Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Prawa nieletnich w procesie wychowania i resocjalizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-PNP2 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawa nieletnich w procesie wychowania i resocjalizacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązk. dla II r. PC, spec. nienaucz. (kwal.): pedag. resoc. z prof. społ., (2-l) niestac. II st.
Obowiązk. dla II r. PC, spec. nienaucz. (kwal.): pedag. resoc. z prof. społ., (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

Wiedza

PC2_KS_W02 Ma uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu źródeł i teoretycznych podstaw praw człowieka, praw dziecka i praw nieletnich

PC2_KS_W04 Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z przestrzeganiem praw dziecka i praw nieletnich

Umiejętności

PC2_KS_U03 Potrafi dokonać diagnozy formalnego łamania praw nieletniego w wychowaniu i resocjalizacji.

PC2_KS_U02 Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu przestrzegania praw dziecka i nieletniego w celu analizy złożonych problemów pedagogiczno-formalnoprawnych.

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy i znaczenia w tej pracy przestrzegania praw nieletnich.

PC2_KS_K02 Jest wrażliwy na problemy z obszaru sposobu traktowania dzieci nieletnich i gotowy na komunikowanie się i współprace z organami działającymi wobec nieletnich a także powołanymi do kontroli przestrzegania praw dzieci i nieletnich.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

1. Wprowadzenie w problematykę zajęć: geneza i rozwój opieki nad osobami nieprzystosowanymi społecznie

Okresy w rozwoju opieki nad osobami nieprzystosowanymi społecznie

Zemsta i odwet- do końca XVI wieku

Pierwsze zakłady i instytucje wychowawczo-poprawcze- XVI-XIX wiek

2. Reorganizacja opieki zakładowej- druga połowa XIX wieku- wybuch I wojny światowej

Dynamiczny rozwój teorii i praktyki opiekuńczo-wychowawczej nad osobami nieprzystosowanymi- okres międzywojenny

Przewaga form zapobiegawczych nad penitencjarnymi- od zakończenia II wojny

3. Prawa człowieka - Międzynarodowe gwarancje praw i wolności człowieka: rys historyczny. Co to są prawa i wolności człowieka? Definicja i podział praw człowieka Podstawowe pojęcia: godność, równość, wolność, granice władzy.

4. Podstawowe międzynarodowe dokumenty o prawach człowieka Międzynarodowe i krajowe instytucje ochrony praw człowieka Prawa człowieka, prawa dziecka, prawa nieletnich – analiza porównawcza

5. Postępowanie w sprawach dzieci i nieletnich w świetle regulacji międzynarodowych

Krótka historia krzywdzenia dzieci.

Międzynarodowe standardy praw dziecka

6. Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich a prawa nieletnich

7. Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia.

8. Prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, Prawa dziecka – pacjenta Prawa dzieci niepełnosprawnych. Dziecko przed organami wymiaru sprawiedliwości

9. Prawa dziecka w szkole - Prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych,

10. Dziecko przed organami wymiaru sprawiedliwości

11. Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich (tzw. Wskazania Rijadzkie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/112 z dnia 14.12.1990 r

12. Wzorcowe Reguły Minimalne dotyczące Wymiaru Sprawiedliwości wobec Nieletnich (tzw. Reguły Pekińskie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/33 z dnia 29.11.1985 r.;

13. Reguły Minimalne dotyczące Traktowania Nieletnich Pozbawionych Wolności (Reguły JDL) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/113 z dnia 14.12.1990 r.

14. Prawa dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej

15. Prawa nieletnich objętych resocjalizacją otwartą

Prawa nieletnich w zakładach poprawczych

Prawa nieletnich a readaptacja społeczna

Stan przestrzegania praw nieletnich w Polsce

Literatura:

- Bińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993.

- Europejska Konwencja o Zapobieganiu Torturom oraz Nieludzkiemu lub Poniżającemu Traktowaniu lub Karaniu (Strasburg 26 XI 1987) (Dz.U. z dnia 6 maja 1995r)

- Europejskie Reguły Więzienne (Rada Europy 1987)

- Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, APS, Warszawa 2005, postępowanie z nieletnimi w oparciu i przepisy prawa międzynarodowego (str. 150-168);międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia (str. 171-192)

- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej uchwalona dnia 2 kwietnia 1997r, rozdz. I, II, III

- Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (Rada Europy 1950)

- Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności- Rada Europy 4 XI 1950r.

- Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991r Nr 16 poz. 71)

- Konwencja o prawach Dziecka (Dz. U. z 23 grudnia 1991 r. Nr 120, poz. 526)

- Konwencja o prawach Dziecka. Wybrane zagadnienia prawne i socjalne, Polski Komitet UNICEF 1994.

- Machel H., Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, UG, Gdańsk 1994, rozdz. 1, 2, 3

- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (ONZ 1966)

- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych- Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 16 XII 1966r

- Prawa człowieka. Dokumenty międzynarodowe, Wyd. COMER Toruń 1993 r

- Prawo do nauki. Raport z monitoringu, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2002.

- Reguły Minimum Postępowania z Więźniami (ONZ 1955)

- Smyczyński T. /red/, Konwencja o prawach dziecka. Analiza i wykładnia, Poznań 1999.

- Stańdo- Kawecka B., Prawne podstawy resocjalizacji, Kantor Wydawniczy ZAKAMYCZE, Kraków 2000, rozdz. 4.

- Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich (z późniejszymi nowelizacjami)

- Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/ 112 (w) „Archiwum Kryminologii” Tom XIX, 1993

- Wzorcowe Reguły Minimum Narodów Zjednoczonych dot. Wymiaru Sprawiedliwości Wobec Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/ 33 (w) jw.

- Zmarzlik J., Piwnik E., Dziecko pod parasolem prawa, Warszawa 1999.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz

sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

liczba godzin kontaktowych 30

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 50

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 40

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 120

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Miałkowska-Kozaryna
Prowadzący grup: Dagmara Boruc, Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Na zaliczenie przedmiotu składa się:

Kolokwium pisemne

Prezentacja wybranego zagadnienia

Pełny opis:

Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia.

Prawa dziecka w szkole - Prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych,

Prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych,

Prawa dziecka – pacjenta Prawa dzieci niepełnosprawnych Dziecko przed organami wymiaru sprawiedliwości

. Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich (tzw. Wskazania Rijadzkie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/112 z dnia 14.12.1990 r

Wzorcowe Reguły Minimalne dotyczące Wymiaru Sprawiedliwości wobec Nieletnich (tzw. Reguły Pekińskie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/33 z dnia 29.11.1985 r.;

Reguły Minimalne dotyczące Traktowania Nieletnich Pozbawionych Wolności (Reguły JDL) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/113 z dnia 14.12.1990 r.

Prawa dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej

Prawa nieletnich objętych resocjalizacją otwartą

Prawa nieletnich w zakładach poprawczych

Prawa nieletnich a readaptacja społeczna

Stan przestrzegania praw nieletnich w Polsce

Literatura:

- Bińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993.

- Europejska Konwencja o Zapobieganiu Torturom oraz Nieludzkiemu lub Poniżającemu Traktowaniu lub Karaniu (Strasburg 26 XI 1987) (Dz.U. z dnia 6 maja 1995r)

- Europejskie Reguły Więzienne (Rada Europy 1987)

- Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, ASP, Warszawa 2005, postępowanie z nieletnimi w oparciu i przepisy prawa międzynarodowego (str. 150-168);międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia (str. 171-192)

- Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, APS, Warszawa 2005, str.19-44

- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej uchwalona dnia 2 kwietnia 1997r, rozdz. I, II, III

- Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (Rada Europy 1950)

- Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności- Rada Europy 4 XI 1950r

- Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991r Nr 16 poz. 71)

- Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 23 grudnia 1991 r. Nr 120, poz. 526)

- Konwencja o Prawach Dziecka. Wybrane zagadnienia prawne i socjalne, Polski Komitet UNICEF 1994.

- Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, UG, Gdańsk 1994, rozdz. 1, 2, 3

- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (ONZ 1966)

- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych- Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 16 XII 1966r

- Prawa człowieka. Dokumenty międzynarodowe, Wyd. COMER Toruń 1993 r

- Prawo do nauki. Raport z monitoringu, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2002.

- Reguły Minimum Postępowania z Więźniami (ONZ 1955)

- Smyczyński T. /red/, Konwencja o prawach dziecka. Analiza i wykładnia, Poznań 1999.

- Stańdo-Kawecka K. Prawne podstawy resocjalizacji, Kantor Wydawniczy ZAKAMYCZE, Kraków 2005, rozdz. 4

- Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich (z późniejszymi nowelizacjami)

- Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/ 112 (w) „Archiwum Kryminologii” Tom XIX, 1993

- Wzorcowe Reguły Minimum Narodów Zjednoczonych dot. Wymiaru Sprawiedliwości Wobec Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/ 33 (w) jw.

- Zmarzlik J., Piwnik E., Dziecko pod parasolem prawa, Warszawa 1999.

Uwagi:

Metody kształcenia:

Prezentacje multimedialne, dyskusja, praca na przykładach

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 35

Przygotowanie się do egzaminu - 30

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

1. Kolokwium pisemne końcowe - test jednokrotnego wyboru

2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć)

4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć.

Pełny opis:

Co to są prawa i wolności człowieka? Definicja i podział praw człowieka Podstawowe pojęcia: godność, równość, wolność, granice władzy.

Podstawowe międzynarodowe dokumenty o prawach człowieka Międzynarodowe i krajowe instytucje ochrony praw człowieka Prawa człowieka, prawa dziecka, prawa nieletnich – analiza porównawcza

Postępowanie w sprawach dzieci i nieletnich w świetle regulacji międzynarodowych

1. Krótka historia krzywdzenia dzieci

2. Międzynarodowe standardy praw dziecka

Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich a prawa nieletnich

Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia.

Prawa dziecka w szkole - Prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych,

Prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych,

Prawa dziecka – pacjenta Prawa dzieci niepełnosprawnych Dziecko przed organami wymiaru sprawiedliwości

. Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich (tzw. Wskazania Rijadzkie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/112 z dnia 14.12.1990 r

Wzorcowe Reguły Minimalne dotyczące Wymiaru Sprawiedliwości wobec Nieletnich (tzw. Reguły Pekińskie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/33 z dnia 29.11.1985 r.;

Reguły Minimalne dotyczące Traktowania Nieletnich Pozbawionych Wolności (Reguły JDL) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/113 z dnia 14.12.1990 r.

Prawa dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej

Prawa nieletnich objętych resocjalizacją otwartą

Prawa nieletnich w zakładach poprawczych

Prawa nieletnich a readaptacja społeczna

Stan przestrzegania praw nieletnich w Polsce

Literatura:

Bińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993.

- Europejska Konwencja o Zapobieganiu Torturom oraz Nieludzkiemu lub Poniżającemu Traktowaniu lub Karaniu (Strasburg 26 XI 1987) (Dz.U. z dnia 6 maja 1995r)

- Europejskie Reguły Więzienne (Rada Europy 1987)

- Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, ASP, Warszawa 2005, postępowanie z nieletnimi w oparciu i przepisy prawa międzynarodowego (str. 150-168);międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia (str. 171-192)

- Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, APS, Warszawa 2005, str.19-44

- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej uchwalona dnia 2 kwietnia 1997r, rozdz. I, II, III

- Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (Rada Europy 1950)

- Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności- Rada Europy 4 XI 1950r

- Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991r Nr 16 poz. 71)

- Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 23 grudnia 1991 r. Nr 120, poz. 526)

- Konwencja o Prawach Dziecka. Wybrane zagadnienia prawne i socjalne, Polski Komitet UNICEF 1994.

- Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, UG, Gdańsk 1994, rozdz. 1, 2, 3

- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (ONZ 1966)

- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych- Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 16 XII 1966r

- Prawa człowieka. Dokumenty międzynarodowe, Wyd. COMER Toruń 1993 r

- Prawo do nauki. Raport z monitoringu, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2002.

- Reguły Minimum Postępowania z Więźniami (ONZ 1955)

- Smyczyński T. /red/, Konwencja o prawach dziecka. Analiza i wykładnia, Poznań 1999.

- Stańdo-Kawecka K. Prawne podstawy resocjalizacji, Kantor Wydawniczy ZAKAMYCZE, Kraków 2005, rozdz. 4

- Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich (z późniejszymi nowelizacjami)

- Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/ 112 (w) „Archiwum Kryminologii” Tom XIX, 1993

- Wzorcowe Reguły Minimum Narodów Zjednoczonych dot. Wymiaru Sprawiedliwości Wobec Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/ 33 (w) jw.

- Zmarzlik J., Piwnik E., Dziecko pod parasolem prawa, Warszawa 1999.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz

sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

liczba godzin kontaktowych 30

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 50

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 40

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 120

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Miałkowska-Kozaryna
Prowadzący grup: Milena Miałkowska-Kozaryna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Na zaliczenie przedmiotu składa się:

Frekwencja

Aktywność na zajęciach

Praca pisemna na wybrany temat

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do zajęć. Zapoznanie z podstawową terminologią.

2. Ewolucja podejścia do nieletnich na przestrzeni dziejów.

3. Prawa (i obowiązki) dzieci w domu i rodzinie – prawo do tożsamości, prawo do posiadania rodziny (piecza zastępcza), prawo do wyrażania własnej woli i opinii, prawo do podejmowania decyzji, prawo do informacji, prawo do zaspokajania podstawowych potrzeb.

4. Karanie i nagradzanie dziecka – prawo do bycia wolnym od przemocy i wyzysku.

5. Instytucje stojące na straży praw dzieci w Polsce i na świecie.

6. Prawa dzieci w szkole, w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i poprawczych – prawo do edukacji, do wyrażania własnych poglądów, prawo do poszanowania godności, sprawiedliwego oceniania, życzliwego i podmiotowego traktowania, wpływania na życie szkoły poprzez samorząd uczniowski.

7. Prawa nieletnich podczas zatrzymania przez Policję, w Policyjnej Izbie Dziecka, w sądzie; prawa dziecka-pacjenta, prawa dzieci niepełnosprawnych.

8. Prawa nieletnich do uznania i zachowania tożsamości narodowej, swobodnego wyrażania myśli, przekonań światopoglądowych i religijnych.

9. Międzynarodowe akta prawne - Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich (tzw. Wskazania Rijadzkie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/112 z dnia 14.12.1990 r; Wzorcowe Reguły Minimalne dotyczące Wymiaru Sprawiedliwości wobec Nieletnich (tzw. Reguły Pekińskie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/33 z dnia 29.11.1985 r.; Reguły Minimalne dotyczące Traktowania Nieletnich Pozbawionych Wolności (Reguły JDL) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/113 z dnia 14.12.1990 r.

10. Stan przestrzegania praw dzieci w Polsce – diagnoza i perspektywa na przyszłość.

Literatura:

- Bińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993.

- Europejska Konwencja o Zapobieganiu Torturom oraz Nieludzkiemu lub Poniżającemu Traktowaniu lub Karaniu (Strasburg 26 XI 1987) (Dz.U. z dnia 6 maja 1995r)

- Europejskie Reguły Więzienne (Rada Europy 1987)

- Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, ASP, Warszawa 2005, postępowanie z nieletnimi w oparciu i przepisy prawa międzynarodowego (str. 150-168);międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia (str. 171-192)

- Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, APS, Warszawa 2005, str.19-44

- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej uchwalona dnia 2 kwietnia 1997r, rozdz. I, II, III

- Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (Rada Europy 1950)

- Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności- Rada Europy 4 XI 1950r

- Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991r Nr 16 poz. 71)

- Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 23 grudnia 1991 r. Nr 120, poz. 526)

- Konwencja o Prawach Dziecka. Wybrane zagadnienia prawne i socjalne, Polski Komitet UNICEF 1994.

- Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, UG, Gdańsk 1994, rozdz. 1, 2, 3

- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (ONZ 1966)

- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych- Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 16 XII 1966r

- Prawa człowieka. Dokumenty międzynarodowe, Wyd. COMER Toruń 1993 r

- Prawo do nauki. Raport z monitoringu, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2002.

- Reguły Minimum Postępowania z Więźniami (ONZ 1955)

- Smyczyński T. /red/, Konwencja o prawach dziecka. Analiza i wykładnia, Poznań 1999.

- Stańdo-Kawecka K. Prawne podstawy resocjalizacji, Kantor Wydawniczy ZAKAMYCZE, Kraków 2005, rozdz. 4

- Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich (z późniejszymi nowelizacjami)

- Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/ 112 (w) „Archiwum Kryminologii” Tom XIX, 1993

- Wzorcowe Reguły Minimum Narodów Zjednoczonych dot. Wymiaru Sprawiedliwości Wobec Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/ 33 (w) jw.

- Zmarzlik J., Piwnik E., Dziecko pod parasolem prawa, Warszawa 1999.

Uwagi:

Metody kształcenia:

Praca z tekstem, dyskusja, praca na przykładach, ćwiczenia w grupach

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 45

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 40

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-27 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Milena Miałkowska-Kozaryna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-03-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.