Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Patofonetyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-PAF Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Patofonetyka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla I r. PC, spec. naucz.: logopedia, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla I r. PC, spec. naucz.: logopedia, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC2_KK_W02, PC2_KK_W03, PC2_KK_W04

Zna formy wadliwej wymowy (substytucja, elizja, deformacja)

PC2_KK_W06, PC2_KK_W03, PC2_KK_W04

Potrafi wyjaśnić kiedy określone formy są zaburzeniem a kiedy normą rozwojową

PC2_KK_W02, PC2_KK_W01, PC2_KK_W09

Zna sposoby i zasady zapisu artykulacji wadliwej przy użyciu międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego

PC2_KS_U02, PC2_KS_U01

Potrafi rozpoznać cechy głoski realizowanej wadliwie i ją zapisać

PC2_KS_U02, PC2_KS_U01

Posiada umiejętność transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej

PC2_KS_U01, PC2_KS_U02, PC2_KK_U01, PC2_KK_U04

Potrafi dokonać interpretacji transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej

PC2_KK_W01, PC2_KK_K02

Rozumie przydatność Patofonetyki w pracy praktycznej i naukowej logopedy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Więcek-Poborczyk
Prowadzący grup: Izabela Więcek-Poborczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie na ocenę

2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

ĆWICZENIA:

1. Podstawowe pojęcia: patofonetyka, substytucja, elizja, deformacja. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia

2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac

3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym

4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej

WARSZTATY:

1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59.

2. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”,

[w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski.

3. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol.

4. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”,

[w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa.

2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków.

3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom.

4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia – prezentacja multimedialna (nagrania DVD) połączona z analizą studiów przypadków; ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej

Warsztaty (w małych podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz.

Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Więcek-Poborczyk
Prowadzący grup: Izabela Więcek-Poborczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie na ocenę

2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

ĆWICZENIA:

1. Podstawowe pojęcia: patofonetyka, substytucja, elizja, deformacja. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia

2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac

3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym

4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej

WARSZTATY:

1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59.

2. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, [w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski.

3. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol.

4. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa.

2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków.

3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom.

4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia – prezentacja multimedialna (nagrania DVD) połączona z analizą studiów przypadków; ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej

Warsztaty (w małych podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz.

Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Więcek-Poborczyk
Prowadzący grup: Izabela Więcek-Poborczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie na ocenę

2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

ĆWICZENIA:

1. Podstawowe pojęcia: patofonetyka, substytucja, redukcja, elizja, deformacja. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia

2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac

3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym

4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej

WARSZTATY:

1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59.

2. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, [w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski.

3. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol.

4. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa.

2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków.

3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom.

4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia – prezentacja multimedialna (nagrania DVD) połączona z analizą studiów przypadków; ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej

Warsztaty (w małych podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz.

Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Więcek-Poborczyk
Prowadzący grup: Izabela Więcek-Poborczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie na ocenę

2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

ĆWICZENIA:

1. Podstawowe pojęcia: patofonetyka, substytucja, redukcja, elizja, deformacja. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia

2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac

3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym

4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej

WARSZTATY:

1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59.

2. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, [w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski.

3. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol.

4. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa.

2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków.

3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom.

4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia – prezentacja multimedialna (nagrania DVD) połączona z analizą studiów przypadków; ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej

Warsztaty (w małych podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz.

Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Więcek-Poborczyk
Prowadzący grup: Izabela Więcek-Poborczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie na ocenę

2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

ĆWICZENIA:

1. Fonologia, fonetyka,patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia

2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac

3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym

4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej

WARSZTATY:

1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59.

2. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, [w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski.

3. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol.

4. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis.

5. Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., 2017, Patofonetyka w praktyce logopedycznej [w:] Myszka A., Bieńkowska K. I., Marczykowska I. (red.), Głos Język Komunikacja, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 79-92.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa.

2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków.

3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom.

4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia – prezentacja multimedialna; ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej

Warsztaty (w małych podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz.

Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Więcek-Poborczyk
Prowadzący grup: Izabela Więcek-Poborczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie na ocenę

2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

ĆWICZENIA:

1. Fonologia, fonetyka, patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia

2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac

3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym

4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej

WARSZTATY:

1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59.

2. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, [w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski.

3. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol.

4. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis.

5. Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., 2017, Patofonetyka w praktyce logopedycznej [w:] Myszka A., Bieńkowska K. I., Marczykowska I. (red.), Głos Język Komunikacja, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 79-92.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa.

2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków.

3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom.

4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia – prezentacja multimedialna; ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej

Warsztaty (w małych podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz.

Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Więcek-Poborczyk
Prowadzący grup: Izabela Więcek-Poborczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie na ocenę

2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

ĆWICZENIA:

1. Fonologia, fonetyka,patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia

2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac

3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym

4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej

WARSZTATY:

1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59.

2. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, [w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski.

3. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol.

4. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis.

5. Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., 2017, Patofonetyka w praktyce logopedycznej [w:] Myszka A., Bieńkowska K. I., Marczykowska I. (red.), Głos Język Komunikacja, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 79-92.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa.

2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków.

3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom.

4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia – prezentacja multimedialna; ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej

Warsztaty (w małych podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz.

Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-03-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Więcek-Poborczyk
Prowadzący grup: Izabela Więcek-Poborczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie na ocenę

2. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć

3. Ocena przygotowanej przez studenta pracy (zadania praktycznego): nagrania wymowy zaburzonej i jej transkrypcji

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

ĆWICZENIA:

1. Fonologia, fonetyka,patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia

2. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac

3. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym

4. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej

WARSZTATY:

1. Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59.

2. Pluta-Wojciechowska D., Nowakowska-Kempna I., 2010, „Patofonetyka jako przedmiot kształcenia logopedycznego”, [w:] M. Młynarska, T. Smereka, red., „Logopedia XXI wieku” ,Wrocław, Mkwadrat Maciej Młynarski.

3. Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol.

4. Pluta-Wojciechowska D., 2012, „Patofonetyka - nowy przedmiot kształcenia czy nowe ujęcie starych tematów”, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, red., „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki”, Harmonia Universalis.

5. Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., 2017, Patofonetyka w praktyce logopedycznej [w:] Myszka A., Bieńkowska K. I., Marczykowska I. (red.), Głos Język Komunikacja, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 79-92.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa.

2. Madelska L., 2005, „Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny”, Kraków.

3. Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom.

4. Sadowska M., 1996, „Zmiany zakłóceń głosek w procesie reedukacji osób z afazją”, Kraków.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia – prezentacja multimedialna; ćwiczenia w odsłuchu, analizie i transkrypcji wymowy zdeformowanej

Warsztaty (w małych podgrupach) – analiza wymowy zdeformowanej; odsłuchy indywidualne i grupowe, dyskusja, zapis wymowy z zastosowaniem międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia, warsztaty - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz.

Przygotowanie pracy praktycznej: nagrania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.