Asystent rodzinny – warsztat
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-ARO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Asystent rodzinny – warsztat |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W02 Ma uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu zadań asystenta rodzinnego i jego usytuowania w strukturach pomocy społecznej. PC2_KS_W04 Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji asystenta rodziny. Umiejętności PC2_KS_U03 Potrafi dokonać diagnozy rodziny w kontekście prawidłowo realizowanych przez nią funkcji i formalnego postępowania z rodziną. PC2_KS_U02 Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedze teoretyczna z zakresu pracy z rodziną i dzieckiem w celu niedopuszczenia do oddzielenia dzieci od rodziny oraz podjęcie działań zmierzających do zażegnania kryzysu w rodzinie. PC2_KS_U01 Posiada umiejętność posługiwania się metodami i procedurami w pracy asystenta rodziny (konflikty interpersonalne; konstruktywne rozwiązywanie sporów; negocjacje i mediacje). Kompetencje społeczne PC2_KS_K01 Potrafi sprawnie porozumiewać się ze specjalistami w zakresie pracy z rodziną i dzieckiem zaniedbanym. PC2_KS_K02 Jest wrażliwy na problemy z obszaru sposobu pracy z rodzina i dzieckiem gotowy na komunikowanie się i współprace z organami działającymi na rzecz dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena wypowiedzi pisemnej na podstawie opracowanego planu pracy z rodziną Ocena na podstawie analizy studium przypadku Ocena na podstawie obserwacji w trakcie symulacji oraz dyskusji w podgrupach i na forum całej grupy |
|
Pełny opis: |
Przejawy nieprawidłowości w rodzinie. Przeszkody w realizacji podstawowych funkcji rodziny– niewłaściwe postawy rodzicielskie, problemy wychowawcze. Asystent rodziny – kim jest? Kwalifikacje zawodowe asystenta rodziny. Rola asystenta w pracy z rodziną. Zadania i funkcje asystenta rodziny. Formy pracy z rodziną. Metody działania asystenta rodziny. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Matyjas, B. (red.), Rodzina jako środowisko pracy socjalnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2007. 2. Krasiejko I., Nowa rola asystenta rodziny (w:) D. Trawkowska (red.) Pomoc społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2011, s. 261-289 3. Ciczkowska-Giedziun M., Kształcenie pracowników socjalnych do pracy z rodziną, (w:) A. Kamios, M. Czechowska-Bielug (red.) Praca socjalna. Kształcenie-działalnie-konteksty. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010, s. 71-78 4. Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach. Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2011 5. J.M. Jaraczewska, I. Krasiejko (red.) Dialog Motywujący w teorii i praktyce. Motywowanie do zmiany w pracy socjalnej i terapii, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2012, rozdział VIII i IX 6. Cudak H., Opieka na dzieckiem we współczesnej rodzinie polskiej, (w:) R. Stojecka-Zuber, A. Róg (red.) System opieki i pomocy – założenia a przeczystość, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Prof. S. Tarnowskiego, Tarnobrzeg 2009, s. 309-318 7. Wyrwich-Hejduk E., Asystent w pracy socjalnej z rodziną (w:) A. Kwak, E. Wyrwich-Hejduk (red.) W kręgu zagadnień pracy socjalnej, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012, s. 234-248 Literatura uzupełniająca: 1. Kwak A., Rodzina i jej przemiany. ISSNS UW, Warszawa 1994, rozdział I i II 2. Ziemska M., Postawy rodzicielskie. Wiedza Powszechna, Warszawa 2009, cz. I 3. Jordan Maria, Rodzinne bariery socjalizacji nieletnich, Wydaw. Nauk. Akademii Pedagogicznej, Kraków 2003. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15 h przygotowanie do zajęć warsztatowych - 20 h projekt planu pracy z rodziną 40 h przygotowanie do zajęć (literatura) - 25 h 4 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.