Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja integracyjna i włączająca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2F-EIW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja integracyjna i włączająca
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KK_W02, PC1_KK_W05 Opisuje filozoficzne, socjologiczne, pedagogiczne, legislacyjne podstawy i założenia edukacji integracyjnej i włączającej

PC1_KK_W07 Wymienia główne założenia i kierunek modelu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wsparcia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w warunkach edukacji integracyjnej i włączającej

PC1_KK_W10, PC1_KK_W15 Wymienia i opisuje modele, formy edukacji integracyjnej, jej założenia, rozwiązania, kompetencje nauczyciela, komponenty, cechy i znaczenie edukacji integracyjnej i włączającej

PC1_KK_U02 Analizuje poznane modele, formy edukacji integracyjnej, uzasadnia korelację pomiędzy integracją społeczną a edukacją integracyjną

PC1_KK_U04 Potrafi podać i uzasadnić różnice pomiędzy edukacją integracyjną w Polsce i na świecie oraz ocenić i wskazać przydatność i zasadność rozwiązań poznanych modeli edukacyjnych

PC1_KK_U05 Potrafi podać i uzasadnić złożoność edukacji integracyjnej i włączającej jako procesu, jego elementy, cechy i wyjaśnić zastosowanie w praktyce edukacyjnej

PC1_KK_K02 Docenia sens, wartość i potrzebę holistycznego i indywidualnego zakresu działań edukacyjnych, terapeutycznych wobec dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PC1_KK_K03, PC1_KK_K04 Uczestniczy w dyskusji, przygotowuje się do wykładu, wykonuje zalecone działania pedagogiczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Lejzerowicz
Prowadzący grup: Magda Lejzerowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

WYKŁAD:

Pomiar efektów kształcenia: wiedza - egzamin pisemny w aplikacji MS Forms. Link do testu zostanie udostępniony studentom na platformie MS Teams, w sytuacji przeniesienia zajęć w tryb stacjonarny, egzamin w formie pisemnej/test z pytaniami otwartymi odbędzie się na uczelni. Umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość pracy z uczniem w grupie integracyjnej i włączającej.

Pełny opis:

WYKŁAD:

1. Inkluzja a podstawowe prawa osoby. Wymiar społeczny i psychologiczny edukacji włączającej. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej.

2. Geneza edukacji włączającej w Polsce i na świecie.

3. System edukacji włączającej w Polsce. Typy szkół i ich charakterystyka.

4. Podstawy prawne edukacji inkluzyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe związane z problematyką inkluzji społecznej w tym edukacyjnej. Polskie podstawy prawne działań włączających. Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i inkluzyjnego/integracyjnego kształcenia;

5. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych.

6. Sposoby rozumienia edukacji włączającej w teorii i praktyce; Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia.

7. Rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym. – przykłady rozwiązań praktycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób

z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157.

Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty)

Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty)

Lektury uzupełniające:

Al.-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN.

Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Uwagi:

Link do zespołu w aplikacji teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae956391645e742699f92feb62d2f832d%40thread.tacv2/conversations?groupId=9193acc1-a1d4-49db-82a6-37755683f25a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

kod do zespołu:

y3eqphh

Metody kształcenia: Wykład

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 15;

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- wiedza: egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru obejmującego swym zakresem tematykę wykładów, ćwiczeń oraz wskazaną literaturę

- umiejętności: zaliczanie prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych

- kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć

Pełny opis:

Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne

- Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce

- Edukacja integracyjna i włączająca w Polsce

- Prawne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej w Polsce

- Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych

- Praktyczne aspekty włączania

- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

- Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej

- Zapoznanie z możliwościami dostępu do edukacji oraz zobowiązaniami systemu edukacyjnego wobec dzieci niepełnościami

- Kształcenie i włączające dzieci z różnymi niepełnosprawnościami

- Integracja w teorii i praktyce społecznej;

- Prezentacja nowoczesnych środków dydaktycznych i technologii asystujących oraz metod w kształceniu integracyjnym i włączającym

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chrzanowska I., Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, Impuls, Kraków 2010

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.

Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019

Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (red.), Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005

Głodkowska J. (red.), Pedagogika specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012;

Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1).

Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016;

Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo.

Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwej. Nowe doświadczenia, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015;

Literatura uzupełniająca:

Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002

Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000

Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2011

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010

Lechta, V.. Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010

Zamkowska, A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004

Uwagi:

link do zespołu na teamsach

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a1f2cf8b3eb074c6ca1b1a7e4b7537bbb%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4d94c4c7-d6d5-4b3f-9f82-18b8b31796d4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Wykład, prezentacje multimedialne, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, ćwiczenia praktyczne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych: wykład - 5, ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20

liczba godzin na przygotowanie aktywności integrujących oraz włączających - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS – 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)