Profilaktyka społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-PRS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka społeczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
1. Egzamin pisemny końcowy (test jednokrotnego wyboru) 2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć) 4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Omówienie podstawowych pojęć z zakresu profilaktyki społecznej 2. Cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej 3. Wybrane modele, typy profilaktyki 4. Przykłady działań profilaktycznych 5. Klasyfikacja oddziaływań profilaktycznych 6. Proces rozwoju programu profilaktycznego 7. Cechy skutecznego programu profilaktycznego 8. Profilaktyka w społecznościach lokalnych 9. Mankamenty i słabe strony podejmowanych działań profilaktycznych 10. Założenia i standardy profesjonalnej profilaktyki, spełniające wymagania współczesnego społeczeństwa Ćwiczenia: 1. Omówienie współczesnych tendencji występujących w poglądach na problemy profilaktyki dzieci i młodzieży. 2. Omówienie zasad, metod, form i środków pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą. 3. Metody pracy profilaktycznej: casework, groupwork, network. 4. Rodzaje programów profilaktycznych. 5. Struktura projektu profilaktycznego. Cele i zadania projektu profilaktycznego. 6. Uwarunkowania efektywności pracy profilaktycznej w świetle wiedzy prakseologicznej. 7. Organizacja właściwych działań profilaktycznych. 8. Monitoring i ewaluacja projektu profilaktycznego. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1.Bielecka E. (red.) (2007) Profilaktyka i readaptacja społeczna. Białystok 2.Gaś Z. B. (2006) Profilaktyka w szkole. WSiP, Warszawa 3.Hawkins J. D. (1994) Podręcznik ewaluacji programów profilaktycznych. Warszawa- Olsztyn 4.Michel M. (2004) Profilaktyka w środowisku lokalnym. w: Urban B.: Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży. Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda. Mysłowice 5.Moczydłowska J., Pełszyńska I. Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 6.Pytka L. (2006) Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 7.Szpringer M. ((2004) Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce 8.Wojcieszek K. A. (2005) Na początku była rozpacz. Antropologiczne podstawy Literatura uzupełniająca 1.Kamińska- Buśko B., Szymańska j. (2005) Profilaktyka w szkole. Poradnik dla nauczycieli. Wyd. CMMP-P, Warszawa 2.Stanik J. (red.) (2007) Problemy profilaktyki oraz interwencji społecznej i prawnej wobec zjawisk para przestępczych i przestępczych. Wyd. TWP, Warszawa 3.Urban B. (1999) Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków |
Efekty uczenia się: |
PC2_KK_W02 Rozumie pojęcie profilaktyki społecznej, potrafi zdefiniować cele, poziomy i strategie współczesnej profilaktyki społecznej PC2_KS_W04 Zna podstawowe teorie zachowań dysfunkcjonalnych PC2_KS_U02 Zna pedagogiczne, socjologiczne, psychologiczne i prawne uwarunkowania projektowania oddziaływań profilaktycznych PC2_KS_U03 Potrafi stworzyć prosty projekt zajęć profilaktycznych i narzędzia do badań ewaluacyjnych PC2_KK_K03 Docenia bogatą tradycję oraz dorobek nauk pedagogicznych i psychologicznych i potrafi wykorzystywać ten dorobek do projektowania oddziaływań profilaktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Test pisemny - sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń i wykładów oraz zaleconej literatury uzupełniającej Opracowanie programu profilaktycznego - sprawdzanie stopnia wykorzystania wiedzy teoretycznej oraz praktycznej w celu opracowania programów profilaktycznych, stosowania skutecznych i twórczych strategii podczas zespołowego rozwiązywania problemów społecznych Analiza wybranych programów i projektów profilaktycznych - sprawdzenie, czy student potrafi dokonać krytycznej analizy dostępnych programów i projektów profilaktycznych oraz wskazać kierunki ich ewaluacji Dyskusja w oparciu o znajomość literatury przedmiotu - sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy oraz jej operatywnego wykorzystania w dyskusji nad wybranymi zagadnieniami z zakresu profilaktyki społecznej |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.