Metodyka pracy z uczniem w grupie zróżnicowanej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-MPG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy z uczniem w grupie zróżnicowanej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W01 Zna zasady uniwersalnego projektowania zajęć edukacyjnych PC2_KS_W01 Zna podstawowe cechy koncepcji nauczania otwartego PC2_KS_W03 Zna programy tutoringu rówieśniczego PC2_KS_W04 PC2_KS_W02 Zna podstawę programową kształcenia ogólnego i jej zastosowania w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PC2_KS_W01 Zna zadania nauczyciela wspierającego (nauczyciela ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym) pracującego w klasie integracyjnej Umiejętności PC2_KS_U02 Potrafi zmodyfikować karty pracy do specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia PC2_KS_U02 Umie stosować poznane metody aktywne i umiejętnie dobierać je do zaistniałej na lekcji sytuacji PC2_KS_U02 Opracowuje scenariusz zajęć w klasach integracyjnych z uwzględnieniem możliwości ich indywidualizacji w konwencji nauczania otwartego Kompetencje społeczne PC2_KS_K02 Rozumie potrzebę doskonalenia sposobów kształcenia w Polsce w celu lepszego dostosowania nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Magda Lejzerowicz, Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
WYKŁAD: Pomiar efektów kształcenia: wiedza - egzamin pisemny, umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość o metodyce pracy z uczniem w grupie zróżnicowanej. Egzamin pisemny odbędzie się w terminie zerowym 09.05.2020 oraz 27.06.2020 formie testu jednokrotnego wyboru (17 pytań) w aplikacji MS Forms. Link do testu zostanie udostępniony studentom na platformie MS Teams. ---------------------------------------------------------------------------------------------- Ćwiczenia: wypowiedzi w dyskusji, przygotowanie prezentacji nt. wybranej metody pracy w grupie zróżnicowanej |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Struktura małej grupy społecznej. 2. Proces grupowy. 3. Wybrane funkcje w grupie zróżnicowanej: lider, mędrzec, klaun, kozioł ofiarny, wyraziciel emocji itp. 4. Funkcjonowanie grupy zróżnicowanej we względu na: inteligencję, temperament, status społeczno-ekonomiczny dziecka. 5. Dostosowanie zadań do indywidualnego profilu ucznia w kontekście procesu grupowego. 6. Dbałość nauczyciela o niewykluczanie z grupy. 7. Wykorzystanie procesu grupowego w nauczaniu i wychowaniu ucznia w kontekście kształtowania umiejętności kooperacji w grupie. 8. Facylitacja społeczna i rozproszenie odpowiedzialności w grupie - metody przeciwdziałania. 9. Dostosowywanie zadań w pracy grupowej do kompetencji osobistych ucznia i jego pozycji w grupie. ********************************************************* W związku z pandemią koronawirusa: 15.03.20 - przesłanie prezentacji w Power Point z komentarzami autorskimi na adres mailowy grupy studentów wraz z zadaniami do realizacji. Prezentacja dotyczyła następujących zagadnień: proces grupowy. UWAGA: od 26.04.20 kolejne wykłady w dostępie synchronicznym w aplikacji Teams zgodnie z planem studiów (tj. 26.04, godz. 15:45-18:10) Możliwość zadawania pytań na czacie. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej platformie. Link do zespołu na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a41aa38bd702947b3a9080d960bcd2b51%40thread.tacv2/conversations?groupId=bcf520c5-5ac9-4aa9-b8eb-52c26014e207&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- ĆWICZENIA: 1. Analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów pod kątem dostosowania zawartych w niej treści do zróżnicowanych potrzeb uczniów. 2. Analiza przykładowego programu nauczania (jego celów lub planowanych efektów) pod kątem trudności w jego realizacji przez uczniów o specjalnych bądź specyficznych potrzebach edukacyjnych. 3. Zadania nauczyciela w kształceniu włączającym. Zespół wspierający i zasady dobrej współpracy. Współpraca z rodzicami. 4. Organizacja klasy w kształceniu włączającym z uwzględnieniem klimatu klasy. Elastyczność doboru i stosowania metod w kształceniu włączającym. 5. Omówienie wybranych metod aktywizujących krąg praca w małych grupach (zasady doboru par i grup oraz różne techniki pracy grupowej) rysunek, linia czasu. gry i zabawy dydaktyczne, burza mózgów, dyskusja, za i przeciw”, drama, metoda projektów, mapa pojęciowa, meta plan, piramida priorytetów. 6. Rola współpracy i wsparcia rówieśniczego w kształceniu włączającym. Dostosowanie form i warunków sprawdzania wiedzy i umiejętności do zdiagnozowanych u uczniów zaburzeń. 7. Ocenianie i motywowanie uczniów, umiejętne stosowanie pochwał. Metodyka grupa 1 Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w dniach 14.03.20, godz. 13.15-15.40, 29.03.20, godz. 13.15-15.40, z wykorzystaniem aplikacji facebook, grupa na facebooku utworzona przez studentów, dedykowana dla przedmiotu. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej grupie. 18.04.20, godz. 15.45-19.50, 25.04.20, godz. 18.15-19.50, 10.05, godz. 10.30 – 14.00 z wykorzystaniem aplikacji teams. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej grupie. Metodyka grupa 2 Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w dniach 14.03.20, godz. 15.45-18.10, 29.03.20, godz. 10.30-12.55, z wykorzystaniem aplikacji facebook, grupa na facebooku utworzona przez studentów, dedykowana dla przedmiotu. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej grupie. 18.04.20, godz. 13.15-15.40, 26.04.20, godz. 8.00-10.25, 10.05, godz. 15.45 – 18.10 z wykorzystaniem aplikacji teams. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej grupie. Link do zespołu na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa3c77868da834652a3861401fff1a954%40thread.tacv2/conversations?groupId=8feb33aa-102c-4813-b90a-d0d4ead3dfa5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Literatura: |
WYKŁADY: Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: WN PWN. Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: WN PWN. Głodkowska, J. (red.) (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS. Głodkowska, J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wyd. APS. Kozak, A. (2010). Proces grupowy: poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Pawlik, J. (2008). Psychoterapia analityczna. Procesy i zjawiska grupowe. Warszawa: ENETEIA. Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. Wasilewski, B.W., Engel, L. (red.) (2011). Grupowy trening balintowski. Teoria i zastosowanie. Warszawa: Eneteia. ----------------------------------------------------------------------------------------------- ĆWICZENIA: Literatura obowiązkowa: 1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym,. Wyd. APS, Warszawa 2013. 2. Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Przewodnik: Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? MEN, Warszawa 2010. 3. Flis, R., Specyfika postępowania z uczniami w klasach integracyjnych, IBnD. 4. Rozporządzenie MEN z dn. 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.) ze zmianami wprowadzonymi rozporządzeniem zmieniającym rozporządzenie z dn. 20 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 156, poz. 1046) oraz z dn. 17 listopada 2010 r. (Dz. U. Nr 228, poz. 1491). 5. Rozporządzenia MEN z dn. 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, (opublikowane w Dz. U. Nr 4, poz. 17 w dn. 15 stycznia 2009 r.), załączniki: 2, 3, 4. 6. Reid J, Forrestal P, Cook J; " Uczenie się w małych grupach w klasie "; WSiP, W-wa 1996 7. Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Rau K., Ziętkiewicz E.: Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji. Oficyna E.Brudnik, A.Moszyńska, B.Owczarska Wydawnicza G&P, Poznań 2000."Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" Zakład Wydawniczy SFS Kielce 2000. 2. Florek A.: Dziecko w grupie. Warszawa, Wyd. Pedagog, 2010 3. Zacharuk T., Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów. Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Nr 1(20) 2011 |
|
Uwagi: |
WYKŁADY: Metody dydaktyczne: Metody podające wykład z wykorzystaniem technik audiowizualnych (10 godz.). Ocenie poddana jest: Wiedza na temat metodyki pracy z uczniem w grupie zróżnicowanej. Nakład pracy własnej studenta: - analiza zalecanej literatury przedmiotu (50 godz.) - analiza treści wykładów (50 godz.) - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego (50 godz.) (Przyjęto zasadę, że 25-30 godz. pracy własnej studenta odpowiada 1 punkt ECTS). Sumaryczna liczba punktów ECTS 5. ----------------------------------------------------------------------------------------------- KOREKTA SYLABUSA W ZWIĄZKU Z PANDEMIĄ KORONAWIRUSA: Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie MS Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.