICD-10 i ICD - 11.

2. Mutyzm jako psychogenne zablokowanie funkcji językowych.

3. Zaburzenia mowy w chorobach psychiatrycznych.

4. Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym choroby i charakterystyka mowy osób na nią cierpiących.

5. Afonia i dysfonia psychogenna.

6. Logofobia.

7. Zaburzenia mowy towrzyszące lękowi, depresji i nerwicy.

8. Inne.

Kontakt z prowadzącym: katarzynabienkowska@aps.edu.pl

tel, WhatsApp: 502308597

Literatura:

LITERATURA:

1. Czernikiewicz A., Woźniak T. - Diagnoza psychogennych zaburzeń mowy [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. (pod red.) Czaplewka E., Milewski S. GWP. Sopot 2012, s. 415-480.

2. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B., (2004), „Dysfonia i chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9.

3. Kazanecka E. - Zaburzenia komunikacji związane z zaburzeniami psychicznymi [w:] Logopedia - pytania i odpowiedzi (pod red.) Gałkowski T., Jastrzębowska G. Opole 2003. s. 285-308.

4. Tandon, R., S.D. Targum, H.D. Nasralla, R. Ross, i Treatment Efectivness in Schizophrenia Consorcium. 2008. „Strategies of maximising clinical efectivness in the treathment of schizophrenia/Scizofrenia- sposoby zwiększania klinicznej efektywności leczenia”. Medycyna Praktyczna - Psychiatria, nr 1: 11–22.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, oglądanie filmów - dyskusja

W związku ze zmianą sposobu nauczania na tryb on-line: wykłady na Teams +przesyłanie materiałów (prezentacji i skanów).

14.03.2020

!!! w przesłanych prezentacjach znajdują się linki z filmami do obejrzenia dotyczącymi poszczególnych zaburzeń. Artykuły (bibliografia-punkty 2 i 4) przesłano pdf., pozostałe materiały w notatkach wykładowych.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz.

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz.

3. Przygotowanie się do egzaminu - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1.Test pisemny + przygotowanie zdanych tematów.

2. Ocena ustnych wypowiedzi (dyskusje w grupie, dyskusja nt. filmu

i artykułów)

!! W związku ze zmiana organizacji na on-line

zaliczenie przedmiotu odbędzie się na podstawie pracy pisemnej na zadany temat oraz obecności na dotyczczasowych wykładach.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Psychogenne zaburzenia mowy w klasyfikacji ICD-10 i ICD - 11.

2. Mutyzm jako psychogenne zablokowanie funkcji językowych.

3. Zaburzenia mowy w chorobach psychiatrycznych.

4. Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym choroby i charakterystyka mowy osób na nią cierpiących.

5. Afonia i dysfonia psychogenna.

6. Logofobia.

7. Zaburzenia mowy towrzyszące lękowi, depresji i nerwicy.

8. Inne zaburzenia.

Kontakt z osobą prowadzącą: katarzynabienkowska@aps.edu.pl

tel., whats up: 502308597

Literatura:

LITERATURA:

1. Czernikiewicz A., Woźniak T. - Diagnoza psychogennych zaburzeń mowy [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. (pod red.) Czaplewka E., Milewski S. GWP. Sopot 2012, s. 415-480.

2. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B., (2004), „Dysfonia i chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9.

3. Kazanecka E. - Zaburzenia komunikacji związane z zaburzeniami psychicznymi [w:] Logopedia - pytania i odpowiedzi (pod red.) Gałkowski T., Jastrzębowska G. Opole 2003. s. 285-308.

4. Tandon, R., S.D. Targum, H.D. Nasralla, R. Ross, i Treatment Efectivness in Schizophrenia Consorcium. 2008. „Strategies of maximising clinical efectivness in the treathment of schizophrenia/Scizofrenia- sposoby zwiększania klinicznej efektywności leczenia”. Medycyna Praktyczna - Psychiatria, nr 1: 11–22.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, oglądanie filmów - dyskusja

W związku ze zmianą sposobu nauczania na tryb on-line: przesyłanie materiałów (prezentacji i skanów).

14.03.2020

!!! w przesłanych prezentacjach znajdują się linki z filmami do obejrzenia dotyczącymi poszczególnych zaburzeń. Artykuły (bibliografia-punkty 2 i 4) przesłano pdf., pozostałe materiały w notatkach wykładowych.

9-10.05.2020 - spotkanie na platformie Teams zgodnie z harmonogramem studiów

Zaliczenie w formie prezentacji na zadany temat na platformie teams

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz.

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz.

3. Przygotowanie się do egzaminu - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)