Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka nauczania orientacji przestrzennej osób niewidomych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MON1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania orientacji przestrzennej osób niewidomych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PC, spec.: tyflopedagogika, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla II r. PC. spec.: tyflopedagogika, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

Wiedza

PC1_KS_W03 Potrafi wyjaśnić terminologię z zakresu orientacji przestrzennej osób niewidomych zorientowaną na zastosowanie praktyczne w działalności rehabilitacyjnej, edukacyjnej i terapeutycznej

PC1_KS_W05 PC1_KS_W06 Potrafi wymienić i wyjaśnić najczęściej pojawiające się trudności podczas nauczania orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób niewidomych i zna sposoby ich korygowania

Umiejętności

PC1_KS_U03 PC1_KS_U04 Potrafi zaprezentować i nauczyć inną osobę poszczególnych technik poruszania się osób niewidomych w terenie o różnym stopniu złożoności

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K01 PC1_KS_K02 Potrafi współdziałać i pracować w małej grupie warsztatowej, przyjmując w niej różne role

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2015-02-24 - 2015-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Prowadzący grup: Kamila Miler-Zdanowska, Małgorzata Walkiewicz-Krutak, Agnieszka Zakrzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia: pisemne kolokwium, sprawdzian praktyczny, przygotowanie konspektów lekcji i ich realizacja w parach - sprawdzian praktyczny w terenie (ocena przeprowadzenia zajęć w warunkach symulowanych - warsztaty w opaskach).

Pełny opis:

Treści:

1. Rozwijanie umiejętności bezpiecznego i samodzielnego przekraczania ulic przy których ruch jest regulowany sygnalizacją świetlną i ulic bez regulacji ruchu (m.in. rozumienie systemu kontroli ruchu ulicznego, ćwiczenie lokalizowania miejsca rozpoczęcia przejścia, modyfikacje techniki dotykowej ułatwiające zlokalizowanie krawężników i spadków przed wejściem na ulicę, rozróżnianie ruchu równoległego i prostopadłego w odniesieniu do kierunku poruszania się, ćwiczenie umiejętności samodzielnego przechodzenia przez rozmaite typy skrzyżowań).

2. Rozwijanie umiejętności orientowania się i poruszania się w dzielnicy mieszkaniowej i handlowej (lokalizowanie punktów usługowych i sklepów, poruszanie się wewnątrz sklepów, orientowanie się w sklepie).

3. Rozwijanie umiejętności korzystania ze środków transportu - autobus, tramwaj (lokalizowanie przystanku autobusowego lub tramwajowego oraz zatoczek tramwajowych, wiat ochronnych; poznanie pojazdu wewnątrz i zewnątrz, lokalizowanie drzwi autobusu / tramwaju na podstawie wskazówek słuchowych i dotykowych, wykorzystanie techniki trzypunktowej do lokalizowania otwartych drzwi pojazdów, ćwiczenie umiejętności bezpiecznego wchodzenia do pojazdu i wychodzenia z niego, ćwiczenie poruszania się wewnątrz pojazdu i orientowania się w nim; lokalizowanie miejsc siedzących i poręczy, odnajdywanie wolnego miejsca, utrzymywanie orientacji w trakcie przejazdu po określonej trasie, rozpoznawanie charakterystycznych punktów orientacyjnych trasy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kwapisz, J. i J. (1990). Orientacja przestrzenna i poruszanie się niewidomych oraz słabowidzących, Warszawa: WSiP.

Miler-Zdanowska, K. (2010). Orientacja przestrzenna dzieci z dysfunkcją wzroku – droga do niezależności. W: Witczak-Nowotna J. (red.). Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wyd. BON UW.

Literatura uzupełniająca:

Arrington S. (1995). Laska ze specjalnymi adaptacjami. Źródło: Journal of Visual Impairment and Blindness, kwiecień - maj 1995, maszynopis, tłum. M. Kamionka.

Kuczyńska-Kwapisz, J. (red.). (2001).Orientacja przestrzenna w usamodzielnianiu osób niewidomych, Warszawa: Wydawnictwo APS.

La Grow S.J., Blasch B.B., De I’Aune W. (1997). Skuteczność techniki dotykowej w sprawdzaniu powierzchni i miejsca, w którym klient postawi stopę. Źródło: Journal of Visual Impairment and Blindness, styczeń – luty 1997, maszynopis, tłum. M. Kamionka.

Uwagi:

Metody kształcenia: pokaz, metoda zajęć praktycznych, ćwiczenia symulacyjne w terenie, seminaria tematyczne.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 60

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

Przygotowanie się do egzaminu: 20

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100h

Liczba punktów ECTS: 4.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-22 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Miler-Zdanowska
Prowadzący grup: Kamila Miler-Zdanowska, Małgorzata Walkiewicz-Krutak, Agnieszka Zakrzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

pisemne kolokwium, sprawdzian praktyczny, przygotowanie konspektów lekcji i ich realizacja w parach - sprawdzian praktyczny w terenie (ocena przeprowadzenia zajęć w warunkach symulowanych - warsztaty w opaskach).

Pełny opis:

Treści:

1. Rozwijanie umiejętności bezpiecznego i samodzielnego przekraczania ulic przy których ruch jest regulowany sygnalizacją świetlną i ulic bez regulacji ruchu (m.in. rozumienie systemu kontroli ruchu ulicznego, ćwiczenie lokalizowania miejsca rozpoczęcia przejścia, modyfikacje techniki dotykowej ułatwiające zlokalizowanie krawężników i spadków przed wejściem na ulicę, rozróżnianie ruchu równoległego i prostopadłego w odniesieniu do kierunku poruszania się, ćwiczenie umiejętności samodzielnego przechodzenia przez rozmaite typy skrzyżowań).

2. Rozwijanie umiejętności orientowania się i poruszania się w dzielnicy mieszkaniowej i handlowej (lokalizowanie punktów usługowych i sklepów, poruszanie się wewnątrz sklepów, orientowanie się w sklepie).

3. Rozwijanie umiejętności korzystania ze środków transportu - autobus, tramwaj (lokalizowanie przystanku autobusowego lub tramwajowego oraz zatoczek tramwajowych, wiat ochronnych; poznanie pojazdu wewnątrz i zewnątrz, lokalizowanie drzwi autobusu / tramwaju na podstawie wskazówek słuchowych i dotykowych, wykorzystanie techniki trzypunktowej do lokalizowania otwartych drzwi pojazdów, ćwiczenie umiejętności bezpiecznego wchodzenia do pojazdu i wychodzenia z niego, ćwiczenie poruszania się wewnątrz pojazdu i orientowania się w nim; lokalizowanie miejsc siedzących i poręczy, odnajdywanie wolnego miejsca, utrzymywanie orientacji w trakcie przejazdu po określonej trasie, rozpoznawanie charakterystycznych punktów orientacyjnych trasy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kwapisz, J. i J. (1990). Orientacja przestrzenna i poruszanie się niewidomych oraz słabowidzących, Warszawa: WSiP.

Miler-Zdanowska, K. (2010). Orientacja przestrzenna dzieci z dysfunkcją wzroku – droga do niezależności. W: Witczak-Nowotna J. (red.). Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wyd. BON UW.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). „Od narodzin do dorosłości” – wspomaganie rozwoju umiejętności w zakresie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się dzieci i młodych osób niewidomych. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej. (s. 259–288). Warszawa: Wydawnictwo: APS.

Literatura uzupełniająca:

Arrington S. (1995). Laska ze specjalnymi adaptacjami. Źródło: Journal of Visual Impairment and Blindness, kwiecień - maj 1995, maszynopis, tłum. M. Kamionka.

Kuczyńska-Kwapisz, J. (red.). (2001).Orientacja przestrzenna w usamodzielnianiu osób niewidomych, Warszawa: Wydawnictwo APS.

La Grow S.J., Blasch B.B., De I’Aune W. (1997). Skuteczność techniki dotykowej w sprawdzaniu powierzchni i miejsca, w którym klient postawi stopę. Źródło: Journal of Visual Impairment and Blindness, styczeń – luty 1997, maszynopis, tłum. M. Kamionka.

Uwagi:

Metody kształcenia: pokaz, metoda zajęć praktycznych, ćwiczenia symulacyjne w terenie, seminaria tematyczne.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 60

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

Przygotowanie się do egzaminu: 20

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100h

Liczba punktów ECTS: 4.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-20 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Miler-Zdanowska
Prowadzący grup: Kamila Miler-Zdanowska, Małgorzata Walkiewicz-Krutak, Agnieszka Zakrzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

pisemne kolokwium, sprawdzian praktyczny,

przygotowanie konspektów lekcji i ich realizacja w parach - sprawdzian praktyczny w terenie (ocena przeprowadzenia zajęć w warunkach symulowanych - warsztaty w opaskach).

Pełny opis:

Treści:

1. Rozwijanie umiejętności bezpiecznego i samodzielnego przekraczania ulic przy których ruch jest regulowany sygnalizacją świetlną i ulic bez regulacji ruchu (m.in. rozumienie systemu kontroli ruchu ulicznego, ćwiczenie lokalizowania miejsca rozpoczęcia przejścia, modyfikacje techniki dotykowej ułatwiające zlokalizowanie krawężników i spadków przed wejściem na ulicę, rozróżnianie ruchu równoległego i prostopadłego w odniesieniu do kierunku poruszania się, ćwiczenie umiejętności samodzielnego przechodzenia przez rozmaite typy skrzyżowań).

2. Rozwijanie umiejętności orientowania się i poruszania się w dzielnicy mieszkaniowej i handlowej (lokalizowanie punktów usługowych i sklepów, poruszanie się wewnątrz sklepów, orientowanie się w sklepie).

3. Rozwijanie umiejętności korzystania ze środków transportu - autobus, tramwaj (lokalizowanie przystanku autobusowego lub tramwajowego oraz zatoczek tramwajowych, wiat ochronnych; poznanie pojazdu wewnątrz i zewnątrz, lokalizowanie drzwi autobusu / tramwaju na podstawie wskazówek słuchowych i dotykowych, wykorzystanie techniki trzypunktowej do lokalizowania otwartych drzwi pojazdów, ćwiczenie umiejętności bezpiecznego wchodzenia do pojazdu i wychodzenia z niego, ćwiczenie poruszania się wewnątrz pojazdu i orientowania się w nim; lokalizowanie miejsc siedzących i poręczy, odnajdywanie wolnego miejsca, utrzymywanie orientacji w trakcie przejazdu po określonej trasie, rozpoznawanie charakterystycznych punktów orientacyjnych trasy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Miler-Zdanowska, K. (2010). Orientacja przestrzenna dzieci z dysfunkcją wzroku – droga do niezależności. W: Witczak-Nowotna J. (red.). Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wyd. BON UW.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). „Od narodzin do dorosłości” – wspomaganie rozwoju umiejętności w zakresie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się dzieci i młodych osób niewidomych. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej. (s. 259–288). Warszawa: Wydawnictwo: APS.

Literatura uzupełniająca:

Kwapisz, J. i J. (1990). Orientacja przestrzenna i poruszanie się niewidomych oraz słabowidzących, Warszawa: WSiP.

Arrington S. (1995). Laska ze specjalnymi adaptacjami. Źródło: Journal of Visual Impairment and Blindness, kwiecień - maj 1995, maszynopis, tłum. M. Kamionka.

Kuczyńska-Kwapisz, J. (red.). (2001).Orientacja przestrzenna w usamodzielnianiu osób niewidomych, Warszawa: Wydawnictwo APS.

La Grow S.J., Blasch B.B., De I’Aune W. (1997). Skuteczność techniki dotykowej w sprawdzaniu powierzchni i miejsca, w którym klient postawi stopę. Źródło: Journal of Visual Impairment and Blindness, styczeń – luty 1997, maszynopis, tłum. M. Kamionka.

Wiciak, J., Młynarczyk, D., Borkowski, B (red.). (2010). Zastosowanie sygnałów falowo-wibracyjnych do orientacji przestrzennej osób niewidomych, Nowiny Lekarskie 79, 3, s.254-259

Uwagi:

Metody kształcenia: pokaz, metoda zajęć praktycznych, ćwiczenia symulacyjne w terenie, seminaria tematyczne.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 60

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

Przygotowanie się do egzaminu: 20

Liczba punktów ECTS: 4.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Miler-Zdanowska
Prowadzący grup: Kamila Miler-Zdanowska, Małgorzata Walkiewicz-Krutak, Agnieszka Zakrzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

pisemne kolokwium, sprawdzian praktyczny,

przygotowanie konspektów lekcji i ich realizacja w parach - sprawdzian praktyczny w terenie (ocena przeprowadzenia zajęć w warunkach symulowanych - warsztaty w opaskach).

Pełny opis:

Treści:

1. Rozwijanie umiejętności bezpiecznego i samodzielnego przekraczania ulic przy których ruch jest regulowany sygnalizacją świetlną i ulic bez regulacji ruchu (m.in. rozumienie systemu kontroli ruchu ulicznego, ćwiczenie lokalizowania miejsca rozpoczęcia przejścia, modyfikacje techniki dotykowej ułatwiające zlokalizowanie krawężników i spadków przed wejściem na ulicę, rozróżnianie ruchu równoległego i prostopadłego w odniesieniu do kierunku poruszania się, ćwiczenie umiejętności samodzielnego przechodzenia przez rozmaite typy skrzyżowań).

2. Rozwijanie umiejętności orientowania się i poruszania się w dzielnicy mieszkaniowej i handlowej (lokalizowanie punktów usługowych i sklepów, poruszanie się wewnątrz sklepów, orientowanie się w sklepie).

3. Rozwijanie umiejętności korzystania ze środków transportu - autobus, tramwaj (lokalizowanie przystanku autobusowego lub tramwajowego oraz zatoczek tramwajowych, wiat ochronnych; poznanie pojazdu wewnątrz i zewnątrz, lokalizowanie drzwi autobusu / tramwaju na podstawie wskazówek słuchowych i dotykowych, wykorzystanie techniki trzypunktowej do lokalizowania otwartych drzwi pojazdów, ćwiczenie umiejętności bezpiecznego wchodzenia do pojazdu i wychodzenia z niego, ćwiczenie poruszania się wewnątrz pojazdu i orientowania się w nim; lokalizowanie miejsc siedzących i poręczy, odnajdywanie wolnego miejsca, utrzymywanie orientacji w trakcie przejazdu po określonej trasie, rozpoznawanie charakterystycznych punktów orientacyjnych trasy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Miler-Zdanowska, K. (2010). Orientacja przestrzenna dzieci z dysfunkcją wzroku – droga do niezależności. W: Witczak-Nowotna J. (red.). Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wyd. BON UW.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). „Od narodzin do dorosłości” – wspomaganie rozwoju umiejętności w zakresie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się dzieci i młodych osób niewidomych. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej. (s. 259–288). Warszawa: Wydawnictwo: APS.

Literatura uzupełniająca:

Kwapisz, J. i J. (1990). Orientacja przestrzenna i poruszanie się niewidomych oraz słabowidzących, Warszawa: WSiP.

Arrington S. (1995). Laska ze specjalnymi adaptacjami. Źródło: Journal of Visual Impairment and Blindness, kwiecień - maj 1995, maszynopis, tłum. M. Kamionka.

Kuczyńska-Kwapisz, J. (red.). (2001).Orientacja przestrzenna w usamodzielnianiu osób niewidomych, Warszawa: Wydawnictwo APS.

La Grow S.J., Blasch B.B., De I’Aune W. (1997). Skuteczność techniki dotykowej w sprawdzaniu powierzchni i miejsca, w którym klient postawi stopę. Źródło: Journal of Visual Impairment and Blindness, styczeń – luty 1997, maszynopis, tłum. M. Kamionka.

Wiciak, J., Młynarczyk, D., Borkowski, B (red.). (2010). Zastosowanie sygnałów falowo-wibracyjnych do orientacji przestrzennej osób niewidomych, Nowiny Lekarskie 79, 3, s.254-259

Uwagi:

Metody kształcenia: pokaz, metoda zajęć praktycznych, ćwiczenia symulacyjne w terenie, seminaria tematyczne.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 60

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

Przygotowanie się do egzaminu: 20

Liczba punktów ECTS: 4.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (w trakcie)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Miler-Zdanowska
Prowadzący grup: Kamila Miler-Zdanowska, Małgorzata Walkiewicz-Krutak, Agnieszka Zakrzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Miler-Zdanowska
Prowadzący grup: Kamila Miler-Zdanowska, Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.