Metodyka terapii zajęciowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-MTZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka terapii zajęciowej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Pojęcia, systematyka, cele i zadania terapii zajęciowej. Charakterystyka wybranych metod pedagogicznych stosowanych w terapii zajęciowej. Metodyka stosowania wybranych technik terapii zajęciowej. Konstruowanie i organizacja procesu terapii zajęciowej dla osób z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej. Dobór materiałów i organizacja miejsca pracy w terapii zajęciowej. Etyka postępowania w pracy terapeuty. Ćwiczenia praktyczne z wybranych metod terapii zajęciowej. |
Pełny opis: |
(1) Wyjaśnienie pojęć: terapia zajęciowa, metoda terapii, rodzaj terapii, forma terapii, technika, narzędzie terapeutyczne. Cele i zadania terapii zajęciowej. (2) Charakterystyka wybranych metod pedagogicznych stosowanych w terapii zajęciowej. (3) Charakterystyka i klasyfikacja rodzajów, metod, form terapii zajęciowej. (4) Metodyka terapii zajęciowej w aspekcie rehabilitacji społecznej, leczniczej i zawodowej. (5) Założenia teoretyczne organizacji i struktury procesu terapii zajęciowej z uwzględnieniem możliwości i deficytów rozwojowych uczestnika terapii zajęciowej (6) Czynniki warunkujące wybór odpowiednich metod, form, technik i narzędzi terapeutycznych (7) Konstruowanie i organizacja procesu terapii zajęciowej. (8) Założenia teoretyczne w konstruowaniu, programów, planów oraz konspektów zajęć terapeutycznych. (9) Konstruowanie przez studenta programów terapii zajęciowej z uwzględnieniem wybranej charakterystyki niepełnosprawności. (10) Tworzenie konspektów terapii zajęciowej z zachowaniem obowiązujących procedur postępowania metodycznego. (11) Ćwiczenia praktyczne z wykorzystywaniem technik stosowanych w terapii zajęciowej. (12) Metodyka zajęć terapii zajęciowej prowadzona z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz innymi trudnościami, takimi jak niepełnosprawność ruchowa, z osobami w podeszłym wieku, osobami chorymi somatycznie, osobami z zaburzeniami psychicznymi. (13) Metodyka zajęć terapeutycznych na przykładzie pracowni kulinarnej, muzycznej, krawieckiej, rękodzieła, stolarskiej, środowiskowej. (14) Ćwiczenia praktyczne z wybranych metod terapii zajęciowej prowadzone przez studentów na podstawie przygotowanych konspektów z terapii zajęciowej. (15) Etyka w terapii zajęciowej, postępowanie w trudnych sytuacjach podczas procesu terapeutycznego w terapii zajęciowej. |
Literatura: |
Bogucka M., Turaj A., Wyrażanie przez dzieci własnych uczuć i emocji : wykorzystanie wybranych technik arteterapii. (w:) Bogucka M., Polak K. (red.), Edukacja kulturalna w szkole, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004 Bac A., (red.) Terapia zajęciowa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016 Baum E., Terapia zajęciowa, wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008 Glińska – Lachowicz A., Choreoterapia i muzykoterapia jako techniki arteterapeutyczne skierowane do osób nieprzystosowanych społeczne (propozycje ćwiczeń), (w:) Rejzner A., Szczepaniak P. (red.),Terapia resocjalizacji, cz. II - Ujęcie praktyczne, wyd. Żak, Warszawa 2009, Głodkowska J., Giryński A., (red.) Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną, „Akapit”, Warszawa 2006 Jałocha M., Taniec jako forma arteterapii, (w:) Kataryńczuk - Mania L. (red), Metody i formy terapii sztuką, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2005 Janus E. Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego, Wydawnictwo Difin 2016 Janus E. (red.). Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018 Janus E. Terapeuci zajęciowi w Polsce. Role zawodowe, kształcenie i perspektywy rozwoju zawodu. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018 Kott T. Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, APS, Warszawa 2002 Kozaczuk Lucyna : Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej : przewodnik metodyczny „Interat” Warszawa 1995 Kukuła E : Zajęcia plastyczne a zajęcia terapeutyczne. Plast.i Wychow.1993 nr3 Kuskowski M. Formy zajęć terapeutycznych stosowanych w WTZ i rodzinie a rozwój społeczny i osobowy niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębszym, (w:) Basak W, Pacuła P(red.) ., Człowiek w opiece i terapii, „Więcesław” Jasło 2012 Konieczna E. (red.), Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Wyd. 2 popr., Impuls, Kraków, 2006. Matyjas B : Metody pracy stosowane w warsztatach terapii zajęciowej a usprawnianie osób upośledzonych umysłowo. Rocz. Pedag. Spec. T. 7 1996 Milanowska K. (red.),Techniki pracy w terapii zajęciowej Wyd. II, PZWL, Warszawa 1982. Misztal Monika : Warsztaty terapii zajęciowej : prawo i praktyka "Alpha Pro" Ostrołęka 2005 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W01 Zna cele, zasady i metody terapii zajęciowej. Umiejętności PC2_KS_U02 Potrafi planować działania terapeutyczne z wykorzystaniem metod terapii zajęciowej PC2_KS_U02 PC2_KS_W05 Potrafi dostosować metody terapii zajęciowej do indywidualnych potrzeb osoby. PC2_KS_U02 Potrafi zaprojektować procedurę oceny skuteczności stosowanych metod terapii zajęciowej Kompetencje społeczne PC2_KS_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania Terapeutyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody pracy: wykład, dyskusja, praca z tekstem, działania praktyczne, metoda sytuacyjna Ocena osiągniętych efektów kształcenia: - ocena projektu zajęć - ocena projektu programu terapii zajęciowej - kolokwium zaliczeniowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Gałkowska | |
Prowadzący grup: | Monika Gałkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Szczegóły realizacji przedmiotu w nauczaniu zdalnym oraz informacje dotyczące zaliczenia przedmiotu znajdują się w informacjach na poziomie grupy. Ocena osiągniętych efektów kształcenia: - ocena projektu programu terapii zajęciowej (praca pisemna przesłana na adres mailowy prowadzącego) |
|
Pełny opis: |
(1) Wyjaśnienie pojęć: terapia zajęciowa, metoda terapii, rodzaj terapii, forma terapii, technika, narzędzie terapeutyczne. Cele i zadania terapii zajęciowej. (2) Charakterystyka wybranych metod pedagogicznych stosowanych w terapii zajęciowej. (3) Charakterystyka i klasyfikacja rodzajów, metod, form terapii zajęciowej. (4) Metodyka terapii zajęciowej w aspekcie rehabilitacji społecznej, leczniczej i zawodowej. (5) Założenia teoretyczne organizacji i struktury procesu terapii zajęciowej z uwzględnieniem możliwości i deficytów rozwojowych uczestnika terapii zajęciowej (6) Czynniki warunkujące wybór odpowiednich metod, form, technik i narzędzi terapeutycznych (7) Konstruowanie i organizacja procesu terapii zajęciowej. (8) Założenia teoretyczne w konstruowaniu, programów, planów oraz konspektów zajęć terapeutycznych. (9) Konstruowanie przez studenta programów terapii zajęciowej z uwzględnieniem wybranej charakterystyki niepełnosprawności. (10) Tworzenie konspektów terapii zajęciowej z zachowaniem obowiązujących procedur postępowania metodycznego. (11) Ćwiczenia praktyczne z wykorzystywaniem technik stosowanych w terapii zajęciowej. (12) Metodyka zajęć terapii zajęciowej prowadzona z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz innymi trudnościami, takimi jak niepełnosprawność ruchowa, z osobami w podeszłym wieku, osobami chorymi somatycznie, osobami z zaburzeniami psychicznymi. (13) Metodyka zajęć terapeutycznych na przykładzie pracowni kulinarnej, muzycznej, krawieckiej, rękodzieła, stolarskiej, środowiskowej. (14) Ćwiczenia praktyczne z wybranych metod terapii zajęciowej prowadzone przez studentów na podstawie przygotowanych konspektów z terapii zajęciowej. (15) Etyka w terapii zajęciowej, postępowanie w trudnych sytuacjach podczas procesu terapeutycznego w terapii zajęciowej. |
|
Literatura: |
W ramach zajęć zdalnych niezbędna literatura zostanie przesłana drogą mailową Bogucka M., Turaj A., Wyrażanie przez dzieci własnych uczuć i emocji : wykorzystanie wybranych technik arteterapii. (w:) Bogucka M., Polak K. (red.), Edukacja kulturalna w szkole, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004 Bac A., (red.) Terapia zajęciowa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016 Baum E., Terapia zajęciowa, wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008 Glińska – Lachowicz A., Choreoterapia i muzykoterapia jako techniki arteterapeutyczne skierowane do osób nieprzystosowanych społeczne (propozycje ćwiczeń), (w:) Rejzner A., Szczepaniak P. (red.),Terapia resocjalizacji, cz. II - Ujęcie praktyczne, wyd. Żak, Warszawa 2009, Głodkowska J., Giryński A., (red.) Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną, „Akapit”, Warszawa 2006 Jałocha M., Taniec jako forma arteterapii, (w:) Kataryńczuk - Mania L. (red), Metody i formy terapii sztuką, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2005 Janus E. Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego, Wydawnictwo Difin 2016 Janus E. (red.). Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018 Janus E. Terapeuci zajęciowi w Polsce. Role zawodowe, kształcenie i perspektywy rozwoju zawodu. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018 Kott T. Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, APS, Warszawa 2002 Kozaczuk Lucyna : Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej : przewodnik metodyczny „Interat” Warszawa 1995 Kukuła E : Zajęcia plastyczne a zajęcia terapeutyczne. Plast.i Wychow.1993 nr3 Kuskowski M. Formy zajęć terapeutycznych stosowanych w WTZ i rodzinie a rozwój społeczny i osobowy niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębszym, (w:) Basak W, Pacuła P(red.) ., Człowiek w opiece i terapii, „Więcesław” Jasło 2012 Konieczna E. (red.), Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Wyd. 2 popr., Impuls, Kraków, 2006. Matyjas B : Metody pracy stosowane w warsztatach terapii zajęciowej a usprawnianie osób upośledzonych umysłowo. Rocz. Pedag. Spec. T. 7 1996 Milanowska K. (red.),Techniki pracy w terapii zajęciowej Wyd. II, PZWL, Warszawa 1982. Misztal Monika : Warsztaty terapii zajęciowej : prawo i praktyka "Alpha Pro" Ostrołęka 2005 |
|
Uwagi: |
W ramach zajęć zdalnych następuje modyfikacja metod pracy stosowanych w celu realizacji zajęć. Materiały, literatura, zadania i instrukcje do zadań będą przesyłane drogą mailową. Korekty zadań zostaną przeprowadzone zdalnie z pomocą dostępnych narzędzi multimedialnych. Kontakt za pomocą maila, telefonu, skype. Metody pracy: wykład, dyskusja, praca z tekstem, działania praktyczne, metoda sytuacyjna liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 12 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 6 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 6 sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.