Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Elementy psychopatologii i psychologii klinicznej człowieka dorosłego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-3S-EDP Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elementy psychopatologii i psychologii klinicznej człowieka dorosłego
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wiedza

Posiada elementarną wiedzę na temat problemów człowieka dorosłego, zaburzeń zdrowia psychicznego i ich przyczyn

Zna podstawowe metody pomocy psychologicznej

Umiejętności:

Potrafi zastosować posiadaną wiedzę o problemach człowieka i zaburzeniach zdrowia psychicznego do analizy studiów przypadku

Określa podstawowy zakres zadań diagnostycznych i pomocowych adekwatnych do określonego problemu klinicznego

Kompetencje:

Ma świadomość specyfiki kontaktu z człowiekiem potrzebującym pomocy, chorym, z zaburzeniami zdrowia psychicznego

Ma świadomość znaczenia profilaktyki zdrowia psychicznego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2015-02-24 - 2015-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Sass-Stańczak
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-22 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Wiedza

• Posiada elementarną wiedzę na temat problemów człowieka dorosłego, zaburzeń zdrowia psychicznego i ich przyczyn

• Zna podstawowe metody pomocy psychologicznej

Umiejętności:

• Potrafi zastosować posiadaną wiedzę o problemach człowieka i zaburzeniach zdrowia psychicznego do analizy studiów przypadku

• Określa podstawowy zakres zadań diagnostycznych i pomocowych adekwatnych do określonego problemu klinicznego

Kompetencje:

• Ma świadomość specyfiki kontaktu z człowiekiem potrzebującym pomocy, chorym, z zaburzeniami zdrowia psychicznego

• Ma świadomość znaczenia profilaktyki zdrowia psychicznego

1) psychologia kliniczna i psychopatologia – dziedziny naukowe

2) Teorie zdrowia i zaburzeń zdrowia psychicznego

3. Elementy psychologicznej diagnozy klinicznej dorosłych

4. Stres i radzenie sobie z nim; zaburzenia po stresie; kryzysy, sytuacje straty

5. Wsparcie psychologiczne

5. Rodzina jako czynnik ochronny zdrowia psychicznego

6. Metody pomocy psychologicznej

1. metody diagnozy psychologicznej; poznanie wybranych technik diagnostycznych

2. zaburzenia lękowe

3. zaburzenia depresyjne

4. zaburzenia osobowości

5. zaburzenia po stresie traumatycznym

6. człowiek chory somatycznie

Literatura:

1) Sęk, H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna. Warszawa, PWN, t.1,2

2) Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL

3) Carson, R.C., Butcher, J.N., Mineka, S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk, GWP

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-20 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wiedza

Posiada elementarną wiedzę na temat problemów człowieka dorosłego, zaburzeń zdrowia psychicznego i ich przyczyn

Zna podstawowe metody pomocy psychologicznej

Umiejętności:

Potrafi zastosować posiadaną wiedzę o problemach człowieka i zaburzeniach zdrowia psychicznego do analizy studiów przypadku

Określa podstawowy zakres zadań diagnostycznych i pomocowych adekwatnych do określonego problemu klinicznego

Kompetencje:

Ma świadomość specyfiki kontaktu z człowiekiem potrzebującym pomocy, chorym, z zaburzeniami zdrowia psychicznego

Ma świadomość znaczenia profilaktyki zdrowia psychicznego

Pełny opis:

 Psychologia kliniczna i psychopatologia – dziedziny naukowe

2) Teorie zdrowia i zaburzeń zdrowia psychicznego 

3) Elementy psychologicznej diagnozy klinicznej dorosłych

4) Stres i radzenie sobie z nim; zaburzenia po stresie

5) Rodzina jako czynnik ochronny zdrowia psychicznego

6) Problemy człowieka chorego somatycznie

7) Metody pomocy psychologicznej

ĆWICZENIA:

1) Klasyfikacje zaburzeń zdrowia psychicznego

2) Zaburzenia lękowe – studium przypadku

3) Zaburzenia depresyjne - prezentacje

4) Zaburzenia oożywiania – studium przypadku

5) Poznawanie technik diagnostycznych

6) Uzależnienie od czynności – prezentacje

Literatura:

1) Augustynek, A. (2015). Psychopatologia człowieka dorosłego. Warszawa, Difin.

2) Carson, R.C., Butcher, J.N., Mineka, S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk, GWP 

3) Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Scholar.

4) Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (red.) (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

5) Heszen, I. (2015). Psychologia stresu. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

6) Janicka, I., Liberska, H. (red.) (2014). Psychologia rodziny. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

7) Meyer, R. (2003). Psychopatologia. Gdańsk, GWP.

8) Ogińska-Bulik, N. (2010). Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość. Warszawa, Difin.

9) Seligman, M., Walker, E., Rosenhan, D. (2003). Psychopatologia. Poznań, Wyd. Zysk i S-ka.

10) Tylka, J. (2000). Psychosomatyka. Warszawa, Wydawnictwo UKSW.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.