Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza w resocjalizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-DWR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza w resocjalizacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_WO1 Zna na podstawowe koncepcje nieprzystosowania społecznego.

PC1_KS_W03 Zna koncepcje diagnozy resocjalizacyjnej, zna poszczególne etapy/elementy.

PC1_KS_W04 Ma poszerzoną wiedzę na temat diagnozowania różnych środowisk wychowawczych, w szczególności o środowisku rodzinnym, rówieśniczym i szkolnym.

Umiejętności

PC1_KS_U02 Potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji osób i zjawisk społecznych, a także potrafi sporządzić dokumentację z jej przebiegu.

PC1_KS_U04 Posiada umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów, potrafi skonstruować narzędzie badawcze oraz przeprowadzić za jego pomocą badanie, jak również wyciągnąć wnioski i wskazać dalsze kierunki badań.

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K01 Ma przekonanie o potrzebie i wadze podejmowania działań diagnostycznych i ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Miałkowska-Kozaryna
Prowadzący grup: Milena Miałkowska-Kozaryna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na zaliczenie przedmiotu składa się:

1. Kolokwium pisemne

2. Aktywny udział w zajęciach

3. Frekwencja

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do zajęć

2. Ogólne założenia teoretyczne

3. Metodologia procesu diagnostycznego

4. Uwarunkowania procesu diagnostycznego

5. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej

6. Ogólna charakterystyka metod i technik w diagnozie

7. Diagnoza nieprzystosowania społecznego (cz. 1)

8. Diagnoza nieprzystosowania społecznego (cz. 2)

9. Diagnoza kompetencji społecznych

10. Diagnoza rodziny

11. Ocena oddziaływań prowadzonych w instytucjach resocjalizacyjnych

12. Diagnoza inteligencji, osobowości i temperamentu

13. Diagnoza emocji, agresji, stresu, lęku

14. Opiniowanie na potrzeby sądu

15. Podsumowanie zajęć

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS

Literatura uzupełniająca:

Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls

Grudziewska, E. 9red.) (2017). Diagnoza w socjoterapii. Warszawa: Difin S.A.

Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls

Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”

Uwagi:

Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, praca z książką, prezentacja, metoda problemowa

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30

przygotowanie się do zajęć, lektury - 10

przygotowanie się do zaliczenia - 10

przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5

Liczba punktów ECTS: 2

Link do grupy na Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2770e3601c764d459ffa4ef06ea040ee%40thread.tacv2/conversations?groupId=64fc4c86-69c0-40bc-afbe-636b77e9f3d0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Głowik
Prowadzący grup: Anna Osowska-Rembecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

zajęcia odbywają się na platformie teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1c75ae44474f467fb9d67c1fa834198a%40thread.tacv2/conversations?groupId=a69ffd18-9e74-4919-b7a1-20f8395c8a41&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Na zaliczenie przedmiotu składa się:

1. Kolokwium pisemne

2. Aktywny udział w zajęciach

3. Frekwencja

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do zajęć. Ogólne założenia teoretyczne.

2. Metodologia procesu diagnostycznego. Uwarunkowania procesu diagnostycznego.

3. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej. Ogólna charakterystyka metod i technik stosowanych w diagnozie

4. Narzędzia diagnozy pedagogicznej

5. Kolokwium. Narzędzia diagnozy psychologicznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS

Literatura uzupełniająca:

Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls

Grudziewska, E. 9red.) (2017). Diagnoza w socjoterapii. Warszawa: Difin S.A.

Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls

Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”

Uwagi:

Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, praca z książką, prezentacja, metoda problemowa

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15

przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

przygotowanie się do zaliczenia - 15

przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10

Liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)