Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z niepełnosprawnością ruchową
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-MTR1 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z niepełnosprawnością ruchową | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. PC, spec. naucz.: edukacja integracyjna i włączająca, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla II r. PC, spec. naucz.: edukacja integracyjna i włączająca, (2-l) stacj. II st. |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W05 Zna specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością ruchową PC2_KS_W05 Zna specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z podstawowymi chorobami przewlekłymi PC2_KS_W02 Zna współczesne środki informatyczne służące wspomaganiu edukacji i terapii uczniów z niepełnosprawnością ruchową PC2_KS_W02 Zna zasady współpracy szkoły macierzystej ze szkołą terapeutyczną (w zakładzie leczniczym) Umiejętności PC2_KS_U01 PC2_KS_U03 Potrafi określić poziom wydolności wysiłkowej ucznia na podstawie jego charakterystyki PC2_KS_U02 Potrafi dokonać adaptacji scenariusza lekcji do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością ruchową i/lub chorobą przewlekłą Kompetencje społeczne PC2_KS_K02 Rozumie potrzebę doskonalenia sposobów kształcenia w Polsce w celu lepszego dostosowania nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin ![]() Laboratorium/warsztaty, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Iwona Konieczna | |
Prowadzący grup: | Urszula Fila | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: zadanie praktyczne realizowane na zajęciach, kolokwium pisemne (pytania otwarte) | |
Pełny opis: |
Identyfikacja trudności edukacyjnych ucznia z niepełnosprawnością ruchową Wyznaczniki procesu edukacyjnego w odniesieniu do ucznia z niepełnosprawnością ruchową Czynniki warunkujące proces uczenia się, przebieg uczenia się i osiągnięcia szkolne ucznia z niepełnosprawnością ruchową Podział wyników rozpoznania indywidualnych potrzeb na sprzyjające i niesprzyjające rozwojowi ucznia z niepełnosprawnością ruchową Metody pracy z uczniem z niepełnosprawnością ruchową, pomoce techniczne, środki dydaktyczne | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Borkowska M. (2005), Niepełnosprawność ruchowa u dzieci. W: Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Loska, M., Myślińska, D. (red). Warszawa: MENiS. Brzezińska, A.I., Ohme, M., Resler-Maj, A., Kaczan, R., Wiliński, M. (2009). Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk: GWP. Jaszczuk J., Przybylska E. (2005). Wykorzystanie specjalistycznych pomocy i przyborów szkolnych w edukacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. W: Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Majewicz P. (2012). Psychospołeczna adaptacja osób z niepełnosprawnością ruchową w okresie dorosłości. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Loska M. (2005): Uczniowie z mózgowym porażeniem dziecięcy. Osiągnięcia edukacyjne. Warszawa: WSiP. Literatura uzupełniająca: Borkowska, M. (1997). Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Usprawnienia ruchowe. Warszawa: WSiP. Chmielik, J., Michałowicz, R., Michałowska-Mrożek, J., Mrożek, K. (1997). Mózgowe porażenie dziecięce – wskazówki dla rodziców. Warszawa: PZWL. Levitt S. (2007). Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. Warszawa: PZWL. Loska, M., Myślińska, D. (2005). Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: MENiS. Mazanek, E. (1998). Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie. Warszawa: WSiP. Mazanek, E. (2004). Mózgowe porażenie dziecięce – problemy psychologiczno-pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo APS. Pilecka, W., Majewicz, P., Zawadzki, A. (1999). Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. Ziątek, K., Jaszczuk, J. (2004). Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności. Warszawa: Stowarzyszenie Spokojne Jutro. | |
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW Godziny kontaktowe warsztaty i ćwiczenia 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury 70 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 35 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-03-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin ![]() Laboratorium/warsztaty, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Iwona Konieczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: zadanie praktyczne realizowane na zajęciach, kolokwium pisemne (pytania otwarte) | |
Pełny opis: |
Identyfikacja trudności edukacyjnych ucznia z niepełnosprawnością ruchową Wyznaczniki procesu edukacyjnego w odniesieniu do ucznia z niepełnosprawnością ruchową Czynniki warunkujące proces uczenia się, przebieg uczenia się i osiągnięcia szkolne ucznia z niepełnosprawnością ruchową Podział wyników rozpoznania indywidualnych potrzeb na sprzyjające i niesprzyjające rozwojowi ucznia z niepełnosprawnością ruchową Metody pracy z uczniem z niepełnosprawnością ruchową, pomoce techniczne, środki dydaktyczne | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Borkowska M. (2005), Niepełnosprawność ruchowa u dzieci. W: Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Loska, M., Myślińska, D. (red). Warszawa: MENiS. Brzezińska, A.I., Ohme, M., Resler-Maj, A., Kaczan, R., Wiliński, M. (2009). Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk: GWP. Jaszczuk J., Przybylska E. (2005). Wykorzystanie specjalistycznych pomocy i przyborów szkolnych w edukacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. W: Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Majewicz P. (2012). Psychospołeczna adaptacja osób z niepełnosprawnością ruchową w okresie dorosłości. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Loska M. (2005): Uczniowie z mózgowym porażeniem dziecięcy. Osiągnięcia edukacyjne. Warszawa: WSiP. Literatura uzupełniająca: Borkowska, M. (1997). Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Usprawnienia ruchowe. Warszawa: WSiP. Chmielik, J., Michałowicz, R., Michałowska-Mrożek, J., Mrożek, K. (1997). Mózgowe porażenie dziecięce – wskazówki dla rodziców. Warszawa: PZWL. Levitt S. (2007). Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. Warszawa: PZWL. Loska, M., Myślińska, D. (2005). Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: MENiS. Mazanek, E. (1998). Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie. Warszawa: WSiP. Mazanek, E. (2004). Mózgowe porażenie dziecięce – problemy psychologiczno-pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo APS. Pilecka, W., Majewicz, P., Zawadzki, A. (1999). Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. Ziątek, K., Jaszczuk, J. (2004). Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności. Warszawa: Stowarzyszenie Spokojne Jutro. | |
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW Godziny kontaktowe warsztaty i ćwiczenia 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury 70 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 35 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin ![]() Laboratorium/warsztaty, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Iwona Konieczna | |
Prowadzący grup: | Iwona Konieczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: zadanie praktyczne realizowane na zajęciach, kolokwium pisemne (pytania otwarte) | |
Pełny opis: |
Identyfikacja trudności edukacyjnych ucznia z niepełnosprawnością ruchową Wyznaczniki procesu edukacyjnego w odniesieniu do ucznia z niepełnosprawnością ruchową Czynniki warunkujące proces uczenia się, przebieg uczenia się i osiągnięcia szkolne ucznia z niepełnosprawnością ruchową Podział wyników rozpoznania indywidualnych potrzeb na sprzyjające i niesprzyjające rozwojowi ucznia z niepełnosprawnością ruchową Metody pracy z uczniem z niepełnosprawnością ruchową, pomoce techniczne, środki dydaktyczne | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Borkowska M. (2005), Niepełnosprawność ruchowa u dzieci. W: Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Loska, M., Myślińska, D. (red). Warszawa: MENiS. Brzezińska, A.I., Ohme, M., Resler-Maj, A., Kaczan, R., Wiliński, M. (2009). Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk: GWP. Jaszczuk J., Przybylska E. (2005). Wykorzystanie specjalistycznych pomocy i przyborów szkolnych w edukacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. W: Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Majewicz P. (2012). Psychospołeczna adaptacja osób z niepełnosprawnością ruchową w okresie dorosłości. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Loska M. (2005): Uczniowie z mózgowym porażeniem dziecięcy. Osiągnięcia edukacyjne. Warszawa: WSiP. Literatura uzupełniająca: Borkowska, M. (1997). Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Usprawnienia ruchowe. Warszawa: WSiP. Chmielik, J., Michałowicz, R., Michałowska-Mrożek, J., Mrożek, K. (1997). Mózgowe porażenie dziecięce – wskazówki dla rodziców. Warszawa: PZWL. Levitt S. (2007). Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. Warszawa: PZWL. Loska, M., Myślińska, D. (2005). Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: MENiS. Mazanek, E. (1998). Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie. Warszawa: WSiP. Mazanek, E. (2004). Mózgowe porażenie dziecięce – problemy psychologiczno-pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo APS. Pilecka, W., Majewicz, P., Zawadzki, A. (1999). Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. Ziątek, K., Jaszczuk, J. (2004). Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności. Warszawa: Stowarzyszenie Spokojne Jutro. | |
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW Godziny kontaktowe warsztaty i ćwiczenia 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury 70 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 35 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.