Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Subkultury młodzieżowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-SUM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Subkultury młodzieżowe
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_WO1 Potrafi przedstawić podstawowe koncepcje powstawania subkultur młodzieżowych.

PC1_KS_WO3 Potrafi zaprezentować różnice występujące pomiędzy poszczególnymi subkulturami.

Umiejętności

PC1_KS_UO1 Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu subkultur młodzieżowych w celu tworzenia problemów edukacyjnych i wychowawczych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Agnieszka Strumińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na zaliczenie przedmiotu składa się:

aktywność studenta

udział w zajęciach

praca własna

realizacja projektu edukacyjnego

Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym (Microsoft Teams) zgodnie z przyjętym planem zajęć.

Pełny opis:

ZDALNA KONTYNUACJA ĆWICZEŃ- systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci, doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym.

1. Zajęcia wprowadzające.

2. Wyjaśnienie pojęć oraz charakterystyka zjawiska.

3. Analiza subkultur młodzieżowych - patostreamerzy

4. Analiza subkultur młodzieżowych - dresiarze

5. Analiza subkultur młodzieżowych - blokersi

6. Analiza subkultur młodzieżowych - skinheadzi

7. Analiza subkultur młodzieżowych - galerianki

8. Analiza subkultur młodzieżowych -sataniści

9. Analiza subkultur młodzieżowych - emo

10. Analiza subkultur młodzieżowych - hiphopowcy

11. Analiza subkultur młodzieżowych - punk

12. Analiza subkultur młodzieżowych - hipisi

13. Analiza subkultur młodzieżowych - sekty

14. Analiza subkultur młodzieżowych - podsumowanie

15. Zaliczenie

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Jędrzejewski M. – Młodzież a subkultury. Problematyka edukacyjna. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999

Jędrzejewski M – Subkultury a przemoc w perspektywie psychoedukacji, socjalizacji i samorealizacji dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001

Pęczak M. – Mały słownik subkultur młodzieżowych. Semper, Warszawa 1992

Piotrowski P. – Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne. Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Warszawa 2003

Kalinowski M. – Subkultury młodzieżowe. Warszawa 1998

Literatura uzupełniająca:

Wójcik J. – Od hipisów do satanistów. Eureka. Kraków 1992

Fydrych W. – Żywoty Mężów Pomarańczowych. Pomarańczowa alternatywa. Wrocław 2002

Kurowski B. – Punk-pokolenie pustki. Anabasis. Kraków 1997

Janicki M., Pęczak M. – Polska siła. Skini, narodowcy, chuligani. BGW, Warszawa 1994

Gajewski M. – Satanizm w Polsce i na świecie. Maternus Media. Tychy 2001

Gołaszewski S. – Reggae-Rastafari. Pomorze. Bydgoszcz 1990

Kowalski R. – Potomkowie Hooligana – Szalikowcy: społeczno-kulturowe źródła agresji widowni sportowych. Wydaw. Adam Marszałek. Toruń 2002

Wojna J. – Oazy-Ruch Światło Życie. KiW. Warszawa 1988

Uwagi:

Metody kształcenia:

Dyskusja, burza mózgów, film, ekspozycja, pogadanka, praca przy użyciu komputera i projektora multimedialnego. Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów na platformie Teams. Konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej, a w godzinach dyżurów konsultacje w aplikacji Teams

Link do zespołu w aplikacji Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afc0b9572433745b7bbe9d7aa5a49ae40%40thread.tacv2/conversations?groupId=abad1ad0-865d-4218-ba71-39d8693b891f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Nakład pracy studenta (godz):

Godziny kontaktowe: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do egzaminu: 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji : 15

Punkty ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Bieńkowski
Prowadzący grup: Mateusz Bieńkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Podstawowe pojęcia – subkultura – antykultura

Alternatywność jako element współczesnej kultury

Młodzież jako kategoria społeczna i czynnik zmiany społecznej

Subkultury amerykańskie

Subkultury polskie:

bikiniarze,

chuligani,

gitowcy,

hipisi,

punki,

skinheadzi (skini),

emo,

hiphopowcy raperzy,

goci,

szalikowcy

Literatura:

Filipiak M., Od subkultury do kultury alternatywnej, wydawnictwo UMCS, Lublin 1999

Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury. Problematyka edukacyjna. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999.

Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe Aspekty psychospołeczne, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Warszawa 2003.

Wrzesień W., Bunt się nie kalkuluje, Tygodnik Przegląd, wydawnictwo Fundację Oratio Recta, marzec 2012.

Wrzesień W., Krótka historia pokoleniowej subkulturowości, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2013.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się w aplikacji Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a694d8209f39a41bcaf1a1e859b2a8eb9%40thread.tacv2/conversations?groupId=ec75fd2b-1945-469c-85bf-c4c20db6d2d4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe - 12 godz.

- przygotowanie się do dyskusji - 5 godz.

- przygotowanie prezentacji - 15 godz.

- przygotowanie do kolokwium - 10 godz.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)