Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Edukacja matematyczna dzieci ze wspomaganiem rozwoju umysłowego – metodyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-4S-EMD Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja matematyczna dzieci ze wspomaganiem rozwoju umysłowego – metodyka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

PE2_W18 .Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą podstaw psychologicznych i pedagogicznych łączenia edukacji matematycznej ze wspomaganiem

rozwoju umysłowego dzieci; zna modele rozwoju intelektualnego i modele kształtowania wiadomości i umiejętności matematycznych.

PE2_W20 Orientuje się w publikacjach dotyczących edukacji matematycznej dzieci oraz wspomagania rozwoju umysłowego.

PE2_U08 Potrafi uzasadnić ciągłość edukacyjną na styku dom – przedszkole – szkoła.

PE2_U02 Zna konsekwencje nadmiernych i specyficznych trudności w edukacji matematycznej, jeżeli ciągłość ta zostanie zachwiana.

PE2_U10 Potrafi realizować treści kształcenia we wszystkich obszarach edukacji matematycznej, potrafi korzystać z wzorców matematycznych dostosowując je do potrzeb i możliwości poznawczych dzieci.

PE2_U10 Umie sprawdzić poziom kompetencji dzieci w zakresie operacyjnego rozumowania na poziomie konkretnym, liczenia i rachowania,

mierzenia długości i pojemności; zorganizować zajęcia wspierające dzieci, których kompetencje są niższe od oczekiwanych.

PE2_U10 Umie przygotować dzieci do nauki szkolnej tak, aby maksymalnie zmniejszyć zakres specyficznych trudności w szkolnym uczeniu

się matematyki.

PE2_K01 Dysponuje takim poziomem osobistych wiadomości i umiejętności matematycznych, który umożliwi mu prowadzenie zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin ustny ( 2-3 pytania otwarte)

- kolokwium pisemne (pytania otwarte/zamknięte)

- obserwacja aktywności słuchaczy (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć)

- opracowanie indywidualnie lub w grupach wybranego tematu i przygotowanie prezentacji oraz przeprowadzenie zabaw/ćwiczeń/sytuacji zadaniowych metodą symulacji

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie:

* wprowadzić w poznanie przyczyn niepowodzeń w uczeniu się matematyki: trudności zwyczajne, specyficzne i nadmierne. Problem nakładania się przyczyn wtórnych na pierwotne.

Działania naprawcze – diagnoza, zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze.

* przybliżyć temat uzdolnień matematyczne u dzieci: mity i wyniki badań. Sposoby diagnostycznego ustalania uzdolnień matematycznych u dzieci. Szacunkowe dane dotyczące występowania uzdolnień matematycznych u dzieci przedszkolnych i małych uczniów. Dlaczego w szkole źle się wiedzie uzdolnionym matematycznie dzieciom i co z tego wynika. O podjętych działaniach wspomagających rozwój i edukację dzieci uzdolnionych matematycznych.

* przedstawić intelektualne uwarunkowania edukacji matematycznej dzieci. Analiza rozwoju inteligencji operacyjnej ( w sensie Piageta) a edukacja matematyczna. Konieczność wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania przed podjęciem nauki szkolnej. Szkodliwość ograniczania edukacji do „przerabiania” zeszytów ćwiczeń. Rola działania w edukacji matematycznej i konieczność pomagania dzieciom w interioryzacji doświadczeń.

*zapoznać z emocjonalnymi uwarunkowaniami edukacji matematycznej dzieci. Emocje wyznaczają ramy dziecięcego poznania i rozumowania. Problem blokad emocjonalnych w edukacji matematycznej.

Koncepcja i metody wspomaganie dzieci w rozumnym zachowaniu się w sytuacjach wymagających wysiłku intelektualnego. Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.

*przybliżyć metodę układania i rozwiązywania zadań z treścią.

Respektowanie dziecięcego rozumowania przez wgląd i szkodliwość rozwiązywania zadań metodą algorytmiczną. Walory przemiennego rozwiązywania i układania zadań – możliwości stosowania tej metody w przedszkolu i w szkole.

* zaznajomić z logiką doboru i układu treści kształcenia na poziomie wychowania przedszkolnego i edukacji początkowej.

Planowanie i realizacja edukacji matematycznej w przedszkolu i w szkole. Szkodliwość ustalania tzw. Szklanych dachów edukacji matematycznej dzieci.

Ćwiczenia poświęcone są:

• wyjaśnianiu i dociekaniu znaczenia rozwoju umysłowego w zakresach biorących udział w kształtowaniu się wiadomości i umiejętności dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w toku edukacji szkolnej;

• omówieniu ciągłości i korelacji treści kształcenia w edukacji matematycznej w domu i w przedszkolu oraz w domu i w szkole, w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i na pierwszym etapie edukacji szkolnej, w zakresie edukacji matematycznej i wspomagania rozwoju umysłowego dzieci;

• przedstawieniu wiadomości na temat orientacji w przestrzeni i umiejętności społecznych dzieci;

• znaczeniu rytmów w rozwoju umysłowym i w edukacji matematycznej dzieci oraz prawidłowościom w liczeniu obiektów;

• omówieniu etapów kształtowania umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania na poziomie manipulacji, rachowania na zbiorach zastępczych, aż do rachowania w pamięci;

• omówieniu sposobów wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania;

• rozumieniu aspektu kardynalnego, porządkowego, miarowego, umownej wartości i kodowego liczby naturalnej;

• kształtowaniu pojęcia liczby naturalnej - liczby pierwszej i drugiej dziesiątki, rozszerzeniu zakresu liczenia oraz rachowania do 100 i dalej;

• omówieniu regularności dziesiątkowego układu liczenia;

• omówieniu aspektów działań na liczbach naturalnych (pojęcie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w różnych aspektach: odejmowanie jako ujmowanie i jako dopełnianie, dzielenie jako podział i mieszczenie), zagadnień związanych z kolejnością wykonywanych działań, prawami działań, praktycznym zastosowaniem praw działań do obliczeń;

• wyjaśnianiu ważności rozumowania przyczynowo - skutkowego;

• omówieniu sposobów:

- przybliżanie dzieciom sensu równości i nierówności oraz przemienności w dodawaniu,

- kształtowaniu umiejętności mierzenia długości i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych,

- wspomaganiu dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych: figury geometryczne i organizowanie przestrzeni płaskiej,

- kształtowanie umiejętności ważenia i stosowaniu ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych,

- kształtowanie umiejętności ważenia i stosowaniu ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych,

- kształtowania umiejętności pomiaru płynów i stosowania ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych,

- wprowadzaniu dziecka w świat pieniądza i w problemy małej, domowej ekonomii, rozumienie sensu kupna i sprzedaży, gradacja pieniądza i jego wartości nabywczej, obliczenia pieniężne, pojęcie długu i konieczności jego spłaty,

- pomaganie dzieciom w zorientowaniu się w rytmicznej organizacji czasu, obliczenia kalendarzowe i zegarowe.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., (1997), Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Klus- Stańska D., Kalinowska A., (2004), Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Nowik J., (2011) Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

Semadeni Z., (red.), (1991), Nauczanie początkowe matematyki, tom 1, 2, 3, 4 WSiP, Warszawa.

Siwek H., (2004), Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Treliński G., (2011), Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, 3 x M: Matematyka, Modelowanie, Metodyka. Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego

Gruszczyk - Kolczyńska E., Skura M., (2008), Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny, klasa 0 i klasy I- III, Wyd. Nowa Era, Warszawa.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład konwencjonalny, dyskusja panelowa, dyskusja okrągłego stołu, sesja plakatowa, rozwiązywanie zadań, gry dydaktyczne: symulacja, burza mózgów, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 30 h

przygotowanie do zajęć, lektury - 40 h

przygotowanie się do egzaminu -30 h

przygotowanie prezentacji - 10 h.

Sumaryczna liczba punktów - 4 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin ustny ( 2-3 pytania otwarte)

- kolokwium pisemne (pytania otwarte/zamknięte)

- obserwacja aktywności słuchaczy (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć)

- opracowanie indywidualnie lub w grupach wybranego tematu i przygotowanie prezentacji oraz przeprowadzenie zabaw/ćwiczeń/sytuacji zadaniowych metodą symulacji

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie:

* wprowadzić w poznanie przyczyn niepowodzeń w uczeniu się matematyki: trudności zwyczajne, specyficzne i nadmierne. Problem nakładania się przyczyn wtórnych na pierwotne.

Działania naprawcze – diagnoza, zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze.

* przybliżyć temat uzdolnień matematyczne u dzieci: mity i wyniki badań. Sposoby diagnostycznego ustalania uzdolnień matematycznych u dzieci. Szacunkowe dane dotyczące występowania uzdolnień matematycznych u dzieci przedszkolnych i małych uczniów. Dlaczego w szkole źle się wiedzie uzdolnionym matematycznie dzieciom i co z tego wynika. O podjętych działaniach wspomagających rozwój i edukację dzieci uzdolnionych matematycznych.

* przedstawić intelektualne uwarunkowania edukacji matematycznej dzieci. Analiza rozwoju inteligencji operacyjnej ( w sensie Piageta) a edukacja matematyczna. Konieczność wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania przed podjęciem nauki szkolnej. Szkodliwość ograniczania edukacji do „przerabiania” zeszytów ćwiczeń. Rola działania w edukacji matematycznej i konieczność pomagania dzieciom w interioryzacji doświadczeń.

*zapoznać z emocjonalnymi uwarunkowaniami edukacji matematycznej dzieci. Emocje wyznaczają ramy dziecięcego poznania i rozumowania. Problem blokad emocjonalnych w edukacji matematycznej.

Koncepcja i metody wspomaganie dzieci w rozumnym zachowaniu się w sytuacjach wymagających wysiłku intelektualnego. Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.

*przybliżyć metodę układania i rozwiązywania zadań z treścią.

Respektowanie dziecięcego rozumowania przez wgląd i szkodliwość rozwiązywania zadań metodą algorytmiczną. Walory przemiennego rozwiązywania i układania zadań – możliwości stosowania tej metody w przedszkolu i w szkole.

* zaznajomić z logiką doboru i układu treści kształcenia na poziomie wychowania przedszkolnego i edukacji początkowej.

Planowanie i realizacja edukacji matematycznej w przedszkolu i w szkole. Szkodliwość ustalania tzw. Szklanych dachów edukacji matematycznej dzieci.

Ćwiczenia poświęcone są:

• wyjaśnianiu i dociekaniu znaczenia rozwoju umysłowego w zakresach biorących udział w kształtowaniu się wiadomości i umiejętności dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w toku edukacji szkolnej;

• omówieniu ciągłości i korelacji treści kształcenia w edukacji matematycznej w domu i w przedszkolu oraz w domu i w szkole, w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i na pierwszym etapie edukacji szkolnej, w zakresie edukacji matematycznej i wspomagania rozwoju umysłowego dzieci;

• przedstawieniu wiadomości na temat orientacji w przestrzeni i umiejętności społecznych dzieci;

• znaczeniu rytmów w rozwoju umysłowym i w edukacji matematycznej dzieci oraz prawidłowościom w liczeniu obiektów;

• omówieniu etapów kształtowania umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania na poziomie manipulacji, rachowania na zbiorach zastępczych, aż do rachowania w pamięci;

• omówieniu sposobów wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania;

• rozumieniu aspektu kardynalnego, porządkowego, miarowego, umownej wartości i kodowego liczby naturalnej;

• kształtowaniu pojęcia liczby naturalnej - liczby pierwszej i drugiej dziesiątki, rozszerzeniu zakresu liczenia oraz rachowania do 100 i dalej;

• omówieniu regularności dziesiątkowego układu liczenia;

• omówieniu aspektów działań na liczbach naturalnych (pojęcie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w różnych aspektach: odejmowanie jako ujmowanie i jako dopełnianie, dzielenie jako podział i mieszczenie), zagadnień związanych z kolejnością wykonywanych działań, prawami działań, praktycznym zastosowaniem praw działań do obliczeń;

• wyjaśnianiu ważności rozumowania przyczynowo - skutkowego;

• omówieniu sposobów:

- przybliżanie dzieciom sensu równości i nierówności oraz przemienności w dodawaniu,

- kształtowaniu umiejętności mierzenia długości i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych,

- wspomaganiu dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych: figury geometryczne i organizowanie przestrzeni płaskiej,

- kształtowanie umiejętności ważenia i stosowaniu ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych,

- kształtowanie umiejętności ważenia i stosowaniu ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych,

- kształtowania umiejętności pomiaru płynów i stosowania ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych,

- wprowadzaniu dziecka w świat pieniądza i w problemy małej, domowej ekonomii, rozumienie sensu kupna i sprzedaży, gradacja pieniądza i jego wartości nabywczej, obliczenia pieniężne, pojęcie długu i konieczności jego spłaty,

- pomaganie dzieciom w zorientowaniu się w rytmicznej organizacji czasu, obliczenia kalendarzowe i zegarowe.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., (1997), Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa.

Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa

Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Klus- Stańska D., Kalinowska A., (2004), Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Nowik J., (2011) Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

Semadeni Z., (red.), (1991), Nauczanie początkowe matematyki, tom 1, 2, 3, 4 WSiP, Warszawa.

Siwek H., (2004), Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Treliński G., (2011), Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, 3 x M: Matematyka, Modelowanie, Metodyka. Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa.

Gruszczyk - Kolczyńska E., Skura M., (2008), Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny, klasa 0 i klasy I- III, Wyd. Nowa Era, Warszawa.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład konwencjonalny, dyskusja panelowa, dyskusja okrągłego stołu, sesja plakatowa, rozwiązywanie zadań, gry dydaktyczne: symulacja, burza mózgów, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia - 30 h

Przygotowanie do zajęć, lektury - 40 h

Przygotowanie się do egzaminu -30 h

Przygotowanie prezentacji - 10h

Sumaryczna liczba punktów - 4 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin ustny ( 2-3 pytania otwarte)

- kolokwium pisemne (pytania otwarte/zamknięte)

- obserwacja aktywności słuchaczy (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć)

- opracowanie indywidualnie lub w grupach wybranego tematu i przygotowanie prezentacji oraz przeprowadzenie zabaw/ćwiczeń/sytuacji zadaniowych metodą symulacji

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie:

* wprowadzić w poznanie przyczyn niepowodzeń w uczeniu się matematyki: trudności zwyczajne, specyficzne i nadmierne. Problem nakładania się przyczyn wtórnych na pierwotne.

Działania naprawcze – diagnoza, zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze.

* przybliżyć temat uzdolnień matematyczne u dzieci: mity i wyniki badań. Sposoby diagnostycznego ustalania uzdolnień matematycznych u dzieci. Szacunkowe dane dotyczące występowania uzdolnień matematycznych u dzieci przedszkolnych i małych uczniów. Dlaczego w szkole źle się wiedzie uzdolnionym matematycznie dzieciom i co z tego wynika. O podjętych działaniach wspomagających rozwój i edukację dzieci uzdolnionych matematycznych.

* przedstawić intelektualne uwarunkowania edukacji matematycznej dzieci. Analiza rozwoju inteligencji operacyjnej ( w sensie Piageta) a edukacja matematyczna. Konieczność wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania przed podjęciem nauki szkolnej. Szkodliwość ograniczania edukacji do „przerabiania” zeszytów ćwiczeń. Rola działania w edukacji matematycznej i konieczność pomagania dzieciom w interioryzacji doświadczeń.

*zapoznać z emocjonalnymi uwarunkowaniami edukacji matematycznej dzieci. Emocje wyznaczają ramy dziecięcego poznania i rozumowania. Problem blokad emocjonalnych w edukacji matematycznej.

Koncepcja i metody wspomaganie dzieci w rozumnym zachowaniu się w sytuacjach wymagających wysiłku intelektualnego. Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.

*przybliżyć metodę układania i rozwiązywania zadań z treścią.

Respektowanie dziecięcego rozumowania przez wgląd i szkodliwość rozwiązywania zadań metodą algorytmiczną. Walory przemiennego rozwiązywania i układania zadań – możliwości stosowania tej metody w przedszkolu i w szkole.

* zaznajomić z logiką doboru i układu treści kształcenia na poziomie wychowania przedszkolnego i edukacji początkowej.

Planowanie i realizacja edukacji matematycznej w przedszkolu i w szkole. Szkodliwość ustalania tzw. Szklanych dachów edukacji matematycznej dzieci.

Ćwiczenia poświęcone są:

• wyjaśnianiu i dociekaniu znaczenia rozwoju umysłowego w zakresach biorących udział w kształtowaniu się wiadomości i umiejętności dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w toku edukacji szkolnej;

• omówieniu ciągłości i korelacji treści kształcenia w edukacji matematycznej w domu i w przedszkolu oraz w domu i w szkole, w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i na pierwszym etapie edukacji szkolnej, w zakresie edukacji matematycznej i wspomagania rozwoju umysłowego dzieci;

• przedstawieniu wiadomości na temat orientacji w przestrzeni i umiejętności społecznych dzieci;

• znaczeniu rytmów w rozwoju umysłowym i w edukacji matematycznej dzieci oraz prawidłowościom w liczeniu obiektów;

• omówieniu etapów kształtowania umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania na poziomie manipulacji, rachowania na zbiorach zastępczych, aż do rachowania w pamięci;

• omówieniu sposobów wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania;

• rozumieniu aspektu kardynalnego, porządkowego, miarowego, umownej wartości i kodowego liczby naturalnej;

• kształtowaniu pojęcia liczby naturalnej - liczby pierwszej i drugiej dziesiątki, rozszerzeniu zakresu liczenia oraz rachowania do 100 i dalej;

• omówieniu regularności dziesiątkowego układu liczenia;

• omówieniu aspektów działań na liczbach naturalnych (pojęcie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w różnych aspektach: odejmowanie jako ujmowanie i jako dopełnianie, dzielenie jako podział i mieszczenie), zagadnień związanych z kolejnością wykonywanych działań, prawami działań, praktycznym zastosowaniem praw działań do obliczeń;

• wyjaśnianiu ważności rozumowania przyczynowo - skutkowego;

• omówieniu sposobów:

- przybliżanie dzieciom sensu równości i nierówności oraz przemienności w dodawaniu,

- kształtowaniu umiejętności mierzenia długości i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych,

- wspomaganiu dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych: figury geometryczne i organizowanie przestrzeni płaskiej,

- kształtowanie umiejętności ważenia i stosowaniu ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych,

- kształtowanie umiejętności ważenia i stosowaniu ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych,

- kształtowania umiejętności pomiaru płynów i stosowania ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych,

- wprowadzaniu dziecka w świat pieniądza i w problemy małej, domowej ekonomii, rozumienie sensu kupna i sprzedaży, gradacja pieniądza i jego wartości nabywczej, obliczenia pieniężne, pojęcie długu i konieczności jego spłaty,

- pomaganie dzieciom w zorientowaniu się w rytmicznej organizacji czasu, obliczenia kalendarzowe i zegarowe.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., (1997), Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa.

Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa

Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Klus- Stańska D., Kalinowska A., (2004), Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Nowik J., (2011) Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

Semadeni Z., (red.), (1991), Nauczanie początkowe matematyki, tom 1, 2, 3, 4 WSiP, Warszawa.

Siwek H., (2004), Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Treliński G., (2011), Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, 3 x M: Matematyka, Modelowanie, Metodyka. Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa.

Gruszczyk - Kolczyńska E., Skura M., (2008), Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny, klasa 0 i klasy I- III, Wyd. Nowa Era, Warszawa.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład konwencjonalny, dyskusja panelowa, dyskusja okrągłego stołu, sesja plakatowa, rozwiązywanie zadań, gry dydaktyczne: symulacja, burza mózgów, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia - 30 h

Przygotowanie do zajęć, lektury - 40 h

Przygotowanie się do egzaminu -30 h

Przygotowanie prezentacji - 10h

Sumaryczna liczba punktów - 4 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjnarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-29 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin ustny ( 2-3 pytania otwarte)

- kolokwium pisemne (pytania otwarte/zamknięte)

- obserwacja aktywności słuchaczy (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć)

- opracowanie indywidualnie lub w grupach wybranego tematu i przygotowanie prezentacji oraz przeprowadzenie zabaw/ćwiczeń/sytuacji zadaniowych metodą symulacji

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie:

* wprowadzić w poznanie przyczyn niepowodzeń w uczeniu się matematyki: trudności zwyczajne, specyficzne i nadmierne. Problem nakładania się przyczyn wtórnych na pierwotne.

Działania naprawcze – diagnoza, zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze.

* przybliżyć temat uzdolnień matematyczne u dzieci: mity i wyniki badań. Sposoby diagnostycznego ustalania uzdolnień matematycznych u dzieci. Szacunkowe dane dotyczące występowania uzdolnień matematycznych u dzieci przedszkolnych i małych uczniów. Dlaczego w szkole źle się wiedzie uzdolnionym matematycznie dzieciom i co z tego wynika. O podjętych działaniach wspomagających rozwój i edukację dzieci uzdolnionych matematycznych.

* przedstawić intelektualne uwarunkowania edukacji matematycznej dzieci. Analiza rozwoju inteligencji operacyjnej ( w sensie Piageta) a edukacja matematyczna. Konieczność wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania przed podjęciem nauki szkolnej. Szkodliwość ograniczania edukacji do „przerabiania” zeszytów ćwiczeń. Rola działania w edukacji matematycznej i konieczność pomagania dzieciom w interioryzacji doświadczeń.

*zapoznać z emocjonalnymi uwarunkowaniami edukacji matematycznej dzieci. Emocje wyznaczają ramy dziecięcego poznania i rozumowania. Problem blokad emocjonalnych w edukacji matematycznej.

Koncepcja i metody wspomaganie dzieci w rozumnym zachowaniu się w sytuacjach wymagających wysiłku intelektualnego. Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.

*przybliżyć metodę układania i rozwiązywania zadań z treścią.

Respektowanie dziecięcego rozumowania przez wgląd i szkodliwość rozwiązywania zadań metodą algorytmiczną. Walory przemiennego rozwiązywania i układania zadań – możliwości stosowania tej metody w przedszkolu i w szkole.

* zaznajomić z logiką doboru i układu treści kształcenia na poziomie wychowania przedszkolnego i edukacji początkowej.

Planowanie i realizacja edukacji matematycznej w przedszkolu i w szkole. Szkodliwość ustalania tzw. Szklanych dachów edukacji matematycznej dzieci.

Ćwiczenia poświęcone są:

• wyjaśnianiu i dociekaniu znaczenia rozwoju umysłowego w zakresach biorących udział w kształtowaniu się wiadomości i umiejętności dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w toku edukacji szkolnej;

• omówieniu ciągłości i korelacji treści kształcenia w edukacji matematycznej w domu i w przedszkolu oraz w domu i w szkole, w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i na pierwszym etapie edukacji szkolnej, w zakresie edukacji matematycznej i wspomagania rozwoju umysłowego dzieci;

• przedstawieniu wiadomości na temat orientacji w przestrzeni i umiejętności społecznych dzieci;

• znaczeniu rytmów w rozwoju umysłowym i w edukacji matematycznej dzieci oraz prawidłowościom w liczeniu obiektów;

• omówieniu etapów kształtowania umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania na poziomie manipulacji, rachowania na zbiorach zastępczych, aż do rachowania w pamięci;

• omówieniu sposobów wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania;

• rozumieniu aspektu kardynalnego, porządkowego, miarowego, umownej wartości i kodowego liczby naturalnej;

• kształtowaniu pojęcia liczby naturalnej - liczby pierwszej i drugiej dziesiątki, rozszerzeniu zakresu liczenia oraz rachowania do 100 i dalej;

• omówieniu regularności dziesiątkowego układu liczenia;

• omówieniu aspektów działań na liczbach naturalnych (pojęcie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w różnych aspektach: odejmowanie jako ujmowanie i jako dopełnianie, dzielenie jako podział i mieszczenie), zagadnień związanych z kolejnością wykonywanych działań, prawami działań, praktycznym zastosowaniem praw działań do obliczeń;

• wyjaśnianiu ważności rozumowania przyczynowo - skutkowego;

• omówieniu sposobów:

- przybliżanie dzieciom sensu równości i nierówności oraz przemienności w dodawaniu,

- kształtowaniu umiejętności mierzenia długości i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych,

- wspomaganiu dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych: figury geometryczne i organizowanie przestrzeni płaskiej,

- kształtowanie umiejętności ważenia i stosowaniu ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych,

- kształtowanie umiejętności ważenia i stosowaniu ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych,

- kształtowania umiejętności pomiaru płynów i stosowania ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych,

- wprowadzaniu dziecka w świat pieniądza i w problemy małej, domowej ekonomii, rozumienie sensu kupna i sprzedaży, gradacja pieniądza i jego wartości nabywczej, obliczenia pieniężne, pojęcie długu i konieczności jego spłaty,

- pomaganie dzieciom w zorientowaniu się w rytmicznej organizacji czasu, obliczenia kalendarzowe i zegarowe.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., (1997), Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa.

Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa

Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Klus- Stańska D., Kalinowska A., (2004), Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Nowik J., (2011) Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

Semadeni Z., (red.), (1991), Nauczanie początkowe matematyki, tom 1, 2, 3, 4 WSiP, Warszawa.

Siwek H., (2004), Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Treliński G., (2011), Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, 3 x M: Matematyka, Modelowanie, Metodyka. Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa.

Gruszczyk - Kolczyńska E., Skura M., (2008), Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny, klasa 0 i klasy I- III, Wyd. Nowa Era, Warszawa.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład konwencjonalny, dyskusja panelowa, dyskusja okrągłego stołu, sesja plakatowa, rozwiązywanie zadań, gry dydaktyczne: symulacja, burza mózgów, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia - 30 h

Przygotowanie do zajęć, lektury - 30 h

Przygotowanie się do egzaminu -40 h

Przygotowanie prezentacji - 10h

Sumaryczna liczba punktów - 4 ECTS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.