Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie przez sztukę i technikę – metodyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-4S-WST
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wychowanie przez sztukę i technikę – metodyka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.dzieciecafizyka.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej i wychowania przez sztukę. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do przygotowania prezentacji stanowiącej dowód opracowania przez studentów materiału opracowanego podczas zajęć.

Pełny opis:

Blok 1. Miejsce wychowania technicznego w programach przedszkolnych i szkolnych. Zasady, metody i formy pracy w zakresie wychowania technicznego oraz organizacja warunków pracy dzieci w przedszkolu na zajęciach technicznych. Trudności związane z jego realizacją treści wychowania technicznego.

Blok 2. Miejsce wychowania przez sztukę w programach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Podstawowe idee, funkcja i formy ekspresji, znaczenie i organizacja impresji.

Blok 3. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy. Realizacja wybranych treści w przedszkolu.

Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę - elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP),

2. Wybrana publikacja dotycząca wychowania przez sztukę

Literatura uzupełniająca - dostępne on-line

1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna małych dzieci, Edukacja-Technika-Informatyka, 2(28)/2019, s. 110-115

Dostęp: dzieciecafizyka.pl/wp-content/uploads/2020/01/15-jelinek-edukacja.pdf

2. Jelinek J.A., Wprowadzenie do elektryczności w szkole, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 3/2017, s. 61-68.

Dostęp: http://ebis.ibe.edu.pl/index.php?d=numery&rok=2017&nr=3

3. Broda Paweł (2003) Metody i formy kształcenia kultury technicznej u dzieci przedszkolnych: wprowadzenie do problemu, Nauczyciel i Szkoła 3-4 (20-21), s. 259-266.

Dostęp: bazhum.muzhp.pl/media/files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2003-t3_4_(20_21)/Nauczyciel_i_Szkola-r2003-t3_4_(20_21)-s259-266/Nauczyciel_i_Szkola-r2003-t3_4_(20_21)-s259-266.pdf

4. Broda Paweł (2010) Możliwości rozwijania zainteresowań i kształtowania pojęć technicznych u dzieci przedszkolnych, Nauczyciel i Szkoła 1-2 (46-47), s. 157-169.

Dostęp: bazhum.muzhp.pl/media/files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2010-t1_2_(46_47)/Nauczyciel_i_Szkola-r2010-t1_2_(46_47)-s157-169/Nauczyciel_i_Szkola-r2010-t1_2_(46_47)-s157-169.pdf

5. Drejer F. (2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Jelenia Góra, Wyd. Kolegium Karkonoskie

Dostęp: https://fbc.pionier.net.pl/details/nnhf4Tx

6. Musioł Marcin (2017) Edukacja techniczna w klasach 1-3 po zmianach programowych z 14.02.2017 roku, ISBN 978-83-929881-1-3

Dostęp: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwi-gLX256foAhXClYsKHTg8CQcQFjAAegQIBRAB&url=http%3A%2F%2Fwww.pedagogika.us.edu.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F01%2FEdukacja_techniczna.pdf&usg=AOvVaw0E2R8q5zIAiVRQIjlsqpjf

Literatura uzupełniająca - publikacje

1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku.

4. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

5. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

6. Lam W. (1960), Sztuka dziecka i jej naturalny rozwój, Warszawa, Nasza Księgarnia

7. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej;

8. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.

9. Szuman S., O Sztuce i wychowaniu estetycznym, WSiP, Warszawa 1975

10. Wojnar I., Wychowanie przez sztukę, PZWS, Warszawa, 1965

11. Natorff A., Wasiluk K. (1990) Wychowanie plastyczne w przedszkolu, Warszawa, WSiP

12. Popek S. (red.) (1984): Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych. Warszawa, WSiP

Efekty uczenia się:

PE2_W20 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu psychologicznych i pedagogicznych podstaw wychowania przez sztukę i technikę, w tym

treści kształcenia i metody rozwijania uzdolnień plastycznych i technicznych u dzieci.

PE2_W19 Orientuje się w publikacjach dotyczących wychowania przez sztukę i technikę.

PE2_W19 Ma uporządkowaną szczegółową wiedzę dotyczącą metod, środków i form organizacyjnych koniecznych w wychowaniu

przez sztukę i technikę.

PE2_U01 Potrafi przewidywać efekty edukacyjne, jakie można osiągnąć poprzez określone działania w tym obszarze.

PE2_U07 Potrafi samodzielnie analizować prace i działność dziecięcą, na tej podstawie wysnuwać wnioski oraz we współpracy z

rodziną dziecka podejmować działania zmierzające do rozwijania jego zdolności lub w razie potrzeby działania terapeutyczne.

PE2_K04 Dysponuje wyczuciem estetycznym i wrażliwością na wychowawcze oddziaływanie sztuk pięknych.

PE2_K06 Interesuje się sprawami techniki na tyle, żeby rozbudzić zainteresowania dziecięce.

Metody i kryteria oceniania:

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

W trakcie zajęć planowana jest praca własna studenta w formie - przygotowania prezentacji, zapoznania się z literaturą. Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Jan Jelinek
Strona przedmiotu: http://dzieciecafizyka.pl/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na podstawie opracowanych przez studentów prezentacji sprawdzone zostanie czy student:

- Potrafi samodzielnie analizować prace i działalność dziecięcą, na tej podstawie wysnuwać wnioski oraz we współpracy z rodziną dziecka podejmować działania zmierzające do rozwijania jego zdolności lub w razie potrzeby działania terapeutyczne.

- Ma pogłębioną wiedzę z zakresu psychologicznych i pedagogicznych podstaw wychowania przez sztukę i technikę, w tym treści kształcenia i metody rozwijania uzdolnień plastycznych i technicznych u dzieci.

- Orientuje się w publikacjach dotyczących wychowania przez sztukę i technikę.

- Ma uporządkowaną szczegółową wiedzę dotyczącą metod, środków i form organizacyjnych koniecznych w wychowaniu przez sztukę i technikę.

Potrafi przewidywać efekty edukacyjne, jakie można osiągnąć poprzez określone działania w tym obszarze.

- Dysponuje wyczuciem estetycznym i wrażliwością na wychowawcze oddziaływanie sztuk pięknych.

Pełny opis:

Blok 1. Miejsce wychowania technicznego w programach przedszkolnych i szkolnych. Zasady, metody i formy pracy w zakresie wychowania technicznego oraz organizacja warunków pracy dzieci w przedszkolu na zajęciach technicznych. Trudności związane z jego realizacją treści wychowania technicznego.

Blok 2. Miejsce wychowania przez sztukę w programach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Podstawowe idee, funkcja i formy ekspresji, znaczenie i organizacja impresji.

Blok 3. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy. Realizacja wybranych treści w przedszkolu.

Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę - elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego.

Zadania dotyczące obszaru "wychowanie przez sztukę" obejmują:

a) Plastyka impresja – jak przybliżyć dzieciom dzieło malarskie (uprzystępnianie sztuki wg Szumana)

b) Plastyka ekspresja – jak rozwijać ich umiejętności rysowania (etapy rysowania u dzieci, podstawowe techniki plastyczne)

c) Rzeźba ekspresja – w jakiej kolejności polecać dzieciom lepienie z plasteliny

d) Teatr impresja – jak należy przygotowywać dzieci do właściwego uczestniczenia w przedstawieniach teatralnych (teatr cieni, kamishibai)

e) Teatr ekspresja – klasyczna i alternatywna metodyka nauki wiersza wg Gruszczyk-Kolczyńskiej

f) Teatr ekspresja – proste zabawy parateatralne, które mają uaktywniać ciało i język aby dzieci stawały się bardziej elastyczne

g) Muzyka impresja i ekspresja – jak uczyć dzieci śpiewać i grać na instrumencie (wg Orffa, Gordona, Kodalya i Suzuki), podstawowe założenia rytmiki

h) Muzyka taniec ekspresja – zasady nauczania dzieci tańca, proste układy

Szczegółowe zadania do wykonania przez zespoły projektowe w każdym z wymienionych obszarów zostaną przesłane drogą elektroniczną.

Zajęcia na Uczelni mają charakter ćwiczeń, w trakcie zajęć stosowane będą więc charakterystyczne dla praktycznych form organizowania zajęć: metody problemowe, pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu. Ta część zajęć będzie realizowana drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Z kolei materiały dla studentów będą przekazywane za pośrednictwem strony internetowej www.dzieciecafizyka.pl.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP),

2. Wybrana publikacja dotycząca wychowania przez sztukę

Literatura uzupełniająca - dostępne on-line

1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna małych dzieci, Edukacja-Technika-Informatyka, 2(28)/2019, s. 110-115

Dostęp: dzieciecafizyka.pl/wp-content/uploads/2020/01/15-jelinek-edukacja.pdf

2. Jelinek J.A., Wprowadzenie do elektryczności w szkole, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 3/2017, s. 61-68.

Dostęp: http://ebis.ibe.edu.pl/index.php?d=numery&rok=2017&nr=3

3. Broda Paweł (2003) Metody i formy kształcenia kultury technicznej u dzieci przedszkolnych: wprowadzenie do problemu, Nauczyciel i Szkoła 3-4 (20-21), s. 259-266.

Dostęp: bazhum.muzhp.pl/media/files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2003-t3_4_(20_21)/Nauczyciel_i_Szkola-r2003-t3_4_(20_21)-s259-266/Nauczyciel_i_Szkola-r2003-t3_4_(20_21)-s259-266.pdf

4. Broda Paweł (2010) Możliwości rozwijania zainteresowań i kształtowania pojęć technicznych u dzieci przedszkolnych, Nauczyciel i Szkoła 1-2 (46-47), s. 157-169.

Dostęp: bazhum.muzhp.pl/media/files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2010-t1_2_(46_47)/Nauczyciel_i_Szkola-r2010-t1_2_(46_47)-s157-169/Nauczyciel_i_Szkola-r2010-t1_2_(46_47)-s157-169.pdf

5. Drejer F. (2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Jelenia Góra, Wyd. Kolegium Karkonoskie

Dostęp: https://fbc.pionier.net.pl/details/nnhf4Tx

6. Musioł Marcin (2017) Edukacja techniczna w klasach 1-3 po zmianach programowych z 14.02.2017 roku, ISBN 978-83-929881-1-3

Dostęp: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwi-gLX256foAhXClYsKHTg8CQcQFjAAegQIBRAB&url=http%3A%2F%2Fwww.pedagogika.us.edu.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F01%2FEdukacja_techniczna.pdf&usg=AOvVaw0E2R8q5zIAiVRQIjlsqpjf

Literatura uzupełniająca - publikacje

1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku.

4. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

5. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

6. Lam W. (1960), Sztuka dziecka i jej naturalny rozwój, Warszawa, Nasza Księgarnia

7. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej;

8. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.

9. Szuman S., O Sztuce i wychowaniu estetycznym, WSiP, Warszawa 1975

10. Wojnar I., Wychowanie przez sztukę, PZWS, Warszawa, 1965

11. Natorff A., Wasiluk K. (1990) Wychowanie plastyczne w przedszkolu, Warszawa, WSiP

12. Popek S. (red.) (1984): Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych. Warszawa, WSiP

Uwagi:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 12 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 12 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)