Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Prawa nieletnich w procesie wychowania i resocjalizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-PNP3 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawa nieletnich w procesie wychowania i resocjalizacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązk. dla II r. PC, spec. nienaucz. (kont.): pedag. resoc. z prof. społ., (2-l) niestacj. II st.
Obowiązk. dla II r. PC, spec. nienaucz. (kont.): pedag. resoc. z prof. społ., (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W02 Ma uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu źródeł i teoretycznych podstaw praw człowieka, praw dzieckai praw nieletnich.

PC2_KS_W04 Ma pogłębiona i poszerzona wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z przestrzeganiem praw dziecka i praw nieletnich.

Umiejętności

PC2_KS_U03 Potrafi dokonać diagnozy formalnego łamania praw nieletniego w wychowaniu i resocjalizacji.

PC2_KS_U02 Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu przestrzegania praw dziecka i nieletniego w celu analizy złożonych problemów pedagogiczno-formalnoprawnych.

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy i znaczenia w tej pracy przestrzegania praw nieletnich.

PC2_KS_K02 Jest wrażliwy na problemy z obszaru sposobu traktowania dzieci nieletnich i gotowy na komunikowanie się i współprace z organami działającymi wobec nieletnich a także powołanymi do kontroli przestrzegania praw dzieci i nieletnich.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

1. Kolokwium pisemne końcowe - test jednokrotnego wyboru

2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć)

4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć.

Pełny opis:

Co to są prawa i wolności człowieka? Definicja i podział praw człowieka Podstawowe pojęcia: godność, równość, wolność, granice władzy.

Podstawowe międzynarodowe dokumenty o prawach człowieka Międzynarodowe i krajowe instytucje ochrony praw człowieka Prawa człowieka, prawa dziecka, prawa nieletnich – analiza porównawcza

Postępowanie w sprawach dzieci i nieletnich w świetle regulacji międzynarodowych

1. Krótka historia krzywdzenia dzieci

2. Międzynarodowe standardy praw dziecka

Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich a prawa nieletnich

Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia.

Prawa dziecka w szkole - Prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych,

Prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych,

Prawa dziecka – pacjenta Prawa dzieci niepełnosprawnych Dziecko przed organami wymiaru sprawiedliwości

. Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich (tzw. Wskazania Rijadzkie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/112 z dnia 14.12.1990 r

Wzorcowe Reguły Minimalne dotyczące Wymiaru Sprawiedliwości wobec Nieletnich (tzw. Reguły Pekińskie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/33 z dnia 29.11.1985 r.;

Reguły Minimalne dotyczące Traktowania Nieletnich Pozbawionych Wolności (Reguły JDL) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/113 z dnia 14.12.1990 r.

Prawa dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej

Prawa nieletnich objętych resocjalizacją otwartą

Prawa nieletnich w zakładach poprawczych

Prawa nieletnich a readaptacja społeczna

Stan przestrzegania praw nieletnich w Polsce

Literatura:

Bińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993.

- Europejska Konwencja o Zapobieganiu Torturom oraz Nieludzkiemu lub Poniżającemu Traktowaniu lub Karaniu (Strasburg 26 XI 1987) (Dz.U. z dnia 6 maja 1995r)

- Europejskie Reguły Więzienne (Rada Europy 1987)

- Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, ASP, Warszawa 2005, postępowanie z nieletnimi w oparciu i przepisy prawa międzynarodowego (str. 150-168);międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia (str. 171-192)

- Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, APS, Warszawa 2005, str.19-44

- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej uchwalona dnia 2 kwietnia 1997r, rozdz. I, II, III

- Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (Rada Europy 1950)

- Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności- Rada Europy 4 XI 1950r

- Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991r Nr 16 poz. 71)

- Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 23 grudnia 1991 r. Nr 120, poz. 526)

- Konwencja o Prawach Dziecka. Wybrane zagadnienia prawne i socjalne, Polski Komitet UNICEF 1994.

- Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, UG, Gdańsk 1994, rozdz. 1, 2, 3

- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (ONZ 1966)

- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych- Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 16 XII 1966r

- Prawa człowieka. Dokumenty międzynarodowe, Wyd. COMER Toruń 1993 r

- Prawo do nauki. Raport z monitoringu, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2002.

- Reguły Minimum Postępowania z Więźniami (ONZ 1955)

- Smyczyński T. /red/, Konwencja o prawach dziecka. Analiza i wykładnia, Poznań 1999.

- Stańdo-Kawecka K. Prawne podstawy resocjalizacji, Kantor Wydawniczy ZAKAMYCZE, Kraków 2005, rozdz. 4

- Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich (z późniejszymi nowelizacjami)

- Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/ 112 (w) „Archiwum Kryminologii” Tom XIX, 1993

- Wzorcowe Reguły Minimum Narodów Zjednoczonych dot. Wymiaru Sprawiedliwości Wobec Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/ 33 (w) jw.

- Zmarzlik J., Piwnik E., Dziecko pod parasolem prawa, Warszawa 1999.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz

sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

liczba godzin kontaktowych 30

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 50

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 40

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 120

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.