Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Edukacja matematyczna ze wspomaganiem rozwoju umysłowego dzieci - metodyka, poziom zaawansowany

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-4S-EMD1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja matematyczna ze wspomaganiem rozwoju umysłowego dzieci - metodyka, poziom zaawansowany
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PE, spec. naucz.: pedagogika przedszkolna, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla II r. PE, spec. naucz.: pedagogika przedszkolna, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PE2_W18 Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą podstaw psychologicznych i pedagogicznych łączenia edukacji matematycznej ze wspomaganiem rozwoju umysłowego dzieci; zna modele rozwoju intelektualnego i modele

PE2_W20 Orientuje się w publikacjach dotyczących edukacji matematycznej dzieci oraz wspomagania rozwoju umysłowego.

PE2_U08 Potrafi uzasadnić ciągłość edukacyjną na styku dom – przedszkole – szkoła.

PE2_U02 Zna konsekwencje nadmiernych i specyficznych trudności w edukacji matematycznej, jeżeli ciągłość ta zostanie zachwiana.

PE2_U10 Potrafi realizować treści kształcenia we wszystkich obszarach edukacji matematycznej, potrafi korzystać z wzorców matematycznych dostosowując je do potrzeb i możliwości poznawczych dzieci.

PE2_U10 Umie sprawdzić poziom kompetencji dzieci w zakresie operacyjnego rozumowania na poziomie konkretnym, liczenia i rachowania, mierzenia długości i pojemności; zorganizować zajęcia wspierające dzieci, których kompetencje są niższe od oczekiwanych.

PE2_U10 Umie przygotować dzieci do nauki szkolnej tak, aby maksymalnie zmniejszyć zakres specyficznych trudności w szkolnym uczeniu się matematyki.

PE2_K01 Dysponuje takim poziomem osobistych iadomości i umiejętności matematycznych, który umożliwi mu prowadzenie zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin ustny ( 2-3 pytania otwarte)

- kolokwium pisemne (pytania otwarte/zamknięte)

- obserwacja aktywności słuchaczy (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć)

- opracowanie indywidualnie lub w grupach wybranego tematu i przygotowanie prezentacji oraz przeprowadzenie zabaw/ćwiczeń/sytuacji zadaniowych metodą symulacji

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie:

* Wprowadzić w poznanie przyczyn niepowodzeń w uczeniu się matematyki: trudności zwyczajne, specyficzne i nadmierne. Problem nakładania się przyczyn wtórnych na pierwotne. Działania naprawcze – diagnoza, zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze.

* Przybliżyć temat uzdolnień matematyczne u dzieci: mity i wyniki badań. Sposoby diagnostycznego ustalania uzdolnień matematycznych u dzieci. Szacunkowe dane dotyczące występowania uzdolnień matematycznych u dzieci przedszkolnych i małych uczniów. Dlaczego w szkole źle się wiedzie uzdolnionym matematycznie dzieciom i co z tego wynika. O podjętych działaniach wspomagających rozwój i edukację dzieci uzdolnionych matematycznych.

* Przedstawić intelektualne uwarunkowania edukacji matematycznej dzieci. Analiza rozwoju inteligencji operacyjnej ( w sensie Piageta) a edukacja matematyczna. Konieczność wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania przed podjęciem nauki szkolnej. Szkodliwość ograniczania edukacji do „przerabiania” zeszytów ćwiczeń. Rola działania w edukacji matematycznej i konieczność pomagania dzieciom w interioryzacji doświadczeń.

*Zapoznać z emocjonalnymi uwarunkowaniami edukacji matematycznej dzieci. Emocje wyznaczają ramy dziecięcego poznania i rozumowania. Problem blokad emocjonalnych w edukacji matematycznej.

Koncepcja i metody wspomaganie dzieci w rozumnym zachowaniu się w sytuacjach wymagających wysiłku intelektualnego. Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.

*Przybliżyć metodę układania i rozwiązywania zadań z treścią.

Respektowanie dziecięcego rozumowania przez wgląd i szkodliwość rozwiązywania zadań metodą algorytmiczną. Walory przemiennego rozwiązywania i układania zadań – możliwości stosowania tej metody w przedszkolu i w szkole.

* Zaznajomić z logiką doboru i układu treści kształcenia na poziomie wychowania przedszkolnego i edukacji początkowej.

Planowanie i realizacja edukacji matematycznej w przedszkolu i w szkole. Szkodliwość ustalania tzw. szklanych dachów edukacji matematycznej dzieci.

Ćwiczenia poświęcone są:

* wyjaśnianiu i dociekaniu znaczenia rozwoju umysłowego w zakresach biorących udział w kształtowaniu się wiadomości i umiejętności dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i pierwszym roku edukacji szkolnej

*omówieniu ciągłości i korelacji treści kształcenia w edukacji matematycznej w domu i w przedszkolu oraz w domu i w szkole, w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku edukacji szkolnej, w zakresie edukacji matematycznej i wspomagania rozwoju umysłowego dzieci

*przedstawieniu wiadomości na temat orientacji w przestrzeni i umiejętności społecznych dzieci

*dyskusji na temat znaczenia rytmów w rozwoju umysłowym i w edukacji matematycznej dzieci oraz prawidłowości stosowanych w liczeniu obiektów i liczeniu w możliwie szerokim zakresie

* omówieniu etapów kształtowania umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania na poziomie manipulacji rachowanie na zbiorach zastępczych, aż do rachowania w pamięci.

• Wspomaganiu dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania- rozumienie aspektu kardynalnego, porządkowego i symbolicznego liczby naturalnej.

• Kształtowaniu pojęcia liczby naturalnej - liczby pierwszej i drugiej dziesiątki.

• Rozszerzenie zakresu liczenia oraz rachowania do 100 i dalej

- regularności dziesiątkowego układu liczenia. Działania na liczbach naturalnych (pojęcie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w różnych aspektach: odejmowanie jako ujmowanie i jako dopełnianie, dzielenie jako podział i jako mieszczenie), kolejność wykonywania działań, prawa działań, praktyczne zastosowanie praw działań do obliczeń.

• Wyjaśnieniu ważności rozumowania przyczynowo - skutkowego i przewidywania, co może się zdarzyć.

• Przybliżaniu dzieciom sensu równości i nierówności oraz przemienności w dodawaniu.

• Kształtowaniu umiejętności mierzenia długości i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych.

• Wspomaganiu dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych: figury geometryczne i organizowanie przestrzeni płaskiej.

• Kształtowaniu umiejętności ważenia i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych.

• Kształtowaniu umiejętności pomiaru płynów i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych.

• Omówieniu prawidłowości wprowadzania dzieci w świat pieniądza i w problemy małej, domowej ekonomii, rozumienie sensu kupna i sprzedaży, gradacja pieniądza i jego wartości nabywczej, obliczenia pieniężne, pojęcie długu i konieczności spłaty.

• Pomaganiu dzieciom w zorientowaniu się w rytmicznej organizacji czasu. Obliczenia kalendarzowe i zegarowe. Czas: dni i noce, pory roku, dni w tygodniu, miesiące w roku.

• Omówieniu ciąglości edukacyjnej, celów i treści kształcenia oraz sposobów ich realizacji w szkole i przedszkolu.

• Zapoznaniu z metodami pracy, stosowanymi w przedszkolu i w szkole oraz opisami zajęć z dziećmi.

• Przedstawieniu segmentów nauczycielskiej diagnozy realizowanej w pierwszym etapie ustalenia gotowości dzieci do nauki szkolnej.

• Wyjaśnieniu potrzeby prowadzenia rozszerzonej nauczycielskiej diagnozy w edukacji matematycznej.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., (1997), Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa.

Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa.

Gruszczyk - Kolczyńska E., Skura M., (2008), Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny, klasa 0 i klasy I- III, Wyd. Nowa Era, Warszawa.

Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Klus- Stańska D., Kalinowska A., (2004), Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Nowik J., (2011) Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Semadeni Z., (red.), (1991), Nauczanie początkowe matematyki, tom 1, 2, 3, 4 WSiP, Warszawa.

Siwek H., (2004), Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Treliński G., (2011), Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, 3 x M: Matematyka, Modelowanie, Metodyka. Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład konwencjonalny, dyskusja panelowa, dyskusja okrągłego stołu, sesja plakatowa, rozwiązywanie zadań, gry dydaktyczne: symulacja, burza mózgów, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: wykłady/ćwiczenia: 30 h

Przygotowanie się do zajęć, wykonanie prezentacji, niezbędnych do prowadzenia zabaw i symulacji pomocy dydaktycznych, czytanie literatury: 25 h

Przygotowanie się do kolokwium pisemnego: 15 h

Przygotowanie się do egzaminu: 30 h

Sumaryczna liczba punktów - 4 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin ustny ( 2-3 pytania otwarte)

- kolokwium pisemne (pytania otwarte/zamknięte)

- obserwacja aktywności słuchaczy (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć)

- opracowanie indywidualnie lub w grupach wybranego tematu i przygotowanie prezentacji oraz przeprowadzenie zabaw/ćwiczeń/sytuacji zadaniowych metodą symulacji

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie:

* Wprowadzić w poznanie przyczyn niepowodzeń w uczeniu się matematyki: trudności zwyczajne, specyficzne i nadmierne. Problem nakładania się przyczyn wtórnych na pierwotne. Działania naprawcze – diagnoza, zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze.

* Przybliżyć temat uzdolnień matematyczne u dzieci: mity i wyniki badań. Sposoby diagnostycznego ustalania uzdolnień matematycznych u dzieci. Szacunkowe dane dotyczące występowania uzdolnień matematycznych u dzieci przedszkolnych i małych uczniów. Dlaczego w szkole źle się wiedzie uzdolnionym matematycznie dzieciom i co z tego wynika. O podjętych działaniach wspomagających rozwój i edukację dzieci uzdolnionych matematycznych.

* Przedstawić intelektualne uwarunkowania edukacji matematycznej dzieci. Analiza rozwoju inteligencji operacyjnej ( w sensie Piageta) a edukacja matematyczna. Konieczność wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania przed podjęciem nauki szkolnej. Szkodliwość ograniczania edukacji do „przerabiania” zeszytów ćwiczeń. Rola działania w edukacji matematycznej i konieczność pomagania dzieciom w interioryzacji doświadczeń.

*Zapoznać z emocjonalnymi uwarunkowaniami edukacji matematycznej dzieci. Emocje wyznaczają ramy dziecięcego poznania i rozumowania. Problem blokad emocjonalnych w edukacji matematycznej.

Koncepcja i metody wspomaganie dzieci w rozumnym zachowaniu się w sytuacjach wymagających wysiłku intelektualnego. Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.

*Przybliżyć metodę układania i rozwiązywania zadań z treścią.

Respektowanie dziecięcego rozumowania przez wgląd i szkodliwość rozwiązywania zadań metodą algorytmiczną. Walory przemiennego rozwiązywania i układania zadań – możliwości stosowania tej metody w przedszkolu i w szkole.

* Zaznajomić z logiką doboru i układu treści kształcenia na poziomie wychowania przedszkolnego i edukacji początkowej.

Planowanie i realizacja edukacji matematycznej w przedszkolu i w szkole. Szkodliwość ustalania tzw. szklanych dachów edukacji matematycznej dzieci.

Ćwiczenia poświęcone są:

* wyjaśnianiu i dociekaniu znaczenia rozwoju umysłowego w zakresach biorących udział w kształtowaniu się wiadomości i umiejętności dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i pierwszym roku edukacji szkolnej

*omówieniu ciągłości i korelacji treści kształcenia w edukacji matematycznej w domu i w przedszkolu oraz w domu i w szkole, w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku edukacji szkolnej, w zakresie edukacji matematycznej i wspomagania rozwoju umysłowego dzieci

*przedstawieniu wiadomości na temat orientacji w przestrzeni i umiejętności społecznych dzieci

*dyskusji na temat znaczenia rytmów w rozwoju umysłowym i w edukacji matematycznej dzieci oraz prawidłowości stosowanych w liczeniu obiektów i liczeniu w możliwie szerokim zakresie

* omówieniu etapów kształtowania umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania na poziomie manipulacji rachowanie na zbiorach zastępczych, aż do rachowania w pamięci.

• Wspomaganiu dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania- rozumienie aspektu kardynalnego, porządkowego i symbolicznego liczby naturalnej.

• Kształtowaniu pojęcia liczby naturalnej - liczby pierwszej i drugiej dziesiątki.

• Rozszerzenie zakresu liczenia oraz rachowania do 100 i dalej

- regularności dziesiątkowego układu liczenia. Działania na liczbach naturalnych (pojęcie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w różnych aspektach: odejmowanie jako ujmowanie i jako dopełnianie, dzielenie jako podział i jako mieszczenie), kolejność wykonywania działań, prawa działań, praktyczne zastosowanie praw działań do obliczeń.

• Wyjaśnieniu ważności rozumowania przyczynowo - skutkowego i przewidywania, co może się zdarzyć.

• Przybliżaniu dzieciom sensu równości i nierówności oraz przemienności w dodawaniu.

• Kształtowaniu umiejętności mierzenia długości i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych.

• Wspomaganiu dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych: figury geometryczne i organizowanie przestrzeni płaskiej.

• Kształtowaniu umiejętności ważenia i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych.

• Kształtowaniu umiejętności pomiaru płynów i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych.

• Omówieniu prawidłowości wprowadzania dzieci w świat pieniądza i w problemy małej, domowej ekonomii, rozumienie sensu kupna i sprzedaży, gradacja pieniądza i jego wartości nabywczej, obliczenia pieniężne, pojęcie długu i konieczności spłaty.

• Pomaganiu dzieciom w zorientowaniu się w rytmicznej organizacji czasu. Obliczenia kalendarzowe i zegarowe. Czas: dni i noce, pory roku, dni w tygodniu, miesiące w roku.

• Omówieniu ciąglości edukacyjnej, celów i treści kształcenia oraz sposobów ich realizacji w szkole i przedszkolu.

• Zapoznaniu z metodami pracy, stosowanymi w przedszkolu i w szkole oraz opisami zajęć z dziećmi.

• Przedstawieniu segmentów nauczycielskiej diagnozy realizowanej w pierwszym etapie ustalenia gotowości dzieci do nauki szkolnej.

• Wyjaśnieniu potrzeby prowadzenia rozszerzonej nauczycielskiej diagnozy w edukacji matematycznej.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., (1997), Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa.

Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa.

Gruszczyk - Kolczyńska E., Skura M., (2008), Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny, klasa 0 i klasy I- III, Wyd. Nowa Era, Warszawa.

Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Klus- Stańska D., Kalinowska A., (2004), Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Nowik J., (2011) Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Semadeni Z., (red.), (1991), Nauczanie początkowe matematyki, tom 1, 2, 3, 4 WSiP, Warszawa.

Siwek H., (2004), Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Treliński G., (2011), Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, 3 x M: Matematyka, Modelowanie, Metodyka. Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład konwencjonalny, dyskusja panelowa, dyskusja okrągłego stołu, sesja plakatowa, rozwiązywanie zadań, gry dydaktyczne: symulacja, burza mózgów, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: wykłady/ćwiczenia: 30 h

Przygotowanie się do zajęć, wykonanie prezentacji, niezbędnych do prowadzenia zabaw i symulacji pomocy dydaktycznych, czytanie literatury: 25 h

Przygotowanie się do kolokwium pisemnego: 15 h

Przygotowanie się do egzaminu: 30 h

Sumaryczna liczba punktów - 4 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin ustny ( 2-3 pytania otwarte),

- kolokwium pisemne (pytania otwarte/zamknięte),

- obserwacja aktywności słuchaczy (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć).

- opracowanie indywidualnie lub w grupach wybranego tematu i przygotowanie prezentacji oraz przeprowadzenie zabaw/ćwiczeń/sytuacji zadaniowych metodą symulacji.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie:

* Wprowadzić w poznanie przyczyn niepowodzeń w uczeniu się matematyki: trudności zwyczajne, specyficzne i nadmierne. Problem nakładania się przyczyn wtórnych na pierwotne. Działania naprawcze – diagnoza, zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze.

* Przybliżyć temat uzdolnień matematyczne u dzieci: mity i wyniki badań. Sposoby diagnostycznego ustalania uzdolnień matematycznych u dzieci. Szacunkowe dane dotyczące występowania uzdolnień matematycznych u dzieci przedszkolnych i małych uczniów. Dlaczego w szkole źle się wiedzie uzdolnionym matematycznie dzieciom i co z tego wynika. O podjętych działaniach wspomagających rozwój i edukację dzieci uzdolnionych matematycznych.

* Przedstawić intelektualne uwarunkowania edukacji matematycznej dzieci. Analiza rozwoju inteligencji operacyjnej ( w sensie Piageta) a edukacja matematyczna. Konieczność wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania przed podjęciem nauki szkolnej. Szkodliwość ograniczania edukacji do „przerabiania” zeszytów ćwiczeń. Rola działania w edukacji matematycznej i konieczność pomagania dzieciom w interioryzacji doświadczeń.

*Zapoznać z emocjonalnymi uwarunkowaniami edukacji matematycznej dzieci. Emocje wyznaczają ramy dziecięcego poznania i rozumowania. Problem blokad emocjonalnych w edukacji matematycznej.

Koncepcja i metody wspomaganie dzieci w rozumnym zachowaniu się w sytuacjach wymagających wysiłku intelektualnego. Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.

*Przybliżyć metodę układania i rozwiązywania zadań z treścią.

Respektowanie dziecięcego rozumowania przez wgląd i szkodliwość rozwiązywania zadań metodą algorytmiczną. Walory przemiennego rozwiązywania i układania zadań – możliwości stosowania tej metody w przedszkolu i w szkole.

* Zaznajomić z logiką doboru i układu treści kształcenia na poziomie wychowania przedszkolnego i edukacji początkowej.

Planowanie i realizacja edukacji matematycznej w przedszkolu i w szkole. Szkodliwość ustalania tzw. szklanych dachów edukacji matematycznej dzieci.

Ćwiczenia poświęcone są:

* wyjaśnianiu i dociekaniu znaczenia rozwoju umysłowego w zakresach biorących udział w kształtowaniu się wiadomości i umiejętności dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i pierwszym roku edukacji szkolnej

*omówieniu ciągłości i korelacji treści kształcenia w edukacji matematycznej w domu i w przedszkolu oraz w domu i w szkole, w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku edukacji szkolnej, w zakresie edukacji matematycznej i wspomagania rozwoju umysłowego dzieci

*przedstawieniu wiadomości na temat orientacji w przestrzeni i umiejętności społecznych dzieci

*dyskusji na temat znaczenia rytmów w rozwoju umysłowym i w edukacji matematycznej dzieci oraz prawidłowości stosowanych w liczeniu obiektów i liczeniu w możliwie szerokim zakresie

* omówieniu etapów kształtowania umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania na poziomie manipulacji rachowanie na zbiorach zastępczych, aż do rachowania w pamięci.

• Wspomaganiu dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania- rozumienie aspektu kardynalnego, porządkowego i symbolicznego liczby naturalnej.

• Kształtowaniu pojęcia liczby naturalnej - liczby pierwszej i drugiej dziesiątki.

• Rozszerzenie zakresu liczenia oraz rachowania do 100 i dalej

- regularności dziesiątkowego układu liczenia. Działania na liczbach naturalnych (pojęcie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w różnych aspektach: odejmowanie jako ujmowanie i jako dopełnianie, dzielenie jako podział i jako mieszczenie), kolejność wykonywania działań, prawa działań, praktyczne zastosowanie praw działań do obliczeń.

• Wyjaśnieniu ważności rozumowania przyczynowo - skutkowego i przewidywania, co może się zdarzyć.

• Przybliżaniu dzieciom sensu równości i nierówności oraz przemienności w dodawaniu.

• Kształtowaniu umiejętności mierzenia długości i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych.

• Wspomaganiu dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych: figury geometryczne i organizowanie przestrzeni płaskiej.

• Kształtowaniu umiejętności ważenia i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych.

• Kształtowaniu umiejętności pomiaru płynów i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych.

• Omówieniu prawidłowości wprowadzania dzieci w świat pieniądza i w problemy małej, domowej ekonomii, rozumienie sensu kupna i sprzedaży, gradacja pieniądza i jego wartości nabywczej, obliczenia pieniężne, pojęcie długu i konieczności spłaty.

• Pomaganiu dzieciom w zorientowaniu się w rytmicznej organizacji czasu. Obliczenia kalendarzowe i zegarowe. Czas: dni i noce, pory roku, dni w tygodniu, miesiące w roku.

• Omówieniu ciąglości edukacyjnej, celów i treści kształcenia oraz sposobów ich realizacji w szkole i przedszkolu.

• Zapoznaniu z metodami pracy, stosowanymi w przedszkolu i w szkole oraz opisami zajęć z dziećmi.

• Przedstawieniu segmentów nauczycielskiej diagnozy realizowanej w pierwszym etapie ustalenia gotowości dzieci do nauki szkolnej.

• Wyjaśnieniu potrzeby prowadzenia rozszerzonej nauczycielskiej diagnozy w edukacji matematycznej.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., (1997), Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa.

Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa.

Gruszczyk - Kolczyńska E., Skura M., (2008), Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny, klasa 0 i klasy I- III, Wyd. Nowa Era, Warszawa.

Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Klus- Stańska D., Kalinowska A., (2004), Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Nowik J., (2011) Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Semadeni Z., (red.), (1991), Nauczanie początkowe matematyki, tom 1, 2, 3, 4 WSiP, Warszawa.

Siwek H., (2004), Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Treliński G., (2011), Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, 3 x M: Matematyka, Modelowanie, Metodyka. Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład konwencjonalny, dyskusja panelowa, dyskusja okrągłego stołu, sesja plakatowa, rozwiązywanie zadań, gry dydaktyczne: symulacja, burza mózgów, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: wykłady/ćwiczenia: 27 h

Przygotowanie się do zajęć, wykonanie prezentacji, niezbędnych do prowadzenia zabaw i symulacji pomocy dydaktycznych, czytanie literatury: 24 h

Przygotowanie się do kolokwium pisemnego: 16 h

Przygotowanie się do egzaminu: 33 h

Sumaryczna liczba punktów - 4 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-03-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin ustny ( 2-3 pytania otwarte),

- kolokwium pisemne (pytania otwarte/zamknięte),

- obserwacja aktywności słuchaczy (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć).

- opracowanie indywidualnie lub w grupach wybranego tematu i przygotowanie prezentacji oraz przeprowadzenie zabaw/ćwiczeń/sytuacji zadaniowych metodą symulacji.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie:

* Wprowadzić w poznanie przyczyn niepowodzeń w uczeniu się matematyki: trudności zwyczajne, specyficzne i nadmierne. Problem nakładania się przyczyn wtórnych na pierwotne. Działania naprawcze – diagnoza, zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze.

* Przybliżyć temat uzdolnień matematyczne u dzieci: mity i wyniki badań. Sposoby diagnostycznego ustalania uzdolnień matematycznych u dzieci. Szacunkowe dane dotyczące występowania uzdolnień matematycznych u dzieci przedszkolnych i małych uczniów. Dlaczego w szkole źle się wiedzie uzdolnionym matematycznie dzieciom i co z tego wynika. O podjętych działaniach wspomagających rozwój i edukację dzieci uzdolnionych matematycznych.

* Przedstawić intelektualne uwarunkowania edukacji matematycznej dzieci. Analiza rozwoju inteligencji operacyjnej ( w sensie Piageta) a edukacja matematyczna. Konieczność wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania przed podjęciem nauki szkolnej. Szkodliwość ograniczania edukacji do „przerabiania” zeszytów ćwiczeń. Rola działania w edukacji matematycznej i konieczność pomagania dzieciom w interioryzacji doświadczeń.

*Zapoznać z emocjonalnymi uwarunkowaniami edukacji matematycznej dzieci. Emocje wyznaczają ramy dziecięcego poznania i rozumowania. Problem blokad emocjonalnych w edukacji matematycznej.

Koncepcja i metody wspomaganie dzieci w rozumnym zachowaniu się w sytuacjach wymagających wysiłku intelektualnego. Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.

*Przybliżyć metodę układania i rozwiązywania zadań z treścią.

Respektowanie dziecięcego rozumowania przez wgląd i szkodliwość rozwiązywania zadań metodą algorytmiczną. Walory przemiennego rozwiązywania i układania zadań – możliwości stosowania tej metody w przedszkolu i w szkole.

* Zaznajomić z logiką doboru i układu treści kształcenia na poziomie wychowania przedszkolnego i edukacji początkowej.

Planowanie i realizacja edukacji matematycznej w przedszkolu i w szkole. Szkodliwość ustalania tzw. szklanych dachów edukacji matematycznej dzieci.

Tematyka ćwiczeń:

1. Orientacja przestrzenna w edukacji dzieci, na poziomie przedszkola i szkoły.

2. Pojęcie liczby naturalnej. Prawidłowości kształtowania u dzieci umiejętności liczenia i dostrzegania regularności dziesiątkowego systemu liczenia, wdrażanie dzieci do liczenia w coraz szerokim zakresie i korzystanie z regularności dziesiątkowego systemu pozycyjnego do 1000 i dalej.

3. Dodawanie i odejmowanie (kształtowanie i doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania, gry sprzyjające szybkiemu dodawaniu i odejmowaniu, odejmowanie w aspekcie ujmowania i dopełniania).

4. Mnożenie i dzielenie (kształtowanie umiejętności mnożenia - od intuicji do rozumienia sensu mnożenia, konstruowanie tabliczki mnożenia 10 x 10; kształtowanie umiejętności dzielenia: od intuicji do rozumienia sensu dzielenia, dzielenie w aspekcie podziału na równe części i w aspekcie mieszczenia, rozgrywanie gier wymagających szybkiego ustalania iloczynów i ilorazów).

5. Pomiar długości, pomiar masy (ciężaru) i pomiar objętości cieczy. Liczby mianowane.

6. Pomiar czasu oraz obliczenia kalendarzowe i zegarowe. Rytmiczna organizacja czasu.

7. Świadomość ekonomiczna i umiejętność posługiwania się pieniędzmi.

8. Intuicje geometryczne i zarysy pojęć geometrycznych, organizowanie przestrzeni płaskiej.

9. Rozwiązywanie zadań z treścią.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1.Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa.

3. Gruszczyk Kolczyńska E., (1992), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP, Warszawa.

4. Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa.

2. Gruszczyk Kolczyńska E., Zielińska E., (2011), Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki w szkole. Centrum Edukacyjne BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

3. Klus- Stańska D., Kalinowska A., (2004), Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

4. Nowik J., (2011) Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład konwencjonalny, dyskusja panelowa, dyskusja okrągłego stołu, sesja plakatowa, rozwiązywanie zadań, gry dydaktyczne: symulacja, burza mózgów, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: wykłady/ćwiczenia: 27 h

Przygotowanie się do zajęć, wykonanie prezentacji, czytanie literatury: 24 h

Przygotowanie się do kolokwium pisemnego: 16 h

Przygotowanie się do egzaminu: 33 h

Sumaryczna liczba punktów - 4 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska
Prowadzący grup: Monika Czajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin pisemny i ustny

- kolokwium pisemne,

- aktywność na zajęciach (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć).

- projekt (opracowanie indywidualnie lub w grupach wybranego tematu i przygotowanie prezentacji oraz przeprowadzenie zabaw/ćwiczeń/sytuacji zadaniowych metodą symulacji)

- analiza dydaktyczna wybranego programu komputerowego wspomagającego edukację matematyczną w przedszkolu lub w szkole.

Pełny opis:

Tematyka wykładów

1. Rozwój umiejętności matematycznych w kontekście ciągłości edukacyjnej. Analiza zapisów podstawy programowej dla przedszkoli oraz dla I i II etapu edukacyjnego.

2. Przyczyny niepowodzeń w uczeniu się matematyki. Problem nakładania się przyczyn wtórnych na pierwotne. Mity dotyczące edukacji matematycznej w przedszkolu i w klasach I-III. Szkodliwość ograniczania edukacji do „przerabiania” zeszytów ćwiczeń. Rola działania w edukacji matematycznej i konieczność pomagania dzieciom w interioryzacji doświadczeń. Działania naprawcze.

3. Uzdolnienia matematyczne dzieci: mity i wyniki badań. Sposoby diagnostycznego ustalania uzdolnień matematycznych dzieci. Działania wspomagające rozwój i edukację dzieci uzdolnionych matematycznie.

4. Metody aktywizujące dzieci przedszkolne i szkolne na zajęciach z edukacji matematycznej. Zastosowanie zróżnicowanych form pracy, rozwijających współpracę dzieci.

5. Rozwój umiejętności liczenia i rachowania. Różne strategie liczenia i rachowania. Wspomaganie rozwoju umiejętności rachunkowych dzieci w przedszkolu i w szkole.

6. Mnożenie i dzielenie (od intuicji do rozumienia sensu mnożenia i dzielenia, dzielenie w aspekcie podziału na równe części i w aspekcie mieszczenia).

7. Pomiar długości, masy i pojemności cieczy. Pomiar czasu. Obliczenia zegarowe i kalendarzowe. Wspomaganie dzieci w wykonywaniu obliczeń kalendarzowych i zegarowych.

8. Intuicje geometryczne i zarysy pojęć geometrycznych, organizowanie przestrzeni płaskiej. Obliczenia w geometrii. Przekształcenia geometryczne.

9. Zadania tekstowe (z treścią). Respektowanie dziecięcego rozumowania przez wgląd i szkodliwość rozwiązywania zadań metodą algorytmiczną. Walory metody przemiennego rozwiązywania i układania zadań – możliwości stosowania tej metody w przedszkolu i w szkole.

10. Rozwój umiejętności prowadzenia rozumowań preferowanych w matematyce. Przykłady sytuacji zadaniowych w przedszkolu i w szkole sprzyjających rozwojowi logicznego i krytycznego myślenia.

11. Pomoce dydaktyczne konwencjonalne i niekonwencjonalne. Konieczność stosowania szerokiego zastawu środków dydaktycznych w nauczaniu matematyki. Wykorzystanie TI w edukacji matematycznej dzieci przedszkolnych i szkolnych.

12. Strategie stosowane przez dzieci w trakcie rozwiązywania zadań matematycznych. Ocena uczniowskich rozwiązań zadań. Błąd uczniowski jako naturalny element procesu uczenia się.

13. Ocenianie kształtujące.

14. Diagnoza umiejętności matematycznych dzieci kończących naukę przedszkolną i rozpoczynających naukę w klasie I. Konieczność wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania przed podjęciem nauki szkolnej.

15. Diagnoza umiejętności matematycznych uczniów kończących III klasę.

Tematyka ćwiczeń:

1. Pojęcie liczby naturalnej. Prawidłowości kształtowania u dzieci umiejętności liczenia i dostrzegania regularności dziesiątkowego systemu liczenia, wdrażanie dzieci do liczenia w coraz szerszym zakresie i korzystania z regularności dziesiątkowego systemu pozycyjnego.

2.Dodawanie i odejmowanie (kształtowanie i doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania, gry sprzyjające szybkiemu dodawaniu i odejmowaniu, odejmowanie w aspekcie ujmowania i dopełniania).

3.Mnożenie i dzielenie (kształtowanie umiejętności mnożenia - od intuicji do rozumienia sensu mnożenia, konstruowanie tabliczki mnożenia 10 x 10; kształtowanie umiejętności dzielenia: od intuicji do rozumienia sensu dzielenia, dzielenie w aspekcie podziału na równe części i w aspekcie mieszczenia, rozgrywanie gier wymagających szybkiego ustalania iloczynów i ilorazów).

4. Wdrażanie dzieci do układania i rozwiązywania zadań okienkowych. Rozumienie sensu równości i nierówności.

5. Pomiar długości, pomiar masy (ciężaru) i pomiar objętości cieczy. Liczby mianowane.

6. Pomiar czasu oraz obliczenia kalendarzowe i zegarowe. Wspomaganie dzieci w wykonywaniu obliczeń kalendarzowych i zegarowych.

7. Intuicje geometryczne i zarysy pojęć geometrycznych, organizowanie przestrzeni płaskiej. Obliczenia w geometrii. Przekształcenia geometryczne.

8. Zadania sprzyjające rozwijaniu wyobraźni przestrzennej.

9. Rozwiązywanie zadań tekstowych. Metody przemiennego rozwiązywania i układania zadań – możliwości stosowania tej metody w przedszkolu i w szkole.

10. Strategie stosowane przez dzieci w trakcie rozwiązywania zadań matematycznych. Ocena uczniowskich rozwiązań zadań.

11. Pomoce dydaktyczne konwencjonalne i niekonwencjonalne. Konieczność stosowania szerokiego zastawu środków dydaktycznych w nauczaniu matematyki. Wykorzystanie TI w edukacji matematycznej dzieci przedszkolnych i szkolnych. Analiza dydaktyczna wybranych programów komputerowych wspierających edukację matematyczną w przedszkolu i szkole.

12. Łamigłówki i gry matematyczne - ich konstruowanie i analiza dydaktyczna.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. Binkowska-Wójcik W., Boroń I., Brzyska S., Cikorska M., Fiertek R., Giezek D., Glaza M., Gruszewska B., Kapczyńska E., Kazimierczak A.,Kilichowska E., Kowal B, Kubiak D., Leśniewska I., Majewicz V., Preus D., Szcząchor K., Tomecka K., Wasilewska H., Wiewióra E. (2015) Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III. IBE, Warszawa.

2.Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków.

3. Gruszczyk Kolczyńska E., (1992), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP, Warszawa.

4. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa.

5. Klus- Stańska D., Kalinowska A., (2004), Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

6. Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Gruszczyk Kolczyńska E., Zielińska E., (2011), Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki w szkole. Centrum Edukacyjne BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

2. Dąbrowski M. (2015) (Za) trudne bo trzeba myśleć. IBE. Warszawa.

3. Dąbrowski M. (2007) Pozwólmy dzieciom myśleć. CKE. Warszawa

4. Kalinowska A. (2010) Pozwólmy dzieciom działać. CKE. Warszawa

5. Nowik J., (2011) Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

Uwagi:

Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywność na wszystkich ćwiczeniach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium, projektu oraz analizy dydaktycznej wybranego programu komputerowego wspomagającego edukację matematyczną w przedszkolu lub w szkole.

Egzamin jest złożony z dwóch części. W części pisemnej student rozwiązuje zadania matematyczne metodami dostępnymi uczniom III klasy szkoły podstawowej. W części ustnej egzaminu student losuje dwa pytania dotyczące treści omawianych na wykładach lub ćwiczeniach. Warunkiem zdania egzaminu jest pozytywna ocena z części pisemnej i pozytywnie oceniona odpowiedź na oba pytania.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe:

wykłady:15 h

ćwiczenia: 12 h

Godziny niekontaktowe:

Przygotowanie się do zajęć, wykonanie prezentacji, czytanie literatury: 24 h

Przygotowanie się do kolokwium pisemnego: 16 h

Przygotowanie się do egzaminu: 33 h

Liczba punktów ECTS - 4.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.