Doradztwo personalne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4S-DPE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doradztwo personalne |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
------------------------------------------------------- WYKŁAD ------------------------------------------------------- 1. Co to jest, na czym polega doradztwo personalne. Podstawowe obszary doradztwa personalnego. Doradztwo personalne a doradztwo zawodowe. Charakterystyka zawodu „Doradca personalny” 2. Ukierunkowywanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej – indywidualne kariery pracowników służą firmie jako całości, a nie tylko celom jednostkowym. Rozwój zawodowy pracownika – przekształcenia kompetencyjne jako element zmian strukturalnych w organizacji, z uwzględnieniem rozwoju konkurencyjności firmy. Rozwój poziomy i pionowy kompetencji pracowników, mobilność pionowa i pozioma pracowników. Podejmowanie decyzji personalnych wspomagających rozwój kompetencji i ich uzasadnianie (argumentacja merytoryczna). 3. Strategia personalna firmy i jej znaczenie w zarządzaniu personelem. Relacje między strategią personalną a strategią ogólną firmy. Formułowanie strategii personalnej. 4. System zarządzania personelem i jego podstawowe elementy: 1) zbiór kompetencji niezbędnych do należytego wykonywania obowiązków w danej firmie i na danym stanowisku, 2) kompetencyjne opisy stanowisk pracy, 3) system okresowych ocen pracowniczych, 4) system motywacyjny, 5) ścieżki rozwoju pracowników. Cele wdrożenia kompleksowego systemu zarządzania personelem. Kultura organizacji i znaczenie jej czynników w zarządzaniu personelem. 5. Dobór zawodowy. Zadania doradztwa personalnego w obszarze rekrutacji i selekcji. Procedury selekcji. Metody doboru kompetentnych pracowników. Weryfikacja kompetencji kandydatów i ich oczekiwań. Czynniki determinujące decyzje o zatrudnieniu ludzi o kompetencjach odpowiednich dla firmy. 6. Motywacja i motywowanie pracowników. Tworzenie i wdrażanie systemów motywacyjnych. 7. Dysfunkcje w miejscu pracy. Rola menadżerów personalnych oraz w zapobieganiu zjawiskom patologicznym w zachowaniu pracowników w miejscu pracy. 8. Formy i zakres outplacementu. Korzyści dla pracodawcy i dla pracowników z zastosowania outplacementu. Organizacja i prowadzenie szkoleń. Doskonalenie procesów szkolenia (profesjonalne treningi). ------------------------------------------------------- ĆWICZENIA ------------------------------------------------------- 1. Podstawowe obszary pracy doradcy personalnego. Potencjalne miejsca pracy doradcy personalnego i zadania na stanowisku pracy. 2. Czynnik ludzki, jako najważniejszy zasób firmy. Definicje kompetencji. Jak znaleźć pracownika o odpowiednich kompetencjach? Podnoszenie kompetencji pracowników. 3. Dobór pracownika a umiejętność określania celu. Sposoby poszukiwania pracownika na stanowisko pracy poprzez zewnętrzne agencje oraz działy zatrudnienia wewnątrz struktur organizacyjnych firmy. 4. „Wilk syty i owca cała”, czyli negocjowanie wynagrodzeń. Trudna sztuka rozmawiania o pieniądzach. 5. Firma atrakcyjna dla pracownika. Motywacje pracowników a zachowanie ciągłości zatrudnienia poprzez stosowanie systemów motywacyjnych. 6. Stwarzanie pracownikowi szans do rozwoju w strukturach firmy. Planowanie ścieżek kariery i rozwoju pracowników. |
Literatura: |
• Antczak Z., Poziomy zaawansowania realizacji funkcji personalnej jako przyrosty wartości. Rozważania koncepcyjno-systematyzujące, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3-4 (98-99), 2014. • Borkowska S., Psychologiczne i organizacyjne aspekty zarządzania zasobami ludzkimi, [w:] Rynek pracy i wykorzystanie potencjału pracy w Polsce, red., Rajkiewicz A., Orczyk J., IPiSS, Warszawa 2014. • Chmiel N., red., Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. • Juchnowicz M., Zarządzanie przez zaangażowanie: koncepcja, kontrowersje, aplikacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010. • Karney J. E., Psychopedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007. • Pocztowski A., Strategiczne aspekty rozwoju zasobów ludzkich, [w:] Przyszłość pracy w XXI wieku, red. S. Borkowska, IPiSS, Warszawa 2004. • Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody, wyd. II zmienione, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007. • Rogozińska-Pawełczyk A., Osobowościowe uwarunkowania gotowości pracowników do zmian, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 2 (91), 2013. • Sajkiewicz A., Sajkiewicz Ł., Nowe metody pracy z ludźmi. Organizacja procesów personalnych, Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa 2002. • Stańczyk I, Doradztwo personalne i zawodowe, Difin, Warszawa 2013. • Wołk Z., Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, ITeE – PIB, Radom 2009. |
Efekty uczenia się: |
PE_W6 - ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym PE_W10 - ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranym zakresie PE_W14 - operuje wiedzą w zakresie znajomości systemu edukacyjnego w Polsce w kontekście ukierunkowania wyboru ścieżki edukacyjnej PE_W16 - Wykazuje wrażliwość na kwestie etyczne, zadania i problemy łączące się z działalnością doradcy personalnego PE_U02 - potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych PE_U04 - potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych, ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych PE_K01 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego PE_K05 - jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
PE_W06 - Ocena wypowiedzi ustnych w toku dyskusji dydaktycznej prowadzonej podczas zajęć; - Egzamin pisemny erudycyjno-problemowy PE_W10 - Ocena wypowiedzi ustnych w toku dyskusji dydaktycznej prowadzonej podczas zajęć; - Ocena i samoocena realizacji mini-projektu badawczego - Egzamin pisemny erudycyjno-problemowy PE_W14 - Ocena odpowiedzi na pytania otwarte rekonstruujące wiedzę PE_W16 - Ocena wypowiedzi ustnych w toku dyskusji dydaktycznej prowadzonej podczas zajęć; - Egzamin pisemny erudycyjno-problemowy PE_U02 - Pytania otwarte wskazujące na rozumienie i nabycie umiejętności wykorzystywania w praktyce zdobytej wiedzy; - Ocena i samoocena realizacji mini-projektu badawczego - Egzamin pisemny erudycyjno-problemowy PE_U04 - Ocena wypowiedzi ustnych w toku dyskusji dydaktycznej prowadzonej podczas zajęć; - Ocena przygotowanego na zajęcia referatu problemowego wspieranego prezentacją multimedialną - Ocena wystąpienia prezentującego realizację mini-projektu badawczego PE2_K01 - Pytania wskazujące na nabycie kompetencji społecznych związanych z samodzielnością i odpowiedzialnością za ocenę i doskonalenie działań związanych z nauką i/lub pracą; - Egzamin pisemny erudycyjno-problemowy PE2_K05 - Pytania wskazujące na nabycie kompetencji społecznych związanych z efektywną komunikacją, odpowiedzialnością, decyzyjnością, skuteczną współpracą zespołową, etycznym postępowaniem, kulturą osobistą i kulturą pracy; |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.