Historia sztuki II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-3F-HSZ2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki II |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedstawienie procesów zachodzących w sztukach plastycznych na przestrzeni wieków. Zarys dziejów sztuki od baroku do surrealizmu. (Kluczowe dzieła i ich twórcy.) Zapoznanie z wybranymi teoriami estetycznymi. Wybrane zagadnienia dziejów myśli o sztuce i estetyce. Historyczne uwarunkowania warsztatu artystycznego. Warsztat terminologiczny sztuk plastycznych konwersatorium, elementy aktywizujące – analiza dzieł i tekstów kultury. Zajęcia terenowe. |
Pełny opis: |
TREŚCI Sztuka nowożytna 1.Architektura i rzeźba baroku. 2. Malarstwo baroku. 3. Klasycyzm. 4. Klasycyzm stanisławowski Sztuka nowoczesna: 5. Romantyzm i sentymentalizm. 6. Realizm. 7. Symbolizm, nabizm, secesja. 8 Malarstwo polskie II poł. XIX wieku. 9. Impresjonizm. 10. Postimpresjonizm i ekspresjonizm Sztuka I połowy XX wieku 11. Fowizm. 12. Kubizm. 13. Abstrakcjonizm, neoplastycyzm, suprematyzm, rajonizm 14. Konstruktywizm. Futuryzm. 15. Dadaizm. Surrealizm. LICZBA GODZIN: po 2 godz. na każde z zagadnień |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery., PWN, Warszawa 2004. Gombrich E.H., O sztuce., Rebis 2009. Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa 1987. Rynck P.de, Jak czytać malarstwo., Wydawnictwo Universitas, Kraków 2005. Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław 1986. Słownik terminologiczny sztuki pięknych, Warszawa 1996. Sztuka świata, Arkady, t.7-14. Literatura uzupełniająca Białostocki J., Wiek XVII. Barok, kontrreformacja, Wrocław 1970 Dobrowolski T. Malarstwo polskie, Wrocław 1968 Guze J., Impresjoniści, Warszawa 1986 Hofstatter H., Symbolizm, Warszawa 1980 Honour H., Neoklasycyzm, Warszawa 1972 Karpowicz M., Barok w Polsce, Warszawa 1988 Karpowicz M., Sztuka polska XVIII wieku, Warszawa 1972 Kępiński Z., Impresjonizm, Warszawa 1986 Kotula A., Krakowski P., Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973 Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki, Warszawa 1989 Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1988 Overy P., De Stijl, Warszawa 1979 Pevsner N., Pionierzy współczesności, Warszawa 1979 Poprzęcka M., Akademizm, Warszawa 1989 Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie. T. 2-3, Warszawa 1988 Porębski M., Kubizm, Warszawa 1986 Porębski M., Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1966 Richter H., Dadaizm, Warszawa 1983 Słownik sztuki XX wieku, Warszawa 1977 Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 2004 Wallis M., Secesja, Warszawa 1974 Watkin D., Historia architektury zachodniej, Wydawnictwo Arkady, 2006. Willett J., Ekspresjonizm, Warszawa 1976 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. W zakresie poznanych epok student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki, umożliwiającą odniesienie dzieł artystycznych do kontekstów kulturowych, historycznych i społecznych. 2. W zakresie poznanych epok student zna wybrane zagadnienia dotyczące dziejów myśli o sztuce i estetyce oraz wybrane zagadnienia ikonograficzne. Umiejętności: 1. Student potrafi rozpoznać kluczowe dzieła sztuki, wskazać ich twórców i przeprowadzić analizę w kontekście technik warsztatowych oraz cech stylu (w zakresie poznanych epok). 2. Student potrafi prawidłowo zaklasyfikować dzieło sztuki do odpowiedniego okresu oraz opisać je pod względem formalnym i stylistycznym (w zakresie poznanych epok). 3. Student potrafi rozpoznawać i analizować zabytki oraz dzieła sztuki swojskiego kręgu kulturowego (regionalnego, narodowego) w kontekście powszechnej historii sztuki. Kompetencje: 1. Student pracuje nad rozwijaniem kompetencji publicznego wyrażania własnych sądów o sztuce z wykorzystaniem fachowej wiedzy z zakres historii sztuki. 2. Student potrafi w przemyślany sposób publicznie omawiać i rekomendować wydarzenia artystyczne, szczególnie dotyczące sztuk plastycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY KSZTAŁCENIA konwersatorium, elementy aktywizujące – analiza dzieł i tekstów kultury. Zajęcia terenowe. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20 Inne formy 10 kolokwia, ocena wypowiedzi na zajęciach, udziału w dyskusji, sprawdzian testowy z pytaniem opisowym z zakresu problematyki omawianej na zajęciach oraz uwzględnionej w literaturze przedmiotu, referat. Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.