Dysleksja rozwojowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-DYL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dysleksja rozwojowa |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W01 Zna elementarną terminologię związaną z dysleksją PC1_KK_W04, PC1_KK_W06, PC1_KK_W08 Ma wiedzę na temat rozwoju mowy człowieka – rozwoju umiejętności czytania i pisania PC1_KK_W04, PC1_KK_W08 Zna najważniejsze tradycyjne i współczesne teorie dotyczące dysleksji, rozumie ich różnorodne uwarunkowania PC1_KS_U01, PC1_KS_U02, PC1_KK_U01, PC1_KS_U03 Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu dysleksji i powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizowania i interpretowania problemów dotyczących nauki czytania i pisania PC1_KS_U03 Umie ocenić przydatność typowych metod, procedur i praktyk stosowanych w pracy z uczniem z dysleksją PC1_KS_U03 Potrafi przeprowadzić zajęcia PC1_KK_U08, PC1_KS_U02 Umie zaprojektować pomoce dydaktyczne dostosowane do problemów ucznia z trudnościami w czytaniu i pisaniu PC1_KK_K03 Ma przekonanie o znaczeniu zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kowalczyk, Sławomir Śniatkowski | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kowalczyk, Sławomir Śniatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny w aplikacji Forms, kolokwia pisemne oraz ocena wypowiedzi w czasie ćwiczeń Sposoby weryfikacji efektów kształcenia ćwiczeń/warsztatów w systemie pracy zdalnej: - zaliczenie na podstawie prac twórczych/pisemnych studentów dotyczących omówionych/wyjaśnionych/opisanych treści (w udostępnionych im materiałach dydaktycznych) w korespondencji mailowej we wskazanym terminie |
|
Pełny opis: |
ZDALNA REALIZACJA WYKŁADÓW I ĆWICZEŃ kontakt drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl Treści programowe: Wykład: nabywanie umiejętności czytania i pisania, definicja dysleksji, typy i zespoły objawów, koncepcje przyczyn dysleksji, ocena ryzyka dysleksji, diagnoza dysleksji, terapia dysleksji, zaburzenia współwystępujące z dysleksją, terapie wspomagające terapię dysleksji Ćwiczenia: analiza Skali Ryzyka Dysleksji, arkusz wyników Skali Ryzyka Dysleksji, analiza konspektów zajęć z uczniami z trudnościami w nauce czytania i pisania, analiza pomocy dydaktycznych dla uczniów z dysleksją, projektowanie i wykonanie pomocy dydaktycznych |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz M., 2008, Ryzyko dysleksji, problem i diagnozowanie, Gdańsk; Krasowicz-Kupis G., 2003, Język, czytanie i dysleksja, Lublin; Grabowska A., Rymarczyk K. (red.), 2004, Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Pietras I., 2008, Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne, Gdańsk; Jurek A., 2009, Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją, Gdańsk; Bogdanowicz K., 2011, Dysleksja a nauczanie języków obcych, Gdańsk. Literatura w formie elektronicznej (ćwiczenia/warsztaty): 1. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2002 (elementy wykorzystywane do indywidualnej pracy studentów zostały udostępnione w przesłanych im materiałach dydaktycznych) |
|
Uwagi: |
ZDALNA REALIZACJA WYKŁADÓW (zadania dla studentów): zapoznanie się z zagadnieniami i rozszerzonym komentarzem do kolejnych wykładów ZDALNA REALIZACJA ĆWICZEŃ/WARSZTATÓW (zadania dla studentów): 1. Metody pracy: - udostępnienie studentom na adresy mailowe prezentacji i materiałów dydaktycznych 2. Opracowanie konspektu zajęć terapeutycznych z dzieckiem z ryzykiem dysleksji (termin: do 10.04.2020) 3. Stworzenie na tego rodzaju zajęcia terapeutyczne pomocy dydaktycznej wraz z opisem jej użycia (termin: do 10.04.2020) 4. Przeprowadzenie badania przy użyciu Skali Ryzyka Dysleksji (SRD) (termin: do 10.04.2020) Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykład + ćwiczenia) – 55 (30 + 25), przygotowanie się do zajęć - 35 godzin, przygotowanie się do egzaminu - 60 godzin; łącznie - 150 godzin aktywności. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT ŚR CZ PT LAB
CW
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Śniatkowski | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kowalczyk, Sławomir Śniatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny w aplikacji Forms, kolokwia pisemne oraz ocena wypowiedzi w czasie ćwiczeń Sposoby weryfikacji efektów kształcenia ćwiczeń/warsztatów w systemie pracy zdalnej: - zaliczenie na podstawie zrealizowania zdalnych zajęć terapeutycznych dla dzieci z dysleksją rozwojową po wcześniejszym zatwierdzeniu konspektu zajęć i przygotowanych pomocy dydaktycznych. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Wykład: nabywanie umiejętności czytania i pisania, definicja dysleksji, typy i zespoły objawów, koncepcje przyczyn dysleksji, ocena ryzyka dysleksji, diagnoza dysleksji, terapia dysleksji, zaburzenia współwystępujące z dysleksją, terapie wspomagające terapię dysleksji Ćwiczenia: analiza Skali Ryzyka Dysleksji, arkusz wyników Skali Ryzyka Dysleksji, analiza konspektów zajęć z uczniami z trudnościami w nauce czytania i pisania, analiza pomocy dydaktycznych dla uczniów z dysleksją, projektowanie i wykonanie pomocy dydaktycznych |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz M., 2008, Ryzyko dysleksji, problem i diagnozowanie, Gdańsk; Krasowicz-Kupis G., 2003, Język, czytanie i dysleksja, Lublin; Grabowska A., Rymarczyk K. (red.), 2004, Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Pietras I., 2008, Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne, Gdańsk; Jurek A., 2009, Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją, Gdańsk; Bogdanowicz K., 2011, Dysleksja a nauczanie języków obcych, Gdańsk. Literatura w formie elektronicznej (ćwiczenia/warsztaty): 1. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2002 (elementy wykorzystywane do indywidualnej pracy studentów zostały udostępnione w przesłanych im materiałach dydaktycznych) |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykład + ćwiczenia + warsztaty) – 60 (30 + 15 + 15), przygotowanie się do zajęć - 35 godzin, przygotowanie się do egzaminu - 60 godzin; łącznie - 150 godzin aktywności. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 6 KOD ZESPOŁU DO ZDALNEJ REALIZACJI ZAJĘĆ UDOSTĘPNIONY STUDENTOM MAILOWO ZA POŚREDNICTWEM POCZTY W DOMENIE APS.EDU.PL |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.