Wprowadzenie do wiedzy o kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-WWK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do wiedzy o kulturze |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład konwersatoryjny oparty na realizacji programu autorskiego, bazujący na odniesieniach do materiałów źródłowych, ilustrowany prezentacjami materiałów dokumentalnych i filmów związanych z problematyką zawartą w treściach programowych. OGŁOSZENIE W ZWIĄZKU Z DECYZJĄ O ZAWIESZENIU ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH PROPONUJĘ PAŃSTWU MAILOWĄ I/LUB TELEFONICZNĄ DROGĘ KONTAKTOWANIA SIĘ ZE MNĄ W GODZINACH PRZEWIDZIANYCH NA NASZ WYKŁAD I CZAS MOICH DYŻURÓW. W ŚRODY MOŻNA KONTAKTOWAĆ SIĘ ZE MNĄ TELEFONICZNIE, W GODZINACH: 14.30 -16.30, A W CZWARTKI W GODZINACH: 11.40 -14.15 POD NUMEREM 662-312-134. KONTAKT MAILOWY, POD JEDNYM Z ADRESÓW: syjar@aps.edu.pl sylwia.jaronowska@wp.pl ANALOGICZNIE DO DNIA 12.03.2020, W DNIU POPRZEDZAJĄCYM WYKŁAD OTRZYMAJĄ PAŃSTWO NA ADRES MAILOWY GRUPY: animacja.aps2020@gmail.com MATERIAŁY POTRZEBNE DO GŁĘBSZEJ INFILTRACJI ZAGADNIEŃ ZWIĄZANYCH Z TEMATEM. |
Pełny opis: |
ZAKRES TEMATYCZNY 1. Kultura - rodowód i wieloznaczność terminu 2. Kultura - historyczna perspektywa jej rozumienia 3. Kultura - ewolucja rozumienia pojęcia w dyskursie filozoficznym I Współczesne propozycje ujęć terminu kultura II Rozumienie wybranych zjawisk i procesów współczesnej kultury III. Kultura a rozwój cywilizacji. Prawidłowości rządzące procesem asymilacji nowych dzieł do systemu kultury. IV. Ewolucja kultury V. Transgresja - interpretacja zjawiska, jego miejsca i roli w kulturze. VI. Kultury regionów i/lub wspólnot. VII. Zróżnicowania kulturowe w obrębie wspólnot, społeczności i regionów. |
Literatura: |
E. Włodarczyk, "Kultura", (w:) "Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku", T. Pilch (red.), t. II, Warszawa 2003 A.M. Suchecki, "Naukowe rozumienie kultury jako zjawiska społeczno-ekonomicznego - przegląd koncepcji", "Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego" 26/2012 A. Koropczuk , "Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury", "Acta Universitatis Wratislaviensis No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013 J. Kozielecki, "Transgresja i kultura", Warszawa 1997, rozdz. IX, X. T. Paleczny, "Bunt nadnormalnych", Kraków 1998 |
Efekty uczenia się: |
Efekty dla specjalności ASKn-EW: WIEDZA PE1_W22 - Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu kultury materialnej i symbolicznej oraz kultury relacji międzyludzkich. PE1_W24 - Rozumie znaczenie kultury i tradycji w rozwoju osobowości i kształtowaniu tożsamości człowieka;. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U04 - Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na temat zjawisk kulturowych rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł. PE1_U06 - Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na temat problematyki animacyjnej, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych. PE1_U15 - Obserwuje i krytycznie analizuje zjawiska kultury współczesnej. ---------------------------------------------------------------------------------------------- Efekty dla specjalności ASK-EN: WIEDZA PE1_W22 - Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu kultury materialnej i symbolicznej oraz kultury relacji międzyludzkich. PE1_W24 - Ma wiedzę o kulturowych podstawach edukacji oraz rozumie znaczenie kultury, jako przestrzeni dla działań o charakterze wychowującym. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U04 - Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności związane z tematyką kultury i jej kontekstów edukacyjnych. PE1_U06 - Ma umiejętność precyzyjnego definiowania elementarnych pojęć dotyczących kultury oraz swobodnego poruszania się w tematyce kulturowych podstaw edukacji. PE1_U15 - Obserwuje i krytycznie analizuje zjawiska kultury, w tym także kultury dnia codziennego. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena znajomości i rozumienia treści przedmiotu na podstawie ustnej, erudycyjno-problemowej wypowiedzi będącej autorską ilustracją wybranego sposobu odniesienia się do jednego z zagadnień zawartych w programie zajęć. 2.Test końcowy, zawierający pytania zamknięte i otwarte. 3. Uczestniczenie w wykładach jest obowiązkowe. Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest obecność na dwunastu wykładach wchodzących w skład kursu. OGŁOSZENIE W ZWIĄZKU Z DECYZJĄ O ZAWIESZENIU ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH PROPONUJĘ PAŃSTWU MAILOWĄ I/LUB TELEFONICZNĄ DROGĘ KONTAKTOWANIA SIĘ ZE MNĄ W GODZINACH PRZEWIDZIANYCH NA NASZ WYKŁAD I CZAS MOICH DYŻURÓW. W ŚRODY MOŻNA KONTAKTOWAĆ SIĘ ZE MNĄ TELEFONICZNIE, W GODZINACH: 14.30 -16.30, A W CZWARTKI W GODZINACH: 11.40 -14.15 POD NUMEREM 662-312-134. KONTAKT MAILOWY, POD JEDNYM Z ADRESÓW: syjar@aps.edu.pl sylwia.jaronowska@wp.pl ANALOGICZNIE DO DNIA 12.03.2020, W DNIU POPRZEDZAJĄCYM WYKŁAD OTRZYMAJĄ PAŃSTWO NA ADRES MAILOWY GRUPY: animacja.aps2020@gmail.com MATERIAŁY POTRZEBNE DO GŁĘBSZEJ INFILTRACJI ZAGADNIEŃ ZWIĄZANYCH Z TEMATEM. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.