Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Profilaktyka logopedyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-PRL1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Profilaktyka logopedyczna
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PC, spec.: logopedia, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla II r. PC, spec.: logopedia, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KK_W05, PC1_KK_W06

Potrafi wymienić czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy

PC1_KK_W05, PC1_KK_W06

Zapoznał się czynnikami ryzyka w okresie pre-, peri- i postnatalnym

PC1_KK_W05, PC1_KK_W06

Zna normę i patologię w zakresie odruchów i czynności fizjologicznych w obrębie aparatu artykulacyjnego, a także karmienia

PC1_KK_W09, PC1_KS_W01, PC1_KS_W03

Zna zasady i metody logopedycznych oddziaływań profilaktycznych

PC1_KK_U05, PC1_KS_U04

Umie przygotować i przeprowadzić pogadankę dla rodziców z zakresu profilaktyki logopedycznej

PC1_KK_K02, PC1_KS_K01

Ma świadomość znaczenia działań profilaktycznych dla prawidłowego rozwoju mowy dziecka

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2015-02-24 - 2015-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Agnieszka Jedlińska, Aleksandra Karwowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: zaliczenie na ocenę

Pełny opis:

Treści programowe

WYKŁAD

1. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy

2. Kształtowanie się mowy dziecka – normy rozwojowe.

3. Okres prenatalny: rozwój dziecka w okresie życia płodowego (pod kątem rozwoju mowy).

4. Czynniki okołoporodowe – dzieci z grup ryzyka.

5. Okres pourodzeniowy.

6. Okres niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa:

-integracja odruchów; karmienie naturalne i sztuczne oraz jego skutki; podawanie pokarmów stałych; prawidłowe czynności fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego – odgryzanie, żucie, połykanie; oddychanie prawidłowe i nieprawidłowe oraz jego skutki; parafunkcje i ich zapobieganie, higiena jamy ustnej; zapewnienie w miarę potrzeby opieki specjalistycznej.

7. Profilaktyka zaburzeń słuchu.

ĆWICZENIA

1. Prezentacje przygotowywane przez studenta

2. Metodyka zajęć ortofonicznych

3. Hospitowanie i prowadzenie zajęć ortofonicznych

4. Treści programowe i zasady prowadzenia pogadanki dla rodziców z zakresu profilaktyki logopedycznej

5. Prowadzenie pogadanki

6. Omówienie zajęć ortofonicznych i pogadanki.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r.

2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013.

3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013

4. J. Cieszyńska, M. Korendo ”Wczesna interwencja terapeutyczna” Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008r.

5. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r.

Litera uzupełniająca

1. D. Lipiec ”Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym” [w:] ”Diagnoza i terapia w logopedii” pod redakcją J. Porayskiego-Pomsty, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2008r.

Uwagi:

Metody kształcenia:

1. Wykład

2. Ćwiczenia

3. Dyskusje

4. Prezentacje multimedialne

5. Zajęcia praktyczne: zajęcia ortofoniczne (hospitacje i prowadzenie)

6. Zajęcia praktyczne: prowadzenie pogadanki dla rodziców.

Nakład pracy studenta: 30,

Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia: 15+15,

Przygotowanie do zajęć:

-przygotowanie się do zajęć, lektury,

-przygotowanie się do zaliczenia,

-przygotowanie referatu, eseju, prezentacji,

-przygotowanie do hospitacji i prowadzenia zajęć

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-22 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Agnieszka Jedlińska, Dorota Lipiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: zaliczenie na ocenę

Pełny opis:

Treści programowe

WYKŁAD

1. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy

2. Kształtowanie się mowy dziecka – normy rozwojowe.

3. Okres prenatalny: rozwój dziecka w okresie życia płodowego (pod kątem rozwoju mowy).

4. Czynniki okołoporodowe – dzieci z grup ryzyka.

5. Okres pourodzeniowy.

6. Okres niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa:

-integracja odruchów; karmienie naturalne i sztuczne oraz jego skutki; podawanie pokarmów stałych; prawidłowe czynności fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego – odgryzanie, żucie, połykanie; oddychanie prawidłowe i nieprawidłowe oraz jego skutki; parafunkcje i ich zapobieganie, higiena jamy ustnej; zapewnienie w miarę potrzeby opieki specjalistycznej.

7. Profilaktyka zaburzeń słuchu.

ĆWICZENIA

1. Prezentacje przygotowywane przez studenta

2. Metodyka zajęć ortofonicznych

3. Hospitowanie i prowadzenie zajęć ortofonicznych

4. Treści programowe i zasady prowadzenia pogadanki dla rodziców z zakresu profilaktyki logopedycznej

5. Prowadzenie pogadanki

6. Omówienie zajęć ortofonicznych i pogadanki.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r.

2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013.

3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013

4. J. Cieszyńska, M. Korendo ”Wczesna interwencja terapeutyczna” Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008r.

5. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r.

Litera uzupełniająca

1. D. Lipiec ”Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym” [w:] ”Diagnoza i terapia w logopedii” pod redakcją J. Porayskiego-Pomsty, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2008r.

Uwagi:

Metody kształcenia:

1. Wykład

2. Ćwiczenia

3. Dyskusje

4. Prezentacje multimedialne

5. Zajęcia praktyczne: zajęcia ortofoniczne (hospitacje i prowadzenie)

6. Zajęcia praktyczne: prowadzenie pogadanki dla rodziców.

Nakład pracy studenta: 35,

Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia: 15+15,

Przygotowanie do zajęć:

-przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

-przygotowanie się do zaliczenia 10 h

-przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10h

-przygotowanie do hospitacji i prowadzenia zajęć 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-20 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Agnieszka Jedlińska, Dorota Lipiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: zaliczenie na ocenę

Pełny opis:

Treści programowe

WYKŁAD

1. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy

2. Kształtowanie się mowy dziecka – normy rozwojowe.

3. Okres prenatalny: rozwój dziecka w okresie życia płodowego (pod kątem rozwoju mowy).

4. Czynniki okołoporodowe – dzieci z grup ryzyka.

5. Okres pourodzeniowy.

6. Okres niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa:

-integracja odruchów; karmienie naturalne i sztuczne oraz jego skutki; podawanie pokarmów stałych; prawidłowe czynności fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego – odgryzanie, żucie, połykanie; oddychanie prawidłowe i nieprawidłowe oraz jego skutki; parafunkcje i ich zapobieganie, higiena jamy ustnej; zapewnienie w miarę potrzeby opieki specjalistycznej.

7. Profilaktyka zaburzeń słuchu.

ĆWICZENIA

1. Prezentacje przygotowywane przez studenta

2. Metodyka zajęć ortofonicznych

3. Hospitowanie i prowadzenie zajęć ortofonicznych

4. Treści programowe i zasady prowadzenia pogadanki dla rodziców z zakresu profilaktyki logopedycznej

5. Prowadzenie pogadanki

6. Omówienie zajęć ortofonicznych i pogadanki.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r.

2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013.

3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013

4. J. Cieszyńska, M. Korendo ”Wczesna interwencja terapeutyczna” Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008r.

5. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r.

Litera uzupełniająca

1. D. Lipiec ”Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym” [w:] ”Diagnoza i terapia w logopedii” pod redakcją J. Porayskiego-Pomsty, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2008r.

Uwagi:

Metody kształcenia:

1. Wykład

2. Ćwiczenia

3. Dyskusje

4. Prezentacje multimedialne

5. Zajęcia praktyczne: zajęcia ortofoniczne (hospitacje i prowadzenie)

6. Zajęcia praktyczne: prowadzenie pogadanki dla rodziców.

Nakład pracy studenta: 35,

Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia: 15+15,

Przygotowanie do zajęć:

-przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

-przygotowanie się do zaliczenia 10 h

-przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10h

-przygotowanie do hospitacji i prowadzenia zajęć 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-27 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Agnieszka Jedlińska, Łukasz Kowalczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: zaliczenie na ocenę

Pełny opis:

Treści programowe

WYKŁAD

1. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy

2. Kształtowanie się mowy dziecka – normy rozwojowe.

3. Okres prenatalny: rozwój dziecka w okresie życia płodowego (pod kątem rozwoju mowy).

4. Czynniki okołoporodowe – dzieci z grup ryzyka.

5. Okres pourodzeniowy.

6. Okres niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa:

-integracja odruchów; karmienie naturalne i sztuczne oraz jego skutki; podawanie pokarmów stałych; prawidłowe czynności fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego – odgryzanie, żucie, połykanie; oddychanie prawidłowe i nieprawidłowe oraz jego skutki; parafunkcje i ich zapobieganie, higiena jamy ustnej; zapewnienie w miarę potrzeby opieki specjalistycznej.

7. Profilaktyka zaburzeń słuchu.

ĆWICZENIA

1. Prezentacje przygotowywane przez studenta

2. Metodyka zajęć ortofonicznych

3. Hospitowanie i prowadzenie zajęć ortofonicznych

4. Treści programowe i zasady prowadzenia pogadanki dla rodziców z zakresu profilaktyki logopedycznej

5. Prowadzenie pogadanki

6. Omówienie zajęć ortofonicznych i pogadanki.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r.

2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013.

3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013

4. J. Cieszyńska, M. Korendo ”Wczesna interwencja terapeutyczna” Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008r.

5. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r.

Litera uzupełniająca

1. D. Lipiec ”Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym” [w:] ”Diagnoza i terapia w logopedii” pod redakcją J. Porayskiego-Pomsty, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2008r.

Uwagi:

Metody kształcenia:

1. Wykład

2. Ćwiczenia

3. Dyskusje

4. Prezentacje multimedialne

5. Zajęcia praktyczne: zajęcia ortofoniczne (hospitacje i prowadzenie)

6. Zajęcia praktyczne: prowadzenie pogadanki dla rodziców.

Nakład pracy studenta: 35,

Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia: 15+15,

Przygotowanie do zajęć:

-przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

-przygotowanie się do zaliczenia 10 h

-przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10h

-przygotowanie do hospitacji i prowadzenia zajęć 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Agnieszka Jedlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: zaliczenie na ocenę

Pełny opis:

Treści programowe

WYKŁAD

1. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy

2. Kształtowanie się mowy dziecka – normy rozwojowe.

3. Okres prenatalny: rozwój dziecka w okresie życia płodowego (pod kątem rozwoju mowy).

4. Czynniki okołoporodowe – dzieci z grup ryzyka.

5. Okres pourodzeniowy.

6. Okres niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa:

-integracja odruchów; karmienie naturalne i sztuczne oraz jego skutki; podawanie pokarmów stałych; prawidłowe czynności fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego – odgryzanie, żucie, połykanie; oddychanie prawidłowe i nieprawidłowe oraz jego skutki; parafunkcje i ich zapobieganie, higiena jamy ustnej; zapewnienie w miarę potrzeby opieki specjalistycznej.

7. Profilaktyka zaburzeń słuchu.

ĆWICZENIA

1. Prezentacje przygotowywane przez studenta

2. Metodyka zajęć ortofonicznych

3. Hospitowanie i prowadzenie zajęć ortofonicznych

4. Treści programowe i zasady prowadzenia pogadanki dla rodziców z zakresu profilaktyki logopedycznej

5. Prowadzenie pogadanki

6. Omówienie zajęć ortofonicznych i pogadanki.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r.

2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013.

3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013

4. J. Cieszyńska, M. Korendo ”Wczesna interwencja terapeutyczna” Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008r.

5. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r.

Litera uzupełniająca

1. D. Lipiec ”Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym” [w:] ”Diagnoza i terapia w logopedii” pod redakcją J. Porayskiego-Pomsty, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2008r.

Uwagi:

Metody kształcenia:

1. liczba godzin kontaktowych - wykłady-15 godzi, ćwiczenia-15 godzin

2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć- 15 godzin

3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia - 15 godzi

4. liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - zajęcia praktyczne: zajęcia ortofoniczne (hospitacje i prowadzenie) 15 godzi

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Agnieszka Jedlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: zaliczenie na ocenę

Pełny opis:

Treści programowe

WYKŁAD

1. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy

2. Kształtowanie się mowy dziecka – normy rozwojowe.

3. Okres prenatalny: rozwój dziecka w okresie życia płodowego (pod kątem rozwoju mowy).

4. Czynniki okołoporodowe – dzieci z grup ryzyka.

5. Okres pourodzeniowy.

6. Okres niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa:

-integracja odruchów; karmienie naturalne i sztuczne oraz jego skutki; podawanie pokarmów stałych; prawidłowe czynności fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego – odgryzanie, żucie, połykanie; oddychanie prawidłowe i nieprawidłowe oraz jego skutki; parafunkcje i ich zapobieganie, higiena jamy ustnej; zapewnienie w miarę potrzeby opieki specjalistycznej.

7. Profilaktyka zaburzeń słuchu.

ĆWICZENIA

1. Prezentacje przygotowywane przez studenta

2. Metodyka zajęć ortofonicznych

3. Hospitowanie i prowadzenie zajęć ortofonicznych

4. Treści programowe i zasady prowadzenia pogadanki dla rodziców z zakresu profilaktyki logopedycznej

5. Prowadzenie pogadanki

6. Omówienie zajęć ortofonicznych i pogadanki.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r.

2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013.

3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013

4. J. Cieszyńska, M. Korendo ”Wczesna interwencja terapeutyczna” Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008r.

5. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r.

Litera uzupełniająca

1. D. Lipiec ”Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym” [w:] ”Diagnoza i terapia w logopedii” pod redakcją J. Porayskiego-Pomsty, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2008r.

Uwagi:

Metody kształcenia:

1. liczba godzin kontaktowych - wykłady-15 godzi, ćwiczenia-15 godzin

2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć- 15 godzin

3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia - 15 godzi

4. liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - zajęcia praktyczne: zajęcia ortofoniczne (hospitacje i prowadzenie) 15 godzi

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska, Łukasz Kowalczyk
Prowadzący grup: Agnieszka Jedlińska, Łukasz Kowalczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu przewidziane jest na koniec semestru, w związku ze zdalnym sposobem kształcenia nie zmienia się sposób zaliczenia zawarty w sylabusie przedmiotu przed rozpoczęciem zdalnego kształcenia, pozostaje nim

ZALICZENIE NA OCENĘ na podstawie wykonanych prac. Zmienia się forma dostarczenia zadań zaliczeniowych, zostaną one przesłane pocztą w domenie aps w terminie do 04.06.

PRACA NA ODLEGŁOŚĆ (warsztaty)

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

- prace twórcze i pisemne studentów dotyczące omówionych/wyjaśnionych/opisanych treści (w udostępnionych im materiałach dydaktycznych) w korespondencji mailowej do 04.06.2020.

Pełny opis:

W związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość treści przedmiotu nie ulegają zmianie; w czasie prowadzenia edukacji zdalnej wyznaczono studentom następujące zadania:

1. 09.04-przygotowanie w zespołach 4-5 osobowych plakatu, który zostanie umieszczony w warszawskim przedszkolu. Do wyboru następujące tematy: Rozwój mowy dziecka w wieku 3-6 lat); Ćwiczenia usprawniające aparat oddechowy, fonacyjny i artykulacyjny (po cztery ćwiczenia z obrazkami lub zdjęciami); Rozwój artykulacji dzieci w wieku 3-6 lat; Wskazania dla rodziców jak stymulować rozwój mowy ich dzieci. Plakaty muszą być zgodne z wiedzą logopedyczną, a nie internetową:-), napisane zrozumiałym dla wszystkich językiem. Projekty przesyłacie Panie do mnie, ja je odsyłam z poprawkami, a następnie drukujecie Panie w formacie A3-A2. Dołączam przykładowe plakaty starszych koleżanek-proszę się nimi nie sugerować są przed poprawkami.

odsyłać prace domowe, wykonane na podstawie moich prezentacji, książek i artykułów, które dołączę. Proszę, abyście Panie starały się nie korzystać z "wiedzy internetowej".

2.16.04-"Profilaktyka logopedyczna w działaniach edukacyjnych"-definicja profilaktyki logopedycznej, rodzaje i zadania pierwszo-,drugo-i trzeciorzędowej profilaktyki logopedycznej

W zależności od sytuacji, następne zadania będą przekazywane w późniejszym terminie.

TERMIN REALIZACJI: 04.06

Treści programowe

WYKŁAD

1. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy

2. Kształtowanie się mowy dziecka – normy rozwojowe.

3. Okres prenatalny: rozwój dziecka w okresie życia płodowego (pod kątem rozwoju mowy).

4. Czynniki okołoporodowe – dzieci z grup ryzyka.

5. Okres pourodzeniowy.

6. Okres niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa:

-integracja odruchów; karmienie naturalne i sztuczne oraz jego skutki; podawanie pokarmów stałych; prawidłowe czynności fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego – odgryzanie, żucie, połykanie; oddychanie prawidłowe i nieprawidłowe oraz jego skutki; parafunkcje i ich zapobieganie, higiena jamy ustnej; zapewnienie w miarę potrzeby opieki specjalistycznej.

7. Profilaktyka zaburzeń słuchu.

ĆWICZENIA

1. Prezentacje przygotowywane przez studenta

2. Metodyka zajęć ortofonicznych

3. Hospitowanie i prowadzenie zajęć ortofonicznych

4. Treści programowe i zasady prowadzenia pogadanki dla rodziców z zakresu profilaktyki logopedycznej

5. Prowadzenie pogadanki

6. Omówienie zajęć ortofonicznych i pogadanki.

PRACA NA ODLEGŁOŚĆ (warsztaty)

1. Kontakt ze studentami drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl

2. Metody pracy:

- wyjaśnienie studentom strategii działań profilaktycznych w formie pisemnej na ich grupowy adres mailowy

Literatura:

Na czas edukacji zdalnej poleca się korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie:

NA ADRES GRUPY PRZESŁANO PREZENTACJE i KAIĄŻKI DOTYCZĄCE:

1. rozwoju mowy dziecka

2. rozwoju składni

3. "Profilaktyka logopedyczna w aspekcie edukacyjnym" Tom I, red. K. Węsierska, Wyd. UŚ, Katowice, 2012

4. podstawowych zagadnień związanych z profilaktyką logopedyczną: definicje, zadania, zakres, rodzaje oddziaływań,

2. czynników z okresów pre-, peri- i postnatalnych wpływających na rozwój dziecka (w tym rozwój mowy).

Konieczne jest dotarcie do następujących źródeł:

1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r.

2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013.

3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r.

2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013.

3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013

4. J. Cieszyńska, M. Korendo ”Wczesna interwencja terapeutyczna” Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008r.

5. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r.

Litera uzupełniająca

1. D. Lipiec ”Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym” [w:] ”Diagnoza i terapia w logopedii” pod redakcją J. Porayskiego-Pomsty, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2008r.

Uwagi:

Realizacja zajęć w trybie zdalnym odbywa się w sposób synchroniczny w aplikacji Teams oraz, z uwagi na możliwy brak dostępu niektórych osób do sprzętu komputerowego oraz internetu, w sposób asynchroniczny za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl

Zajęcia on-line prowadzone za pomocą aplikacji Teams odbywają się w tych samych dniach i godzinach jak były przewidziane w planie. Ponadto cała grupa otrzymuje systematycznie materiały stanowiące podstawę realizacji kolejnych zajęć za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps oraz w zakładce „Zadania” w aplikacji Ms Teams

Studenci są systematycznie informowani o ich postępach w czasie kontaktów synchronicznych lub asynchronicznych z nauczycielem akademickim prowadzącym przedmiot; student ma możliwość zadawania pytań w trakcie spotkania w aplikacji lub poprzez pocztę w domenie aps. ajedlinska@wp.pl

ZDALNA REALIZACJA WARSZTATÓW/ZADANIA DLA STUDENTÓW:

- w ustalonych podgrupach studentki mają za zadanie stworzyć 15 konspektów zajęć ortofonicznych i w ustalonych terminach przesyłać je na adres mailowy prowadzącego

- w podziale na ustalone podgrupy studentki mają za zadanie stworzyć pomoc dydaktyczną do wyżej wspomnianych zajęć i przesłać jej fotografię oraz opis sposobu użycia na adres mailowy prowadzącego

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.