Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Asystent rodzinny – warsztat

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-ARO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Asystent rodzinny – warsztat
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W02 Ma uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu zadań asystenta rodzinnego i jego usytuowania w strukturach pomocy społecznej.

PC2_KS_W04 Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji asystenta rodziny.

Umiejętności

PC2_KS_U03 Potrafi dokonać diagnozy rodziny w kontekście prawidłowo realizowanych przez nią funkcji i formalnego postępowania z rodziną.

PC2_KS_U02 Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedze teoretyczna z zakresu pracy z rodziną i dzieckiem w celu niedopuszczenia do oddzielenia dzieci od rodziny oraz podjęcie działań zmierzających do zażegnania kryzysu w rodzinie.

PC2_KS_U01 Posiada umiejętność posługiwania się metodami i procedurami w pracy asystenta rodziny (konflikty interpersonalne; konstruktywne rozwiązywanie sporów; negocjacje i mediacje).

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K01 Potrafi sprawnie porozumiewać się ze specjalistami w zakresie pracy z rodziną i dzieckiem zaniedbanym.

PC2_KS_K02 Jest wrażliwy na problemy z obszaru sposobu pracy z rodzina i dzieckiem gotowy na komunikowanie się i współprace z organami działającymi na rzecz dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Anna Osowska-Rembecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ocena wypowiedzi pisemnej na podstawie opracowanego planu pracy z rodziną

Ocena na podstawie analizy studium przypadku

Ocena na podstawie obserwacji w trakcie symulacji oraz dyskusji w podgrupach i na forum całej grupy

Pełny opis:

Przejawy nieprawidłowości w rodzinie.

Przeszkody w realizacji podstawowych funkcji rodziny– niewłaściwe postawy rodzicielskie, problemy wychowawcze.

Asystent rodziny – kim jest? Kwalifikacje zawodowe asystenta rodziny.

Rola asystenta w pracy z rodziną.

Zadania i funkcje asystenta rodziny.

Formy pracy z rodziną.

Metody działania asystenta rodziny.

Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Matyjas, B. (red.), Rodzina jako środowisko pracy socjalnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2007.

2. Krasiejko I., Nowa rola asystenta rodziny (w:) D. Trawkowska (red.) Pomoc społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2011, s. 261-289

3. Ciczkowska-Giedziun M., Kształcenie pracowników socjalnych do pracy z rodziną, (w:) A. Kamios, M. Czechowska-Bielug (red.) Praca socjalna. Kształcenie-działalnie-konteksty. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010, s. 71-78

4. Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach. Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2011

5. J.M. Jaraczewska, I. Krasiejko (red.) Dialog Motywujący w teorii i praktyce. Motywowanie do zmiany w pracy socjalnej i terapii, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2012, rozdział VIII i IX

6. Cudak H., Opieka na dzieckiem we współczesnej rodzinie polskiej, (w:) R. Stojecka-Zuber, A. Róg (red.) System opieki i pomocy – założenia a przeczystość, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Prof. S. Tarnowskiego, Tarnobrzeg 2009, s. 309-318

7. Wyrwich-Hejduk E., Asystent w pracy socjalnej z rodziną (w:) A. Kwak, E. Wyrwich-Hejduk (red.) W kręgu zagadnień pracy socjalnej, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012, s. 234-248

Literatura uzupełniająca:

1. Kwak A., Rodzina i jej przemiany. ISSNS UW, Warszawa 1994, rozdział I i II

2. Ziemska M., Postawy rodzicielskie. Wiedza Powszechna, Warszawa 2009, cz. I

3. Jordan Maria, Rodzinne bariery socjalizacji nieletnich, Wydaw. Nauk. Akademii Pedagogicznej, Kraków 2003.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15 h

przygotowanie do zajęć warsztatowych - 20 h

projekt planu pracy z rodziną 40 h

przygotowanie do zajęć (literatura) - 25 h

4 ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)