Wychowanie przez sztukę i technikę – metodyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4S-WST |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie przez sztukę i technikę – metodyka |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.dzieciecafizyka.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej i wychowania przez sztukę. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do przygotowania prezentacji stanowiącej dowód opracowania przez studentów materiału opracowanego podczas zajęć. |
Pełny opis: |
Blok 1. Miejsce wychowania technicznego w programach przedszkolnych i szkolnych. Zasady, metody i formy pracy w zakresie wychowania technicznego oraz organizacja warunków pracy dzieci w przedszkolu na zajęciach technicznych. Trudności związane z jego realizacją treści wychowania technicznego. Blok 2. Miejsce wychowania przez sztukę w programach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Podstawowe idee, funkcja i formy ekspresji, znaczenie i organizacja impresji. Blok 3. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy. Realizacja wybranych treści w przedszkolu. Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę - elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP), 2. Wybrana publikacja dotycząca wychowania przez sztukę Literatura uzupełniająca - dostępne on-line 1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna małych dzieci, Edukacja-Technika-Informatyka, 2(28)/2019, s. 110-115 Dostęp: dzieciecafizyka.pl/wp-content/uploads/2020/01/15-jelinek-edukacja.pdf 2. Jelinek J.A., Wprowadzenie do elektryczności w szkole, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 3/2017, s. 61-68. Dostęp: http://ebis.ibe.edu.pl/index.php?d=numery&rok=2017&nr=3 3. Broda Paweł (2003) Metody i formy kształcenia kultury technicznej u dzieci przedszkolnych: wprowadzenie do problemu, Nauczyciel i Szkoła 3-4 (20-21), s. 259-266. Dostęp: bazhum.muzhp.pl/media/files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2003-t3_4_(20_21)/Nauczyciel_i_Szkola-r2003-t3_4_(20_21)-s259-266/Nauczyciel_i_Szkola-r2003-t3_4_(20_21)-s259-266.pdf 4. Broda Paweł (2010) Możliwości rozwijania zainteresowań i kształtowania pojęć technicznych u dzieci przedszkolnych, Nauczyciel i Szkoła 1-2 (46-47), s. 157-169. Dostęp: bazhum.muzhp.pl/media/files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2010-t1_2_(46_47)/Nauczyciel_i_Szkola-r2010-t1_2_(46_47)-s157-169/Nauczyciel_i_Szkola-r2010-t1_2_(46_47)-s157-169.pdf 5. Drejer F. (2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Jelenia Góra, Wyd. Kolegium Karkonoskie Dostęp: https://fbc.pionier.net.pl/details/nnhf4Tx 6. Musioł Marcin (2017) Edukacja techniczna w klasach 1-3 po zmianach programowych z 14.02.2017 roku, ISBN 978-83-929881-1-3 Dostęp: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwi-gLX256foAhXClYsKHTg8CQcQFjAAegQIBRAB&url=http%3A%2F%2Fwww.pedagogika.us.edu.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F01%2FEdukacja_techniczna.pdf&usg=AOvVaw0E2R8q5zIAiVRQIjlsqpjf Literatura uzupełniająca - publikacje 1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. 2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku. 4. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; 5. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; 6. Lam W. (1960), Sztuka dziecka i jej naturalny rozwój, Warszawa, Nasza Księgarnia 7. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej; 8. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002. 9. Szuman S., O Sztuce i wychowaniu estetycznym, WSiP, Warszawa 1975 10. Wojnar I., Wychowanie przez sztukę, PZWS, Warszawa, 1965 11. Natorff A., Wasiluk K. (1990) Wychowanie plastyczne w przedszkolu, Warszawa, WSiP 12. Popek S. (red.) (1984): Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych. Warszawa, WSiP |
Efekty uczenia się: |
PE2_W20 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu psychologicznych i pedagogicznych podstaw wychowania przez sztukę i technikę, w tym treści kształcenia i metody rozwijania uzdolnień plastycznych i technicznych u dzieci. PE2_W19 Orientuje się w publikacjach dotyczących wychowania przez sztukę i technikę. PE2_W19 Ma uporządkowaną szczegółową wiedzę dotyczącą metod, środków i form organizacyjnych koniecznych w wychowaniu przez sztukę i technikę. PE2_U01 Potrafi przewidywać efekty edukacyjne, jakie można osiągnąć poprzez określone działania w tym obszarze. PE2_U07 Potrafi samodzielnie analizować prace i działność dziecięcą, na tej podstawie wysnuwać wnioski oraz we współpracy z rodziną dziecka podejmować działania zmierzające do rozwijania jego zdolności lub w razie potrzeby działania terapeutyczne. PE2_K04 Dysponuje wyczuciem estetycznym i wrażliwością na wychowawcze oddziaływanie sztuk pięknych. PE2_K06 Interesuje się sprawami techniki na tyle, żeby rozbudzić zainteresowania dziecięce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe. W trakcie zajęć planowana jest praca własna studenta w formie - przygotowania prezentacji, zapoznania się z literaturą. Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na podstawie opracowanych przez studentów prezentacji sprawdzone zostanie czy student: - Potrafi samodzielnie analizować prace i działalność dziecięcą, na tej podstawie wysnuwać wnioski oraz we współpracy z rodziną dziecka podejmować działania zmierzające do rozwijania jego zdolności lub w razie potrzeby działania terapeutyczne. - Ma pogłębioną wiedzę z zakresu psychologicznych i pedagogicznych podstaw wychowania przez sztukę i technikę, w tym treści kształcenia i metody rozwijania uzdolnień plastycznych i technicznych u dzieci. - Orientuje się w publikacjach dotyczących wychowania przez sztukę i technikę. - Ma uporządkowaną szczegółową wiedzę dotyczącą metod, środków i form organizacyjnych koniecznych w wychowaniu przez sztukę i technikę. Potrafi przewidywać efekty edukacyjne, jakie można osiągnąć poprzez określone działania w tym obszarze. - Dysponuje wyczuciem estetycznym i wrażliwością na wychowawcze oddziaływanie sztuk pięknych. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Miejsce wychowania technicznego w programach przedszkolnych i szkolnych. Zasady, metody i formy pracy w zakresie wychowania technicznego oraz organizacja warunków pracy dzieci w przedszkolu na zajęciach technicznych. Trudności związane z jego realizacją treści wychowania technicznego. Blok 2. Miejsce wychowania przez sztukę w programach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Podstawowe idee, funkcja i formy ekspresji, znaczenie i organizacja impresji. Blok 3. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy. Realizacja wybranych treści w przedszkolu. Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę - elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Zadania dotyczące obszaru "wychowanie przez sztukę" obejmują: a) Plastyka impresja – jak przybliżyć dzieciom dzieło malarskie (uprzystępnianie sztuki wg Szumana) b) Plastyka ekspresja – jak rozwijać ich umiejętności rysowania (etapy rysowania u dzieci, podstawowe techniki plastyczne) c) Rzeźba ekspresja – w jakiej kolejności polecać dzieciom lepienie z plasteliny d) Teatr impresja – jak należy przygotowywać dzieci do właściwego uczestniczenia w przedstawieniach teatralnych (teatr cieni, kamishibai) e) Teatr ekspresja – klasyczna i alternatywna metodyka nauki wiersza wg Gruszczyk-Kolczyńskiej f) Teatr ekspresja – proste zabawy parateatralne, które mają uaktywniać ciało i język aby dzieci stawały się bardziej elastyczne g) Muzyka impresja i ekspresja – jak uczyć dzieci śpiewać i grać na instrumencie (wg Orffa, Gordona, Kodalya i Suzuki), podstawowe założenia rytmiki h) Muzyka taniec ekspresja – zasady nauczania dzieci tańca, proste układy Szczegółowe zadania do wykonania przez zespoły projektowe w każdym z wymienionych obszarów zostaną przesłane drogą elektroniczną. Zajęcia na Uczelni mają charakter ćwiczeń, w trakcie zajęć stosowane będą więc charakterystyczne dla praktycznych form organizowania zajęć: metody problemowe, pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu. Ta część zajęć będzie realizowana drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Z kolei materiały dla studentów będą przekazywane za pośrednictwem strony internetowej www.dzieciecafizyka.pl. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP), 2. Wybrana publikacja dotycząca wychowania przez sztukę Literatura uzupełniająca - dostępne on-line 1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna małych dzieci, Edukacja-Technika-Informatyka, 2(28)/2019, s. 110-115 Dostęp: dzieciecafizyka.pl/wp-content/uploads/2020/01/15-jelinek-edukacja.pdf 2. Jelinek J.A., Wprowadzenie do elektryczności w szkole, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 3/2017, s. 61-68. Dostęp: http://ebis.ibe.edu.pl/index.php?d=numery&rok=2017&nr=3 3. Broda Paweł (2003) Metody i formy kształcenia kultury technicznej u dzieci przedszkolnych: wprowadzenie do problemu, Nauczyciel i Szkoła 3-4 (20-21), s. 259-266. Dostęp: bazhum.muzhp.pl/media/files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2003-t3_4_(20_21)/Nauczyciel_i_Szkola-r2003-t3_4_(20_21)-s259-266/Nauczyciel_i_Szkola-r2003-t3_4_(20_21)-s259-266.pdf 4. Broda Paweł (2010) Możliwości rozwijania zainteresowań i kształtowania pojęć technicznych u dzieci przedszkolnych, Nauczyciel i Szkoła 1-2 (46-47), s. 157-169. Dostęp: bazhum.muzhp.pl/media/files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2010-t1_2_(46_47)/Nauczyciel_i_Szkola-r2010-t1_2_(46_47)-s157-169/Nauczyciel_i_Szkola-r2010-t1_2_(46_47)-s157-169.pdf 5. Drejer F. (2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Jelenia Góra, Wyd. Kolegium Karkonoskie Dostęp: https://fbc.pionier.net.pl/details/nnhf4Tx 6. Musioł Marcin (2017) Edukacja techniczna w klasach 1-3 po zmianach programowych z 14.02.2017 roku, ISBN 978-83-929881-1-3 Dostęp: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwi-gLX256foAhXClYsKHTg8CQcQFjAAegQIBRAB&url=http%3A%2F%2Fwww.pedagogika.us.edu.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F01%2FEdukacja_techniczna.pdf&usg=AOvVaw0E2R8q5zIAiVRQIjlsqpjf Literatura uzupełniająca - publikacje 1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. 2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku. 4. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; 5. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; 6. Lam W. (1960), Sztuka dziecka i jej naturalny rozwój, Warszawa, Nasza Księgarnia 7. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej; 8. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002. 9. Szuman S., O Sztuce i wychowaniu estetycznym, WSiP, Warszawa 1975 10. Wojnar I., Wychowanie przez sztukę, PZWS, Warszawa, 1965 11. Natorff A., Wasiluk K. (1990) Wychowanie plastyczne w przedszkolu, Warszawa, WSiP 12. Popek S. (red.) (1984): Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych. Warszawa, WSiP |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 12 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 12 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.