Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia sztuki II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-3F-HZ2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia sztuki II
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia:

Historia sztuki I 10-3F-HZ1

Skrócony opis:

Przedstawienie procesów zachodzących w sztukach plastycznych na przestrzeni wieków.

Zarys dziejów sztuki od manieryzmu do sztuki początku XIX wieku. (Kluczowe dzieła i ich twórcy.) Zapoznanie z wybranymi teoriami estetycznymi. Wybrane zagadnienia dziejów myśli o sztuce i estetyce. Historyczne uwarunkowania warsztatu artystycznego. Warsztat terminologiczny sztuk plastycznych

Pełny opis:

Sztuka nowożytna

1. Manieryzm

2. Wprowadzenie do sztuki baroku

3. Architektura baroku

4. Rzeźba w baroku

5. Malarstwo baroku na południe od Alp.

6. Barok hiszpański i flamandzki

7. Malarstwo niderlandzkie w dobie baroku

8. Barok w Polsce

9. Rokoko

10. Malarstwo doby klasycyzmu

11. Rzeźba klasycystyczna

12. Architektura klasycyzmu.

13. Klasycyzm stanisławowski

14. Malarstwo romantyzmu

15. Sentymentalizm i historyzm

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery., PWN, Warszawa 2004.

Gombrich E.H., O sztuce., Rebis 2009.

Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa 1987.

Rynck P.de, Jak czytać malarstwo., Wydawnictwo Universitas, Kraków 2005.

Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław 1986.

Słownik terminologiczny sztuki pięknych, Warszawa 1996.

Sztuka świata, Arkady,

Literatura uzupełniająca

Białostocki J., Wiek XVII. Barok, kontrreformacja, Wrocław 1970

Dobrowolski T. Malarstwo polskie, Wrocław 1968

Karpowicz M., Barok w Polsce, Warszawa 1988

Karpowicz M., Sztuka polska XVIII wieku, Warszawa 1972

Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie. T. 2-3, Warszawa 1988

Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 2004

Watkin D., Historia architektury zachodniej, Wydawnictwo Arkady, 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. W zakresie poznanych epok student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki, umożliwiającą odniesienie dzieł artystycznych do kontekstów kulturowych, historycznych i społecznych.

2. W zakresie poznanych epok student zna wybrane zagadnienia dotyczące dziejów myśli o sztuce i estetyce oraz wybrane zagadnienia ikonograficzne.

Umiejętności:

1. Student potrafi rozpoznać kluczowe dzieła sztuki, wskazać ich twórców i przeprowadzić analizę w kontekście technik warsztatowych oraz cech stylu (w zakresie poznanych epok).

2. Student potrafi prawidłowo zaklasyfikować dzieło sztuki do odpowiedniego okresu oraz opisać je pod względem formalnym i stylistycznym (w zakresie poznanych epok).

3. Student potrafi rozpoznawać i analizować zabytki oraz dzieła sztuki swojskiego kręgu kulturowego (regionalnego, narodowego) w kontekście powszechnej historii sztuki.

Kompetencje:

1. Student pracuje nad rozwijaniem kompetencji publicznego wyrażania własnych sądów o sztuce z wykorzystaniem fachowej wiedzy z zakres historii sztuki.

2. Student potrafi w przemyślany sposób publicznie omawiać i rekomendować wydarzenia artystyczne, szczególnie dotyczące sztuk plastycznych.

Metody i kryteria oceniania:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25

Przygotowanie się do egzaminu 20

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji -

Inne formy 10

kolokwia, ocena wypowiedzi na zajęciach, udziału w dyskusji, sprawdzian testowy z pytaniem opisowym z zakresu problematyki omawianej na zajęciach oraz uwzględnionej w literaturze przedmiotu,

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)