Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Teoria wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-4F-TWY1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria wychowania
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla I r. pedagogiki (PE), (2-l) niestacjonarne II st.
Obowiązkowe dla I r. pedagogiki (PE), (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

WIEDZA

PE2_W01

- Ma poszerzoną wiedzę w zakresie wybranych wykładni teoretycznych pojęć pedagogicznych, z uwzględnieniem ich odniesienia do praktyki wychowania.

- Zna i rozumie wybrane antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania i pedagogiki.

PE2_W02

- Ma pogłębioną wiedzę na temat innych dyscyplin naukowych, badających specyfikę jednostkowych, społecznych i kulturowych form rozwoju człowieka.

PE2_W03

- Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat wybranych nurtów i systemów pedagogicznych i ich powiązaniu ze zjawiskami, tendencjami i przemianami zachodzącymi w przestrzeni społeczno-kulturowej.

PE2_W12

- Ma uporządkowaną wiedzę na temat założeń i twierdzeń teorii uczenia się.

UMIEJĘTNOŚCI

PE2_U01

- Posiada pogłębione umiejętności obserwowania i interpretowania obszarów dysfunkcjonalności i niedomagania systemu edukacyjnego, rewiduje założenia i strategie edukacyjne.

PE2_U02

- Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu pedagogiki w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych oraz projektowania specjalistycznych działań pedagogicznych i psychologicznych.

PE2_U04

- Potrafi konstruować rozbudowane propozycje strategii wychowawczych i edukacyjnych, z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych człowieka oraz różnorodnych wyzwań społeczno-kulturowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE2_K01

- Ma pogłębioną świadomość konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz dostosowywania swojej wiedzy i umiejętności do nowych wyzwań edukacyjnych.

PE2_K06

- Ma świadomość własnego wpływu na kształt i kierunek zmian praktyki pedagogicznej, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra działa lub będzie działać.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Paradygmaty teorii wychowania. Teoria wychowania jako nauka czy jako filozofia wychowania.

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Podmiotowość badacza i badanego w procesie poznania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Problem przedzałożeniowości i założeniowości teorii i praktyki wychowania. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Trendy i tendencje świata ponowoczesnego jako kontekst przemian stylu i sposobu życia współczesnego człowieka. Specyficzne zjawiska kulturowo-cywilizacyjne tworzące konteksty wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kron F. W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, Sopot 2012.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.

Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005.

Kulisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Kraków 2012.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.

Witkowski L., Nauczyciel jako autorytet - o błędach opisów i projektów normatywnych, tenże, Wyzwania autorytetu, Kraków 2009.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 26

Przygotowanie się do egzaminu 24

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Paradygmaty teorii wychowania. Teoria wychowania jako nauka czy jako filozofia wychowania.

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Podmiotowość badacza i badanego w procesie poznania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kron F. W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, Sopot 2012.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.

Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005.

Kulisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Kraków 2012.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.

Witkowski L., Nauczyciel jako autorytet - o błędach opisów i projektów normatywnych, tenże, Wyzwania autorytetu, Kraków 2009.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład 24

Przygotowanie się do zajęć, lektury 29

Przygotowanie się do egzaminu 27

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Paradygmaty teorii wychowania. Teoria wychowania jako nauka czy jako filozofia wychowania.

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Podmiotowość badacza i badanego w procesie poznania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Problem przedzałożeniowości i założeniowości teorii i praktyki wychowania. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Trendy i tendencje świata ponowoczesnego jako kontekst przemian stylu i sposobu życia współczesnego człowieka. Specyficzne zjawiska kulturowo-cywilizacyjne tworzące konteksty wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kron F. W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, Sopot 2012.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.

Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005.

Kulisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Kraków 2012.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.

Witkowski L., Nauczyciel jako autorytet - o błędach opisów i projektów normatywnych, tenże, Wyzwania autorytetu, Kraków 2009.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 24

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Paradygmaty teorii wychowania. Teoria wychowania jako nauka czy jako filozofia wychowania.

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Podmiotowość badacza i badanego w procesie poznania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kron F. W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, Sopot 2012.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.

Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005.

Kulisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Kraków 2012.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.

Witkowski L., Nauczyciel jako autorytet - o błędach opisów i projektów normatywnych, tenże, Wyzwania autorytetu, Kraków 2009.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład 24

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Paradygmaty teorii wychowania. Teoria wychowania jako nauka czy jako filozofia wychowania.

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Podmiotowość badacza i badanego w procesie poznania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Problem przedzałożeniowości i założeniowości teorii i praktyki wychowania. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Trendy i tendencje świata ponowoczesnego jako kontekst przemian stylu i sposobu życia współczesnego człowieka. Specyficzne zjawiska kulturowo-cywilizacyjne tworzące konteksty wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kron F. W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, Sopot 2012.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.

Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005.

Kulisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Kraków 2012.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.

Witkowski L., Nauczyciel jako autorytet - o błędach opisów i projektów normatywnych, tenże, Wyzwania autorytetu, Kraków 2009.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 24

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-03-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Paradygmaty teorii wychowania. Teoria wychowania jako nauka czy jako filozofia wychowania.

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Podmiotowość badacza i badanego w procesie poznania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Ideały wychowania oraz ich społeczno-kulturowa postać i funkcja. Problem światopoglądowego, ideologicznego i religijnego uwikłania ideałów wychowania.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kron F. W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, Sopot 2012.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.

Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005.

Kulisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Kraków 2012.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.

Witkowski L., Nauczyciel jako autorytet - o błędach opisów i projektów normatywnych, tenże, Wyzwania autorytetu, Kraków 2009.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład 24

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.