Subkultury młodzieżowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-SUM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Subkultury młodzieżowe |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_WO1 Potrafi przedstawić podstawowe koncepcje powstawania subkultur młodzieżowych. PC1_KS_WO3 Potrafi zaprezentować różnice występujące pomiędzy poszczególnymi subkulturami. Umiejętności PC1_KS_UO1 Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu subkultur młodzieżowych w celu tworzenia problemów edukacyjnych i wychowawczych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Strumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: aktywność studenta udział w zajęciach praca własna realizacja projektu edukacyjnego Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym (Microsoft Teams) zgodnie z przyjętym planem zajęć. |
|
Pełny opis: |
ZDALNA KONTYNUACJA ĆWICZEŃ- systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci, doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. 1. Zajęcia wprowadzające. 2. Wyjaśnienie pojęć oraz charakterystyka zjawiska. 3. Analiza subkultur młodzieżowych - patostreamerzy 4. Analiza subkultur młodzieżowych - dresiarze 5. Analiza subkultur młodzieżowych - blokersi 6. Analiza subkultur młodzieżowych - skinheadzi 7. Analiza subkultur młodzieżowych - galerianki 8. Analiza subkultur młodzieżowych -sataniści 9. Analiza subkultur młodzieżowych - emo 10. Analiza subkultur młodzieżowych - hiphopowcy 11. Analiza subkultur młodzieżowych - punk 12. Analiza subkultur młodzieżowych - hipisi 13. Analiza subkultur młodzieżowych - sekty 14. Analiza subkultur młodzieżowych - podsumowanie 15. Zaliczenie |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Jędrzejewski M. – Młodzież a subkultury. Problematyka edukacyjna. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999 Jędrzejewski M – Subkultury a przemoc w perspektywie psychoedukacji, socjalizacji i samorealizacji dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001 Pęczak M. – Mały słownik subkultur młodzieżowych. Semper, Warszawa 1992 Piotrowski P. – Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne. Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Warszawa 2003 Kalinowski M. – Subkultury młodzieżowe. Warszawa 1998 Literatura uzupełniająca: Wójcik J. – Od hipisów do satanistów. Eureka. Kraków 1992 Fydrych W. – Żywoty Mężów Pomarańczowych. Pomarańczowa alternatywa. Wrocław 2002 Kurowski B. – Punk-pokolenie pustki. Anabasis. Kraków 1997 Janicki M., Pęczak M. – Polska siła. Skini, narodowcy, chuligani. BGW, Warszawa 1994 Gajewski M. – Satanizm w Polsce i na świecie. Maternus Media. Tychy 2001 Gołaszewski S. – Reggae-Rastafari. Pomorze. Bydgoszcz 1990 Kowalski R. – Potomkowie Hooligana – Szalikowcy: społeczno-kulturowe źródła agresji widowni sportowych. Wydaw. Adam Marszałek. Toruń 2002 Wojna J. – Oazy-Ruch Światło Życie. KiW. Warszawa 1988 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Dyskusja, burza mózgów, film, ekspozycja, pogadanka, praca przy użyciu komputera i projektora multimedialnego. Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów na platformie Teams. Konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej, a w godzinach dyżurów konsultacje w aplikacji Teams Link do zespołu w aplikacji Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afc0b9572433745b7bbe9d7aa5a49ae40%40thread.tacv2/conversations?groupId=abad1ad0-865d-4218-ba71-39d8693b891f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta (godz): Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do egzaminu: 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji : 15 Punkty ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Bieńkowski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Bieńkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia – subkultura – antykultura Alternatywność jako element współczesnej kultury Młodzież jako kategoria społeczna i czynnik zmiany społecznej Subkultury amerykańskie Subkultury polskie: bikiniarze, chuligani, gitowcy, hipisi, punki, skinheadzi (skini), emo, hiphopowcy raperzy, goci, szalikowcy |
|
Literatura: |
Filipiak M., Od subkultury do kultury alternatywnej, wydawnictwo UMCS, Lublin 1999 Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury. Problematyka edukacyjna. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999. Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe Aspekty psychospołeczne, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Warszawa 2003. Wrzesień W., Bunt się nie kalkuluje, Tygodnik Przegląd, wydawnictwo Fundację Oratio Recta, marzec 2012. Wrzesień W., Krótka historia pokoleniowej subkulturowości, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2013. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w aplikacji Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a694d8209f39a41bcaf1a1e859b2a8eb9%40thread.tacv2/conversations?groupId=ec75fd2b-1945-469c-85bf-c4c20db6d2d4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe - 12 godz. - przygotowanie się do dyskusji - 5 godz. - przygotowanie prezentacji - 15 godz. - przygotowanie do kolokwium - 10 godz. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.