Praktyka pedagogiczna w klasach I-III szkoły podstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4P-PEW2a |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka pedagogiczna w klasach I-III szkoły podstawowej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Praktyki studenckie są integralną częścią studiów, zgodnie z planami, programami kształcenia, podlegają zaliczeniu i są bezpośrednio powiązane z przedmiotami metodycznymi określonej specjalności. wymiar realizacyjny praktyk jest zgodny ze standardami kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów na specjalnościach. Podstawowym celem praktyki jest przygotowanie studentów do przyszłej pracy zawodowej poprzez weryfikację i zastosowanie wiedzy nabywanej w czasie studiów w praktyce dydaktyczno-wychowawczej. Do zadań praktyki należy poznanie funkcjonowania szkoły jako placówki oświatowej, planów dydaktyczno-wychowawczych , organizacji i właściwości procesu dydaktyczno-wychowawczego w kl. I-III, poznanie potrzeb rozwojowych i możliwości dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz kształtowanie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej do analizy obserwowanego procesu dydaktyczno-wychowawczego i prowadzenia zajęć z dziećmi |
Pełny opis: |
DRUKI DO POBRANIA Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie. |
Efekty uczenia się: |
PE2_W07 ma pogłębioną wiedze o rodzajach więzi społecznych nawiązywanych przez uczestników procesu wczesnej edukacji oraz czynnikami wpływających na ich kształtowanie się PE2_W15 Ma pogłębioną wiedzę o nauczycielach i nauczycielach - specjalistach, jako realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej PE2_U07 Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych z obszaru trudności dzieci w opanowywaniu umiejętności szkolnych PE2_U08 Potrafi dokonać poprawnej analizy teoretycznej obserwowanych i podejmowanych działań praktycznych w pracy z dziećmi na etapie wczesnej edukacji PE2_U09 Potrafi zaproponować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych dotyczących dzieci z trudnościami w uczeniu się, a także przewidywać skutki zaproponowanych działań PE2_U10 Potrafi wybrać i zastosować zindywidualizowany sposób postępowania wobec danego dziecka z trudnościami w uczeniu się, dobrać odpowiednie do jego potrzeb i możliwości metody pracy PE2_U11 Potrafi samorzutnie podejmować działania w celu własnego rozwoju, a także wspierać uczestników procesu edukacyjno - wychowawczego w zdobywaniu przez nich wiedzy i rozwijaniu samodzielności w procesie uczenia się PE2_U12 Potrafi skutecznie współpracować w zespole przyjmując wspólne cele działania, zarówno kierować praca zespołu, jak i pełnić rolę jego odpowiedzialnego i aktywnego członka PE2_K01 Ma gruntowną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu wczesnej edukacji dzieci z trudnościami w uczeniu się i rozumie ciągła potrzebę doskonalenia się PE2_K04 Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w czasie praktyk asystencko - pedagogicznych, odznacza się rozwagą i dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań wynikających z programu praktyk i bieżących zadań praktykanta PE2_K05 Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w czasie realizacji praktyk asystencko - pedagogicznych; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych PE2_K06 Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym z trudnościami w uczeniu się, za podejmowane decyzje, działania i ich skutki, odznacza się odpowiedzialnością wobec ludzi, dla których dobra stara się działać i odznacza się taką postawą |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia praktyki jest wypełnienie obowiązków wynikających z programu oraz udokumentowanie przebiegu praktyk. Opiekun praktyki / koordynator praktyk w placówce potwierdza odbycie przez studenta praktyki i ocenia ją, dokonując wpisu na Karcie Praktykanta APS oraz Karcie Oceny Praktyki i konspektach przeprowadzonych zajęć. W opinii o przebiegu praktyki powinny być wskazane osiągnięcia studenta oraz jego braki i trudności ujawnione w trakcie zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem następujących kryteriów: 1. Przygotowanie merytoryczne (wiedza-umiejętności). 2. Umiejętności z zakresu organizacji i prowadzenia obserwacji. 3. Postawa praktykanta. 4. Przygotowanie interpersonalne do realizacji zadań nauczyciela. Wpis zaliczenia uzyskuje student po przedstawieniu dokumentacji i rozmowie z uczelnianym opiekunem praktyk. Na dokumentację składa się: 1. Sylabus praktyki. 2. Karta Praktykanta APS. 3. Karta Oceny Praktyki (opinia opiekuna szkolnego o praktykancie) 4. Protokoły hospitacji (obserwacji) zajęć. 5. Scenariusze przeprowadzonych zajęć z adnotacją szkolnego opiekuna. 6. Anonimowa charakterystyka ucznia. 7. Opinia studenta o praktyce. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka realizowana w wymiarze 60 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.