Historia sztuki II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-3F-HZ2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki II |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia: | Historia sztuki I 10-3F-HZ1 |
Skrócony opis: |
Przedstawienie procesów zachodzących w sztukach plastycznych na przestrzeni wieków. Zarys dziejów sztuki od manieryzmu do sztuki początku XIX wieku. (Kluczowe dzieła i ich twórcy.) Zapoznanie z wybranymi teoriami estetycznymi. Wybrane zagadnienia dziejów myśli o sztuce i estetyce. Historyczne uwarunkowania warsztatu artystycznego. Warsztat terminologiczny sztuk plastycznych |
Pełny opis: |
Sztuka nowożytna 1. Manieryzm 2. Wprowadzenie do sztuki baroku 3. Architektura baroku 4. Rzeźba w baroku 5. Malarstwo baroku na południe od Alp. 6. Barok hiszpański i flamandzki 7. Malarstwo niderlandzkie w dobie baroku 8. Barok w Polsce 9. Rokoko 10. Malarstwo doby klasycyzmu 11. Rzeźba klasycystyczna 12. Architektura klasycyzmu. 13. Klasycyzm stanisławowski 14. Malarstwo romantyzmu 15. Sentymentalizm i historyzm |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery., PWN, Warszawa 2004. Gombrich E.H., O sztuce., Rebis 2009. Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa 1987. Rynck P.de, Jak czytać malarstwo., Wydawnictwo Universitas, Kraków 2005. Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław 1986. Słownik terminologiczny sztuki pięknych, Warszawa 1996. Sztuka świata, Arkady, Literatura uzupełniająca Białostocki J., Wiek XVII. Barok, kontrreformacja, Wrocław 1970 Dobrowolski T. Malarstwo polskie, Wrocław 1968 Karpowicz M., Barok w Polsce, Warszawa 1988 Karpowicz M., Sztuka polska XVIII wieku, Warszawa 1972 Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie. T. 2-3, Warszawa 1988 Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 2004 Watkin D., Historia architektury zachodniej, Wydawnictwo Arkady, 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. W zakresie poznanych epok student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki, umożliwiającą odniesienie dzieł artystycznych do kontekstów kulturowych, historycznych i społecznych. 2. W zakresie poznanych epok student zna wybrane zagadnienia dotyczące dziejów myśli o sztuce i estetyce oraz wybrane zagadnienia ikonograficzne. Umiejętności: 1. Student potrafi rozpoznać kluczowe dzieła sztuki, wskazać ich twórców i przeprowadzić analizę w kontekście technik warsztatowych oraz cech stylu (w zakresie poznanych epok). 2. Student potrafi prawidłowo zaklasyfikować dzieło sztuki do odpowiedniego okresu oraz opisać je pod względem formalnym i stylistycznym (w zakresie poznanych epok). 3. Student potrafi rozpoznawać i analizować zabytki oraz dzieła sztuki swojskiego kręgu kulturowego (regionalnego, narodowego) w kontekście powszechnej historii sztuki. Kompetencje: 1. Student pracuje nad rozwijaniem kompetencji publicznego wyrażania własnych sądów o sztuce z wykorzystaniem fachowej wiedzy z zakres historii sztuki. 2. Student potrafi w przemyślany sposób publicznie omawiać i rekomendować wydarzenia artystyczne, szczególnie dotyczące sztuk plastycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 Przygotowanie się do egzaminu 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - Inne formy 10 kolokwia, ocena wypowiedzi na zajęciach, udziału w dyskusji, sprawdzian testowy z pytaniem opisowym z zakresu problematyki omawianej na zajęciach oraz uwzględnionej w literaturze przedmiotu, Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.