Edukacja integracyjna i włączająca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2F-EIW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja integracyjna i włączająca |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W02, PC1_KK_W05 Opisuje filozoficzne, socjologiczne, pedagogiczne, legislacyjne podstawy i założenia edukacji integracyjnej i włączającej PC1_KK_W07 Wymienia główne założenia i kierunek modelu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wsparcia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w warunkach edukacji integracyjnej i włączającej PC1_KK_W10, PC1_KK_W15 Wymienia i opisuje modele, formy edukacji integracyjnej, jej założenia, rozwiązania, kompetencje nauczyciela, komponenty, cechy i znaczenie edukacji integracyjnej i włączającej PC1_KK_U02 Analizuje poznane modele, formy edukacji integracyjnej, uzasadnia korelację pomiędzy integracją społeczną a edukacją integracyjną PC1_KK_U04 Potrafi podać i uzasadnić różnice pomiędzy edukacją integracyjną w Polsce i na świecie oraz ocenić i wskazać przydatność i zasadność rozwiązań poznanych modeli edukacyjnych PC1_KK_U05 Potrafi podać i uzasadnić złożoność edukacji integracyjnej i włączającej jako procesu, jego elementy, cechy i wyjaśnić zastosowanie w praktyce edukacyjnej PC1_KK_K02 Docenia sens, wartość i potrzebę holistycznego i indywidualnego zakresu działań edukacyjnych, terapeutycznych wobec dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PC1_KK_K03, PC1_KK_K04 Uczestniczy w dyskusji, przygotowuje się do wykładu, wykonuje zalecone działania pedagogiczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza - kolokwium pisemne, umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość inkluzji w nauczaniu i wychowaniu. Kolokwium pisemne odbędzie się 22.04.2020 w formie testu jednokrotnego wyboru (17 pytań) w aplikacji MS Forms. Link do testu zostanie udostępniony studentom na platformie MS Teams. |
|
Pełny opis: |
1. Pedagogika inkluzyjna a pedagogika integracyjna - podobieństwa i różnice 2. Pedagogika Reggio jako realizacja paradygmatu pedagogiki inkluzyjnej w nauczaniu przedszkolnym 3. Pedagogika inkluzyjna w praktyce szkolnej. System kształcenia nauczycieli 4. Pedagogika inkluzyjna a disability studies 5. Pedagogika inkluzyjna wobec kryzysu imigracyjnego w Europie i fali emigracji w Polsce 6. Aspekty ekonomiczne i społeczne wprowadzenia pedagogiki inkluzyjnej 7. Paradygmaty pedagogiki specjalnej a inkluzja społeczna 8. Koncepcje psychiatrii środowiskowej a inkluzja społeczna 9. Pedagogika Innego a nowoczesny model pedagogiki inkluzyjnej ------------------------------------------------------------------------------------------ W związku z pandemią koronawirusa: 16.03.20 - przesłanie prezentacji w Power Point z komentarzami autorskimi na adres mailowy grupy studentów wraz z zadaniami do realizacji. Prezentacja dotyczyła następujących zagadnień: Pedagogika inkluzyjna w praktyce szkolnej. System kształcenia nauczycieli. 23.03.20 - przesłanie prezentacji w Power Point z komentarzami autorskimi na adres mailowy grupy studentów wraz z zadaniami do realizacji. Prezentacja dotyczyła następujących zagadnień: Pedagogika inkluzyjna a disability studies. UWAGA: od 30.03.20 kolejne wykłady w dostępie synchronicznym w aplikacji Teams zgodnie z planem studiów (tj. poniedziałki w godz. 13:30-15:05). Możliwość zadawania pytań na czacie. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej platformie. Link do zespołu na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa2ce258b88a54ae9942e2aea49549d2c%40thread.tacv2/conversations?groupId=b84b586c-664e-4ae9-8e41-075a830eee90&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Literatura: |
- Ainscow, M., Booth, T., Dyson, A., Farell, P., Gallannaugh, F., Howes, A., Smith, R. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. London/New York: Routledge. - Anderson, P.L. (2012). Case Studies for Inclusive Schools. Austin, TX: pro-ed. - Bürli, A. (1997). Internationale Tendenzen in der Sonderpädagogik. Vergleichende Betrachtung mit Schwerpunkt auf den europäischen Raum. Hagen: Fernuniversität. - Causton, J., Tracy-Bronson, Ch.P. (2015). The Educator's Handbook for Inclusive School Practices. Baltimore/London/Sydney: Paul H. Brookes Publishing Co. - D'Alessio, S. (2011). Inclusive Education in Italy. A Critical Analysis of the Policy of Integrazione Scolastica. Rotterdam/Boston/Taipei: Sense Publishers. - Edwards, C., Gandini, L., Forman, G. (2011). The Hundred Languages of Children. The Reggio Emilia Experience in Transformation. Santa Barbara: ABC-CLIO. - Lechta, V. (2010). Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne. - Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo. - Speck, O. (2013). Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Gdańsk: Harmonia Universalis. - Szumski, G. Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: Metody podające wykład z wykorzystaniem technik audiowizualnych (15 godz.). Ocenie poddana jest: Wiedza na temat pedagogiki inkluzyjnej. Nakład pracy własnej studenta: - analiza zalecanej literatury przedmiotu (10 godz.) - analiza treści wykładów (10 godz.) - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego (10 godz.) (Przyjęto zasadę, że 25-30 godz. pracy własnej studenta odpowiada 1 punkt ECTS). Sumaryczna liczba punktów ECTS 1. ----------------------------------------------------------------------------------------------- KOREKTA SYLABUSA W ZWIĄZKU Z PANDEMIĄ KORONAWIRUSA: Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Lejzerowicz | |
Prowadzący grup: | Magda Lejzerowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Kolokwium zaliczeniowe. Sposób pomiaru efektów uczenia w kształceniu zdalnym: Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie kolokwium zaliczeniowego (5 pytań otwartych) przeprowadzonego w sytuacji odwieszenia zajęć - na terenie APS lub w sytuacji trwania zawieszenia zajęć - w aplikacji Forms na platformie teams. Kolokwium zaliczeniowe zostało zaplanowane w zespole na platformie teams w terminie 5 - 12.05.2020, w razie indywidualnych potrzeb studentów dotyczących dostosowania zaliczenia proszę o kontakt indywidualny. Test zaliczeniowy został przeprowadzony na platformie teams a oceny wpisane do protokołu w usos. |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej; Poziomy integracji – klasyfikacja S. Kowalika i jej użyteczność teoretyczna --------------------------------------------------------------------------------------- Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w dniach 21.03.20, godz. 10.30-12.55, 4.04.20, godz. 10.30-12.55, , z wykorzystaniem aplikacji facebook, grupa na facebooku utworzona przez studentów, dedykowana dla przedmiotu. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej grupie. 25.04.20 godz. 10.30 – 12.55 z wykorzystaniem aplikacji teams. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej grupie. --------------------------------------------------------------------------------------- 2. Podstawy prawne edukacji integracyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe; Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i integracyjnego kształcenia; Edukacja uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi 3. Efektywność nieesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych. 4. Sposoby rozumienia edukacji włączającej w teorii i praktyce; Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia 5. Kształcenie integracyjne i włączające na świecie – przykłady rozwiązań praktycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157. Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty) Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty) Lektury uzupełniające: Al.-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Chrzanowska, I. (2003). Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN. Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Janiszewska-Nieścioruk Z. (2007) (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Parys, K. (2007). Problemy integracji szkolnej w badaniach empirycznych – przegląd materiałów pokonferencyjnych. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. (wybrane fragmenty) Wiącek, G. (2008). Efektywna integracja szkolna. Systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym. Lublin: KUL., Kraków : Impuls |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład Metody i formy realizacji przedmiotu na odległość Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w dniach 21.03.20, godz. 10.30-12.55, 4.04.20, godz. 10.30-12.55, , z wykorzystaniem aplikacji facebook, grupa na facebooku utworzona przez studentów, dedykowana dla przedmiotu. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej grupie. 25.04.20 godz. 10.30 – 12.55 z wykorzystaniem aplikacji teams. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej grupie. Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie facebook, od 18.04 na platformie teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9a6f2bee94834452adb4681c34ccb7ca%40thread.tacv2/conversations?groupId=fc2935e6-a071-46b5-b79c-102b488333d4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86. Konsultacje indywidulane za pośrednictwem aplikacji facebook, aplikacji teams, poczty elektronicznej oraz telefonicznie 663 191116 w godzinach dyżurów. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do zaliczenia 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Lejzerowicz | |
Prowadzący grup: | Magda Lejzerowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
WYKŁAD: Pomiar efektów kształcenia: wiedza - egzamin pisemny w aplikacji MS Forms. Link do testu zostanie udostępniony studentom na platformie MS Teams, w sytuacji przeniesienia zajęć w tryb stacjonarny, egzamin w formie pisemnej/test z pytaniami otwartymi odbędzie się na uczelni. Umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość pracy z uczniem w grupie integracyjnej i włączającej. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Inkluzja a podstawowe prawa osoby. Wymiar społeczny i psychologiczny edukacji włączającej. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej. 2. Geneza edukacji włączającej w Polsce i na świecie. 3. System edukacji włączającej w Polsce. Typy szkół i ich charakterystyka. 4. Podstawy prawne edukacji inkluzyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe związane z problematyką inkluzji społecznej w tym edukacyjnej. Polskie podstawy prawne działań włączających. Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i inkluzyjnego/integracyjnego kształcenia; 5. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych. 6. Sposoby rozumienia edukacji włączającej w teorii i praktyce; Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia. 7. Rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym. – przykłady rozwiązań praktycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157. Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty) Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty) Lektury uzupełniające: Al.-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN. Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
|
Uwagi: |
Link do zespołu w aplikacji teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae956391645e742699f92feb62d2f832d%40thread.tacv2/conversations?groupId=9193acc1-a1d4-49db-82a6-37755683f25a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 kod do zespołu: y3eqphh Metody kształcenia: Wykład Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15; Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - wiedza: egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru obejmującego swym zakresem tematykę wykładów, ćwiczeń oraz wskazaną literaturę - umiejętności: zaliczanie prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych - kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne - Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce - Edukacja integracyjna i włączająca w Polsce - Prawne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej w Polsce - Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych - Praktyczne aspekty włączania - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna - Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej - Zapoznanie z możliwościami dostępu do edukacji oraz zobowiązaniami systemu edukacyjnego wobec dzieci niepełnościami - Kształcenie i włączające dzieci z różnymi niepełnosprawnościami - Integracja w teorii i praktyce społecznej; - Prezentacja nowoczesnych środków dydaktycznych i technologii asystujących oraz metod w kształceniu integracyjnym i włączającym |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska I., Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, Impuls, Kraków 2010 Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019 Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (red.), Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005 Głodkowska J. (red.), Pedagogika specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012; Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1). Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016; Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006 Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010 Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo. Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwej. Nowe doświadczenia, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015; Literatura uzupełniająca: Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002 Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000 Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2011 Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010 Lechta, V.. Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010 Zamkowska, A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004 |
|
Uwagi: |
link do zespołu na teamsach https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a1f2cf8b3eb074c6ca1b1a7e4b7537bbb%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4d94c4c7-d6d5-4b3f-9f82-18b8b31796d4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Wykład, prezentacje multimedialne, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, ćwiczenia praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 5, ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin na przygotowanie aktywności integrujących oraz włączających - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS – 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.