Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-PRS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Profilaktyka społeczna
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

1. Egzamin pisemny końcowy (test jednokrotnego wyboru)

2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć)

4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Omówienie podstawowych pojęć z zakresu profilaktyki społecznej

2. Cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej

3. Wybrane modele, typy profilaktyki

4. Przykłady działań profilaktycznych

5. Klasyfikacja oddziaływań profilaktycznych

6. Proces rozwoju programu profilaktycznego

7. Cechy skutecznego programu profilaktycznego

8. Profilaktyka w społecznościach lokalnych

9. Mankamenty i słabe strony podejmowanych działań profilaktycznych

10. Założenia i standardy profesjonalnej profilaktyki, spełniające wymagania współczesnego społeczeństwa

Ćwiczenia:

1. Omówienie współczesnych tendencji występujących w poglądach na problemy profilaktyki dzieci i młodzieży.

2. Omówienie zasad, metod, form i środków pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą.

3. Metody pracy profilaktycznej: casework, groupwork, network.

4. Rodzaje programów profilaktycznych.

5. Struktura projektu profilaktycznego. Cele i zadania projektu profilaktycznego.

6. Uwarunkowania efektywności pracy profilaktycznej w świetle wiedzy prakseologicznej.

7. Organizacja właściwych działań profilaktycznych.

8. Monitoring i ewaluacja projektu profilaktycznego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1.Bielecka E. (red.) (2007) Profilaktyka i readaptacja społeczna. Białystok

2.Gaś Z. B. (2006) Profilaktyka w szkole. WSiP, Warszawa

3.Hawkins J. D. (1994) Podręcznik ewaluacji programów profilaktycznych. Warszawa- Olsztyn

4.Michel M. (2004) Profilaktyka w środowisku lokalnym. w: Urban B.: Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży. Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda. Mysłowice

5.Moczydłowska J., Pełszyńska I. Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów

6.Pytka L. (2006) Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne. Warszawa

7.Szpringer M. ((2004) Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce

8.Wojcieszek K. A. (2005) Na początku była rozpacz. Antropologiczne podstawy

Literatura uzupełniająca

1.Kamińska- Buśko B., Szymańska j. (2005) Profilaktyka w szkole. Poradnik dla nauczycieli. Wyd. CMMP-P, Warszawa

2.Stanik J. (red.) (2007) Problemy profilaktyki oraz interwencji społecznej i prawnej wobec zjawisk para przestępczych i przestępczych. Wyd. TWP, Warszawa

3.Urban B. (1999) Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków

Efekty uczenia się:

PC2_KK_W02 Rozumie pojęcie profilaktyki społecznej, potrafi zdefiniować cele, poziomy i strategie współczesnej profilaktyki społecznej

PC2_KS_W04 Zna podstawowe teorie zachowań dysfunkcjonalnych

PC2_KS_U02 Zna pedagogiczne, socjologiczne, psychologiczne i prawne uwarunkowania projektowania oddziaływań profilaktycznych

PC2_KS_U03 Potrafi stworzyć prosty projekt zajęć profilaktycznych i narzędzia do badań ewaluacyjnych

PC2_KK_K03 Docenia bogatą tradycję oraz dorobek nauk pedagogicznych i psychologicznych i potrafi wykorzystywać ten dorobek do projektowania oddziaływań profilaktycznych

Metody i kryteria oceniania:

Test pisemny - sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń i wykładów oraz zaleconej literatury uzupełniającej

Opracowanie programu profilaktycznego - sprawdzanie stopnia wykorzystania wiedzy teoretycznej oraz praktycznej w celu opracowania programów profilaktycznych, stosowania skutecznych i twórczych strategii podczas zespołowego rozwiązywania problemów społecznych

Analiza wybranych programów i projektów profilaktycznych - sprawdzenie, czy student potrafi dokonać krytycznej analizy dostępnych programów i projektów profilaktycznych oraz wskazać kierunki ich ewaluacji

Dyskusja w oparciu o znajomość literatury przedmiotu - sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy oraz jej operatywnego wykorzystania w dyskusji nad wybranymi zagadnieniami z zakresu profilaktyki społecznej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)