Dydaktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-3S-DYD1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
W zależności od liczby godzin wykładów, poszczególne zagadnienia zostaną omówione w sposób mniej lub bardziej pogłębiony (fakultatywnie). I. Treści wykładów 1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii 2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów 3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce 4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia 5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły. |
Literatura: |
II. Lektura 1. Obowiązkowa: Czesław Kupisiewicz (doktor honoris causa APS-u), Podstawy dydaktyki ogólnej (kilkanaście wydań) Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia 2. Uzupełniająca Edouard Claparede, Szkoła na miarę John Dewey, Szkoła a społeczeństwo Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo Ellen Key, Stulecie dziecka Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE1_W01 - Zna i rozumie na poziomie elementarnym pojęcia dydaktyczne (nauczanie, uczenie się, kształcenie, wykształcenie, samokształcenie) - Ma wiedzę wprowadzającą w zakresie wybranych elementów przedmiotu dydaktyki (cele i wyniki kształcenia, metody kształcenia, treść kształcenia, proces kształcenia, zasady dydaktyczne, style nauczania, systemy dydaktyczne) PE1_W03 - Ma uporządkowaną wiedzę na temat wybranych koncepcji natury ludzkiej i ich dydaktycznych implikacji PE1_W09 - Zna i rozumie filozoficzne przesłanki leżące u podstaw orientacji dydaktycznych - Charakteryzuje orientację społeczną, indywidualistyczną i tzw. trzecią dydaktykę - Zna egzemplifikacje stanowisk mieszczących się w poszczególnych nurtach dydaktycznego myślenia na temat związku między kształceniem i rozwojem PE1_W13 - Wskazuje różnice między dydaktyka ogólną a dydaktykami szczegółowymi - Zna i rozumie sposób i zakres wykorzystywania przez dydaktykę dorobku innych nauk, takich jak psychologia, socjologia, filozofia UMIEJĘTNOŚCI PE1_U02 - Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań - Potrafi poddać krytycznej analizie problemy związane z edukacją we współczesnym świecie - Potrafi selekcjonować informacje i interpretować czytane teksty dydaktyczne - Potrafi analizować stanowiska dydaktyczne i rozwiązania praktyczne w kontekście orientacji dydaktycznycH PE1_U08 - Potrafi wyrazić opinię na temat misji szkoły i współczesnych wyzwań edukacyjnych - Potrafi ocenić kompetencje i kwalifikacje nauczycieli z perspektywy zadań szkoły KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K01 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych związanych z planowaniem zajęć (konspekt lekcji) - Potrafi korzystać z wiedzy na temat zasad dydaktycznych - Rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia się wpisaną w ideę edukacji permanentnej PE1_K08 - Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Egzamin ustny (na życzenie studentów) 2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.