Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4S-DSU1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PE2_W08 ma szczegółową wiedzę o róznych rodzajach struktur społecznych i instytucjonalnych życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia wczesnej edukacji PE2_W13 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat środowisk wychowawczych, zwłaszcza o rodzinie, specyfice rodziny i procesach zachodzących w rodzinie PE2_K02 Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wczesnej edukacji i pedagogiki korekcyjnej; angażuje się we współpracę w toku rozwiązywania problemów edukacyjnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Pawlak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje do identyfikacji i rozwiązywania tych problemów dzieci, które zakorzenione są w sytuacji środowiskowej dziecka i tam właśnie wymagają rozwiązania. W czasie trwania epidemii przedmiot prowadzony asynchronicznie przy użyciu platformy USOS i aplikacji Microsoft Forms. Społeczne kompetencje studenta i niektóre umiejętności praktyczne ocenione zostaną na podstawie aktywności w rozwiązywaniu problemów dyskutowanych w trakcie zajęć. Wiedza i umiejętności praktyczne - ocena na podstawie kolokwium (ustnego lub pisemnego). |
|
Pełny opis: |
Umiejętności potrzebne do współpracy z bliższym i dalszym środowiskiem ucznia, prowadzenia wywiadu środowiskowego i analizowania jego wyników. Przygotowanie studenta do efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci, ukazanie słuchaczom gotowych wzorów i wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Wiedza dotycząca organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka (teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka), wsparcia pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej). |
|
Literatura: |
Lit. obowiązkowa: Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002 Braun-Gałkowska Maria, Test Rysunku Rodziny, Lublin 1985. Braun-Gałkowska Maria, Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007. Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, red. Maria Deptuła, Bydgoszcz 2004. Frydrychowicz Anna i in., Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny, Warszawa 2004. Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 (cz. 1 rozdz. 3; cz. 2 rozdz. 1-3, 9, 11). Kawula Stanisław, Brągiel Józefa, Janke Andrzej W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2002. Mendel Maria, Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń cop. 2001. Sakowska Joanna, Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców, ORE, https://www.ore.edu.pl/2015/03/wychowanie-2/ Lit. uzupełniająca: Sawicka Antonina, Współpraca przedszkola z rodzicami, Warszawa 1991 Trempała Edmund, Środowisko rodzinne dziecka a sytuacja szkolna ucznia, Włocławek, 2003 Współpraca szkoły z rodzicami, red. Grażyna Łaniewska; Białystok 2001 Rogala Stanisław, Partnerstwo rodziców i nauczycieli, Warszawa, Wrocław 1989 Rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów... Ustawa o systemie oświaty Ustawa Prawo oświatowe |
|
Uwagi: |
Punkty ECTS (3): godziny kontaktowe: 30 praca własna studenta: 75h kontakty wykładowca-grupa w okresie pracy zdalnej: drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i przez aplikację Microsoft Forms. Zajęcia zdalne: 17-24.03.20 Proszę studentów o zapoznanie się z ofertą publikacji online Ośrodka Rozwoju Edukacji (zwł. dział Wychowanie i profilaktyka) i lekturę pozycji 1. Joanny Sakowskiej „Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców” https://www.ore.edu.pl/2015/03/wychowanie-2/ oraz przymiarkę z perspektywy rodzica do wykonania ćwiczeń tam zawartych (proszę o przygotowanie notatek do dyskusji). 2. śledzenie strony MEN i zaleceń do zdalnego prowadzenia działalności szkoły - proszę o bieżące obserwacje i notatki do dyskusji (interesuje nas nie tylko finalny kształt tego eksperymentu, ale jego ewolucja i dynamika, dlatego ważne jest zaglądanie na stronę MEN na bieżąco, nie jednorazowo). 31.03-7.04 W pon 30.03 o godz.12.30 w Onet "#Zostajewdomu z Onet" (prowadzi Małgorzata Ohme) - spotkanie z nauczycielem, nast. z D.Zawadzką. Proszę obejrzeć ten odcinek, jak rownież wcześniejsze wystąpienia Doroty Zawadzkiej, w którym komentuje problemy rodziców pozostających obecnie w domach z dziećmi (https://kobieta.onet.pl/dziecko/male-dziecko/zostajewdomu-superniania-okazuje-sie-ze-rodzice-nie-znaja-swoich-dzieci/spkh91y). Proszę o przejrzenie zawartości internetu pod tym kątem: co piszą rodzice, co nauczyciele nt. relacji rodzic-dziecko w kontekście panującej obecnie sytuacji. Proszę o jednostronicowy esej pt. Społeczna rola nauczycieli, czyli czego o wychowaniu w rodzinie dowiedzieliśmy się pod wpływem wirusa (mile widziane cytaty i przykłady z podaniem źródeł). proszę o wklejenie eseju w formularzu (aktywny do 16.05): https://forms.office.com/Pages/Responseid=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9UNzFNSjFKSzRPTVRZQzc2S05IMFROS4u Proszę też o śledzenie procedury i przebiegu tzw. egzaminów próbnych (śledzimy komentarze, kopiujemy celne i pouczające do dyskusji) . Zakładamy w komputerze katalog do gromadzenia cytatów, artykułów i obserwacji nt. tego, co dzieje się obecnie miedzy szkołą a domem, w społecznym odbiorze szkoły, w dyskusjach nauczycieli, w głosach rodziców - głos dyskusji - w kontakcie mailowym 21-28.04 Proszę o lekturę książki „Psychologia rodziny” (red. Iwona Janicka, Hanna Liberska), PWN, Warszawa 2014. rozdz. Role i funkcje rodziny; Modele funkcjonowania rodziny. Style wychowania Po każdej części - test interpretacyjny dostępny na Forms (pod każdą częścią link do testu) Książka dostępna jest na https://libra.ibuk.pl/book/161602 (strona wymaga logowania - instrukcja: http://www.aps.edu.pl/media/2118605/ibuk-libra.pdf (nie jest to aż tak trudne, na jakie wyglada, po wprowadzeniu zmiany w Mozilli - logowanie jak do USOS). Test 1: https://forms.office.com/Pages/Responid=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9URTJNR1cwRkFRNUxHWjgwMkw0RElZTkl (dostępny do 4.05, do godz. 23.30) 05.-12.05 Czytamy kolejne rozdziały „Psychologii rodziny”: Samotne rodzicielstwo; Partnerzy kohabitujący jako rodzice; Choroba przewlekła w systemie rodziny; Trudności w realizacji planów prokreacyjnych i ich skutki test 2: https://forms.office.com/Pages/Responseid=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9UNkEyVTc4NVU3R1kzWVpSRkE4QlE3RV (dostępny: 5.05-18.05) 19-26.05 Czytamy kolejne rozdziały „Psychologii rodziny”: Rozwód jako sytuacja kryzysowa w rodzinie; Agresja i przemoc w rodzinie; Rodzina a zachowania antyspołeczne. test 3: https://forms.office.com/Pages/Responsid=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9UQ0hEMlZIMllZTllGU0hFUTdYODdZNVB (dostępny: 19.05-1.06) 9.06 Zajęcia w czasie rzeczywistym (Teams) Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Pawlak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje do identyfikacji i rozwiązywania tych problemów dzieci, które zakorzenione są w sytuacji środowiskowej dziecka i tam właśnie wymagają rozwiązania. Społeczne kompetencje studenta i niektóre umiejętności praktyczne ocenione zostaną na podstawie aktywności w proponowaniu rozwiązań problemów, które są materią zajęć. Wiedza i umiejętności praktyczne - ocena na podstawie kolokwium (ustnego lub pisemnego). |
|
Pełny opis: |
Umiejętności potrzebne do współpracy z bliższym i dalszym środowiskiem ucznia, prowadzenia wywiadu środowiskowego i analizowania jego wyników. Przygotowanie studenta do efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci, ukazanie słuchaczom gotowych wzorów i wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Wiedza dotycząca organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka (teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka), wsparcia pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej). |
|
Literatura: |
Lit. obowiązkowa: Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002 Braun-Gałkowska Maria, Test Rysunku Rodziny, Lublin 1985. Braun-Gałkowska Maria, Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007. Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, red. Maria Deptuła, Bydgoszcz 2004. Frydrychowicz Anna i in., Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny, Warszawa 2004. Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 (cz. 1 rozdz. 3; cz. 2 rozdz. 1-3, 9, 11). Kawula Stanisław, Brągiel Józefa, Janke Andrzej W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2002. Mendel Maria, Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń cop. 2001. Sakowska Joanna, Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców, ORE, https://www.ore.edu.pl/2015/03/wychowanie-2/ Szymańska PROGRAMY PROFILAKTYCZNE. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, ORE (j.w.) Lit. uzupełniająca: Sawicka Antonina, Współpraca przedszkola z rodzicami, Warszawa 1991 Trempała Edmund, Środowisko rodzinne dziecka a sytuacja szkolna ucznia, Włocławek, 2003 Współpraca szkoły z rodzicami, red. Grażyna Łaniewska; Białystok 2001 Rogala Stanisław, Partnerstwo rodziców i nauczycieli, Warszawa, Wrocław 1989 Rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów... Ustawa o systemie oświaty Ustawa Prawo oświatowe |
|
Uwagi: |
Punkty ECTS (3): godziny kontaktowe: 18 praca własna studenta: 75h kontakty wykładowca-grupa w okresie pracy zdalnej: drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i aplikacji Microsoft Forms Zajęcia zdalne: 14-15.03.20 Proszę studentów o zapoznanie się z ofertą publikacji online Ośrodka Rozwoju Edukacji (zwł. dział Wychowanie i profilaktyka) i lekturę pozycji Joanny Sakowskiej „Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców” https://www.ore.edu.pl/2015/03/wychowanie-2/ oraz przymiarkę z perspektywy rodzica do wykonania ćwiczeń tam zawartych (proszę o przygotowanie notatek do dyskusji). Równolegle - niezależnie od zajęć - proszę o lekturę (z tego samego źródła) Joanny Szymańskiej „PROGRAMY PROFILAKTYCZNE Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki” (będzie potrzebne na pierwszych zajęciach, kiedy się już spotkamy). 19.04 Proszę obejrzeć film dokumentalny „Czekając na sobotę” https://youtu.be/mAjSyjVzsQI w aspekcie roli środowiska rodzinnego w kształtowaniu systemu wartości dziecka / jego ew. zachowań ryzykownych. Po obejrzeniu zapraszam do wypełnienia formularza https://forms.office.com/Pages/ResponsePageid=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9URUdUSlBTTUg2T1c0MVc4MVJVOE5IQTJ (dostępny do 15.05, do godz. 23.30) (proszę się identyfikować mailem APS - w razie problemów, proszę o info na mój adres mailowy) 16.05 Proszę o lekturę książki „Psychologia rodziny” (red. Iwona Janicka, Hanna Liberska), PWN, Warszawa 2014, rozdz. Role i funkcje rodziny; Modele funkcjonowania rodziny. Style wychowania; Samotne rodzicielstwo; Partnerzy kohabitujący jako rodzice; Choroba przewlekła w systemie rodziny; Trudności w realizacji planów prokreacyjnych i ich skutki; Rozwód jako sytuacja kryzysowa w rodzinie; Agresja i przemoc w rodzinie; Rodzina a zachowania antyspołeczne. Książka dostępna jest na https://libra.ibuk.pl/book/161602 (strona wymaga logowania - instrukcja: http://www.aps.edu.pl/media/2118605/ibuk-libra.pdf (nie jest to aż tak trudne, na jakie wyglada, po wprowadzeniu zmiany w Mozilli - logowanie jak do USOS). Na zaliczenie proszę o wypełnienie testu (w trzech częściach, testy zamykają się 23.05!) Logowanie przy użyciu konta APS. test 1: https://forms.office.com/Pages/ResponsePageid=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9UNU5HSzVIWFVEVFo1TVZZR0tRUVpPWk test 2: https://forms.office.com/Pages/Responseid=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9UQ1FTSjBSSE8wWktNV004WlVJVDIwVU test 3: https://forms.office.com/Pages/Responseid=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9UODgzMzk2RFBWTE5GVTc0WUZFVFNEW |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.