Subkultury młodzieżowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-SUM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Subkultury młodzieżowe |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_WO1 Potrafi przedstawić podstawowe koncepcje powstawania subkultur młodzieżowych. PC1_KS_WO3 Potrafi zaprezentować różnice występujące pomiędzy poszczególnymi subkulturami. Umiejętności PC1_KS_UO1 Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu subkultur młodzieżowych w celu tworzenia problemów edukacyjnych i wychowawczych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Strumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: aktywność studenta udział w zajęciach praca własna realizacja projektu edukacyjnego |
|
Pełny opis: |
1. Wyjaśnienie pojęć oraz charakterystyka zjawiska 2. Analiza subkultur młodzieżowych – Blokersi, Szalikowcy 3. Analiza subkultur młodzieżowych – Punki, Skinheadzi 4. Analiza subkultur młodzieżowych – Sprayowcy, Graficiarze, Skejci 5. Analiza subkultur młodzieżowych – Sekty, Sataniści 6. Analiza subkultur młodzieżowych – Reggae, Rastafarianie 7. Analiza subkultur młodzieżowych – Galerianki, Hipisi 8. Analiza subkultur młodzieżowych – Goci, Technomani 9. Sprawdzenie wiedzy |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Jędrzejewski M. – Młodzież a subkultury. Problematyka edukacyjna. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999 Jędrzejewski M – Subkultury a przemoc w perspektywie psychoedukacji, socjalizacji i samorealizacji dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001 Pęczak M. – Mały słownik subkultur młodzieżowych. Semper, Warszawa 1992 Piotrowski P. – Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne. Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Warszawa 2003 Kalinowski M. – Subkultury młodzieżowe. Warszawa 1998 Literatura uzupełniająca: Wójcik J. – Od hipisów do satanistów. Eureka. Kraków 1992 Fydrych W. – Żywoty Mężów Pomarańczowych. Pomarańczowa alternatywa. Wrocław 2002 Kurowski B. – Punk-pokolenie pustki. Anabasis. Kraków 1997 Janicki M., Pęczak M. – Polska siła. Skini, narodowcy, chuligani. BGW, Warszawa 1994 Gajewski M. – Satanizm w Polsce i na świecie. Maternus Media. Tychy 2001 Gołaszewski S. – Reggae-Rastafari. Pomorze. Bydgoszcz 1990 Kowalski R. – Potomkowie Hooligana – Szalikowcy: społeczno-kulturowe źródła agresji widowni sportowych. Wydaw. Adam Marszałek. Toruń 2002 Wojna J. – Oazy-Ruch Światło Życie. KiW. Warszawa 1988 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Dyskusja, burza mózgów, film, ekspozycja, pogadanka, praca przy użyciu komputera i projektora multimedialnego. Nakład pracy studenta (godz): Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do egzaminu: 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji : 15 Punkty ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Strumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: aktywność studenta udział w zajęciach praca własna realizacja projektu edukacyjnego Nauczanie zdalne - zapoznanie się z materiałami przesyłanymi przez prowadzącego zajęcia (USOSMAIL, mail grupowy), zajęcia on-line z wykorzystaniem aplikacji Teams. Link do zespołu w aplikacji Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad3131692c71a4788a37d0b75f013d2e3%40thread.tacv2/conversations?groupId=5bc43387-535f-4337-b394-691c23575e28&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie zaprezentowanych prac (projektu edukacyjnego) w trakcie zajęć online w aplikacji Teams. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do przedmiotu. Omówienie treści sylabusa. Zaprezentowane dnia 19.02.2020 2.Wyjaśnienie pojęć oraz charakterystyka zjawiska. Zaprezentowane dnia 26.02.2020 3. Analiza subkultur młodzieżowych – Patoblogerzy. Prana studentów zaprezentowana dnia 04.03.2020 4. Analiza subkultur młodzieżowych – "Alternatywki". Praca studentów zaprezentowane dnia 11.03.2020 ZDALNA KONTYNUACJA ĆWICZEŃ- systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. 5. Analiza subkultur młodzieżowych – Galerianki. Zapoznanie się z materiałem w dniu 18.03.2020 6. Analiza subkultur młodzieżowych – "Świnki". Zapoznanie się z materiałem w dniu 25.03.2020 UWAGA: od 01.04.2020 kolejne ćwiczenia w dostępie synchronicznym w aplikacji Teams-videorozmowy we środy w godzinach 11.40-13.00. W dniu zajęć wyznaczone osoby przedstawiają prezentację w trakcie videorozmowy. Informacje zwrotne. Dyskusja z grupą na temat omawianej subkultury. 7. Analiza subkultur młodzieżowych – Blokersi. Prezentacja z ćwiczeń dostępna w aplikacji w zakładce Pliki od 01.04.2020 8. Analiza subkultur młodzieżowych – Szalikowcy. Prezentacja z ćwiczeń dostępna w aplikacji w zakładce Pliki od 08.04.2020 9. Analiza subkultur młodzieżowych – Sekty. Prezentacja z ćwiczeń dostępna w aplikacji w zakładce Pliki od 15.04.2020 10. Analiza subkultur młodzieżowych – Pseudokibice. Prezentacja z ćwiczeń dostępna w aplikacji Teams w zakładce Pliki od 22.04.2020 11. Analiza subkultur młodzieżowych – Hipisi. Prezentacja z ćwiczeń dostępna w aplikacji Teams w zakładce Pliki od 29.04.2020 12. Analiza subkultur młodzieżowych – Skinheadzi. Zagadnienie zostanie zaprezentowane w dniu 06.05.2020 13. Analiza subkultur młodzieżowych – Rastafarianie. Zagadnienie zostanie zaprezentowane w dniu 13.05.2020 14. Analiza subkultur młodzieżowych – Punki. Zagadnienie zostanie zaprezentowane w dniu 20.05.2020 15. Analiza subkultur młodzieżowych – Grunge. Podsumowanie zajęć. Zagadnienie zostanie zaprezentowane w dniu 27.05.2020 |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Jędrzejewski M. – Młodzież a subkultury. Problematyka edukacyjna. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999 Jędrzejewski M – Subkultury a przemoc w perspektywie psychoedukacji, socjalizacji i samorealizacji dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001 Pęczak M. – Mały słownik subkultur młodzieżowych. Semper, Warszawa 1992 Piotrowski P. – Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne. Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Warszawa 2003 Kalinowski M. – Subkultury młodzieżowe. Warszawa 1998 Literatura uzupełniająca: Wójcik J. – Od hipisów do satanistów. Eureka. Kraków 1992 Fydrych W. – Żywoty Mężów Pomarańczowych. Pomarańczowa alternatywa. Wrocław 2002 Kurowski B. – Punk-pokolenie pustki. Anabasis. Kraków 1997 Janicki M., Pęczak M. – Polska siła. Skini, narodowcy, chuligani. BGW, Warszawa 1994 Gajewski M. – Satanizm w Polsce i na świecie. Maternus Media. Tychy 2001 Gołaszewski S. – Reggae-Rastafari. Pomorze. Bydgoszcz 1990 Kowalski R. – Potomkowie Hooligana – Szalikowcy: społeczno-kulturowe źródła agresji widowni sportowych. Wydaw. Adam Marszałek. Toruń 2002 Wojna J. – Oazy-Ruch Światło Życie. KiW. Warszawa 1988 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Dyskusja, burza mózgów, film, ekspozycja, pogadanka, praca przy użyciu komputera i projektora multimedialnego. Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów na platformie Teams. Konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej, a w godzinach dyżurów konsultacje w aplikacji Teams Link do zespołu w aplikacji Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad3131692c71a4788a37d0b75f013d2e3%40thread.tacv2/conversations?groupId=5bc43387-535f-4337-b394-691c23575e28&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta (godz): Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do egzaminu: 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji : 15 Punkty ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Strumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: aktywność studenta udział w zajęciach praca własna realizacja projektu edukacyjnego |
|
Pełny opis: |
1. Wyjaśnienie pojęć oraz charakterystyka zjawiska 2. Analiza subkultur młodzieżowych – Blokersi, Szalikowcy 3. Analiza subkultur młodzieżowych – Punki, Skinheadzi 4. Analiza subkultur młodzieżowych – Sprayowcy, Graficiarze, Skejci 6. Analiza subkultur młodzieżowych – Reggae, Rastafarianie 7. Analiza subkultur młodzieżowych – Galerianki, Hipisi 9. Sprawdzenie wiedzy |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Jędrzejewski M. – Młodzież a subkultury. Problematyka edukacyjna. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999 Jędrzejewski M – Subkultury a przemoc w perspektywie psychoedukacji, socjalizacji i samorealizacji dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001 Pęczak M. – Mały słownik subkultur młodzieżowych. Semper, Warszawa 1992 Piotrowski P. – Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne. Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Warszawa 2003 Kalinowski M. – Subkultury młodzieżowe. Warszawa 1998 Literatura uzupełniająca: Wójcik J. – Od hipisów do satanistów. Eureka. Kraków 1992 Fydrych W. – Żywoty Mężów Pomarańczowych. Pomarańczowa alternatywa. Wrocław 2002 Kurowski B. – Punk-pokolenie pustki. Anabasis. Kraków 1997 Janicki M., Pęczak M. – Polska siła. Skini, narodowcy, chuligani. BGW, Warszawa 1994 Gajewski M. – Satanizm w Polsce i na świecie. Maternus Media. Tychy 2001 Gołaszewski S. – Reggae-Rastafari. Pomorze. Bydgoszcz 1990 Kowalski R. – Potomkowie Hooligana – Szalikowcy: społeczno-kulturowe źródła agresji widowni sportowych. Wydaw. Adam Marszałek. Toruń 2002 Wojna J. – Oazy-Ruch Światło Życie. KiW. Warszawa 1988 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Dyskusja, burza mózgów, film, ekspozycja, pogadanka, praca przy użyciu komputera i projektora multimedialnego. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Punkty ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Strumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: aktywność studenta udział w zajęciach praca własna realizacja projektu edukacyjnego Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym (Microsoft Teams) zgodnie z przyjętym planem zajęć. |
|
Pełny opis: |
ZDALNA KONTYNUACJA ĆWICZEŃ- systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci, doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. 1. Zajęcia wprowadzające. 2. Wyjaśnienie pojęć oraz charakterystyka zjawiska. 3. Analiza subkultur młodzieżowych - patostreamerzy 4. Analiza subkultur młodzieżowych - dresiarze 5. Analiza subkultur młodzieżowych - blokersi 6. Analiza subkultur młodzieżowych - skinheadzi 7. Analiza subkultur młodzieżowych - galerianki 8. Analiza subkultur młodzieżowych -sataniści 9. Analiza subkultur młodzieżowych - emo 10. Analiza subkultur młodzieżowych - hiphopowcy 11. Analiza subkultur młodzieżowych - punk 12. Analiza subkultur młodzieżowych - hipisi 13. Analiza subkultur młodzieżowych - sekty 14. Analiza subkultur młodzieżowych - podsumowanie 15. Zaliczenie |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Jędrzejewski M. – Młodzież a subkultury. Problematyka edukacyjna. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999 Jędrzejewski M – Subkultury a przemoc w perspektywie psychoedukacji, socjalizacji i samorealizacji dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001 Pęczak M. – Mały słownik subkultur młodzieżowych. Semper, Warszawa 1992 Piotrowski P. – Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne. Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Warszawa 2003 Kalinowski M. – Subkultury młodzieżowe. Warszawa 1998 Literatura uzupełniająca: Wójcik J. – Od hipisów do satanistów. Eureka. Kraków 1992 Fydrych W. – Żywoty Mężów Pomarańczowych. Pomarańczowa alternatywa. Wrocław 2002 Kurowski B. – Punk-pokolenie pustki. Anabasis. Kraków 1997 Janicki M., Pęczak M. – Polska siła. Skini, narodowcy, chuligani. BGW, Warszawa 1994 Gajewski M. – Satanizm w Polsce i na świecie. Maternus Media. Tychy 2001 Gołaszewski S. – Reggae-Rastafari. Pomorze. Bydgoszcz 1990 Kowalski R. – Potomkowie Hooligana – Szalikowcy: społeczno-kulturowe źródła agresji widowni sportowych. Wydaw. Adam Marszałek. Toruń 2002 Wojna J. – Oazy-Ruch Światło Życie. KiW. Warszawa 1988 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Dyskusja, burza mózgów, film, ekspozycja, pogadanka, praca przy użyciu komputera i projektora multimedialnego. Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów na platformie Teams. Konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej, a w godzinach dyżurów konsultacje w aplikacji Teams Link do zespołu w aplikacji Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afc0b9572433745b7bbe9d7aa5a49ae40%40thread.tacv2/conversations?groupId=abad1ad0-865d-4218-ba71-39d8693b891f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta (godz): Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do egzaminu: 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji : 15 Punkty ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Bieńkowski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Bieńkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia – subkultura – antykultura Alternatywność jako element współczesnej kultury Młodzież jako kategoria społeczna i czynnik zmiany społecznej Subkultury amerykańskie Subkultury polskie: bikiniarze, chuligani, gitowcy, hipisi, punki, skinheadzi (skini), emo, hiphopowcy raperzy, goci, szalikowcy |
|
Literatura: |
Filipiak M., Od subkultury do kultury alternatywnej, wydawnictwo UMCS, Lublin 1999 Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury. Problematyka edukacyjna. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999. Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe Aspekty psychospołeczne, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Warszawa 2003. Wrzesień W., Bunt się nie kalkuluje, Tygodnik Przegląd, wydawnictwo Fundację Oratio Recta, marzec 2012. Wrzesień W., Krótka historia pokoleniowej subkulturowości, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2013. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w aplikacji Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a694d8209f39a41bcaf1a1e859b2a8eb9%40thread.tacv2/conversations?groupId=ec75fd2b-1945-469c-85bf-c4c20db6d2d4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe - 12 godz. - przygotowanie się do dyskusji - 5 godz. - przygotowanie prezentacji - 15 godz. - przygotowanie do kolokwium - 10 godz. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.