Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dysleksja rozwojowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-DYL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dysleksja rozwojowa
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KK_W01

Zna elementarną terminologię związaną z dysleksją

PC1_KK_W04, PC1_KK_W06, PC1_KK_W08

Ma wiedzę na temat rozwoju mowy człowieka – rozwoju umiejętności czytania i pisania

PC1_KK_W04, PC1_KK_W08

Zna najważniejsze tradycyjne i współczesne teorie dotyczące dysleksji, rozumie ich różnorodne uwarunkowania

PC1_KS_U01, PC1_KS_U02, PC1_KK_U01, PC1_KS_U03

Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu dysleksji i powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizowania i interpretowania problemów dotyczących nauki czytania i pisania

PC1_KS_U03

Umie ocenić przydatność typowych metod, procedur i praktyk stosowanych w pracy z uczniem z dysleksją

PC1_KS_U03

Potrafi przeprowadzić zajęcia

PC1_KK_U08, PC1_KS_U02

Umie zaprojektować pomoce dydaktyczne dostosowane do problemów ucznia z trudnościami w czytaniu i pisaniu

PC1_KK_K03

Ma przekonanie o znaczeniu zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kowalczyk, Sławomir Śniatkowski
Prowadzący grup: Łukasz Kowalczyk, Sławomir Śniatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny w aplikacji Forms, kolokwia pisemne oraz ocena wypowiedzi w czasie ćwiczeń

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia ćwiczeń/warsztatów w systemie pracy zdalnej:

- zaliczenie na podstawie prac twórczych/pisemnych studentów dotyczących omówionych/wyjaśnionych/opisanych treści (w udostępnionych im materiałach dydaktycznych) w korespondencji mailowej we wskazanym terminie

Pełny opis:

ZDALNA REALIZACJA WYKŁADÓW I ĆWICZEŃ

kontakt drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl

Treści programowe:

Wykład: nabywanie umiejętności czytania i pisania, definicja dysleksji, typy i zespoły objawów, koncepcje przyczyn dysleksji, ocena ryzyka dysleksji, diagnoza dysleksji, terapia dysleksji, zaburzenia współwystępujące z dysleksją, terapie wspomagające terapię dysleksji

Ćwiczenia: analiza Skali Ryzyka Dysleksji, arkusz wyników Skali Ryzyka Dysleksji, analiza konspektów zajęć z uczniami z trudnościami w nauce czytania i pisania, analiza pomocy dydaktycznych dla uczniów z dysleksją, projektowanie i wykonanie pomocy dydaktycznych

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bogdanowicz M., 2008, Ryzyko dysleksji, problem i diagnozowanie, Gdańsk; Krasowicz-Kupis G., 2003, Język, czytanie i dysleksja, Lublin; Grabowska A., Rymarczyk K. (red.), 2004, Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

Pietras I., 2008, Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne, Gdańsk; Jurek A., 2009, Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją, Gdańsk; Bogdanowicz K., 2011, Dysleksja a nauczanie języków obcych, Gdańsk.

Literatura w formie elektronicznej (ćwiczenia/warsztaty):

1. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2002 (elementy wykorzystywane do indywidualnej pracy studentów zostały udostępnione w przesłanych im materiałach dydaktycznych)

Uwagi:

ZDALNA REALIZACJA WYKŁADÓW (zadania dla studentów):

zapoznanie się z zagadnieniami i rozszerzonym komentarzem do kolejnych wykładów

ZDALNA REALIZACJA ĆWICZEŃ/WARSZTATÓW (zadania dla studentów):

1. Metody pracy:

- udostępnienie studentom na adresy mailowe prezentacji i materiałów dydaktycznych

2. Opracowanie konspektu zajęć terapeutycznych z dzieckiem z ryzykiem dysleksji (termin: do 10.04.2020)

3. Stworzenie na tego rodzaju zajęcia terapeutyczne pomocy dydaktycznej wraz z opisem jej użycia (termin: do 10.04.2020)

4. Przeprowadzenie badania przy użyciu Skali Ryzyka Dysleksji (SRD) (termin: do 10.04.2020)

Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia

Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykład + ćwiczenia) – 55 (30 + 25), przygotowanie się do zajęć - 35 godzin,

przygotowanie się do egzaminu - 60 godzin; łącznie - 150 godzin

aktywności.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 6

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Śniatkowski
Prowadzący grup: Łukasz Kowalczyk, Sławomir Śniatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny w aplikacji Forms, kolokwia pisemne oraz ocena wypowiedzi w czasie ćwiczeń

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia ćwiczeń/warsztatów w systemie pracy zdalnej:

- zaliczenie na podstawie zrealizowania zdalnych zajęć terapeutycznych dla dzieci z dysleksją rozwojową po wcześniejszym zatwierdzeniu konspektu zajęć i przygotowanych pomocy dydaktycznych.

Pełny opis:

Treści programowe:

Wykład: nabywanie umiejętności czytania i pisania, definicja dysleksji, typy i zespoły objawów, koncepcje przyczyn dysleksji, ocena ryzyka dysleksji, diagnoza dysleksji, terapia dysleksji, zaburzenia współwystępujące z dysleksją, terapie wspomagające terapię dysleksji

Ćwiczenia: analiza Skali Ryzyka Dysleksji, arkusz wyników Skali Ryzyka Dysleksji, analiza konspektów zajęć z uczniami z trudnościami w nauce czytania i pisania, analiza pomocy dydaktycznych dla uczniów z dysleksją, projektowanie i wykonanie pomocy dydaktycznych

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bogdanowicz M., 2008, Ryzyko dysleksji, problem i diagnozowanie, Gdańsk; Krasowicz-Kupis G., 2003, Język, czytanie i dysleksja, Lublin; Grabowska A., Rymarczyk K. (red.), 2004, Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

Pietras I., 2008, Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne, Gdańsk; Jurek A., 2009, Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją, Gdańsk; Bogdanowicz K., 2011, Dysleksja a nauczanie języków obcych, Gdańsk.

Literatura w formie elektronicznej (ćwiczenia/warsztaty):

1. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2002 (elementy wykorzystywane do indywidualnej pracy studentów zostały udostępnione w przesłanych im materiałach dydaktycznych)

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe (wykład + ćwiczenia + warsztaty) – 60 (30 + 15 + 15),

przygotowanie się do zajęć - 35 godzin,

przygotowanie się do egzaminu - 60 godzin; łącznie - 150 godzin aktywności.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 6

KOD ZESPOŁU DO ZDALNEJ REALIZACJI ZAJĘĆ UDOSTĘPNIONY STUDENTOM MAILOWO ZA POŚREDNICTWEM POCZTY W DOMENIE APS.EDU.PL

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)