Readaptacja społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-RSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Readaptacja społeczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W03 Zna wybrane środki oddziaływania penitencjarnego PC1_KS_W04 Zna standardy prawa polskiego i międzynarodowe w zakresie readaptacji społecznej PC1_KS_W06 Ma podstawową wiedzę na temat konstruowania programów readaptacyjnych dla osób przebywających w placówkach resocjalizacyjnych PC1_KS_U02 Potrafi dokonać diagnozy w zakresie readaptacji społecznej PC1_KS_U05 Potrafi skonstruować program readaptacji społecznej dla wybranej grupy uczestników PC1_KS_K02 Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania związane z readaptacją społeczną i udzielaniem pomocy postpenitencjarnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Nawrocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obecność na zajęciach Aktywność podczas zajęć kolokwium pisemne przygotowanie prezentacji |
|
Pełny opis: |
1. Readaptacja społeczna skazanych w świetle standardów międzynarodowych • Kodeks karny wykonawczy • Europejskie Reguły Więzienne • Konwencja o ochronie Praw człowieka i podstawowych wolności • Reguły minimum postępowania z więźniami 2. Pomoc postpenitencjarna udzielana skazanym opuszczającym zakłady karne • Pomoc postpenitencjarna – krótki rys historyczny • Przygotowanie skazanych do opuszczenia zakładu karnego • Zasady i formy pomocy postpenitencjarnej • Organizacja pomocy postpenitencjarnej 3. Rola środowiska lokalnego w społecznej readaptacji skazanych • Kościoły i związki wyznaniowe • Stowarzyszenia i fundacje m.in.: Barka, Patronat • Organizacje państwowe i samorządowe m.in.: Sądownictwo, Urząd Pracy, Policja 4. Rodzina w procesie readaptacji społecznej 5. Warunkowe przedterminowe zwolnienie z odbycia reszty kary 6. Praca z wybranymi grupami osób pozbawionych wolności: - młodociani - niebezpieczni - seniorzy - osoby z niepełnosprawnością oraz niepsychotycznymi zaburzeniami psychicznymi - skazani na kary długoterminowe - skazane kobiety |
|
Literatura: |
Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków Majcherczyk A. (2006) Programy resocjalizacji skazanych – głos w dyskusji o stanie i perspektywach więziennictwa. Przegląd Więziennictwa Polskiego. Nr 52-53 Musidłowski R. (2003) Pomoc postpenitencjarna w systemie pomocy społecznej (w:) red. Bulenda T.& Musidłowski R. System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce. Warszawa Kodeks Karny Wykonawczy |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a53dc4b9176dd499e97fabeffc79caa21%40thread.tacv2/conversations?groupId=9f399c92-5114-4e4a-a2b3-75b543ad3f51&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.