Historia wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2F-HWI1 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia wychowania | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla I r. PC, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla I r. PC, (3-l) stacjonarne I stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KK_W11 Wymienia i opisuje czynności wychowawcze człowieka w oparciu o działania pedagogiczne od starożytności do współczesności PC1_KK_W05, PC1_KK_W11 Wymienia i charakteryzuje podstawowe koncepcje filozofów i pedagogów, dotyczące istoty wychowania i kształtowania osobowości człowieka PC1_KK_W11 Ma wiedzę o tradycjach pedagogiki polskiej w poszczególnych okresach historycznych, rozumie jej rozwój i konteksty kulturowe PC1_KK_W11 Wymienia wybitnych przedstawicieli polskiej i europejskiej pedagogiki PC1_KK_W07 Zna genezę i rozwój instytucji edukacyjnych oraz zakres ich kompetencji w kontekście historycznym Umiejętności PC1_KK_U01 Potrafi wyrazić swoje poglądy i argumentować własne stanowisko przy analizowaniu zjawisk przemian edukacyjnych w okresach historycznych PC1_KK_U01 Potrafi prowadzić dyskusję wykorzystując znajomość tekstów źródłowych. Kompetencje społeczne PC1_KK_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę rozwoju osobistego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Kulbaka | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka, Jacek Kulbaka, Zbigniew Żółciński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny z zagadnień omawianych na wykładach i ćwiczeniach | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wykład: Wychowanie w starożytności. Sparta, Ateny, Rzym. Wychowanie i oświata w średniowieczu: Karol Wielki i jego wpływ na rozwój oświaty; wychowanie stanowe, ideał człowieka świeckiego i edukacja duchowieństwa; stosunek Kościoła do oświaty. Odrodzenie w Europie Zachodniej i w Polsce (Erazm z Rotterdamu, Mikołaj Rej); reformacja i jej skutki dla oświaty; szkolnictwo różnowiercze w Polsce. Racjonalizm i realizm w wychowaniu; koncepcja wychowania Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke, Jana Jakuba Rousseau. Próba reformy państwa przez wychowanie klasy panującej (Stanisław Konarski, Collegium Nobilium, Szkoła Rycerska). Komisja Edukacji Narodowej. Kierunki rozwoju oświaty europejskiej w XIX wieku. (Herbart, Froebel, Spencer) Izba Edukacyjna i jej działalność na polu upowszechniania szkoły elementarnej. Początki wychowania przedszkolnego (August Cieszkowski, Jan Svoboda, Fryderyk Froebel). Rusyfikacja szkolnictwa w Królestwie Polskim; Reforma szkolna Aleksandra Wielopolskiego. Oświata polska pod zaborem pruskim i austriackim; Kulturkampf w zaborze pruskim i działalność Józefa Dietla w zaborze austriackim. Pozytywizm warszawski. Szkolnictwo, oświata i wychowanie w okresie dwudziestolecia międzywojennego w Polsce. Ćwiczenia: Myśl pedagogiczna w starożytności. Platon, Arystoteles, Kwintylian. Powstanie uniwersytetów na Zachodzie Europy; założenie Akademii Krakowskiej. Kontrreformacja, "Ratio studiorum". Koncepcja wychowawcza Jana Amosa Komeńskiego i Johna Locke'a. Wizja szkolnictwa dla ludu w koncepcji Grzegorza Piramowicza. Polska myśl pedagogiczna I połowy XIX wieku (Stanisław Staszic, Jędrzej Śniadecki, Klementyna Hoffmanowa). | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Stanisław Kot Historia Wychowania t. I i II. reprint, Warszawa 1994 - Historia Wychowania pod red. Łukasza Kurdybachy, Warszawa 1967,68, t. I i II - Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001 - Hanna Markiewicz, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Warszawa 2001 - Karol Poznański, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Warszawa 2006 | |
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca, ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Hanna Markiewicz | |
Prowadzący grup: | Jacek Kulbaka, Hanna Markiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów: Test z pytaniami zamkniętymi obejmujący tematykę realizowaną na ćwiczeniach i wykładach. | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych - wykład: Starożytność Wychowanie spartańskie i ateńskie. Myśl pedagogiczna w Atenach (sofiści, Sokrates, Platon i Arystoteles). Okres hellenistyczny. Republika i cesarstwo rzymskie (myśl pedagogiczna: Cyceron, Seneka, Kwintylian). Średniowiecze Kultura, nauka i edukacja w średniowieczu (renesans karoliński, typy szkół, sztuki wyzwolone, uniwersytety). Renesans Humanizm i reformacja wobec edukacji. Poglądy pedagogiczne Vittorino da Feltre, Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu, Tomasza Morusa, Jana Sturma, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja, Sebastiana Petrycego i in. Kontrreformacja i działalność zakonu jezuitów (kolegia kontra gimnazjum humanistyczne). Oświecenie wobec wychowania. Dokonania i plany rewolucyjnej Francji. Myśl pedagogiczna. Działalność Collegiów Nobiliów, rozwój szkolnictwa elementarnego i wyższego. Wychowanie naturalne Jana Jakuba Rousseau. Działalność pijarów i Komisji Edukacji Narodowej. Wiek XIX Zmiany oświatowe na przestrzeni XIX wieku (wychowanie przedszkolne, elementarne, średnie i wyższe). Poglądy pedagogiczne Froebla, Herbarta, Spencera, Diesterwega. Oświata i wychowania na ziemiach polskich w okresie zaborów (Księstwo Warszawskie, Królestwo Polskie, zabór austriacki, zabór pruski). Wiek XX Szkolncitwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia miedzywojennego (projekty oświatowe, ustawy szkolne, ustrój szkolny). Polska myśl pedagogiczna: Bogdan Nawroczyński, henryk Rowid, Kazimierz Sośnicki, Helena Radlińska, Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska i inni. Opis treści programowych - ćwiczenia: - metoda majeutyczna Sokratesa. - koncepcja idealnego państwa według Platona - kształcenie mówcy retora według Marka Kwintyliana - organizacja uniwersytetów średniowiecznych - dwa dyplomy fundacyjne Akademii Krakowskiej - wychowanie stanowe - program naprawy państwa w ujęciu Andrzeja Frycza Modrzewskiego - "Ratio studiorum" - "Wielka Dydaktyka" Jana Amosa Komeńskiego - organizacja Collegium Nobilium i innych szkół pijarskich - "Ustawy Komisji Edukacji Narodowej" z 1783 roku - Działalność Izby Edukacyjnej w Księstwie Warszawskim - porównanie sytuacji w szkolnictwie na terenie poszczególnych zaborów - Ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza z 1932 roku | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Kot S., Historia wychowania t. I, II, Warszawa 1994, Wyd. Żak - Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej t. I, II, Warszawa 1980, 1983, PWN - Markiewicz H., Wybrane zagadnienia z historii wychowania część 1, Warszawa 2006, Wyd. APS - Poznański K., Wybrane zagadnienia z historii wychowania część 2, Warszawa 2006, Wyd. APS Literatura uzupełniająca: - Miąso J. (red.), Historia wychowania Wiek XX, Warszawa 1980, PWN - Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika tom I, Warszawa 2004, PWN - Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba zarysu encyklopedycznego, Warszawa 1993, Wyd. IBE | |
Uwagi: |
Opis metod kształcenia dyskusja, prezentacje, referatów, pogadanka, czytanie i omawianie tekstów źródłowych Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 27 Przygotowanie do zajęć - 30 Przygotowanie do egzaminu - 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5-10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Hanna Markiewicz | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka, Hanna Markiewicz, Alicja Zagrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny z zagadnień omawianych na wykładach i ćwiczeniach | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wykład: Wychowanie w starożytności. Sparta, Ateny, Rzym. Wychowanie i oświata w średniowieczu: Karol Wielki i jego wpływ na rozwój oświaty; wychowanie stanowe, ideał człowieka świeckiego i edukacja duchowieństwa; stosunek Kościoła do oświaty. Odrodzenie w Europie Zachodniej i w Polsce (Erazm z Rotterdamu, Mikołaj Rej); reformacja i jej skutki dla oświaty; szkolnictwo różnowiercze w Polsce. Racjonalizm i realizm w wychowaniu; koncepcja wychowania Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke, Jana Jakuba Rousseau. Próba reformy państwa przez wychowanie klasy panującej (Stanisław Konarski, Collegium Nobilium, Szkoła Rycerska). Komisja Edukacji Narodowej. Kierunki rozwoju oświaty europejskiej w XIX wieku. (Herbart, Froebel, Spencer) Izba Edukacyjna i jej działalność na polu upowszechniania szkoły elementarnej. Początki wychowania przedszkolnego (August Cieszkowski, Jan Svoboda, Fryderyk Froebel). Rusyfikacja szkolnictwa w Królestwie Polskim; Reforma szkolna Aleksandra Wielopolskiego. Oświata polska pod zaborem pruskim i austriackim; Kulturkampf w zaborze pruskim i działalność Józefa Dietla w zaborze austriackim. Pozytywizm warszawski. Szkolnictwo, oświata i wychowanie w okresie dwudziestolecia międzywojennego w Polsce. Ćwiczenia: Myśl pedagogiczna w starożytności. Platon, Arystoteles, Kwintylian. Powstanie uniwersytetów na Zachodzie Europy; założenie Akademii Krakowskiej. Kontrreformacja, "Ratio studiorum". Koncepcja wychowawcza Jana Amosa Komeńskiego i Johna Locke'a. Wizja szkolnictwa dla ludu w koncepcji Grzegorza Piramowicza. Polska myśl pedagogiczna I połowy XIX wieku (Stanisław Staszic, Jędrzej Śniadecki, Klementyna Hoffmanowa). | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Stanisław Kot Historia Wychowania t. I i II. reprint, Warszawa 1994 - Historia Wychowania pod red. Łukasza Kurdybachy, Warszawa 1967,68, t. I i II - Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001 - Hanna Markiewicz, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Warszawa 2001 - Karol Poznański, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Warszawa 2006 | |
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca, ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Hanna Markiewicz | |
Prowadzący grup: | Jacek Kulbaka, Hanna Markiewicz, Alicja Zagrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów: Egzamin pisemny obejmujący tematykę realizowaną na ćwiczeniach i wykładach. | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych - wykład: Starożytność Wychowanie spartańskie i ateńskie. Myśl pedagogiczna w Atenach (sofiści, Sokrates, Platon i Arystoteles). Okres hellenistyczny. Republika i cesarstwo rzymskie (myśl pedagogiczna: Cyceron, Seneka, Kwintylian). Średniowiecze Kultura, nauka i edukacja w średniowieczu (renesans karoliński, typy szkół, sztuki wyzwolone, uniwersytety). Renesans Humanizm i reformacja wobec edukacji. Poglądy pedagogiczne Vittorino da Feltre, Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu, Tomasza Morusa, Jana Sturma, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja, Sebastiana Petrycego i in. Kontrreformacja i działalność zakonu jezuitów (kolegia kontra gimnazjum humanistyczne). Oświecenie wobec wychowania. Dokonania i plany rewolucyjnej Francji. Myśl pedagogiczna. Działalność Collegiów Nobiliów, rozwój szkolnictwa elementarnego i wyższego. Wychowanie naturalne Jana Jakuba Rousseau. Działalność pijarów i Komisji Edukacji Narodowej. Wiek XIX Zmiany oświatowe na przestrzeni XIX wieku (wychowanie przedszkolne, elementarne, średnie i wyższe). Poglądy pedagogiczne Froebla, Herbarta, Spencera, Diesterwega. Oświata i wychowania na ziemiach polskich w okresie zaborów (Księstwo Warszawskie, Królestwo Polskie, zabór austriacki, zabór pruski). Wiek XX Szkolncitwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia miedzywojennego (projekty oświatowe, ustawy szkolne, ustrój szkolny). Polska myśl pedagogiczna: Bogdan Nawroczyński, henryk Rowid, Kazimierz Sośnicki, Helena Radlińska, Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska i inni. Opis treści programowych - ćwiczenia: - metoda majeutyczna Sokratesa. - koncepcja idealnego państwa według Platona - kształcenie mówcy retora według Marka Kwintyliana - organizacja uniwersytetów średniowiecznych - dwa dyplomy fundacyjne Akademii Krakowskiej - wychowanie stanowe - program naprawy państwa w ujęciu Andrzeja Frycza Modrzewskiego - "Ratio studiorum" - "Wielka Dydaktyka" Jana Amosa Komeńskiego - organizacja Collegium Nobilium i innych szkół pijarskich - "Ustawy Komisji Edukacji Narodowej" z 1783 roku - Działalność Izby Edukacyjnej w Księstwie Warszawskim - porównanie sytuacji w szkolnictwie na terenie poszczególnych zaborów - Ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza z 1932 roku | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Kot S., Historia wychowania t. I, II, Warszawa 1994, Wyd. Żak - Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej t. I, II, Warszawa 1980, 1983, PWN - Markiewicz H., Wybrane zagadnienia z historii wychowania część 1, Warszawa 2006, Wyd. APS - Poznański K., Wybrane zagadnienia z historii wychowania część 2, Warszawa 2006, Wyd. APS Literatura uzupełniająca: - Miąso J. (red.), Historia wychowania Wiek XX, Warszawa 1980, PWN - Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika tom I, Warszawa 2004, PWN - Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba zarysu encyklopedycznego, Warszawa 1993, Wyd. IBE | |
Uwagi: |
Opis metod kształcenia dyskusja, prezentacje, referatów, pogadanka, czytanie i omawianie tekstów źródłowych Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 27 Przygotowanie do zajęć - 30 Przygotowanie do egzaminu - 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5-10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Hanna Markiewicz | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka, Jacek Kulbaka, Hanna Markiewicz, Janusz Smykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny z zagadnień omawianych na wykładach i ćwiczeniach | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wykład: Wychowanie w starożytności. Sparta, Ateny, Rzym. Wychowanie i oświata w średniowieczu: Karol Wielki i jego wpływ na rozwój oświaty; wychowanie stanowe, ideał człowieka świeckiego i edukacja duchowieństwa; stosunek Kościoła do oświaty. Odrodzenie w Europie Zachodniej i w Polsce (Erazm z Rotterdamu, Mikołaj Rej); reformacja i jej skutki dla oświaty; szkolnictwo różnowiercze w Polsce. Racjonalizm i realizm w wychowaniu; koncepcja wychowania Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke, Jana Jakuba Rousseau. Próba reformy państwa przez wychowanie klasy panującej (Stanisław Konarski, Collegium Nobilium, Szkoła Rycerska). Komisja Edukacji Narodowej. Kierunki rozwoju oświaty europejskiej w XIX wieku. (Herbart, Froebel, Spencer) Izba Edukacyjna i jej działalność na polu upowszechniania szkoły elementarnej. Początki wychowania przedszkolnego (August Cieszkowski, Jan Svoboda, Fryderyk Froebel). Rusyfikacja szkolnictwa w Królestwie Polskim; Reforma szkolna Aleksandra Wielopolskiego. Oświata polska pod zaborem pruskim i austriackim; Kulturkampf w zaborze pruskim i działalność Józefa Dietla w zaborze austriackim. Pozytywizm warszawski. Szkolnictwo, oświata i wychowanie w okresie dwudziestolecia międzywojennego w Polsce. Ćwiczenia: Myśl pedagogiczna w starożytności. Platon, Arystoteles, Kwintylian. Powstanie uniwersytetów na Zachodzie Europy; założenie Akademii Krakowskiej. Kontrreformacja, "Ratio studiorum". Koncepcja wychowawcza Jana Amosa Komeńskiego i Johna Locke'a. Wizja szkolnictwa dla ludu w koncepcji Grzegorza Piramowicza. Polska myśl pedagogiczna I połowy XIX wieku (Stanisław Staszic, Jędrzej Śniadecki, Klementyna Hoffmanowa). | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Stanisław Kot Historia Wychowania t. I i II. reprint, Warszawa 1994 - Historia Wychowania pod red. Łukasza Kurdybachy, Warszawa 1967,68, t. I i II - Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001 - Hanna Markiewicz, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Warszawa 2001 - Karol Poznański, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Warszawa 2006 | |
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca, ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-03-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Hanna Markiewicz | |
Prowadzący grup: | Hanna Markiewicz, Janusz Smykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów: Egzamin pisemny obejmujący tematykę realizowaną na ćwiczeniach i wykładach. | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych - wykład: Starożytność Wychowanie spartańskie i ateńskie. Myśl pedagogiczna w Atenach (sofiści, Sokrates, Platon i Arystoteles). Okres hellenistyczny. Republika i cesarstwo rzymskie (myśl pedagogiczna: Cyceron, Seneka, Kwintylian). Średniowiecze Kultura, nauka i edukacja w średniowieczu (renesans karoliński, typy szkół, sztuki wyzwolone, uniwersytety). Renesans Humanizm i reformacja wobec edukacji. Poglądy pedagogiczne Vittorino da Feltre, Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu, Tomasza Morusa, Jana Sturma, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja, Sebastiana Petrycego i in. Kontrreformacja i działalność zakonu jezuitów (kolegia kontra gimnazjum humanistyczne). Oświecenie wobec wychowania. Dokonania i plany rewolucyjnej Francji. Myśl pedagogiczna. Działalność Collegiów Nobiliów, rozwój szkolnictwa elementarnego i wyższego. Wychowanie naturalne Jana Jakuba Rousseau. Działalność pijarów i Komisji Edukacji Narodowej. Wiek XIX Zmiany oświatowe na przestrzeni XIX wieku (wychowanie przedszkolne, elementarne, średnie i wyższe). Poglądy pedagogiczne Froebla, Herbarta, Spencera, Diesterwega. Oświata i wychowania na ziemiach polskich w okresie zaborów (Księstwo Warszawskie, Królestwo Polskie, zabór austriacki, zabór pruski). Wiek XX Szkolncitwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia miedzywojennego (projekty oświatowe, ustawy szkolne, ustrój szkolny). Polska myśl pedagogiczna: Bogdan Nawroczyński, henryk Rowid, Kazimierz Sośnicki, Helena Radlińska, Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska i inni. Opis treści programowych - ćwiczenia: - metoda majeutyczna Sokratesa. - koncepcja idealnego państwa według Platona - kształcenie mówcy retora według Marka Kwintyliana - organizacja uniwersytetów średniowiecznych - dwa dyplomy fundacyjne Akademii Krakowskiej - wychowanie stanowe - program naprawy państwa w ujęciu Andrzeja Frycza Modrzewskiego - "Ratio studiorum" - "Wielka Dydaktyka" Jana Amosa Komeńskiego - organizacja Collegium Nobilium i innych szkół pijarskich - "Ustawy Komisji Edukacji Narodowej" z 1783 roku - Działalność Izby Edukacyjnej w Księstwie Warszawskim - porównanie sytuacji w szkolnictwie na terenie poszczególnych zaborów - Ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza z 1932 roku | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Kot S., Historia wychowania t. I, II, Warszawa 1994, Wyd. Żak - Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej t. I, II, Warszawa 1980, 1983, PWN - Markiewicz H., Wybrane zagadnienia z historii wychowania część 1, Warszawa 2006, Wyd. APS - Poznański K., Wybrane zagadnienia z historii wychowania część 2, Warszawa 2006, Wyd. APS Literatura uzupełniająca: - Miąso J. (red.), Historia wychowania Wiek XX, Warszawa 1980, PWN - Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika tom I, Warszawa 2004, PWN - Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba zarysu encyklopedycznego, Warszawa 1993, Wyd. IBE | |
Uwagi: |
Opis metod kształcenia dyskusja, prezentacje, referatów, pogadanka, czytanie i omawianie tekstów źródłowych Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 27 Przygotowanie do zajęć - 30 Przygotowanie do egzaminu - 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5-10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.